Sleeën met Haflingers Roos & Anton

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Sleeën met Haflingers Roos & Anton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 09:02

Hoi!

Vorige week deden mijn bijrijdster Lisa en ik onze eerste poging om te sleeën. We hadden alleen geen tuig. Dus wat geïmproviseerd met een longeersingel.
Leuk idee maar werkte niet echt.
Afbeelding

Ik had niet verwacht dat dit weekend de sneeuw er nog zo liggen. Maar wat leuk dat dat wel zo was!
Ik zei dat ik geen tuig ging kopen voor een keer sleeën... maar toch keek ik af en toe even of ik iets goedkoops tegenkwam. En vrijdagavond op 1 gereageerd en zaterdagochtend meteen opgehaald!

We begonnen met Roos. Ze is niet beleerd voor de kar. Met het passen van het tuig stond ze lekker te soezen.
Afbeelding

Ze had wat aanmoediging nodig want zodra ze moest trekken ging ze stilstaan. Ik vertelde haar dat ze het echt wel kon en dat het heel leuk zou zijn. Daarna had ze het vrij snel door en vond ze het zo leuk!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dit filmpje zo gaaf!
https://youtu.be/jTldxg1Jf3k

Daarna was Anton nog even aan de beurt. Een paar jaar geleden heb ik hem verkocht en na een jaar weer teruggekocht. Hij was intussen beleerd voor de kar. Maar niet echt betrouwbaar. Ook hij deed het heel braaf maar is wel een stuk onzekerder.

Afbeelding

Afbeelding

Ook van hem een kort filmpje.
https://youtu.be/Ub1xRftRAbA

Wat hebben we een plezier gehad zeg!

Er zat geen broek en singel bij het tuig dus dat hebben we nog wel geïmproviseerd haha!

Donderdag heb ik ook nog een buitenrit gemaakt met Roos. Dat was ook zo gaaf!

Afbeelding

Afbeelding

https://youtu.be/Lh66nZ6eQgU

Marie111

Re: Sleeën met Haflingers Roos & Anton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:05

Wat leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:57

Heel leuk! :D Je ziet inderdaad wel verschil tussen de twee. :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:03

Citaat:
We begonnen met Roos. Ze is niet beleerd voor de kar.

:oo :oo

Als er sneeuw ligt blijken mensen ineens levensmoe ofzo 8)7

Fijn dat het zo goed is gegaan :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 10:48

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ja, denk je echt dat wij levensmoe zijn?

Als Roos op enig moment spanning had gehad of echt had aangegeven dat ze het niet wilde of kon, waren we uiteraard meteen gestopt. We waren continue met 2 en in het begin liep de ander er gewoon naast.
Maar Roos vond het zo vet, dat we wel een klein rondje bos hebben gedaan. Lisa vroeg op een gegeven moment of ik ook wilde draven met Roos. Mijn antwoord was meteen nee. Hoe leuk ik het ook zou vonden en hoe goed Roos het waarschijnlijk zou doen. Ik wilde dat dit voor haar ook een leuke en goede ervaring zou zijn en haar zeker niet overvragen.

Anton, die wel beleerd is, gaf duidelijk aan dat hij er mentaal moeite mee had. Hij heeft er dus maar ongeveer 5 minuten voor gestaan.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:21

Leuk en mooi topic! Ik vond het geweldig om met ze te sleeën, wat een mooie ervaring en wat deden ze hard hun best! Ik kijk nu al uit naar de volgende sneeuwval :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:24

Leuk hoor, die haflingers :D
Ik heb er hier ook een paar lopen die nergens van onder de indruk zijn

Je borsttuig hoort wel bij allebei de pony's lager te hangen, op de hoogte waar hij nu zit, kan hij druk geven op de luchtpijp, dus dat is niet zo lekker :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:32

Cowgirl schreef:
Citaat:

Kom op, het zijn Maflingers, geen rilkikkers.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 09:29

Super leuk dat het topic in uitgelicht staat!

Over Maflingers gesproken... zo trof ik ze gisterenavond aan.
Ik denk dat ze het nieuws hadden gemist dat je het ijs niet meer op mocht...

Afbeelding
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:41

Wat leuk! Roos zal ook leuk zijn voor de wagen denk ik!

Nick had ook nog nooit wat getrokken hoor.
Snel cursus slee trekken gedaan en het was goed. Daar is het een maflinger voor ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 11:28

Nu ze dit zo goed deed, kriebelt het voor de wagen beleren wel een beetje.....

Haha true. Nick is ook echt een topper!

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:01

Ik verbaas me er ook elke keer weer over.
Ineens wordt er van alles onbeleerd voor een slee geknoopt en dan zitten ze er ook nog zonder cap achter meestal....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:30

roekes schreef:

Ik verbaas me er ook elke keer weer over.
Ineens wordt er van alles onbeleerd voor een slee geknoopt en dan zitten ze er ook nog zonder cap achter meestal....

Ja onbegrijpelijk. Waarom zou het beleren voor de kar meerdere weken duren en voor de slee hup, paar minuten. Ik word op fb voor gek verklaard als ik er iets van zeg, want hee, mensen moeten toch een beetje plezier hebben.
Maar aan alle gevaren wordt voorbij gegaan. Tja, en als het dan goed gaat, is dat superfijn. Maar als het slecht gaat, heb je wel je paard in de vernieling, maar ach.....

En dan de constructies waarmee getrokken wordt 8)7 8)7 8)7 , geen zweng, geen cap..... Sommigen ook gewoon aan halstertje.

En het idee dat een Haflinger nooit schrikt...... Alle paarden en ponys kunnen schrikken!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 14:59

Bedankt voor de constructieve feedback!

Misschien kunnen jullie een algemeen topic aanmaken en jullie verbazing uitspreken over het gebruiken van onbeleerde paarden voor de slee en daar dan een discussie voeren. Dat staat natuurlijk vrij.

In mijn topic vind ik dit vrij zinloos. Ik heb al uitgelegd hoe ik dit heb aangepakt. Ik ken mijn paarden ontzettend goed en we doen heel veel nieuwe dingen die misschien andere mensen niet zo snel zouden doen.
Dingen kunnen altijd misgaan, en geloof me, ik ben een ontzettend voorzichtig persoon die overal het gevaar van inziet. Dus dat ik dit aandurf te doen dat zegt heel veel.

Alle paarden en pony's kunnen ook hun been breken tijdens een buitenrit. Schrikken en in de sloot springen en ga zo maar door. Er is altijd wel iets te vinden wat mis kan gaan.

Ik zou het zonde vinden dat er nu alleen maar mensen gaan reageren met hoe stom het is om dit te doen.
Mocht je je niet kunnen beheersen..... ga vooral je gang. Maar voor mij hoeft het niet. :+

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:40

Ziet er leuk uit :D ik heb dit met Neon vroeger ook gedaan... die was wel beleerd...

Met het huidige paard (die ook beleerd is) maar we net een half jaar hebben en die 3,5 jaar oud is heb ik het voor dit jaar achterwege gelaten :D al had hij het waarschijnlijk gewoon gedaan...

Het is niet zo dat hier een 8jarige, zonder enig risico inschattend vermogen, zijn overmaatse poowniej uit de wei getrokken heeft en volle gas als een idoot met dat beest begint te crossen :P

Dit zijn volwassen mensen die al een eeuwigheid eigen paarden hebben... die kunnen heus wel inschatten wat wel en niet kan... en ja... ze zullen zich ook een keer vergissen.. in dit geval is het hartstikke goed gegaan en hebben ze fun gehad :D prima toch...

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:24

Heerlijk zeg dat je dit hebt kunnen doen! Zo braaf ook :)