Het zijn stills uit een filmpje, ik heb voor diegenen die dat willen zien ook filmpjes van tolt en draf. Beiden arbeidstempo. Op de foto’s werd wat meer uptempo gereden, tolt, telgang en galop

Tolt

Telgang

En galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Knert schreef:Dus van draf naar telgang kan dus niet?
En telgang vanaf stap ook niet?
Jee.. weer wat geleerd
Thokkadisje schreef:Zo leuk zo'n echte vijfganger met een echt goed (gereden) telgangLeuk idee ook om er een topic over te maken, al had ik wel het gevoel een brilletje nodig te hebben
Ik ben mijn vijfganger en echte telganger ook weer aan het oppakken na de dracht. Ik begin weer van vooraf aan, maar af en toe laat ik haar even gaan in het bos, zo gaaf als ze zo optrekken!
Maartje1990 schreef:Mijn hart gaat altijd harder kloppen van IJslanders. Zijn vijfgangers altijd betere telgangers tov tolt? En dat vergeleken met een vierganger?
dems75 schreef:Knert schreef:Dus van draf naar telgang kan dus niet?
En telgang vanaf stap ook niet?
Jee.. weer wat geleerd
In principe niet, al zitten er vast gangentovenaars bij die zoiets klaarspelenDe telgang is een heeeel laterale gang, de draf juist diagonaal dus die liggen te ver uit elkaar. Vanuit stap naar schweinepass (langzame telgang) kan wel, maar is echt ongewenst. De telgang hoort ten allen tijde in een allejezustempo gereden te worden.
dems75 schreef:Maartje1990 schreef:Mijn hart gaat altijd harder kloppen van IJslanders. Zijn vijfgangers altijd betere telgangers tov tolt? En dat vergeleken met een vierganger?
Viergangers hebben eigenlijk nauwelijks tot geen telgangaanleg. De tolt van een vierganger is vaak ook wat diagonaler dan die van een vijfganger (daar is de tolt weer lateraler). Viergangers moeten vaak ingetolt worden en vujfgangers bieden vaak van nature al sterk laterale gangen aan. De basisgangen van een vierganger zijn dan juist vaak weer wat beter en makkelijker te rijden.