Moord in de paddock

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:57

Sizzle schreef:
Er is ook helemaal geen samenhang met ‚lief‘.
Mijn paard is verschrikkelijk lief en ook voorzichtig met kinderen. Ze vind ook een alpaca heel lief en een kleine pony.
Ik durf echter niet te garanderen dat ze tegen alles lief is want ze is wel flink territoriaal.


Dat dus.

Daarom denk ik ook: het zou veel mensen nog verbazen waar hun ontzettend lieve paard toe in staat blijkt als ze hem onder andere omstandigheden meemaken.

Anoniem

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:30

Kippen zijn sowieso verschrikkelijke kannibalen.. Met zijn allen op 1 zodra ze bloed ruiken.. :n

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:26

Relaxed schreef:
Kippen zijn sowieso verschrikkelijke kannibalen.. Met zijn allen op 1 zodra ze bloed ruiken.. :n


Maar in een lugubere manier ook weer hulpzaam naar elkaar. Zodra een kip ziek is, duidelijk niet meer fit toont, maken de anderen haar af. Lang leed wordt bespaard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:14

Weidebloem schreef:
Relaxed schreef:
Kippen zijn sowieso verschrikkelijke kannibalen.. Met zijn allen op 1 zodra ze bloed ruiken.. :n


Maar in een lugubere manier ook weer hulpzaam naar elkaar. Zodra een kip ziek is, duidelijk niet meer fit toont, maken de anderen haar af. Lang leed wordt bespaard...


Nou, dat doen de kippen hier niet hoor. Die laten zieke soortgenoten ongemoeid. Maar als ze een klein wondje hebben daarentegen....manmanman, wat een bloeddorstig tuig kan het dan zijn.

De dierenwereld is bestwel hard.

Anoniem

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:22

Bij mijn ouders hebben ze er regelmatig een te pakken, dan bloeden ze bij het ei leggen en dan is het vaak mis. En dat zijn gewoon scharrel kippen die buiten lopen.

Anoniem

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:22

Mijn oudste paard heeft al enkele egels gemold. Een paar jaar geleden was hier en papegaai vermist. In de winter gooi ik gewoon vlas bij als het nodig is (heb een schuilstal) en dan haal ik hem in de lente leeg. Zo heb ik dus het karkas van die vermiste papegaai gevonden. Waarschijnlijk is het beest dus ook gemold door mijn paarden.
Mijn eigen hond laten ze met rust, maar een vreemde hond moet rennen voor zijn leven als die bij de paarden geraakt.

Rts_null

Berichten: 6
Geregistreerd: 06-09-19
Woonplaats: Noord-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:34

Cowgirl schreef:
Ik ben toch wel lichtelijk in shock dat het toch nog best vaak voorkomt.

[...]

Ik heb precies hetzelfde. Ik wist dat het mogelijk was, maar ik dacht dat het altijd per ongeluk was en het redelijk zeldzaam was. Blijkt dus mooi van niet.

Op een vakantie wisten de eigenaren van de paarden waar we mee reden te vertellen dat één van hun paarden ooit een slang heeft vertrapt. Ik deed dat toen af als een ongelukje door schrikreactie, maar twijfel nu toch of het paard niet zelf is begonnen uit nieuwsgierigheid / territoriumdrift.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:22

Bijna ieder dier reageert danwel uit zelfverdediging naar een slang of vlucht ervoor.
Per ongeluk op een slang gaan staan zou een redelijk dom paard zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:07

Vandaag een gesneuvelde egel gevonden. Met letsel waarvoor je geen forensisch expert hoeft te zijn om vast te stellen dat het geen natuurlijke dood betrof. |(

Het was alweer lang geleden dat onze seriemoordenaar zijn laatste slachtoffer maakte. Ik begon al bijna te hopen... Ik denk dat ik de bal maar weer in het paddock leg. Hopelijk gaat hij daar dan mee voetballen in plaats van met egeltjes.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:13

Sizzle schreef:
Bijna ieder dier reageert danwel uit zelfverdediging naar een slang of vlucht ervoor.
Per ongeluk op een slang gaan staan zou een redelijk dom paard zijn.

Ik heb ze met een muis gezien gelijk met de voorpoten erop stampen. Dat zullen ze bij een slang ok doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:36

Sizzle schreef:
Bijna ieder dier reageert danwel uit zelfverdediging naar een slang of vlucht ervoor.
Per ongeluk op een slang gaan staan zou een redelijk dom paard zijn.


Volgens deze veearts zijn paarden nieuwsgierige dieren en daarom worden ze regelmatig in hun neus gebeten door slangen. https://youtu.be/QdoQtxfs1wA

Overigens sluit ik bij ons ook niet uit dat het een soort van speelsigheid en nieuwsgierigheid is. Die van mij spelen echt overal mee. Laat ik per ongeluk een halster hangen, dan pakken ze dat geheid en rennen ze ermee in het rond. Ze zijn gek op voetbal. En als de bal eindelijk lek is pakken ze hem ook met hun tanden vast en rennen ze er hysterisch zwaaiend mee door hun paddock. En elkaars dekens slopen vinden ze ook het einde. En die kunnen ze dan echt samen in een heleboel reepjes scheuren. Misschien is het toch meer spelen en lol maken dan territoriumdrift. En snappen ze niet zo goed dat er een verschil is tussen een bal en een egeltje.

Ik zag laatst een kip van de buren met doodsverachting door ons paddock wandelen, maar die lieten ze gewoon lopen gelukkig...

Edit: op zoek naar meer informatie hierover vond ik nog een filmpje van een hengst in een wilde kudde die een kansloos veulen doodt. Waarschuwing: Moet je absoluut niet kijken als je graag wilt blijven geloven in paarden als lieve, zachtaardige dieren die niet doden. Het is echt erg naar om te zien. https://good-horse.com/behaviour-cognit ... ill-foals/

Annamk

Berichten: 63
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Onder de sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:18

Mijn vorige paard is wel eens per ongeluk, dat wel, op een baby-tortelduif, die nog niet weg kon vliegen, gaan staan.
Ik hoorde de krak |( . Geleden heeft het beestje in elk geval niet, maar zielig was het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:00

Met dit nieuwe slachtoffer ontstond bij mij de behoefte er wat meer over te lezen. Er is best het één en ander over geschreven, over paarden die doden en paarden die vlees (en vis) eten. Met een visie van gedragswetenschappers erop. Voor wie benieuwd is en geen probleem heeft met de Engelse taal:

https://thehorse.com/130670/carnivorous-horses/
https://thehorse.com/151467/follow-up-c ... us-horses/

Voor wie niet alles wil lezen even een hele korte samenvatting van het laatste artikel:
In IJsland voert men paarden in de winter zoute haringen als bron van proteine. De paarden eten dan dus de hele vis op, met kop, staart etc. Op een eerder bericht over carnivore paarden op deze site kwamen veel reacties binnen van eigenaren over paarden die kleinere dieren gebruiken om mee te spelen, ze achtervolgen, of ze aanvallen en doden. Soms lijkt het meer speels, soms meer serieus. Ook spelen ze met de gedode dieren. Er blijken ook paarden te zijn die aan karkassen eten van dieren die ze al dan niet zelf gedood hebben. Het is iets wat ze van nature niet eten, maar als de smaak ze bevalt, zou dat ertoe kunnen leiden dat ze dat vaker doen, volgens een gedragswetenschapper. (Klinkt mij aannemelijk in de oren. Brokjes en suikerklontjes eten ze ook niet van nature tenslotte.) Verder ook enkele anekdotes over paarden die levende dieren opaten. Bijvoorbeeld een pauwkuiken. Bizar, maar zelfs dat kan dus.

Er zit dus een 'duister' kantje aan onze lieverdjes. Best intrigerend. Overigens zijn er meer herbivoren met duistere kantjes. Koeien schijnen er ook wat van te kunnen. En van kippen wisten we het natuurlijk ook al.

(Edit: Hier nog een video van een paard dat vis eet. https://youtu.be/0K4KeExDfRo)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:16

Kip is omnivoor, net als varkens en mensen, dat die vlees eten is dus niet vreemd. Paard wordt gezien als herbivoor, niet als omnivoor meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:18

tamary schreef:
Kip is omnivoor, net als varkens en mensen, dat die vlees eten is dus niet vreemd. Paard wordt gezien als herbivoor, niet als omnivoor meestal.


Toch blijkt het in de praktijk niet zo zwartwit allemaal.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:23

Ik heb vandaag een vos gezien die een suikerbiet uitgroef en meenam. Toen dacht ik ook even dat ik het niet goed gezien had.
Nooit geweten dat vossen van suikerbiet houden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:31

Sizzle schreef:
Ik heb vandaag een vos gezien die een suikerbiet uitgroef en meenam. Toen dacht ik ook even dat ik het niet goed gezien had.
Nooit geweten dat vossen van suikerbiet houden :D


Een vegan-vos denk ik. :D

Maar wow, bijzonder!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:54

Als het koud is en weinig voedsel kan ik me dat ook beter voorstellen dan vandaag bij 24 graden :P
Het was vooral ook bijzonder dat het direct naast het pad gebeurde waar ik met mijn paard wandelde.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:31

Jeetje zeg.... Ik lees dit echt vol verbazing, nooit geweten dat paarden zo moordlustig kunnen zijn. Territoriaal gedrag herken ik ook niet echt. Ik heb vorig weekend nog de inimini hondjes van mijn ouders de stal en paddock in laten lopen, niet eens overna gedacht. Mijn grote is dus blijkbaar echt een engel, staat nooit stil maar als er een kitten op zijn hoef zit kan hij dat ineens wel. Heeft ook ratten en muizen in zijn voerbak gehad (eten dat hij niet lekker vond) plus allerlei vogels en die hebben het altijd overleefd (behalve de ratten maar daar had paard niks mee te maken) dus dat zit wel goed.
De mini hapte laatst wel vrolijk in de voetjes van een opgetilde peuter, dus misschien moet ik die eens in de gaten houden....

pmarena

Berichten: 48124
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:13

Zou die vos die suikerbiet gebruiken als aas om prooidiertjes mee te lokken :))

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:58

Nee, dat is de basis voor de marinade ....

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 13:28

Maflinger_S schreef:
Nee, dat is de basis voor de marinade ....


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Veeg me op gewoon

Joan73

Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:22

Hoort waarschijnlijk ook in topic "Luguber" thuis, maar als we het dan toch hebben over paarden en "moord"... Niet voor zwakke maag en gevoelige kijkers... Paard eet kuiken

https://www.youtube.com/watch?v=ZnYNmGMsU18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:05

Sizzle schreef:
Ik heb vandaag een vos gezien die een suikerbiet uitgroef en meenam. Toen dacht ik ook even dat ik het niet goed gezien had.
Nooit geweten dat vossen van suikerbiet houden :D


Vossen eten niet alleen vlees idd, ook bramen eten ze vaak. (Mede) daarom kan je ook beter geen bramen plukken in het bos waar vossen ook bij kunnen, o.a. ivm de vossenlintworm.
Wel mooi dat je het zo zag gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:16

Joan73 schreef:
Hoort waarschijnlijk ook in topic "Luguber" thuis, maar als we het dan toch hebben over paarden en "moord"... Niet voor zwakke maag en gevoelige kijkers... Paard eet kuiken

https://www.youtube.com/watch?v=ZnYNmGMsU18

Die heb ik op pagina drie van dit topic ook al gepost. ;)