Te paard op de renbaan (en een beetje op stal)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te paard op de renbaan (en een beetje op stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 01:20

In mei 2018 was ik semi-afgestudeerd (lees: ik ben nog steeds niet afgestudeerd :') ) en werd het tijd om eens na te gaan denken over mijn toekomst: wilde ik een flitsende carrière op kantoor, of wilde ik de paarden in, de rensport welteverstaan? Ik besloot tot het laatste en kwam terecht bij een kleine trainer in Lambourn die het wel aandurfde om deze dressuurkneus de basisbeginselen te leren van het uitrijden van renpaarden. :D

Overigens hoef ik zelf niet per se heel herkenbaar in beeld, dus vandaar de mooie zwarte scribbles over mijn gezicht, maar ik vind het wel leuk om jullie een inkijkje te geven in racing, en de paarden waarop ik zoal heb mogen rijden de laatste twee jaar.

1. Gelukkig is er geen beeldmateriaal van mijn eerste maanden op een renpaard, wel wat oortjes.
Afbeelding

Na acht maanden vlakte mijn leercurve wel een beetje af en reed ik nagenoeg niet meer, dus het werd tijd voor mij om naar een grotere stal te gaan om meer te leren en meer te rijden. Zo kwam terecht bij een van de grotere trainers in de UK. Hier reed ik “yard legend” War Glory (aka Patch), een halfblinde, inmiddels 7-jarige ruin die nog steeds goed presteert.

2.
Afbeelding

3. Mahbob, inmiddels 4, inmiddels verkocht, nooit gestart en zo dik dat mijn zadel naar achteren schoof, maar ook te dik voor een borsttuig… tja. :') (Nee, ik ben geen bijzonder stijlvolle ruiter. :o )
Afbeelding

4. In The Cove was mijn derde vaste paard, waarmee ik hard heb moeten werken aan ontspanning. Het trainen voor de breeze-ups heeft hem mentaal geen goed gedaan, en het heeft een hoop moeite gekost, en een hoop stressmomenten opgeleverd (zoals de dag waarop hij op volle snelheid langs de chute van de gallop wilde gaan, zijn vriendjes rechtsaf zag gaan en toen besloot om maar even 180 graden om te draaien vanuit een canter. Gelukkig lig ik er niet snel naast. :') ), maar uiteindelijk kreeg ik hem zo ontspannen dat we regelmatig in een rustige hack canter de 2-jarige merries mochten begeleiden op de baan.

Ik had het hier echter totaal niet naar mijn zin, en in april van 2019 kwam ik terecht in het warme bad dat Kingsclere heet, bij trainer Andrew Balding. Hier heb ik een fantastische tijd gehad, en ik heb er, m.u.v. een paar maanden in Frankrijk waarbij ik een vriendin hielp om haar stal daar op te zetten, tot februari van dit jaar gewerkt.

Mijn grote paardenliefde hier was Young Bernie (aka 'the bestest boii'), die ik gedurende de zomermaanden dagelijks heb mogen rijden. Slow as a boat, maar wel echt het type paard waar ik goed mee overweg kan: een beetje onzeker, maar wel heel werkwillig. Eén van de grootste complimenten die ik over hem kreeg, was toen de head lad in de betreffende barn zei dat hij er nog niet eerder zo fit had uitgezien. <3 Helaas heeft hij in races nooit goed genoeg gepresteerd en hij is aan het einde van het seizoen aan een Spaanse trainer verkocht. Momenteel ben ik bezig met het achterhalen van de contactgegevens van de betreffende trainer, zodat ik hem hopelijk over kan nemen als hij met pensioen gaat.

5.
Afbeelding

6. Hier aan het snelwerken.
Afbeelding

7. En aan het snelwerken op Luck Of Clover op Watership Down (je weet wel, die van het boek 8-) ).
Afbeelding

8. Tussendoor nog een paar keer op King’s Lynn gereden, een van de paarden van Her Majesty.

9. Kalsara was een ander paard waar ik regelmatig op reed.
Afbeelding

10. Cleonte, een van de winnaars op Royal Ascot vorig jaar.
Afbeelding

11. Zo zien de oortjes van een Royal Ascot winnaar eruit, onderweg terug naar stal. :D

12. Slagschip Fiesta de Vega, het levende bewijs dat volbloeden niet allemaal ranke poppetjes zijn. :))

13. Het uitzicht op de Downs aan het einde van de gallop vanaf Constraint (aka Uniiiiit <3 ).
Afbeelding

14. Purdey’s Gift - verreweg het meest chille ritje. Ik grapte van de week nog tegen een vriendin dat ik hem wel op een neckrope zou canteren, zo rustig en beheerst als hij is. Overigens ook een ‘royal horse’, maar dan van de koninklijke familie van Dubai. (Zoals je ziet ben ik nog steeds niet heel stylish. :') )
Afbeelding

15. Ook op Kerstochtend mocht ik hem rijden, helemaal in stijl. {:) Men was verbaasd dat mijn gewei was blijven zitten op de gallops. :')
Afbeelding

16. Kalsara had zo haar eigen ideeën over mijn outfit.

17. Isomer, the legend. <3

Isomer is in eigendom van ‘the Guvnor,’ oftewel Andrews vader, Ian Balding, de trainer van de beroemde Mill Reef. Ondanks zijn tachtig jaar, rijdt hij nog elke dag op zijn ex-renpaard Isphahan, die hij de gallops mee op neemt, om zich vervolgens bij Andrew te voegen en de ‘string’ voorbij te zien komen op de gallops. ‘Icy-Spicy’ wordt dit jaar voornamelijk ingezet om de apprentice jockeys de beginselen van het vak bij te brengen in races. :D

18. Natural History, ook een van de paarden van de koningin. Leuk detail is dat zijn moederlijn al sinds 1960 gefokt wordt door haar. Hij heeft overigens dezelfde vader als Enable.

19. Group III winnaar Dashing Willoughby.

Verder heb ik de winter vooral besteed aan het begeleiden van de baby’s op twee ex-renpaarden. De 10-jarige Intransigent die net drie maanden met pensioen was, maar dat nog niet helemaal doorhad. :') Blijkbaar is hij inmiddels weer vol aan het werk - niet voor de races, maar omdat hij het gewoon zo leuk vindt. Ik ging dus ook van "hack canter" (if only) lengte…

20.
Afbeelding

21. … naar ‘ride him like a racehorse’ lengte.
Afbeelding

22. 16-jarige My Learned Friend (aka Lennieeeeee <3 ) loving life.
Afbeelding

23. Soms, als er te weinig ruiters waren voor de jonkies doordat er mensen waren racen, werd ik ook op een van de baby’s gekwakt, hier op Ayo Gorkhali.
Afbeelding

Tot slot twee sfeerplaatjes:
24. De track wanneer we van de gallop af komen en terug rijden voor de tweede canter.

25. De Lochsong gallop zelf.

Edit: spelfout.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-20 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Eloya

Re: Te paard op de renbaan (en een beetje op stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 01:26

Wow mooi verslag!
En wat een prachtige paarden :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 05:44

Super om te lezen. Hele andere wereld.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 05:57

Wat bijzonder om te zien en lezen!
Bedankt voor het delen!! Prachtige foto's. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 06:50

Tof om te zien!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 07:38

Heel tof om te zien, spam rustig verder !

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 07:46

Wat gaaf dit!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 07:50

Wauw, wat een mooie wereld daar! Leuk om ook eens een andere tam van sport voorbij te zien komen :j

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:26

Wat gaaf om te zien!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:28

Heel gaaf verslag!

Wat een ervaring om zoveel verschillende paarden te mogen rijden.

Ook leuk om te zien dat zij gewoon met een simpel hoofdstel worden gereden, als zag ik wel op een foto een tong die een eigen leven ging leiden, daarna toch maar een neusriem op de tweede foto :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:47

Leuk om te zien en wat een prachtige omgeving.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:49

Erg leuk!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:50

Heel gaaf dat je dit kan doen! Wat een uitzicht elke keer! <3 Heb je besloten om dit te blijven doen, of komt er later nog een carriereswitch? En een afstudeermoment. :))

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:13

Echt super leuk...maar zo jammer dat je jezelf helemaal zwart maakt -O-

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:18

Wat gaaf.
Maar wat jammer dat je de foto's zo hebt verpest.

En dat uitzicht op die ene foto. echt gaaf!

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:37

Heel gaaf om te zien! Ook heel leuk om te zien dat het 16-jarige paard en nog zoveel lol in heeft <3

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:50

Gaaf!! Dit was vroeger echt mijn droom.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:52

Wat super gaaf om te zien! Ben altijd al fan geweest van de Engelse races. Ooit eens op Bath geweest op gentlesmans day. En het is mijn droom ooit eens zo’n stal te zien en een training te bekijken. Heel gaaf!

Kun je uitleggen wat je bedoeld met “breeze-ups” en “chute van de gallop”?

Super gaaf dat je zelfs de paarden van her majesty mag rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:01

Heel tof. Mag dit topic een goed voorbeeld zijn dat je wensen en dromen naleven in veel gevallen echt wel haalbaar is als je bereid bent hard te werken :)

Het lijkt allemaal zo makkelijk zo op de foto, maar daar zal vast flink wat spierpijn en frustratie aan vooraf gegaan zijn :P

Mooie paarden ook, ik vind altijd zo tof dat volbloeden een soort schakelaar lijken te hebben tussen braaf en cool en toch keihard er voor gaan. Al is dat natuurlijk ook het goede werk van de trainer.

Ik ben wel een beetje benieuwd hoe baby die baby dan is, 2 jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:45

Bedankt voor alle reacties! :D Ik heb niet heel veel meer foto’s van het rijden (een paar nog), maar als we het tot een tweede pagina redden, kan ik nog wel een post maken met meer oortjes, en wat ‘behind the scenes’ materiaal van de paarden voor wie ik hun vaste groom was. :)

Toverbal schreef:
Heel gaaf verslag!

Wat een ervaring om zoveel verschillende paarden te mogen rijden.

Ook leuk om te zien dat zij gewoon met een simpel hoofdstel worden gereden, als zag ik wel op een foto een tong die een eigen leven ging leiden, daarna toch maar een neusriem op de tweede foto :P

Die tong is het probleem niet zo, wel het gebrek aan controle omdat hij z’n mond opendoet en er heel enthousiast vandoor crosst, dat is gewoon niet veilig. Dus dan inderdaad maar een neusriem erom, maar veel spannender dan dat worden de hulpmiddelen niet. :P

Imre schreef:
Heel gaaf dat je dit kan doen! Wat een uitzicht elke keer! <3 Heb je besloten om dit te blijven doen, of komt er later nog een carriereswitch? En een afstudeermoment. :))

Ik ben ik februari gestopt om diverse redenen en door corona en ziekte van mijn kant zit ik nu een paar maanden thuis, maar over een paar weken hoop ik in Frankrijk te zitten om tijdelijk voor een Franse trainer te rijden. :) Dit zal echter hooguit tot en met de herfst zijn, maar na een half jaar écht helemaal alleen en geïsoleerd te zijn geweest (lang verhaal, maar in het kort: thanks, corona :+ ), wil ik gewoon weer even een paar maanden lekker buiten bezig zijn met de paarden, en ook weer wat meer onder de mensen zijn.

Helemaal fulltime en met het idee van de lange termijn, wil ik echter niet meer. Een van de voornaamste redenen is toch wel dat ik nogal een workaholic ben en het werk heel serieus neem, waardoor het echt volledig m’n leven beheerste, en voor wat ik ervoor terugkrijg aan gevoel van voldoening en waardering, vind ik het dat gewoon niet waard. Je bent vijfenhalf tot zeven dagen in de week aan het werk, het loon is ook niet van dusdanige aard dat je er een huis voor jezelf van kunt kopen o.i.d. dus veel mensen zijn hun werkende leven lang afhankelijk van de accommodatie die hun werkgever verschaft. En mocht je dusdanig geblesseerd raken dat je er blijvende schade aan overhoudt, dan sta je dus met niets.

Ik wil ook fit en uitgerust te paard zitten, dus dat betekent ook elke dag op tijd naar bed, constant op de klok kijken, geen tijd voor mezelf, want als ik vrij ben, ben ik aan het rusten, en met de wetenschap dat er voor mij, omdat ik geen kind of partner bent van een trainer, niet meer in zit dan dit, is dat niet wat ik de rest van m’n leven wil. Het is leuk als je jong bent, maar als ik dan om me heen kijk naar mensen die de 30, 40, 50 gepasseerd zijn, fantastische paardenmensen zijn, maar ook door een gebrek aan de juiste connecties nooit verder gekomen zijn dan groom/rider, héél misschien head lad, denk ik: nee, laat maar. Trainers klagen dat ze geen (goed) personeel kunnen krijgen, maar ondertussen laten ze goed, hardwerkend personeel liever de deur uit lopen dan dat ze die meer kansen geven dan mensen met wier ouders ze bevriend zijn.

Ik begon eraan met het idee om uiteindelijk zelf te trainen, maar dat is in de UK geen doen meer, en komt ook het “paarden als gebruiksvoorwerp” om de hoek kijken (refererend aan het artikel op de voorpagina over Voorn) waar ik niet volledig achter sta. Je moet toch wel een soort afstand bewaren tot de dieren als je er volledig van afhankelijk bent voor je inkomen — waarbij ik wil benadrukken dat dat dus niet betekent dat er niet goed voor ze gezorgd wordt —, en ik denk niet dat ik dat op de langere termijn kan, of zelfs wil. We vragen ontzettend veel van deze paarden op heel jonge leeftijd, puur voor ons eigen entertainment, en ik zou er moeite mee hebben paarden weg te sturen omdat ze niet goed genoeg zijn, en ze in sommige gevallen dus een vrij onzekere toekomst in te laten gaan, terwijl ze zoveel gegeven hebben. Een paard als Bob bijvoorbeeld is nu verkocht naar het Midden Oosten en aangezien hij dus eigenlijk 0 talent heeft, wordt er waarschijnlijk geprobeerd het onderste uit de kan te halen tot het niet meer gaat, en dan is het gewoon einde verhaal. Zo extreem als dit wordt het meestal niet: de meeste paarden die niet goed genoeg zijn voor de grotere stallen komen bij kleinere trainers terecht en hebben het er soms zelfs nog beter doordat er meer ruimte is voor een individuele aanpak, maar het is wel een keerzijde van de sport waar ik me terdege van bewust ben. Dat is iets wat me wel dwarszit en ook de voornaamste reden dat ik nu probeer om met Bernies huidige trainer in contact te komen, zodat ik hem hopelijk een fijn thuis kan geven als hij klaar is met racen (ook al wilde ik nooit een ex-renpaard, maar Bernie is gewoon zo’n “once in a lifetime” paard.) Ik kan me er redelijk voor afsluiten als ik die verantwoordelijkheid niet zelf draag, maar ik zie het natuurlijk wel gebeuren en ik draag er wel aan bij als ik het werk blijf doen. (Waarbij ik ook direct toegeef dat de beslissing om weer even terug te gaan de rensport in, er puur eentje uit eigenbelang is, maar wel wat ik momenteel nodig heb om m’n eigen leven weer op de rit te krijgen. :o )

En afstuderen... ik weet niet of ik de motivatie nog kan opbrengen. Gelukkig heb ik wel m’n Bachelor, en mis ik er ook niets aan als ik deze Master niet afrond, het is meer een gevoel van “ik ben eraan begonnen, dus vind dat ik het af moet maken” dan dat ik het ook daadwerkelijk wíl afmaken.

Heel verhaal weer, maar goed, er is een reden dat iedereen zich afvraagt waarom ik, met mijn hersenen, in vrédesnaam in racing ben gaan werken, trainers incluis: ik denk veel teveel na. :')

Cowgirl schreef:
Echt super leuk...maar zo jammer dat je jezelf helemaal zwart maakt -O-

Haha, zo spannend is m’n gezicht niet hoor. :D (En ook niet altijd even charmant. :)) )

Sequinoa schreef:
Heel gaaf om te zien! Ook heel leuk om te zien dat het 16-jarige paard en nog zoveel lol in heeft <3

Ja, hij vindt het echt heerlijk! Wordt ook helemaal enthousiast als je onderaan de gallop bent en op het punt staat om aan te springen.

Bambelien schreef:
Wat super gaaf om te zien! Ben altijd al fan geweest van de Engelse races. Ooit eens op Bath geweest op gentlesmans day. En het is mijn droom ooit eens zo’n stal te zien en een training te bekijken. Heel gaaf!

Kun je uitleggen wat je bedoeld met “breeze-ups” en “chute van de gallop”?

Super gaaf dat je zelfs de paarden van her majesty mag rijden.

Breeze-ups zijn veilingen voor tweejarige paarden. Daarbij is het de bedoeling dat ze zo snel mogelijk in hun eentje 2 furlongs (ongeveer 400m) afleggen, zodat mensen een kleine blik kunnen werpen op hun capaciteiten, en daar worden ze ook specifiek op getraind. Sommige paarden hebben er toch wat moeite mee om dat mentaal te verwerken. Bij In The Cove uitte zich dat bijvoorbeeld in een soort paniekreactie onderaan de gallop waarbij hij zich heel sterk probeerde te maken om er keihard vandoor te gaan.

Een chute is in principe gewoon de doorgang naar de gallop (of renbaan) met rails aan weerszijden.

Mocht je ooit in de buurt van Kingsclere zijn, kun je daar best vragen of je een keer een ochtendje of een paar lots mee mag kijken. :j Ze zijn daar ontzettend gastvrij.

Sizzle schreef:
Heel tof. Mag dit topic een goed voorbeeld zijn dat je wensen en dromen naleven in veel gevallen echt wel haalbaar is als je bereid bent hard te werken :)

Het lijkt allemaal zo makkelijk zo op de foto, maar daar zal vast flink wat spierpijn en frustratie aan vooraf gegaan zijn :P

Mooie paarden ook, ik vind altijd zo tof dat volbloeden een soort schakelaar lijken te hebben tussen braaf en cool en toch keihard er voor gaan. Al is dat natuurlijk ook het goede werk van de trainer.

Ik ben wel een beetje benieuwd hoe baby die baby dan is, 2 jaar?

Nogal ja. Ik ben nogal een streber, dus ik vond de eerste maanden echt afschuwelijk: iedereen reed beter dan ik (wat natuurlijk logisch is), dus ik voelde me zo’n kneus. De meeste mensen komen ook via racing school, dus die hebben een paar maanden een soort drillcursus gehad voor de basis, terwijl ik alles ‘on the fly’ moest leren, en inderdaad doodging van de spierpijn de eerste paar weken, want na een half jaar in Londen te hebben gewoond voor studie, was ik ook niet bijzonder fit. Je bent ook veel meer afhankelijk van je bit dan in bijvoorbeeld dressuur (idealiter dan :+ ), waardoor je upper body strength ook heel belangrijk is, want anders houd je ze niet.

Dat is inderdaad een tweejarige, maar ook pas net. Ze worden over het algemeen beleerd in het late najaar, nadat alle jaarlingveilingen zijn afgelopen, en komen dan in training tegen het einde van het jaar. Dit wordt overigens heel langzaam opgebouwd, waarbij het in het begin niet meer is dan 3x 5 minuten draven met wat stappen tussendoor. Overigens is dat ook één van de dingen waarvan ik niet helemaal zeker weet wat ik ervan vind. Onderzoek lijkt erop te wijzen dat het langzaam opbouwen van de belasting op zo'n jonge leeftijd wel een positieve bijdrage levert aan sterkere botten en pezen, en puur nadenkend over het idee van mensen dat vroege belasting automatisch vroege slijtage betekent: daar heb ik zelf eigenlijk geen indicaties van gezien. Wel de resultaten van trainers (en eigenaren) die te vroeg teveel willen, maar bij die mensen zou het geen klap uitmaken of ze als jaarling, driejarige of vijfjarige ingereden zouden worden. Bij de trainers die heel sensible en zuinig omgaan met de paarden en ze niet overvragen, lijkt het heel erg mee te vallen en zie je weinig blessures die het gevolg lijken te zijn van belasting op jonge leeftijd, en ook mentaal kunnen verreweg de meeste paarden het prima verwerken doordat er eigenlijk weinig meer van ze gevraagd wordt dan hun voorganger volgen en gewoon (recht) vooruit gaan. Vandaar ook dat ze er in het begin een ouder paard voor zetten, zodat de kleintjes niet na hoeven te denken, maar gewoon hun vriendjes kunnen volgen. Tegelijkertijd denk je gevoelsmatig inderdaad: ze zijn nog zó jong...

Zoals je merkt ben ik totaal ongeschikt voor dit soort werk, waarbij je eigenlijk gewoon je mond moet houden en moet doen wat je gezegd wordt zonder teveel zelf na te willen denken (en dat is ook wat de meeste mensen willen die in racing werken). :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-20 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:50

Bedankt voor je heldere uitleg! Ik volg je topic zeker mee en mocht ik eens in de buurt zijn, dan neem ik je tip ter harte

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:13

Wat een leuk verslag van je leven in de wereld van de racers !
Mooie foto's ook ! maar je kop mag er wel op staan :+
Ik blijf mij maar vergapen aan de ruimte :wow:

Ik vind dat dikkerdje ook wel leuk ! :D

Hopelijk vind je Bernie en kan je hem overnemen zodat jullie samen een fijne tijd kunnen hebben !

Benieuwd naar je verblijf in Deauville :D Ik las er wat over in een ander topic :o
Enne...in Normandië zijn de huisjes niet zo duur <<)

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:39

Leuk om dit eens gezien te hebben vanaf 'de andere kant'.
Zal voor jou vast een hele mooie ervaring geweest zijn, maar ik begrijp je twijfel ook om dit verder te zetten. Alsnog, veel succes met welke keuze dan ook die je maakt!

Die banen overigens, die ruimte, dat uitzicht, WAUW!!

Ik snapte sommige termen ook niet maar die heb je inmiddels uitgelegd :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:53

leuk verslag en wat een prachtige omgeving om te trainen.

Het verbaasd mij wel dat je telkens maar 1 vast paard lijkt te hebben. In mijn korte periode als stalruiter voor een rentrainer had ik minimaal 2-3 paarden per dag voor ik naar mijn vaste job ging. Moest ik full time meedraaien zou ik er 4à5 moeten rijden. Wat mijn rug niet zo prettig vond. Intussen vind ik mezelf te oud en rij ik zelfs niet meer in weekends mee :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:20

Ik heb het 2 jaar gedaan toen ik nog fris en fruitig was,ook tussen twee studie's in. Maar gewoon bij een nederlandse stal. We namen toen de paarden mee naar de heide om eens buiten de baan te zijn. Dat was het meest spectaculaire qua zicht.

Nooit zulke mooie uitzichten als jij gehad. Ik vond het wel een hard wereldje.Maar dat kan ook de 30 jaar verschil maken natuurlijk.