Mijn Haflingers nu meer dan een jaar in het paardenparadijs!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Mijn Haflingers nu meer dan een jaar in het paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 15:13

Kennen jullie mijn vorige volg topic nog?

[ITP] [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Ik heb hierin veel foto's gedeeld van de plek waar ik mijn Haflingers Roos & Anton naartoe heb verhuist.
Vooral toen ik foto's ging delen van hoe nat het was, waren mensen niet meer zo enthousiast over de plek.

Geen idee of mensen het leuk vinden om te lezen dat mijn paarden en ik hier nu meer dan een jaar naar volle tevredenheid staan.... Maar ik deel het toch graag haha!

We hebben nu alle seizoenen meegemaakt en ja het is af en toe nat en modderig maar ook heel vaak mooi droog en prachtig.
Het belangrijkste vind ik dat mijn paarden zo ontzettend veranderd zijn. Wat zijn ze hier blij en lekker paard.
Van soms onrustig en druk zijn ze gegaan naar heerlijk relaxed.
Ik durfde eerder bijna niet met 2 paarden een stukje te lopen en reed alleen buiten met een flink bit erin.
Nu wandelen we uren buiten. Soms doe ik dat in mijn eentje met 2 paarden en rijden we nu alles bitloos buiten.
Als iemand dat een jaar geleden had gezegd dan had ik ze voor gek verklaard.

Niet alleen mijn paarden zijn op deze plek relaxed maar ik ook. Er heerst daar zoveel rust en echt alle stalgenootjes zijn leuk. Het liefst loop ik daar de hele dag rond.

Het is Een ITP topic, dus daar komen ze dan!

Vrij snel nadat mijn volgtopic doodbloedde(je moet binnen 2 weken reageren anders sluit hij automatisch), vond ik een bijrijdster. Zo blij met Lisa!

Dit was 1 van onze eerste wandelingen.
1.
Afbeelding

Anton leerde zijn voeten op te tillen...
Voordat hij hier kwam staan was hij echt heel lomp en onhandig. Nu totaal niet meer.
2.
Afbeelding

Maakten we foto's vlakbij stal.
3.
Afbeelding

Ging ik in mijn eentje wandelen met 2 vreetlingers...
4.
Afbeelding

Rijden we niet alleen bitloos maar soms ook met bbp.
5.
Afbeelding

Hebben de paardjes een meertje in hun paradijs.
6.
Afbeelding

Is er ook water op rijafstand!
7.
Afbeelding

Pakken we ook weleens de trailer om op pad te gaan.
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding

Lijkt Anton soms alleen op de wereld in het paradijs.
10
Afbeelding

Gaat mijn vriend ook weleens mee wandelen.
11.Afbeelding

Spelen mijn paarden met de bal in de bak
12.
Afbeelding
13.
Afbeelding

En hebben we grondwerkles
14.
Afbeelding

Kortom, we doen heel veel verschillende dingen en ik heb echt volop genoten dit jaar.
Deze week zijn ze bezig om in het gebied. De track op te hogen. Ik ben zo benieuwd zaterdag. Dan kan ik het in het licht zien!

Mocht er iemand benieuwd zijn naar de plek waar ik sta? Je bent altijd welkom voor een rondleiding. Stuur maar een pb! Het is eventueel ook te combineren met een wandeling of een ritje met mijn lieve hafjes mocht je dat leuk vinden. Ik deel mijn hobby en de plek waar ik sta graag.
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 10-12-20 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Re: Mijn Haflingers nu meer dan een jaar in het paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:19

Ik vind het echt een fantastische plek! Paarden kunnen echt paard zijn, kunnen zelf mentale en lichamelijke de uitdaging zoeken. Super!
Hoe groot is het perceel nu? Hoeveel track hebben ze?
En ik denk dat ik de uitnodiging voor een rondleiding graag eens aanneem. Om inspiratie op te doen :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 15:23

Het perceel waar ze met z'n allen staan is 6 ha. Er is ook nog 1ha wei. 1 deel daarvan gaat af en toe aansluitend open zodat ze gras kunnen zoeken en 1 deel daar kun je je paard in zetten als je er bent.
De track heb ik niet gemeten maar ik denk 1 a 1,5 km.

Je bent welkom. Stuur maar een pb'tje dan plannen we een datum. Hoeft niet meteen hoor. Mag ook later.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:27

Ik vind dit er super uit zien, heb je vorige topic toen ook bekeken. Ben nog altijd benieuwd of het iets zou zijn voor mijn eigen pony, die is nogal kieskeurig met wat stalling betreft

Als het mag kom ik ook graag een keer kijken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:43

Oh wauw, dat is echt groot. Ik ga je een pb sturen :j

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:45

Oh wat een heerlijke plek hebben jouw paarden! Geen wonder dat ze zich daar lekker voelen. Ze zien er tevreden en gelukkig uit. <3

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 15:53

Amber_anne schreef:
Ik vind dit er super uit zien, heb je vorige topic toen ook bekeken. Ben nog altijd benieuwd of het iets zou zijn voor mijn eigen pony, die is nogal kieskeurig met wat stalling betreft

Als het mag kom ik ook graag een keer kijken

Leuk om te horen. Tuurlijk mag dat. Stuur maar een PB.

@Soesita, echt he! Ze zijn qua blik in hun ogen zo veranderd. Geen frustratie meer in te zien. Dat valt ook andere mensen op die mijn paarden weer zien nu ze hier een poos staan.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:25

Vraag me af; zijn je paarden meestal samen? Of hebben ze elk een nieuw maatje gevonden?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:32

Wat een geweldige plek :D

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:36

Ziet er super uit!
Vraagje, moet je soms niet heel lang zoeken voor je ze hebt gevonden, of hoe doe je dat? :D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:52

Wat fijn dat het zo goed bevalt! Na een jaar heb je toch wel alles meegemaakt qua seizoenen, als het dan nog bevalt zit het wel goed :)

Ik heb even een kijkje op de website genomen, lijkt me inderdaad een mooie plek! Wat me opvalt is de mogelijkheid om ook krachtvoer aan te bieden dagelijks.
Op deze manier zou je ook met gerust hart een dagje over kunnen slaan, iets wat ik meestal geen optie vind :)

Kan je in de avond ook in de bak of zijn er dan rijlessen?

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:08

criollo_yess schreef:
Vraag me af; zijn je paarden meestal samen? Of hebben ze elk een nieuw maatje gevonden?

Daar ben ik ook benieuwd naar. Door de foto's lijkt het wel dat ze altijd samen blijven (wat best schattig zou zijn)

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:20

Wat leuk een overzicht!
Ik was na het einde van het volgtopic inderdaad benieuwd hoe het verder was gelopen.
Fijn dat het goed bevalt.

Hoe is het qua modder enz gelopen dit jaar? Logisch dat er bij veel nattigheid veel blubber is, maar waren er wel altijd droge plekken?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:24

Niet meteen iets voor mij om m’n paarden zo te houden maar wel super dat je paarden het zo goed doen! Verhuizen is altijd erg spannend, dan ben je altijd erg opgelucht als alles goed uitpakt :D Ik heb mijn paard 4 maanden geleden ook naar een plek verhuisd waar ze 24/7 buiten loopt en net zoals jij beschrijft worden ze er zo heerlijk zen van! Het voelt echt goed om tegemoet te komen aan hoe een paard liefst leeft. Echt tof!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 18:40

In het begin waren ze echt jut en jul en altijd samen. Nu staan ze niet altijd meer bij elkaar. Ze staan steeds bij verschillende paarden dus echt vaste maatjes hebben ze niet. Roos is als ze hengstig is weleens geplakt aan een ruin maar ook niet steeds dezelfde.

Eigenlijk komen ze vaak wel als ik roep.
En nu doordeweeks ga ik vaak rond dezelfde tijd. Als ze dat doorhebben staan ze al bij het hek of daar in de buurt. Heel schattig.
En zo niet dan loop ik een rondje over de track. Doordat ze witte manen en een bles hebben vind ik ze bijna altijd wel in het donker.
1 keer kon ik Roos niet vinden doordat ze stiekem verstopt stond achter een andere haflinger met bles!

Er zijn doordeweeks in de avond nooit lessen. Volgens mij alleen 2 op zaterdag, 2 op zondag en 2 op woensdag middag.

Er zijn het afgelopen jaar wel een paar dagen geweest dat er geen droge plekken waren. Maar inmiddels zijn de schuilstallen weer aangepakt en wordt nu de track dus verhoogd. Hopelijk blijft dat dan weer een paar jaar goed.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:05

Dat is mooi! Bij ons staan de paarden in kuddes van 4. Mijn merrie met 3 ruinen en dat gaat wel heel goed moet ik zeggen! Bij ons is de grond super, midden in het bos maar de weilanden liggen hoger dan al de rest er om heen en er ligt ook een grote vijver naast dus fantastisch droog. Echt ongelooflijk luxe! Enkel voor de schuilstal wat modder maar dat is niet te vermijden, tenzij je betegelt etc maar dat is niet zo bij ons.

Ik zou het wel lastig vinden om mijn paard te moeten zoeken, dus ben wel blij dat ze hier gewoon op grote weilanden staan en niet in een track. Maar dat kan natuurlijk op sommige ondergronden niet anders (een track ipv weiland) ivm nattigheid. Maar zo is er overal wel altijd wat te verbeteren, zolang de paarden maar gezond en gelukkig zijn!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 10:46

Ik vind het zoeken juist leuk. Ik ben dol op wandelen en je loopt eigenlijk gewoon in een soort bos. Nu in de winter is het wel vrij kaal natuurlijk.

Ik wil mijn paarden niet meer op gras hebben. Daar deden ze het gewoon niet goed op. Af en toe een paar uurtjes is helemaal prima. Maar geen hele dagen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:46

Even vraagje ik ben ook nog steeds op zoek naar iets dergelijks rondom Ermelo, ik ben gaan kijken waar jij staat, bij het hek was het erg modderig waardoor ik eigenlijk het heb gelaten voor wat het is. Ik hoorde ook van 2 dames daar dat er idd kinderlessen zijn maar hoeveel kinderen lopen er daar bv in het weekend rond?
Dat zou voor mij een struikelblok zijn om toch nog een keer te gaan kijken of het voor mijn paard wat is.

En hoeveel paarden staan er in totaal?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 13:59

Ik zal morgen even foto's delen hoe het nu is. Er is nu geen modder meer op de track. In het gebied buiten de track en de schuilstallen verder wel natuurlijk want het is kleigrond.

Er zijn inderdaad kinderlessen. Ik ben er iedere zaterdag en zondag. Op zaterdag zijn er geloof ik 2 lessen tot een uur of 12. Dus dan lopen er tot die tijd max 5 kinderen per uur rond. Maar als je na de middag komt zijn er geen kinderen meer. Tenzij dat er pensionklanten zijn die kinderen hebben natuurlijk.
Zondag beginnen de 2 lessen geloof ik om 13.00 uur. Dat zijn meer jong volwassenen.

Volgens mij staan er nu rond de 40/45 paarden.... ik heb ze niet geteld en de max is 50.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:11

Hoe werkt het wanneer je 's avonds langs wilt? Heb je dan wel licht of stroom?
En als er een paard ziek is en 's avonds nog behandeld moet worden?
Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van wanneer het modderig is. Op de foto's is het droog en dat geeft toch een vertekend beeld misschien, want in het andere topic kwamen er ook wel foto's voorbij kwamen waarbij het echt heel erg nat was.
Zijn er ook schuilstallen voor 50 paarden?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:15

Geweldig hoor.

En vanuit het traditionele houden, schrikken mensen wel snel als het geen aangeveegde stoep is en er overal van alles is. Maar ik zie hier ook dat paarden heel goed functioneren zo en beter in hun vel zitten dan voorheen op stal.

Onze paarden zijn hecht, maar 3 zijn echt familie en extra hecht. De andere 2 zijn al bijna 20jr samen. Toch zie je ze ook afwisselen onderling.

Ze hebben ooit met nog 4 toen in ene grote kudde in bosgebied gestaan van ong 4ha. Ze kwamen altijd als we ze riepen en bleven ondanks een kudde van 17 toch samen lopen. Een paar paarden probeerden aan te sluiten, maar onze kleine groep was denk ik al iets te hecht.

Wij hebben niet zoveel ha's en het moet nog begroeien, maar zwarte pony's vinden 's avonds is altijd een dingetje. Maar ze komen gelukkig altijd als we roepen. Dat geeft dus ook weleens een verhoogde hartslag als eentje niet meteen komt, haha

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 14:20

Er is licht bij de poetsplaatsen en in de bak. Dat gaat aan op het moment dat de eigenaren hun verlichting in huis aan doen. Werkt namelijk op dezelfde generator.

Er is een apart stuk waar paarden kunnen wennen als de eigenaren dat graag willen of als een paard inderdaad medische zorg nodig heeft en daardoor beter niet in de kudde kan staan.

De staleigenaar is ook altijd bereid om tegen betaling medicatie te geven als je dat zelf niet kunt en geen zin hebt om het te regelen met stalgenoten.

Foto's van de modder staan in het volgtopic wat ik heb gedeeld. Ik ga niet dezelfde foto's plaatsen als ik daar heb geplaatst maar je mag altijd terug kijken hoe het een jaar geleden was. De foto's die ik morgen maak laten ook modder zien want dat is er nu eenmaal als het veel regent.
In het volgtopic heb ik ook foto's staan van de schuilstallen. Het zijn er 2 en als ze proppen kunnen ze er vast met 50 in gaan staan maar dat gebeurt nooit.
Er wordt niet heel veel gebruik gemaakt van de stallen door de paarden er zijn namelijk ook genoeg bomen. Daar staan ze vaker onder.

Hahah dat van die hartslag is wel herkenbaar superperpony. Dat heb ik ook heel af en toe als ik na een rondje track lopen ze niet allebei heb gevonden. Maar dat komt niet vaak voor. Roos wil zich nog weleens verstoppen. Anton is daar te vocaal voor. Die hinnikt als hij me ziet.
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 11-12-20 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:26

ik zou hier zo voor kunnen kiezen.. bij ons is dat niet in de buurt... of 24/7 met weinig tot geen beschutting of op stal... Ik snap heel goed dat je hierheen bent gegaan. zit er idd uit als een paradijs.. kan me niet voorstellen dat er momenten zijn dat alles nat. is...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:29

Mooi om te zien hoe goed het jou en je paarden doet! Geniet ervan!

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:35

Ik vind 't super fijn voor jullie dat het zo goed gaat! +:)+