2019 met Diallo, anders dan normaal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

2019 met Diallo, anders dan normaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 20:49

Hey bokkers! Ik maak normaal altijd een overzicht van het jaar met Diallo. Dat besluit ik dit jaar dan ook maar weer te doen :P Ook al is ons jaar 'vroeg' geëindigd.

Eigenlijk begonnen we in eindejaar 2018 al te merken dat er iets niet goed was. Diallo was vaak nukkig tijdens het opzadelen en aan singelen. Ook werd hij telkens minder voorwaarts en deed hij dingen tijdens het rijden die hij nooit eerder gedaan had. Meteen de dierenarts gebeld, bloed afgenomen en buig testen gedaan. De DA zag op dat moment nog niks opmerkelijks en uit het bloedonderzoek bleek hij een te kort aan Calcium en vitamine D te hebben, dus supplementen bijgegeven en het ging inderdaad een maandje beter.

Afbeelding

Eind januari/februari begonnen we dan weer te merken dat het terug bergaf ging, ik merkte ook dat hij soms niet zuiver liep en op sommige dagen toonde hij ook echt protest. Weer de DA gebeld, meteen ook tandarts gebeld en een osteopaat laten komen en zadel na laten kijken. Maar hier ook bleek er niks aan de hand te zijn. Osteopaat vond een kleine blokkade in zijn middenrif wat de singelnijd wel kon veroorzaken maar zijn rug zou clean geweest zijn en verder niks om me zorgen over te maken.

Afbeelding

Maar we merkte eigenlijk geen verbetering. De singelnijd werd ook niet beter. Diallo liep naar mijn gevoel echt niet goed maar niemand zag wat, ook begon hij mij te pletten tegen de kanten van de piste, wat hij eerder nooit deed. Diallo is sowieso wel liever lui dan moe maar ik heb nooit moeite moeten doen om hem voorwaarts te rijden. Nu was dat enkel nog mogelijk met een losse teugel, vanaf ik hem probeerde oppakken ging hij niet meer vooruit of omhoog. In maart heb ik dan beslist hem naar de kliniek te brengen, ik dacht eerst dat hij maagzweren zou hebben.

Afbeelding

In de kliniek hebben we hem helemaal door de medische molen gehaald, eerst zijn maag, daarna zijn schildklier, longen, en als laatste zijn rug. En daar bleek dus het addertje te zitten. Diallo bleek duidelijk zichtbare kissing spines en spondylose te hebben. We hebben daarna Diallo terug mee naar huis genomen en een afspraak gemaakt voor 2 weken daarna terug te komen voor uitgebreid onderzoek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eind maart waren we dus terug in de kliniek en werd er een heel team opgezet. Ik ben de leidinggevende dierenarts van dat team nog altijd heel dankbaar voor de begeleiding die ze ons gaf. Eerst werden er buigtesten gedaan op harde ondergrond, hier was bijna niks op aan te merken. Aan de longe kruiste hij dan in galop en zag de begeleidende dierenarts dat hij rechts achter inderdaad niet zuiver liep. Tijdens het rijden zelf liep hij dan niet gekruist in galop, maar wel nog altijd onzuiver en stijf. Op aanraden hebben we dan ook een ataxie test laten uitvoeren om uit te sluiten dat hij zeker alle signalen door krijgt, dit was gelukkig wel het geval en dus geen ataxie.

Afbeelding

Afbeelding

En toen moesten we een beslissing gaan maken, of verder onderzoeken en behandelingen opstarten met een hoog prijskaartje en een lage slaagkans, of Diallo terugtrekken uit de sport/intensieve trainingen en hem op pensioen zetten, hooguit nog gebruiken als wandelpaardje. Ik was ongelofelijk blij dat er van in laten slapen nog geen sprake was en dat er ons verzekerd werd dat Diallo nog wel pijnloos kon leven op de weide. Natuurlijk moesten we in ons achterhoofd wel houden dat dit ooit niet meer het geval zal zijn en we dan wel een beslissing zullen gaan moeten maken, maar gelukkig is het tot op heden nog niet zo geweest. En zoals iedereen rondom mij verteld, je voelt echt wel wanneer die tijd er is... Dus hebben we Diallo ook van stal verhuisd want op mijn huidige stal had ik de accommodatie totaal niet nodig en werd het ook wat duur voor een grasmaaier.
Diallo kwam echt op een fantastische plek terecht, toen is Nenah ook nog eens langs geweest om foto's te trekken, gelukkig is hij qua omgang en gedrag echt niks veranderd en is hij nog even speels en enthousiast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas veranderde mijn opluchting ook wel snel in verdriet en frustratie. Ik was mijn rijpaard kwijt, en dat vond ik zo ongelofelijk jammer. Het kwam echt als een klap in het gezicht, dus ik heb enorm veel verdriet gehad en dagen gehuild. Soms is het nog even heel moeilijk. De eerste twee maanden zijn we wel nog wat staprondjes gaan maken, dit ging goed, maar ik was hier toch niet 100% gerust op. Hoewel Diallo heel enthousiast was, altijd met zijn oortjes naar voren, kon ik maar niet settelen met de gedachte dat ik hem misschien toch pijn deed.

Afbeelding

Dus vanaf begin deze zomer heb ik hem eigenlijk volledig op pensioen gezet. Soms speelde we dan nog wel eens in de piste, maar het werd dus echt een knuffelpaard. In het begin was het vooral heel moeilijk om een weg te vinden met zijn energie. Diallo was sowieso wel liever lui dan moe, maar hij werd normaal wel 3-4x intensief gereden en dan nog 1-2x gelongeerd per week. Dus voor hem was het ook een hele verandering. Gelukkig straalde hij ook anderzijds wel echt, en zoals de dierenarts voorspeld had in de kliniek werd hij er zelfs een klein beetje beter op. Wat een weide allemaal niet kan doen.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik het rijden enorm miste zijn we naar oplossingen gaan zoeken. Eerst ben ik begonnen met bijrijpaarden, maar merkte toch dat dit niet helemaal mijn ding was en ik het erg frustrerend vond om in geval van nood niet degene te zijn die beslissingen kan en mag nemen. Na even wikken en wegen hebben we een aanbieding gekregen om hem bij een vriendin een straat verderop van mij thuis op een weide te zetten met haar pony die ook gepensioneerd is. Hoewel ik een gouden plek had dat toch maar gedaan, en in 2020 gaan we op zoek naar een tweede paard.

http://boktimg.nl/img/m/vozfTL.jpg

http://boktimg.nl/img/m/qKZ2rf.jpg

Oh, en hij heeft het heel goed bij zijn nieuwe vriendje. Hij is nog altijd even gek.

http://boktimg.nl/img/m/vagQpP.jpg

Hij zal toch altijd mijn beste vriendje blijven <3
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 10-12-19 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd, max 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

_Sofie

Re: 2019 met Diallo, anders dan normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:57

Wauw, wat een liefde spreekt er uit jouw topic! Ontzettend balen dat hij niet meer geschikt is als rijpaard, maar volgens mij krijgt ie een heel mooi pensioen zo :j Veel succes met de zoektocht naar een tweede paard!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 12:02

_Sofie schreef:
Wauw, wat een liefde spreekt er uit jouw topic! Ontzettend balen dat hij niet meer geschikt is als rijpaard, maar volgens mij krijgt ie een heel mooi pensioen zo :j Veel succes met de zoektocht naar een tweede paard!

Dankjewel! <3

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:53

Heel fijn dat je hem een mooi leven gaat geven op deze manier :-) Heel fijn! Hebben ze je ook kunnen vertellen hoe het komt dat hij deze aandoening kreeg? Zit het in zijn bouw, manier van trainen of heeft hij ooit ergens iets opgelopen in training oid?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:59

Wat goed dat je op je gevoel bent afgegaan en hem door de medische molen hebt gehaald! Veel mensen zouden zijn blijven aanmodderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:02

Nog steeds veel respect voor je dat je meteen door het gepakt en hem helemaal hebt laten onderzoeken ipv maanden aan te modderen. Het is ook wel een hele nare afwijking zo op de foto. En geweldig dat hij het zo goed naar zijn zin heeft nu.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 18:05

Ninx schreef:
Heel fijn dat je hem een mooi leven gaat geven op deze manier :-) Heel fijn! Hebben ze je ook kunnen vertellen hoe het komt dat hij deze aandoening kreeg? Zit het in zijn bouw, manier van trainen of heeft hij ooit ergens iets opgelopen in training oid?

Daar hebben we eigenlijk nog altijd geen idee van. Hij is nooit op zijn rug gevallen of zwaar geblesseerd geweest voor zover we weten. Soms kan het ook doordat ze steigeren en omvallen, maar dat weten we dus niet. Ik heb hem gekocht toen hij 11 jaar was, daarvoor was hij al 6 jaar van een goede vriendin. Persoonlijk denk ik dat hij misschien te vroeg zadelmak gemaakt is en te vroeg intensief gereden is, hij is namelijk altijd als springpaard gebruikt geweest tot hij bij mij kwam, want ik ree vooral dressuur met hem. Enjha, die springpaarden in de sport worden toch al vaak op jonge leeftijd door hoge parcours gejaagd.

bigone schreef:
Nog steeds veel respect voor je dat je meteen door het gepakt en hem helemaal hebt laten onderzoeken ipv maanden aan te modderen. Het is ook wel een hele nare afwijking zo op de foto. En geweldig dat hij het zo goed naar zijn zin heeft nu.

Ja, dat is het inderdaad wel en toen ik het nieuws kreeg vreesde ik ook voor het ergste. Maar Diallo lijkt het buiten het rijden ook echt niet te hinderen gelukkig, wat me soms wel echt verbaasd want hij heeft toch een serieuze afwijking. Maar hij blijft even blij en gek door de weide huppelen, het weerhoud hem dus niet. :')

Dankjewel iedereen voor de lieve reacties! <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:18

Ik heb enorm veel respect voor jou! Wat heb jij alles gedaan om je grote vriend te helpen. Velen zouden al die onderzoeken niet gedaan hebben uit kostenoverweging en hop dan maar in de verkoop omdat hij niet meer voorwaarts was en kuren begon te krijgen.
Ik gun je een enorm lief paard wat vast en zeker in 2020 op je pad gaat komen!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 18:02

Monique1963 schreef:
Ik heb enorm veel respect voor jou! Wat heb jij alles gedaan om je grote vriend te helpen. Velen zouden al die onderzoeken niet gedaan hebben uit kostenoverweging en hop dan maar in de verkoop omdat hij niet meer voorwaarts was en kuren begon te krijgen.
Ik gun je een enorm lief paard wat vast en zeker in 2020 op je pad gaat komen!

Oh dankjewel! Echt een hele leuke reactie! <3

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:20

Op de eerste foto zie ik 'm al 'compenseren' in de rug. Ik heb respect voor je dat je hem hebt laten onderzoeken op de kliniek. Ontzettend balen dat hij niet meer geschikt is als rijpaard, maar volgens mij krijgt ie genoeg liefde van jou. Ik ben verliefd op zijn knappe hoofd en glinsterogen <3

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 20:27

Anoniemk2 schreef:
Op de eerste foto zie ik 'm al 'compenseren' in de rug. Ik heb respect voor je dat je hem hebt laten onderzoeken op de kliniek. Ontzettend balen dat hij niet meer geschikt is als rijpaard, maar volgens mij krijgt ie genoeg liefde van jou. Ik ben verliefd op zijn knappe hoofd en glinsterogen <3

Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen op een momentopname, zeker omdat de dierenarts de eerste buigtesten er ook weinig op kon aanmerken. Maar bedankt voor je reactie! :+ Hij heeft inderdaad echt een heel leuk snoetje al zeg ik het zelf **\O/**

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:45

Wat een ongelooflijk goed hart heb jij! Wat fijn voor hem dat hij nog lekker mag genieten van zijn leven. Samen met een vriendje in de weide. Ik hoop dat je een nieuw leuk rijpaard vind!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:49

Wat een eerlijkheid naar het paard toe. Echt top dat je voor hem zo een mooi pensioen geregeld hebt. +:)+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:16

DonDon schreef:
Wat een ongelooflijk goed hart heb jij! Wat fijn voor hem dat hij nog lekker mag genieten van zijn leven. Samen met een vriendje in de weide. Ik hoop dat je een nieuw leuk rijpaard vind!

Bijzonder eigenlijk dat we dit allemaal zo moeten benoemen.
Eigenlijk zou dit ‘normaal’ moeten zijn...

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:31

@Ninx klopt dit zou inderdaad normaal moeten zijn. Helaas uit ervaringen kan ik zeggen dat dit niet altijd vanzelfsprekend is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 18:38

Ninx schreef:
DonDon schreef:

Bijzonder eigenlijk dat we dit allemaal zo moeten benoemen.
Eigenlijk zou dit ‘normaal’ moeten zijn...

Ik kreeg in het begin nochtans ook veel reacties van bokkers dat ik gek was dat ik een paard met die aandoening nog liet rondlopen. Zou onverantwoord zijn, en mijn tegenreactie dat ik mijn paard het beste ken werd dan ook niet geapprecieerd jammer genoeg... Ik vind het persoonlijk ook maar normaal dat je je trouwe viervoeter een goed leven geeft voor zolang dat nog kan. Kan hem niet zo “afdanken” na al die jaren dat hij ook voor mij gepresteerd heeft. Voor mij is een paard dan ook echt wel een deel van het gezin.