Rock-it in 2020: mijn spiegel en leermeester

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Rock-it in 2020: mijn spiegel en leermeester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 13:35

2020 was voor iedereen een raar jaar, ook voor ons. Toch hebben we gelukkig steeds kunnen genieten met elkaar en hebben we ook dit jaar weer een hoop geleerd. Van, met en over elkaar en ik ook over mezelf.

Wie ons kent weet waarschijnlijk wel dat we de afgelopen jaren flink hebben geknokt samen. Eerst om Rock door zijn angst voor de ruiter heen te helpen, daarna kampte ik zelf met angst om op hem te rijden.

Voorgaande jaren:

2015: [ITP] Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging
2016: [RIJ-ITP] 2016 met Rock-it; vallen en opstaan (altijd weer doorgaan)
2017: [RIJ-ITP] Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten
2018: [RIJ-ITP] Rock-it in 2018: we kijken vooruit!
2019: [ITP] 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

We begonnen het jaar met veel vastberadenheid: ik durfde nog niet te rijden zonder dat er iemand (mijn vriend of instructrice) bij was. Als er een ander paard in de bak was, reed ik voor mijn eigen zekerheid nog aan de longeerlijn. Ik bouwde nog heel snel spanning op en bracht dat over op Rock die daar ook wiebelig van werd. Met een 'zekerheidje', durfde ik wel door te rijden en was er niets aan de hand.
De eerste maanden van het jaar ben ik mijn grenzen steeds meer gaan verleggen, door ook op te stappen als mijn vriend of instructrice er niet bij waren. Soms zat ik alleen maar, hele verhalen te vertellen tegen Rock, maar dat werd ook steeds meer rondstappen, af en toe een drafje, en zo werd ik zelf steeds zekerder 'in mijn eentje'.

Afbeelding

Als mijn vriend mee was, legde hij vaak een speeltuin aan in de bak. Pionnen, balkjes.. Toen een brug. Dat konden we nog niet, zei ik heel hard. "Gewoon doen" was het antwoord, en Rock deed het met 4 hoeven in zijn neus. Uiteraard!

Afbeelding

In het voorjaar legden we ook weer af en toe een sprongetje neer, één van Rock zijn favoriete dingen om te doen!

Rock vrijspringen

We maakten samen onze eerste stapjes buiten:

Afbeelding

Rock was weer dolgelukkig toen hij voor het eerst het land op mocht:

Afbeelding

De eerste lockdown was in volle gang dus dat betekende dat ik tussen april en juni geen les kon krijgen. Wanneer mogelijk ging mijn vriend mee, maar doordeweeks was ik op mezelf aangewezen en móest ik wel doorzetten met het rijden. Op een gegeven moment kwam het besef dat ik helemaal alleen op stal was, heerlijk aan het rijden was in het ochtendzonnetje en geen moment spanning had gehad. Wat een geluksmomentje was dat!

Afbeelding

Samen lol maken hoorde er ook zeker bij nu in het zadel!

Afbeelding

Ondertussen was een heel andere zorg ontstaan. Na koliek in 2019 was ik dit jaar zeer voorzichtig geweest met opbouwen op het gras. Dat ging gelukkig heel erg goed. Met het gewicht van Rock helaas niet. Normaal gesproken is hij al snel rond, deze zomer werd hij echt dik. Omdat hij beperkt op het gras staat (6 uur) en ik hem het bij voorkeur niet wilde ontnemen en hem uit de groep halen, besloot ik hem een graasmasker om te doen. Hij was het niet met me eens en ik vond het verschrikkelijk, maar achteraf was het gewoon een goede beslissing en heeft het hem goed door het weideseizoen heen geholpen!

Afbeelding

In de zomer hielp een stalgenootje me met het opbouwen van het buitenrijden. Rock vond het erg moeilijk en ging liever stilstaan onderweg, maar met hulp van haar en haar paard kwamen we iedere keer een stukje verder!

Afbeelding

Toen het echt warm werd in de zomer genoten we er van om in de avonden naar het water verderop te gaan. Rock neemt spetteren zeer serieus en gaat het liefste helemaal kopje onder :')

Afbeelding

Kopje onder

In augustus waren we 5 jaar samen: [ITP] Rock-it en ik: 5 jaar een setje

Ondertussen waren de lessen ook weer volop bezig.

Afbeelding

Wel kwam ik met het rijden in een flink dal terecht. Na twee jaar aan het vechten te zijn geweest met mijn spanning, raakte ik nu het plezier in het rijden kwijt. Het werd een 'moeten', en zeker nu ik mijn eigen spanning had overwonnen 'moest' ik Rock nu normaal kunnen rijden zoals ieder ander paard. Want dat konden we nu immers. Ik ben zelf mijn eigen grootste criticus en ik wil het graag goed doen voor Rock. Ik ben zó zelf kritisch, dat ik mezelf met rijden enorm in de weg ging zitten op een compleet andere manier dan eerst met mijn spanning. En Rock, spiegel als hij is, blokkeerde daar volledig op. Hij had momenten dat hij niet voor of achteruit wilde, zijn buik opblies en zijn hoofd ofwel omhoog hield ofwel hard in het bit omlaag ging hangen. Dit was niet wat ik wilde: ik wil rijden vanuit partnerschap en zachtheid, maar ik kreeg er geen beweging in. Ik wil absoluut niet met dwangmiddelen rijden en daarnaast leek het probleem me ook heel ergens anders te zitten: namelijk bij mezelf. Een ander reed zo met Rock weg, mijn instructrice en een stalgenootje hadden geen enkele moeite met hem, zelfs niet als ze hem overnamen waar hij bij mij in de ankers hing. Ik was blij dat het probleem niet bij hem zat maar het was ondertussen ook hartstikke frustrerend voor mezelf.
Ik besloot de lat met rijden bij mezelf wat lager te leggen en in grondwerken / spelletjes doen en gewoon samen zijn het plezier weer terug te gaan vinden. Want naast het rijden was ik in mijn hoofd ook altijd bezig met het laten afvallen van Rock, waardoor er weinig overbleef voor ontspanning en plezier. En zo ben ik enorm in mijn eigen valkuil gedonderd van het overdenken van alles. Ik vraag me af of ik daarin ooit zal gaan veranderen. :+

Meer leuke dingen doen vond ik op verschillende punten. Ik ben weer meer gaan grondwerken (spelletjes doen, zoals we het zelf zeggen) en ben me onder andere gaan inlezen op intrinzen. Hier is verder geen beeldmateriaal van. Daarnaast is vrijspringen uiteraard ook altijd een prima afwisseling:
Afbeelding

In oktober deden we een gave herfst fotoshoot bij Yessica de Reus:
Afbeelding

[ITP] Rock-it in de prachtige oranje herfstkleuren

En ondertussen bekijken we het per week. De bak bij ons is niet altijd goed te rijden, dus ik rij als het te doen is en als we er zin in hebben. Op die manier probeer ik de lat voor mezelf niet al te hoog te leggen en vooral te genieten. Langzamerhand komt het plezier weer terug en als we rijden doen we dat weer 'samen'. Rock doet hard zijn best en we vinden elkaar weer steeds beter onder het zadel. Inmiddels is hij ook voor het eerst geschoren omdat zijn dikke vacht hem in de weg begon te zitten met rijden maar ook met grondwerken.

Afbeelding

Al met al een jaar waarin we beide veel geleerd hebben en veel stappen voorwaarts hebben gezet. Ik heb huilend in het zadel gezeten, ik heb m'n hoofd gebroken over zijn gezondheid, maar uiteindelijk was het Rock die me liet inzien dat je soms ook moet loslaten en 'zijn', omdat perfect nu eenmaal niet bestaat.

Mijn spiegel en leermeester :+:

Afbeelding

Fijne feestdagen iedereen!

Afbeelding
(Foto door: Yessica de Reus)
Laatst bijgewerkt door Leo op 14-12-20 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Re: Rock-it in 2020: mijn spiegel en leermeester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:40

Wat een fantastisch en liefdevol overzicht <3

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:46

Wat zijn jullie onwijs leuk samen en wat hebben jullie een bijzonder jaar gehad!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:15

Wat een prachtig overzicht, ik vind jullie nog altijd zo'n waanzinnig gaaf duo.

En wat heb je weer een jaar achter de rug. Heel knap en dapper hoe je dat hier deelt, en wat is het herkenbaar.. Paardrijden is af en toe bést een hele ingewikkelde hobby :)) Maar probeer het allerallerallerbelangrijkste voor je te blijven zien: een gezond en blij paard en een blije ruiter. En hoe je dat doet? Dát maakt dan gelukkig weer helemaal niet uit, zolang het maar bij jullie past!

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:23

Kijk ze samen shinen, dat is toch het aller-belangrijkste?! +:)+
Jullie zijn zo’n leuk setje, lekker blijven genieten!
Ik geniet van jullie topics, mooie foto’s en bijzondere verhaal. Bedankt voor het delen Leo!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 09:16

Bedankt allemaal <3

Berdien schreef:
Wat een prachtig overzicht, ik vind jullie nog altijd zo'n waanzinnig gaaf duo.

En wat heb je weer een jaar achter de rug. Heel knap en dapper hoe je dat hier deelt, en wat is het herkenbaar.. Paardrijden is af en toe bést een hele ingewikkelde hobby :)) Maar probeer het allerallerallerbelangrijkste voor je te blijven zien: een gezond en blij paard en een blije ruiter. En hoe je dat doet? Dát maakt dan gelukkig weer helemaal niet uit, zolang het maar bij jullie past!

Absoluut waar, het is allemaal knap ingewikkeld :+ paardrijden, paardeneigenaar zijn in het algemeen. Dat hadden ze er vooraf niet bij verteld. :))
Maar toch kun je je geen leven meer zonder ze voorstellen.

Only2Bianca schreef:
Kijk ze samen shinen, dat is toch het aller-belangrijkste?! +:)+
Jullie zijn zo’n leuk setje, lekker blijven genieten!
Ik geniet van jullie topics, mooie foto’s en bijzondere verhaal. Bedankt voor het delen Leo!

Wat lief, dankjewel!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:55

Het is zo'n gave pony, die manen staan hem wel heel goed zo..

Wel jammer dat je zo'n probleem hebt met rijden , want volgens mij kan je echt wel lekker sturen en zou je wat meer moeten loslaten wat de perfecte wereld wil zien, mens en dier die plezier hebben, die beide goed in hun vel zitten maakt een perfect plaatje, en dat maak je door gewoon van elkaar te genieten en door het ontspannen zijn met elkaar, dat maakt de connectie, laat de wereld de wereld zijn, je hebt niets te bewijzen, maar geniet, zeker ook met rijden :j

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:23

Aaah wat lief! Onze foto's staan ook nog even te shinen.

Keer op keer weer heb ik ontzettende bewondering voor hoe jij en Rock met elkaar door het leven gaan. Jullie komen er wel... of nouja wat zeg ik.. jullie ZIJN er al! Dit pad moet je gewoon hier en daar wat verbreden... en soms even halthouden om wat van het gras langs het pad te eten. <3

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:51

Wat een leuk paard! Je ziet echt dat jullie de beste maatjes zijn. Lijkt me heel fijn dat jullie zo een goed hulp hebben gehad ook! Je bent super bezig. De beste wensen voor het nieuwe jaar voor jullie!

De voorlaatste foto is ook echt prachtig.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:41

Toffe hobby hebben we hé? ;) Kost handenvol geld en bloed zweet en tranen... Gotta love it.
Toch heeft dat paard het ontzettend getroffen bij jou, wees daar je maar bewust van.

(<3 jouw muse t-shirt!)

Op naar een top 2021!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:50

Gaaf overzicht weer Leo en die een-na-laatste foto is echt een topper !

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:10

Net alle topics doorgelezen, wat een doorzettingsvermogen en wat hebben jullie veel bereikt! Ik wens jullie nog prachtige jaren en vele ritten toe, <3

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 09:17

kimmie261 schreef:
Het is zo'n gave pony, die manen staan hem wel heel goed zo..

Wel jammer dat je zo'n probleem hebt met rijden , want volgens mij kan je echt wel lekker sturen en zou je wat meer moeten loslaten wat de perfecte wereld wil zien, mens en dier die plezier hebben, die beide goed in hun vel zitten maakt een perfect plaatje, en dat maak je door gewoon van elkaar te genieten en door het ontspannen zijn met elkaar, dat maakt de connectie, laat de wereld de wereld zijn, je hebt niets te bewijzen, maar geniet, zeker ook met rijden :j

Ahh dankjewel! Wat een ware woorden, dat perfecte plaatje bestaat ook eigenlijk niet, alleen in ons hoofd.
Vooral plezier en genieten wordt hoofddoel 2021!

Zijn manen zijn gaaf hè <3 en tóch ben ik ze weer stiekem aan het laten groeien. Ik mis zijn lange manen stiekem wel en ze kunnen er altijd weer af nu ik weet dat dat hem ook goed staat :))
Hij begint nu wel in de pleeborstelfase te komen en m'n handen jeuken enorm, maar ik blijf er vanaf _O-

Sicayes schreef:
Aaah wat lief! Onze foto's staan ook nog even te shinen.

Keer op keer weer heb ik ontzettende bewondering voor hoe jij en Rock met elkaar door het leven gaan. Jullie komen er wel... of nouja wat zeg ik.. jullie ZIJN er al! Dit pad moet je gewoon hier en daar wat verbreden... en soms even halthouden om wat van het gras langs het pad te eten. <3

Ook al zo'n mooie uitspraak <3 dankjewel!
En jaa weer jouw foto in Uitgelicht, volledig verdiend! :D

k_m schreef:
Wat een leuk paard! Je ziet echt dat jullie de beste maatjes zijn. Lijkt me heel fijn dat jullie zo een goed hulp hebben gehad ook! Je bent super bezig. De beste wensen voor het nieuwe jaar voor jullie!

De voorlaatste foto is ook echt prachtig.

Dankjewel! Goede hulp is echt goud waard :j

neile schreef:
Toffe hobby hebben we hé? ;) Kost handenvol geld en bloed zweet en tranen... Gotta love it.
Toch heeft dat paard het ontzettend getroffen bij jou, wees daar je maar bewust van.

(<3 jouw muse t-shirt!)

Op naar een top 2021!

Dankjewel, wat lief <3
Hij zal het met me moeten doen, want hij gaat nooit meer weg :') Zelfs al was hij onberijdbaar gebleken (waar ik nooit bang voor ben geweest overigens, altijd vertrouwen gehad dat het goed ging komen), had hij heel oud en heel grijs mogen worden als wandel pony!

Haha dat Muse shirt staat onbedoeld heel vaak op de foto _O- allemaal een andere keer gemaakt overigens, ik heb hem denk ik gewoon vaak aan. :')

A_nouk schreef:
Gaaf overzicht weer Leo en die een-na-laatste foto is echt een topper !

Dankjewel!! Credits voor die foto gaan naar mijn vriend :))

Anastasia24 schreef:
Net alle topics doorgelezen, wat een doorzettingsvermogen en wat hebben jullie veel bereikt! Ik wens jullie nog prachtige jaren en vele ritten toe, <3

Dankjewel! <3 wat een lief bericht!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:07

Wat een prachtig topic en wat zijn jullie een mooi team samen.
Inderdaad ontzettend veel doorzettingsvermogen in combinatie met stralende foto's.
Soms is niet perfect echt heel goed :)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 15:24

Respect, Wat herken ik jouw verhaal. Ik wens jullie nog heel veel plezier voor in de toekomst !

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 19:57

jetm schreef:
Wat een prachtig topic en wat zijn jullie een mooi team samen.
Inderdaad ontzettend veel doorzettingsvermogen in combinatie met stralende foto's.
Soms is niet perfect echt heel goed :)

Dankjewel, en wat is die laatste zin mooi gezegd zeg! :)

tootje71 schreef:
Respect, Wat herken ik jouw verhaal. Ik wens jullie nog heel veel plezier voor in de toekomst !

Dankjewel!! Gaat vast helemaal goedkomen en hopelijk datzelfde ook voor jou. :j