In navolging van 2016, 2017, 2018 en 2019 komt hier ook mijn 2020 jaarverslag!
Mijn doelen voor dit jaar waren dit:
- B-debuut samen met Zaza maken
- Springlessen nemen? Zaza vind springen heel leuk en kan het ook best aardig. Ik moet nog heel veel leren daarentegen
- Lekker lol met je knol denk ik! Veel uitproberen en lekker gek doen

Laten we eens kijken wat daarvan terecht is gekomen!
Januari:
1 Januari was de nieuwjaarsreceptie op stal en Zaza en ik reden mee in 1 van de acts. We kregen een supermooi outfit aan en hebben ons kostelijk vermaakt.
12 Januari maakte Zaza en ik ons debuut in de B-dressuur. Ik was best wel zenuwachtig, maar de proeven gingen heel fijn en we werden beloond met 195 en 203 punten! De eerste 4 winstpunten waren binnen!

Februari:
16 Februari deden we weer mee aan de KNHS wedstrijd bij ons op stal en we kregen 179 en 184,5 punt. Ik was allang blij dat we het overleefd hadden want het waaide pittig hard en Zaza was nogal fris.

Maart:
8 Maart was er weer wedstrijd op stal en Zaza en ik kregen weer mooie punten (190 en 193). Inmiddels stond de teller dus op 7 punten!
De eerste carrousel wedstrijd was ook al gepland, die zou 15 Maart zijn. Maar toen kwam de corona om de hoek kijken. Wat een gekke situatie was dat (en is dat nog steeds). De geplande wedstrijd ging niet door en de groepslessen gingen niet door. Gelukkig mochten we nog wel reizen met de trein want als je in Leiden woont en je paard in de buurt van Amsterdam staat en je alleen een fiets hebt wordt het wel moeilijk als de treinen niet meer rijden. Wel was het fantastisch mooi weer in Maart en Zaza en ik hebben lekker veel gewandeld in het bos. Erop durfde ik nog niet, en het was ontzettend druk in het bos dus ik had geen zin om het te proberen.

Zaza en ik nemen social-distancing heel erg serieus
April:
Gelukkig mochten privelessen wel dus Zaza en ik namen regelmatig priveles. We zijn dan ook enorm vooruitgegaan in de periode van de eerste lockdown.
Ook kocht ik een supermooie vliegendeken voor Zaza, aangezien het weideseizoen er weer aan zat te komen!
We bleven lekker wandelen in het bos, nog wel aan een hoofdstel voor de zekerheid, maar Zaza werd steeds relaxter.

Mei:
In mei kreeg Zaza een wondje onder haar kaak dus ze ging tijdelijk als westernpaard door het leven. Ook ging begin mei het weiland weer open! Zaza mocht weer met haar vriendin het land op en ze waren superblij! Ik hoop altijd op een beetje een spektakel als ze voor het eerst weer het land op mogen maar ze begonnen gelijk te eten haha. Zaza heeft haar prioriteiten op orde.
We bleven regelmatig privelessen nemen en we bleven lekker wandelen. Eind mei ben ik voor het eerst aan een halster gaan wandelen en ze was superbraaf, dus we wandelen nu nog steeds gewoon aan een halster ipv een hoofdstel!

Juni:
Juni, het begin van een heerlijke, onvergetelijke zomer!
In Juni kwam de chiropractor voor Zaza, gewoon voor onderhoud. Ze zat wat vast in haar bekken en nek, maar al met al was de dierenarts zeer tevreden. Na de chiropractor kreeg ze een weekje vrij/rustig longeren en daarna weer oppakken met rijden. Rijden ging heel fijn, zelfs zo fijn dat ik de stoute schoenen aan het getrokken en het bos in ben gegaan. Voor het eerst helemaal alleen met mijn eigen paard een rondje bos, stap, draf en galop. Ik had wel eens een klein rondje uitgestapt natuurlijk, maar harder dan stap durfde ik echt niet hoor. Wat was dat een overwinning zeg, ik zat echt op een roze wolk! Hierna volgde al snel veel meer bosritjes, steeds een beetje verder weg van stal!

Juli:
In Juli pakten we de privelessen weer op, want 12 juli was er een meetmoment op stal! Zaza en ik hebben meegereden en we kregen 186,5 en 186 punten! Ook gingen we regelmatig het bos in, samen met zn 2tjes of met een vriendin van stal. Ik houd heel erg van alleen het bos in gaan, omdat ik dan gewoon mn eigen ding kan doen en niet hoef op te letten wat een ander doet. Sommige mensen verklaren me voor gek, omdat Zaza echt nog wel eens gek kan doen, maar ik vertrouw ons ondertussen goed genoeg om dit te doen.

Augustus:
2 Augustus was er weer een meetmoment op stal en Zaza en ik kregen onze laatste punten in de B binnen, namelijk 185,5 en 186. Daarmee stond de teller op B+11! Tijd om te gaan oefenen voor de L1 dus!
In augustus begonnen de groepslessen ook weer en mochten we weer carrousellen. Voor de verplichte stop door de corona was ik al aan het nadenken om te stoppen, aangezien Zaza heel veel stress opbouwde tijdens de carrousel. De eerste 2 weken heb ik het toch geprobeerd, maar Zaza vond het echt niet leuk. Ik ben dus op een manegepaard gaan meerijden, want ik wilde wel het seizoen uitrijden. Dat is wel even wennen, een manegepaard. Ik merk dan toch weer dat Zaza echt beter aan mijn been is dan ik vaak denk haha.
In augustus ben ik ook begonnen met springlessen met Zaza. Zaza is springgefokt, maar ik ben dat niet. Was dus wel even een drempel om over heen te gaan. Ook heb ik Zaza wel eens in de manegelessen zien springen, en dan kan ze toch best hard en ongecontroleerd de baan door. Gelukkig kent de instructrice Zaza langer dan vandaag en zijn we daarom extra rustig begonnen, zodat we eerst basiscontrole hadden en daarna zijn we pas verder gegaan.
23 Augustus maakte Zaza en ik ons L1 debuut, en niet onverdienstelijk! We kregen 183 en 183,5 punten met commentaar dat het wijken en de galop overgangen beter moeten. Dat zijn dan ook punten waar we veel aan werken. Zaza bouwt veel spanning op met galopperen en tot voor kort kon ze niet eens rechtsom over de hoefslag galopperen zonder enorm hard te gaan.

September:
In september gingen we rustig verder. Elke maandag hebben we springles en dat gaat langzaamaan steeds beter! Ik ga het ook steeds leuker vinden! We gaan regelmatig het bos in en we doen af en toe een privelesje.
13 September was er weer een meetmoment op stal. Zaza en ik kregen 186,5 en 185,5 punten en daarmee staat de teller alweer op L1+4!
Eind september ging helaas het weiland dicht vanwege de vele regen die viel. Maar gelukkig hebben we een bos om de hoek waar veel gras staat dus daar grazen we regelmatig!

Oktober:
4 Oktober was er weer een meetmoment op stal en Zaza en ik scoorde weer 2 puntjes in het L1 (181,5 en 183,5).
Vooral de 1e eerste helft van oktober was heel mooi qua weer dus we zijn nog heel veel het bos in gegaan!

November:
Zelfs in november hebben we nog heerlijk in het bos kunnen rijden! Toen ik Zaza vorig jaar kocht had ik niet gedacht dat ik dat zou durven.
Dressuurmatig hadden we even een dip, maar achteraf bleek ze ontzettend hengstig te zijn, dus ik gok dat dat medeverantwoordelijk was voor deze dip. Springen gaat wel superfijn, Zaza is ontzettend relaxed en fijn te rijden!
Ook heb ik het met enige regelmaat longeren weer opgepakt, want dat had ik een beetje verwaarloosd in de zomer. Waarom zou je longeren als je ook lekker het bos in kan? Longeren vind Zaza erg spannend en ze gaat daarom altijd hard aan de longeerlijn. Een zweep heb je niet nodig, de vooruit-knop doet het goed. Ho is een ander verhaal, dat is niet iets wat in Zaza haar woordenboek staat. Ook is rechtsom een rondje lopen erg moeilijk volgens Zaza. Ik probeer nu als het lukt in elk geval 1 keer per week wat te longeren, zodat het weer gewoon wordt voor Zaza. Ook wandelen we veel in het bos, zodat dat ook nog normaal blijft voor haar!

December:
En dan zijn we aangekomen bij december. We wandelen nog regelmatig in het bos en ik probeer elke week een prive-les mee te nemen. Dat gaat namelijk echt heel erg fijn op het moment. We werken vooral aan het rechtmaken van Zaza en de rust bewaren in de overgang naar galop, want dan is Zaza altijd best gespannen waardoor de overgangen vaak lichtelijk explosief zijn…
Ook zijn we vandaag voor het eerst naar een andere stal gegaan om een rondje oefenspringen te doen. Ik had geen idee of Zaza wel eens op de trailer had gestaan, maar ze liep er zo in. Ze had wel wat overtuiging nodig om ook daadwerkelijk in de trailer te blijven, maar toen eenmaal de stang vast zat vond ze het allemaal best prima. Ze was superbraaf tijdens het springen en ik ben echt superblij en trots! Waar eerst het probleem met springen was dat ze veel te snel ging, gaat ze nu soms zelfs te langzaam waardoor ze niet lekker uitkomt voor de sprong. Ik moet nu dus echt zelf afstanden gaan regelen, in plaats van dat Zaza het zelf wel doet voor me haha. Dat is soms nog best moeilijk vind ik.

Filmpje van het 1e rondje springen vandaag!
B-debuut? Check
Springlessen? Check
Lekker lol met je knol? Dubbel check!
De doelen die ik stel voor volgend jaar zijn de volgende:
- L1 uitrijden. Als het lukt L2 punten halen?
- Vaker gaan oefenspringen en misschien wel een (on)officiële wedstrijd?
- Lekker veel in het bos rijden en als het lukt op het strand?
Voor nu wil ik iedereen een mooie kerst en een gelukkig nieuwjaar toewensen!
Xx Julia