Van rond en ongezond naar .. rond ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nicole31997

Van rond en ongezond naar .. rond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 21:37

Hoi bokkers!

Ik weet niet zeker of het hier goed staat, ik wil wel tips maar niet rijtechnisch dus leek ITP mij het meest logisch.

Ik zal haar eerst eens voorstellen, aangezien het de eerste keer is dat ik haar ITP zet :D .

Afbeelding

Dit is mijn merrie Indy, geboren op 17-05-2006 en zo'n 1.50m hoog. Na een zoektocht ben ik een stukje verder wie haar ouders zijn, maar dit is nog niet de info die ik gehoopt had :') vader is Varitas (sporthengst x duits rijpaard) en haar moeder Goldy (Fjord x ?).

Ik ben Indy gaan verzorgen in juni 2019 en eind augustus 2019 heb ik haar overgekocht. We kennen elkaar nu dus ongeveer een jaar en ik merk dat we steeds dichter naar elkaar groeien. Helaas loop ik tegen een probleempje aan.

Dit was Indy in februari 2019, toen ze aankwam op haar huidige stalling wegens gedragproblemen (dames hier trainen paarden maar hebben ook een vaste kudde voor pension. Indy staat dus 24/7 op een PP in een kudde van 9, luizenleventje, ik zou haar hier zelf niet meer weghalen)

Afbeelding

Afbeelding

Als je niet anders weet zou je haast zeggen dat het een hengst is van een of ander barok ras door haar dikke nek. Helaas zijn dit allemaal extra kilo's doordat ze begon te dienen als grasmaaier.

Sinds ze van mij is zijn we rustig aan het werk geweest om de kilo's er af te krijgen op een normale manier. Het enige wat ik heb veranderd was haar beweging, verder heeft ze al die tijd nog hetzelfde rantsoen gehad (onbeperkt hooi, als de omstandigheden het toelaten gaat de wei los, standaard 1.5 gele schep fibra en 60 gram equilin balancer) en doet het hier goed op. Ze zit mooi in haar vacht, goeie hoeven en ik kan sinds ze afgevallen is merken dat ze zich beter voelt. Ik denk dat ik maar een apart topic ga maken om haar levensverhaal te vertellen :')

Mijn probleem, of nouja probleem.., is het volgende: je kan goed zien dat Indy is afgevallen, helemaal als ze aan het werk is zie je niets van een buikje. Als ze echter stilstaat, zit er toch nog een goeie hangbuik voor mijn gevoel. Ik vraag mij af op dit een overblijfsel is van het lange overgewicht, doordat ze ouder wordt, omdat ze zich uitblaast als ze staat of wat voor andere reden dan ook. Mij werd verteld dat ze meer borst en buikspieren moet aanmaken en dat dat langer duurt dan het afvallen zelf, alleen voor mijn gevoel verbeterd het niet.

Ik doe veel verschillende dingen met haar in training. Springen, cavaletti, goed dressuurmatig oppakken, we hebben een speelwei dus lekker heuveltjes op en af, veel tempowisseling en tussendoor doen we ook vrijheidsdressuur, buitenritjes, NH en alles wat met lol met je knol te maken heeft.

Dit is Indy ergens in juni/juli. Na 1 rondje galop hing haar tong al op de grond. Vond het zowaar sneu om haar een heel uur een les te laten lopen.
Afbeelding

Indy eind augustus. Inmiddels hebben we een passend dressuurzadel want dit westernzadel was ver van passend.

Afbeelding

Ik zal het topic niet te lang maken, als je al tot hier bent gekomen een pluim :o. Dit is hoe Indy er tegenwoordig bij loopt

Afbeelding

Ter vergelijking even de breedte tussen Indy's voorbenen van februari
2019 tegenover februari 2020
Afbeelding

Afbeelding

Knappe pony <3

Afbeelding

En toch plopt haar buik er zo uit. Iemand een idee, of zal dit inderdaad toch een lang proces worden om achtergebleven binnenvetjes nog om te zetten in spieren ? Deze foto is van 21 mei jl. en de foto hiervoor van april, om jullie een idee te geven wat ik precies bedoel met haar buik

Afbeelding

Hopelijk is er iemand die mij (ons) kan helpen :D.

Pantykous

Re: Van rond en ongezond naar .. rond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:41

Wat ben je al van ver gekomen!

In beweging zie je de buik minder omdat ze dan haar buikspieren gebruikt. Dit kun je wel meer stimuleren in training (waardoor ook de bovenlijn sterker wordt), door heel veel balkjeswerk te doen :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:01

Als ze stilstaat ontspant ze, en laat haar buik hangen. Tijdens het lopen spant ze haar spieren aan. Zo simpel is het :D.
En net als bij mensen duurt het langer om in rust een sixpack te krijgen dan dat het duurt om met inspanning je buik plat eruit te laten zien

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:35

Eens, balkjeswerk, ook aan de longe.
Zo te zien longeer je zonder hulpmiddelen, maar een longeerhulp is niet heftig en zou kunnen helpen.

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 08:35

Pantykous schreef:
Wat ben je al van ver gekomen!

In beweging zie je de buik minder omdat ze dan haar buikspieren gebruikt. Dit kun je wel meer stimuleren in training (waardoor ook de bovenlijn sterker wordt), door heel veel balkjeswerk te doen :j

Dankjewel! Ook voor je tip, dit doen we inderdaad al; via grondwerk en onder het zadel :)

Sintara schreef:
Als ze stilstaat ontspant ze, en laat haar buik hangen. Tijdens het lopen spant ze haar spieren aan. Zo simpel is het :D.
En net als bij mensen duurt het langer om in rust een sixpack te krijgen dan dat het duurt om met inspanning je buik plat eruit te laten zien

Dat snap ik inderdaad, ik vraag mij alleen af of ik mij dan nog iets van die buik aan moet trekken of niet. Stalgenoten die haar vanaf februari 2019 kennen vinden haar er goed uitzien maar ik weetniet of dit buikje er nog af moet. Ik denk meer dat het inderdaad het sixpack verhaal van jou is ? :o

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 08:39

Kendra schreef:
Eens, balkjeswerk, ook aan de longe.
Zo te zien longeer je zonder hulpmiddelen, maar een longeerhulp is niet heftig en zou kunnen helpen.

Ik doe aan NH dus een enkele lijn voor de 7 games en als ik haar echt longeer met dubbele lijnen :j de foto dat ze over de balkjes loopt was ze nog niet van mij en kwam ze ook nog met 4 benen de lucht in van een dubbele lange lijn, balkjes, water in emmers en ga zo maar door :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:41

Ik zou me niet te veel focussen op de buik persoonlijk. Lekker zo door gaan.

Kijk eens op YouTube naar how to fatscore your horse. De bodymass index kijkt naar meerdere punten om te bepalen of je paard een gezond gewicht heeft.

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 08:49

capopjekop schreef:
Ik zou me niet te veel focussen op de buik persoonlijk. Lekker zo door gaan.

Kijk eens op YouTube naar how to fatscore your horse. De bodymass index kijkt naar meerdere punten om te bepalen of je paard een gezond gewicht heeft.

Gaan we zeker doen :D Wat betreft die fatscore, die heb ik toevallig met mijn zadelpasser kortgeleden nagelopen, volgens de body condition score zit ze op een goed gewicht maar dat zijn de minder uitgebreide. Denk dat ze bij haar borst dan nog in een oplet gebied zit maar zoals haar ribben kan ik tevens wel goed voelen maar niet zien.

Misschien vind ik iets uitgebreidere checks op youtube, bedankt !

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:51

ik denk dat je op de goede weg bent,

wil gewoon even zeggen dat ik het echt een hele leuke pony vindt <3

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:52

Een dikke buik kan ook komen door wormen of erg veel zand. En sommige paarden die 24/7 ruwvoer hebben lijken inderdaad net zwanger maar dat is alleen maar hooi. Ik zou lekker zo doortrainen en niet te veel focussen op alleen haar buik, maar haar hele lichaam in de gaten houden voor je beoordeling. Kan je makkelijk haar ribben voelen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:54

Als haar score verder goed is dan denk ik dat je de buik wat dat betreft beter een beetje los kunt laten inderdaad. Misschien is het gewoon ruwvoer vulling en daar is helemaal niks mis mee

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:14

Complimenten voor je goede werk! Ze ziet er inderdaad een stuk beter uit dan op de oudere foto's, en dat ik dus vanaf een foto al goed te zien. Mag je trots op zijn!
Die hangende buik is denk ik (net als mijn voorgangers) een kwestie van buikspieren trainen, maar om eerlijk te zijn vind ik haar nog niet eens zo rond.
Dus ga die bovenlijn trainen, in het rijden veel lang en laag maar zorg dat ze dan wel blijft aanspannen ipv alleen maar stofzuigen, veel overgangen (liefst ook lang en laag), veel heuveltjes en balkjes, pak hier en daar eens een pasje opzij mee etc.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:17

Heeft ze toevallig veulens gehad?
Ik begreep van iemand dat sommige merries, ondanks goede buikspieren, soms toch een buikje overhouden. En dat het bij weer andere merries langer kan duren voordat alles weer lekker strak is.
Maar ze ziet er verder echt wel goed uit, dus zou me er niet zo druk over maken :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:39

Heb je je pony ook gecheckt op insulineresistentie? Onze fjord was erg dik en we hebben er door beweging aardig wat afgekregen. Maar een buikje is ze altijd blijven houden.

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:01

Wauw, wat een verschil in een jaar tijd! Ontzettend leuke pony <3

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 15:56

Dankjewel allemaal, toch fijn om te horen !

<3
Sas_Mon schreef:
Een dikke buik kan ook komen door wormen of erg veel zand. En sommige paarden die 24/7 ruwvoer hebben lijken inderdaad net zwanger maar dat is alleen maar hooi. Ik zou lekker zo doortrainen en niet te veel focussen op alleen haar buik, maar haar hele lichaam in de gaten houden voor je beoordeling. Kan je makkelijk haar ribben voelen?

Hier laat ik haar met regelmaat op controleren dus wormen en zand kan ik gelukkig uitsluiten. Wat betreft haar ribben: ik kan ze voelen als ik lichte druk zet, alsof je over je been heenwrijft met je handpalm, maar ik zie ze niet.

Sintara schreef:
Als haar score verder goed is dan denk ik dat je de buik wat dat betreft beter een beetje los kunt laten inderdaad. Misschien is het gewoon ruwvoer vulling en daar is helemaal niks mis mee

Fijn om te horen!

nessinator schreef:
Complimenten voor je goede werk! Ze ziet er inderdaad een stuk beter uit dan op de oudere foto's, en dat ik dus vanaf een foto al goed te zien. Mag je trots op zijn!
Die hangende buik is denk ik (net als mijn voorgangers) een kwestie van buikspieren trainen, maar om eerlijk te zijn vind ik haar nog niet eens zo rond.
Dus ga die bovenlijn trainen, in het rijden veel lang en laag maar zorg dat ze dan wel blijft aanspannen ipv alleen maar stofzuigen, veel overgangen (liefst ook lang en laag), veel heuveltjes en balkjes, pak hier en daar eens een pasje opzij mee etc.

Bedankt voor de tips, ga ze meteen morgen in de les meepakken :j

maitestar23 schreef:
Heeft ze toevallig veulens gehad?
Ik begreep van iemand dat sommige merries, ondanks goede buikspieren, soms toch een buikje overhouden. En dat het bij weer andere merries langer kan duren voordat alles weer lekker strak is.
Maar ze ziet er verder echt wel goed uit, dus zou me er niet zo druk over maken :)

Vermoedelijk heeft zij rond +/- 2,5 a 3 jaar een veulen gehad. Dit kon de vorige eigenaresse mij niet met zekerheid vertellen.

Maureen95 schreef:
Heb je je pony ook gecheckt op insulineresistentie? Onze fjord was erg dik en we hebben er door beweging aardig wat afgekregen. Maar een buikje is ze altijd blijven houden.

Daar is ze inderdaad op gecontroleerd. Indy is voornamelijk dik geworden omdat ze 360 dagen at en 5 dagen aan het werk was, bij wijze van. Ik ben te weten gekomen via een nog oudere eigenaresse dat Indy altijd een een lastigere pony was en zij is door verschillende factoren bij haar vorige eigenaresse terug gevallen in dit gedrag, waardoor die er niets meer mee deed. Een soort van levende grasmaaier :+

Imke95 schreef:
Wauw, wat een verschil in een jaar tijd! Ontzettend leuke pony <3

Dankjewel, ook zó fijn om te horen van stalgenoten dat sinds ze van mij is ze zo ontzettend is opgeknapt. Lichamelijk, mentaal en fysiek :D

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 19:50

Naar aanleiding van dit topic hebben wij een plekje op de facebookpagina en website van de Hoefslag gekregen en binnenkort staan we in het magazine. Hoe leuk :o

Dit is het artikel, voor degene die het leuk vinden om te lezen.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -vuur.html

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:11

Wat leuk!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:23

Ts veel.paarden die weinig ruwvoer krijgen hebben vaak van die ongezond opgetrokken buikjes..paarden die onbeperkt op ruwvoer hebben hebben altijd hun darmen gevuld waardoor er eem rondere buik ontstaat. Niks mis mee. Biedt je het onbeperkte hooi nog op een specifieke manier aan?

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 09:25

Ze krijgen dit in bakken zodat ze het niet van het zand af eten en er hangen enkele hooinetten die gevuld kunnen worden. Verder hebben op de track stukjes gras, wat takken, er staan bomen waar ze bij sommige bij de takken kunnen komen en uit de vijvers eten ze de waterplantjes :9

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:40

Maartje1990 schreef:
Ts veel.paarden die weinig ruwvoer krijgen hebben vaak van die ongezond opgetrokken buikjes..paarden die onbeperkt op ruwvoer hebben hebben altijd hun darmen gevuld waardoor er eem rondere buik ontstaat. Niks mis mee. Biedt je het onbeperkte hooi nog op een specifieke manier aan?

Dat verhaal klopt niet ,ik heb een gemengde kudde staan 24/7 op de wei.Er is wel degelijk een buiken verschil wat met buikspieren te maken heeft. Bij mij in de kudde hebben de jongere paarden die vaker gereden worden en getraind worden een mooie strakke buiklijn. de pensioeners hebben dikke hangbuiken. De hoeveelheid gras is voor iedereen het zelfde,hooi in de winter onbeperkt.
Mijn paard is ondanks haar sportfiguur trouwens wel bevangen geraakt :( . Dus zelfs dat zegt niks.

Ik vind dat je al knap werk geleverd hebt TS,ze was echt gevaarlijk dik en ziet er al een stuk beter uit. In mijn opinie zou er nog wel wat af mogen, maar dat betert waarschijnlijk vanzelf wel net als die buik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:42

beatje schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat verhaal klopt niet ,ik heb een gemengde kudde staan 24/7 op de wei.Er is wel degelijk een buiken verschil wat met buikspieren te maken heeft. Bij mij in de kudde hebben de jongere paarden die vaker gereden worden en getraind worden een mooie strakke buiklijn. de pensioeners hebben dikke hangbuiken. De hoeveelheid gras is voor iedereen het zelfde,hooi in de winter onbeperkt.
Mijn paard is ondanks haar sportfiguur trouwens wel bevangen geraakt :( . Dus zelfs dat zegt niks.

Ik vind dat je al knap werk geleverd hebt TS,ze was echt gevaarlijk dik en ziet er al een stuk beter uit. In mijn opinie zou er nog wel wat af mogen, maar dat betert waarschijnlijk vanzelf wel net als die buik.

Wat klopt er nu niet aan wat ik zeg? Een rondere buik (tov paarden die op beperkt ruwvoer staan en veel krachtvoer) is alles wat ik zeg. betekend niet dat het altijd bolle dikzakken zijn (wat ik ook niet beweerde)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:51

Dat opgetrokken buiken door te weinig ruwvoer komt. Ik ken dus genoeg paarden met mooie strakke buiklijnen die wel genoeg ruwvoer krijgen maar die gewoon getraind worden en daardoor beter in hun vel zitten.
Overigens heb je wel gelijk dat een opgetrokken buik door te weinig ruwvoer kan komen,maar dan zie je vaak helemaal weinig bespiering bij zo'n paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:09

beatje schreef:
Dat opgetrokken buiken door te weinig ruwvoer komt. Ik ken dus genoeg paarden met mooie strakke buiklijnen die wel genoeg ruwvoer krijgen maar die gewoon getraind worden en daardoor beter in hun vel zitten.
Overigens heb je wel gelijk dat een opgetrokken buik door te weinig ruwvoer kan komen,maar dan zie je vaak helemaal weinig bespiering bij zo'n paard.

Ik denk dat jij dan iets anders bedoeld met een opgetrokken buik dan ik.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:11

Ik schrok van die foto :wow: die was echt dik, wat heb je al mooi en goed werk verzet. Ze is prachtig <3