Mijn paarden leven op een Caribische eiland!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nwktje

Mijn paarden leven op een Caribische eiland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 01:56

Sinds een paar maanden ben ik werkzaam op een stal op Sint Maarten. Nadat het tijdens de Orkaan Irma helemaal is verwoest. Is het het Nu een aantal jaar later is het zo goed als opgebouwd maar nog niet zoals het voorheen was. Dit heeft toen der tijd ook op Bokt gestaan. [VN] Zorgen om verwoeste manege Sint-Maarten

Wat ik hier voornamelijk doe zijn ritten met de toeristen rijden. Dit zijn rustige stap ritjes en aan het einde van de rit gaan de toeristen met de paarden de zee in om lekker af te koelen. Daarnaast vind ik het erg leuk om de wat jongere paarden te trainen en andere paarden bij te rijden. Het leuke is dat het ook nog eens onder werktijd kan en mag.

Een dag op mijn werk ziet er zo uit:
- De paarden uit de paddock halen, en opzadelen. Soms zijn dit er 10 maar vaak zitten er dagen tussen dat je er 30 opzadelt.
- Zodra de toeristen komen worden ze op hun paard geholpen en gaan ze op pad. De guids die overblijven zorgen ervoor dat de paarden hooi krijgen, het voer wordt gehaald, de "feedingpaddock" wordt weer in orde gemaakt en andere noodzakelijke klusjes behalve uitmesten dat hoeven we niet te doen, wat een luxe!)
- Zodra alle tours gedaan zijn is het weer tijd voor afzadelen, de paarden afspoelen en eten geven.
- Vervolgens proberen we tussen door als er tijd is de jonge paarden te trainen, paarden te longeren of wat paarden te verzorgen.

Op dit moment staan er 68 paarden en ik kan je vertellen dat is een hoop werk! Er zijn nooit genoeg uren in een werkdag.

De paarden staan overdag in de paddock. In de avond/nacht worden de paarden vrijgelaten zodat ze lekker los kunnen lopen en hier en daar wat gras kunnen eten. Er zijn 2 paddocks, een voor de jongere paarden en de paarden die we meestal gebruiken voor de tours en een paddock met de wat oudere paarden die niet zo lekker meer in de groep mee komen en daardoor niet zo goed aan eten toe komen.

De jonkies lekker aan het eten in de paddock.
Afbeelding

De bak, die ondanks alle regen altijd heel goed toe rijden is. Een fantastische bodem en lekker groot!
Afbeelding

Het rack, de paarden die we die dag gebruiken zadelen we hier op en ondertussen kunnen ze lekker wat hooi eten.
Afbeelding

Mijn uitzicht gedurende de dag!
Afbeelding

Een van de paarden die we gebruiken als guide horse, over het algemeen neem ik deze vaak mee omdat hij lekker klein is. Soms komt het wel eens voor dat je een toerist moet helpen omdat hun paard ergens is gestopt om te eten en ze deze niet meer voorruit krijgen. Wij pakken dan het paard bij de halster op van de grond. Op een groter paard merk ik vaak dat ik er niet zo makkelijk bij kom.
Afbeelding

Vervolgens lekker het water in afkoelen met de paarden.
Afbeelding

De toeristen rijden met een western zadel en een touwhalster, de guids rijden met een halster en een Engels zadel. Alles is van kunststof of plastic omdat het zout van de zee eigenlijk niet al te best is voor je spullen.

Over het algemeen gaan de paarden erg makkelijk het water in en gedragen ze zich prima. Alleen de jonkies vinden het vaak nog wel eens leuk om lekker in het water te gaan rollen. Voordat ze op tour gaan krijgen ze daardoor eerst heel veel water training.
(Stiekem vinden we het zelf ook heel erg leuk om aan het einde van de dag de tour zelf te rijden en het water in te gaan, met een uitzicht als dit zeg je toch geen nee)
Afbeelding

Een tijdje terug hebben we een fundraising dag georganiseerd om de kinderboerderij, die hier ook aanwezig is, wat op te knappen. Hiervoor hebben we een openlag gehouden en een aantal demonstraties gegeven. Een daarvan was een soort barrel race en carrousel rijden. De barrel race heb ik op film staan alleen ik heb geen idee hoe ik hier een video upload.

Afbeelding

Afbeelding

En op mijn vrije dagen ben ik vaak op het strand te vinden!
Afbeelding

RSDICBS

Re: Mijn paarden leven op een Caribische eiland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 02:03

Wat heerlijk! Dat is toch een droombaan <3

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 02:04

Wat super leuk!
Ben je er voor een bepaalde periode?

Echt heerlijk! Ik ben zelf op mijn 19e ook naar het buitenland vertrokken om met paarden te werken. Na 2 jaar ben ik weer terug naar NL gekomen, maar nog steeds ga ik er regelmatig op vakantie.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 02:14

Heerlijke foto's Kirs, volgens mij zit je helemaal op je plek daar <3

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 02:44

Dat ziet er heerlijk uit om daar te werken. Woon je daar permanent of voor een bepaalde periode?

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 13:05

@Nicje87 en @wortel115 ik ga helaas 28 april weer terug naar huis. Even de familie weer zien. Gezien ik al vanaf juli aan het reizen ben. Maar als het aan mij ligt kom ik volgend jaar weer terug naar het eiland op er weer te werken.

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:14

Wauw wat gaaf! Dit is precies het soort werk waar ik naar opzoek ben. Mag ik vragen of je weet of ze nog mensen zoeken en voor welke periodes?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:19

Living the dream. <3 Gaaf!
Blijf dit zo doen en blijf genieten! Later kan het misschien niet meer.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 13:27

Escamilla schreef:
Wauw wat gaaf! Dit is precies het soort werk waar ik naar opzoek ben. Mag ik vragen of je weet of ze nog mensen zoeken en voor welke periodes?

Nature Seaside Park! Neem een kijkje op hun Facebook zou ik zeggen of Instagram!

Als je op de bokt markt bij stages kijkt zie je ook een advertentie staan! Ze zijn nog opzoek naar stagiaires.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 14:30

Er zijn slechtere plekken op de wereld om te werken := <3

Ik herinner mij dat topic van na de orkaan nog idd ! Hebben ze nog veel van hun paarden teruggevonden destijds ?

Mogen ze 's nachts gewoon in vrijheid rondstruinen daar ?

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:11

Wat leuk dit! Ik ben hier geweest!
Ik reed op Muñeca en vond dat echt een superlief beestje <3 We hadden echt een prachtige rit met een hele leuke begeleider, die vroeg of ik achter hem wilde rijden omdat zijn paard niet de makkelijkste was haha :') Wat was dat leuk zeg, ik zou het zo nog eens doen! Dit was in de zomer van 2016 :D
Afbeelding
Afbeelding

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 15:20

Alle paarden hebben het overleefd en zijn terug gevonden. Daarna was het weer een kwestie van opbouwen en hopen dat de toeristen weer naar het eiland komen om je paarden te kunnen blijven onderhouden. Paarden houden is hier toch een stukje lastiger dan in Nederland. Al het voer moet vanuit andere landen komen en als je pech hebt en de boot heeft vertraging is het soms toch wel even knijpen of je nog genoeg in voorraad hebt. Ook een dierenarts met de benodigde spullen is niet aanwezig hier op het eiland. We hebben een eigen apotheek en doen samen ik overleg met de dierenarts of uit een ander land de paarden behandelen. En leuke is dat ik daar vaak bij mag mee helpen! Zo heb ik een paar weken geleden geleerd om bloed te prikken!

Ook een hoefsmid is hier niet aanwezig op het eiland. Elke keer komt er iemand van Colombia om de paarden te beslaan. Gelukkig kan een van mijn collega’s wel eens een ijzer eronder slaan mocht een paard deze verloren hebben.

Muneca is hier nog steeds! We zijn nu bezig met een van haar zoons klaar te maken voor de toeristen. Ik heb gister nog op hem gereden! Lief beestje is het. We zetten voornamelijk kinderen op haar. Je gids zit volgens mij op Seductor. Heel mooi paard maar erg druk en onrustig. Hij wil ook nog wel eens wegspringen. Op hem rijden dan ook geen toeristen.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:24

Nwktje schreef:
Muneca is hier nog steeds! We zijn nu bezig met een van haar zoons klaar te maken voor de toeristen. Ik heb gister nog op hem gereden! Lief beestje is het. We zetten voornamelijk kinderen op haar. Je gids zit volgens mij op Seductor. Heel mooi paard maar erg druk en onrustig. Hij wil ook nog wel eens wegspringen. Op hem rijden dan ook geen toeristen.

Jaa dat weet ik nog! Ik was de enige in de groep met rij-ervaring en hij vroeg mij achter hem te rijden omdat zijn paard 'a jumper' was, ik snapte daar niks van, maar hij maakte soms idd wat gekke sprongetjes :') het was zijn favoriete paard juist daarom!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:18

Zo fijn om te lezen dat ze al hun paarden teruggevonden hebben na die orkaan !

Het lijkt mij niet evident idd om alles rondom de paarden te organiseren op een eiland.
Dan besef je maar pas hoe verwend wij hier zijn :P

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 23:49

Ja je merkt echt dat het in Nederland dus echt allemaal een stuk makkelijker is om paarden te houden! Maar ze hebben hier jaren lang ervaring dus ze weten precies wat ze doen.

Mijn uitzicht op het moment !

Afbeelding

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 03:20

Die regenboog erbij ook, prachtig <3

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:19

Heerlijk zeg! Wat bijzonder. Paarden houden daar lijkt me ook echt een dure affaire, als alles ingevoerd moet worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:33

Niks aan, zo'n uitzicht. Ik ben vooral niet jaloers :')
Die cactus staat daar ook netjes naast het weggetje :=

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:12

Wauw ik denk dat ik mijn droomjob heb gevonden <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:29

Wauw dat lijkt me echt een droombaan.

Het ziet er naar uit dat de paarden het top hebben met onbeperkt ruwvoer, vrijheid en schaduwplekken. Is niet te zien dat het moeilijker is om aan alles te komen.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:36

Wowwww ik volg dit topic even! Ik heb volgend jaar een soort vrij jaar (in te delen zoals ik dat zelf wil) op mijn opleiding, en dit is iets wat je niet altijd meer kan doen natuurlijk.. <<)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 16:42

https://www.bokt.nl/markt/ad/499392/uit ... nt-maarten

Voor alle geïnteresseerden!

De paarden hebben het inderdaad erg goed! Maar wij merken wel dat je echt op het eiland zit. Om als voorbeeld te geven, bloed controleren wordt niet op het eiland gedaan. Dus je moet dit naar het buitenland versturen om het daar te laten controleren. Alleen nu komt het vaak voor dat ondanks alle ingevulde papieren de bloed monsters worden tegen gehouden door de douane.... en daar zit je dan, een paardje waarvan je ziet dat die niet goed in z’n vel zit maar je kan z’n bloed niet controleren. Wat doe je dan?

Ook zouden we heel graag weer veulens willen en wat grote paarden fokken. Door de orkaan zijn er ook geen hengsten meer aanwezig op het eiland. Deze zijn gecastreerd ter preventie. We hebben nu wel een hengst maar dit een helaas een kleintje. Hoe ga je hier grote paarden uitfokken? Inseminatie kan niet want er is geen scan aanwezig. Op dat soort momenten merk je dat je op een eiland zit.

De cactus die je ziet is de doodle-do cactus. Zo noemen ze die op het eiland. Toen het eiland nog veel koeien has en het te droog was in de zomermaanden. had haalde ze de stekels eraf zodat de koe de cactus at en zo aan zijn voedingsstoffen kwam.

Ondertussen weet ik een hoop van het eiland met alle plantjes en bomen. Al die informatie vertel ik altijd aan de toeristen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:09

Doodle-do cactus <3 Bekt lekker ! :D

Misschien een idee om afgedankt materiaal bij een DA of kliniek van hier mee te nemen naar ginder?
Vaak werkt het nog prima, maar kopen ze wat moderner of uitgebreider.
Zo'n machine voor bloedonderzoek bijv. Kan je de algemene dingen perfect mee testen.
Beetje het principe wat artsen zonder grenzen ook toepassen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:38

Kent je hoefsmid misschien iemand met een grote hengst die een keertje (seks)vakantie mag houden op een tropisch eiland? :D

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:48

Wauw wat een droombaan! Heel leuk om te lezen <3