Mijn knappe en introverte Jim

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Mijn knappe en introverte Jim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 14:13

Jim en ik zijn al bijna 12 jaar een setje. En als ik nu tegen mensen zeg dat hij mentaal een moeilijk paard is, dan kijken ze me allemaal zo ongelovig aan want hij is toch zo braaf?
Hij is zeker braaf. Maar wel met gebruik van de gebruiksaanwijzing.
Ik noem hem wel eens autistisch. Routine is het beste voor hem en verwerkingstijd heeft hij nodig. Hij is wel reteslim overigens, maar is mentaal heel snel overprikkeld. Dat is best ingewikkeld, want hij pakt alles heel snel op, maar kan daar niet teveel van hebben en heeft tijd nodig om te landen.
Dit is ook de reden om bijvoorbeeld te stoppen met wedstrijden. Hij trekt het mentaal gewoon niet en wordt dan in zijn paniek gevaarlijk. Ik kwam nog niet zo lang geleden in aanraking met de Parelli horsenalities en Jim is wel echt een herkenbare RBI. Hij kan zo enorm in zichzelf keren als hij het niet meer trekt of reageert juist heel erg onvoorspelbaar. Als alles gaat zoals het altijd gaat, dan is het goed. Dan is hij echt super braaf. Maar is er maar iets anders dan anders, dan kan hij daar enorm in schieten en in blijven hangen. En zelfs na 12 jaar is dat nog steeds vermoeiend, frustrerend en moeilijk om mee om te gaan als hij in die katatonische modus schiet. Niet te bereiken en vaak alleen met een brul of pijnprikkel in het hier en nu te krijgen. Ik vind dat zo enorm sneu voor hem. Ik probeer zoveel mogelijk het comfort op te zoeken en te houden, maar ik vind ook dat hij nog steeds moet leren om met prikkels om te gaan. Alleen zo groeit hij namelijk in de ervaringen en worden enge dingen vanzelf onderdeel van het gewoon en zijn routine.

Gelukkig is hij nu nog maar 5% van de tijd zo en gedragsmatig is hij voor mij een geweldige leermeester geweest. Ik heb hem wel leren lezen zeg maar :D
Rijtechnisch loopt hij (thuis!) de sterren van de hemel, alle knoppen zitten er op, ik kan alleen bosritten maken, hij is bomproof. Maar die overprikkeling blijft een uitdaging. Ondanks dat is hij mijn maatje en mijn alles. En die gebruiksaanwijzing lees ik gewoon nog regelmatig door en vul aan waar nodig :))

Zo hadden wij laatst een fotodag op stal. Ik en stalgenoot Kim hebben de halve stal op de foto gezet. In de ochtend waren eerst onze eigen paarden aan de beurt. Dus ik liep al op tijd op stal en werd meteen gespot door Jim. Maar.... We gingen eerst met een ander paard aan de gang. Dat is raar.
Daarna even sokken wassen, poetsen, (vervloeken dat hij net die dag zijn hoofd had open gehaald), mooi halster om. Zijn vriendje mocht weer terug de groep in en wij zijn naar de schuur gelopen voor de blackfoto's. Die schuur is ENG. Zeker als je er met je rug naartoe moet staan. Oh oh....
Toch zijn er een paar mooie foto's uit gekomen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk plaats ik liever de foto's met zijn oren naar voren. Maar deze wil ik jullie niet ontnemen. Dit soort momenten heeft hij heel vaak. Helemaal in zichzelf gekeerd, in zijn hoofd alles verwerken, afgesloten van de buitenwereld. En met even een kriebel over zijn neus is hij er in het begin nog wel uit te halen. :(:)
Afbeelding

We zijn een stukje verder gaan lopen (20 meter van de poetsplaats) en daar nog meer foto's gemaakt. En hoewel hij er attent bij staat, zie je de ietwat gespannen en in zichzelf gekeerde blik in zijn ogen :(:)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En om te laten zien hoe zijn blik is als hij wel ontspannen is:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 04-06-20 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak uit titel verwijderd

laughterline

Re: Mijn knappe en introverte Jim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:38

Wat herken ik veel in je verhaal en wat heeft Jim geluk dat hij jou als mens mag hebben! :) Herkennen dat er een gebruiksaanwijzing is en er ook proberen rekening mee te houden, wat lief dat je dat doet en hij zal er zo blij mee zijn! Vele zullen blijven pushen tot ze krijgen wat ze willen. Maar even rustig worden, samen zijn, vertrouwen geven en je paard laten weten dat je er voor hem/haar bent, goes a long way. _O_ Een lieve blik heeft 'ie!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:28

Je kunt het verschil goed zien met de laatste foto inderdaad.

Maar wat heeft hij het dan getroffen met een baasje die hem zo goed kan lezen!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:29

Het is bijna gek om hem langs voren te zien, normaal zie ik alleen zijn oren :Y)
Prachtige foto's, maar het verschil met de laatste foto is goed te zien inderdaad! Toch ergens ook wel leuk om je paard zo goed te kennen, ook al is het soms lastig

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:48

Mooie foto's! Ik heb Jim een keer bij je mogen rijden n.a.v. de Bokt Tombola en vond het toen een ontzettend lief, werkwillig paard dat idd enorm op jou gefocussed was, maar niet onbereikbaar toen. Ik denk dat hij het heel erg heeft getroffen met een baasje als jij!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:51

Oh, wat is die eerste foto mooi zeg!

Ik herken je verhaal wel: ook een haflinger met een gebruiksaanwijzing. Die van mij heeft vooral over ALLES een mening en raakt snel overprikkeld. Haar reactie is dan 'omhoog'. Niet fijn. Nu met mijn trainer bezig om dat eruit te krijgen. Ze mag schrikken, maar niet rennen en niet omhoog komen.
Maar ondanks de gebruiksaanwijzingen zijn het toch maar mooi gouden paardjes he, van binnen en van buiten!

Ik vind zijn 'coupe kort' trouwens nog steeds echt stoer, was een goede beslissing van je om dat te knippen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:58

Het is een heerlijk dier.

Heeft uiteindelijk niet elk paard een gebruiksaanwijzing?

Het is alleen aan ons om uit te vinden wat daarin staat.
En om een paard te zoeken dat bij jezelf past, kwa gebruiksaanwijzing.

Ik heb 2 van die maffies, elk met een heel andere gebruiksaanwijzing en dat was vooral bij nr 2 best wel even puzzelen (omdat ik hem benaderde met de gebruiksaanwijzing van nr 1, dat werkte dus niet := )
Maar nu ik de gebruiksaanwijzing door heb van nr 2 is die eigenlijk een stuk minder gecompliceerd dan hij aanvankelijk leek. En hoewel ik dat op voorhand bijna ondenkbaar had geacht, misschien nog wel meer m'n soulmate aan het worden dan nr 1 :oo (niet tegen Jip zeggen hoor, want dat is ook echt nog wel mijn vriendje door dik en dun!)

Ik blijf het overigens fascinerend vinden hoeveel Jim op Jip lijkt op sommige foto's.
Mijn man keek toevallig over mijn schouder mee op de computer en vroeg wanneer die foto's van Jip gemaakt waren :)) En hij ziet echt wel het verschil tussen haflingers, hij loopt nu ook al dik 10 jaar mee bij Jip.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:10

Je ziet inderdaad verschil in de laatste foto en de nieuwe.

Het blijft een mooie pony met zijn eigen grapjes. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 13:34

Bedankt!
Ik heb hem overigens niet altijd zo gesnapt als nu hoor. En daardoor onwijs veel fouten gemaakt en lang niet altijd goed naar hem gereageerd. Ik ben ook echt wel eens uitgevallen als hij weer in zijn drama-modus schoot. Ik kon dat echt niet altijd hebben. Inmiddels heb ik wel geleerd dat wanneer ik een drukke dag heb gehad, niet lekker in mijn hum zit, slaapgebrek heb, of wat dan ook, ik vooral niets moet verlangen en verwachten. Gewoon lekker lang teugeltje en het bos in. Of gewoon helemaal niet opstappen. Kort lontje bij mij werkt averechts bij hem. Je moet eigenlijk altijd rust en geduld hebben. En soms ook gewoon zeggen dat het klaar is. Maar het is zo moeilijk om door te hebben wat hij wanneer nodig heeft. En dat schat ik ook regelmatig niet helemaal lekker in. Ook dat wordt steeds beter, maar ik zit er nog wel eens naast. Gelukkig is hij ook vergevingsgezind :+:

Divers: ja dat ging echt super. Hij is ook heel braaf en werkwillig. Thuis. Op bekend terrein :D Dan is hij echt een super fijn paard :j

Skippy: jaaaa, nog steeds heel blij mee! Afgelopen week stond hij alweer te zweten op zijn borst en achter de oren. Gelukkig niet meer onder zijn manen en geen gedoe met vlechten en zere vingers.

Marije: ja, bizar hè. Ze moeten echt familie zijn, dat kan niet anders. Wat me er aan doet denken dat ik echt eens naar Rheden moet. Die foto samen moet er toch een keer komen :D
Ik ga je ff een pb sturen.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:18

Ach je moet met pieken en dalen komen waar je heen gaat toch, dat is ook helemaal niet erg en daardoor leren jullie veel van elkaar. Echte leermeesters zijn het :)