7 maanden met Jazz

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wortel115

7 maanden met Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 06:25

Toen ik in November 2018 hoorde dat Bert hko fase 4 had en hij niet meer bereden kon worden wilde ik eigenlijk geen nieuw paard. Bert was mijn alles. Zijn verhaal kun je lezen in zijn eigen topic.
Afbeelding

Toch kwam in December 2018 Jazz op mijn pad. 5 jaar, onbeleerd, geen spieren, weinig balans. En had bovendien een jaar lang in een kleine paddock gestaan met wat vee. Dus weinig verzorging en al helemaal geen beweging. Toch heb ik haar meegenomen voor omgerekend zo’n €400.
Afbeelding

De eerste maanden hebben we weinig gedaan. Ik had moeite haar niet steeds te vergelijken met Bert. Ook Jazz had wat moeite omdat ze niet zo goed wist hoe ze zich in een kudde met andere paarden hoorde te gedragen. Wel hebben we in die tijd de zadelmaker, tandarts, smid en osteopaat gezien. Ook haar nieuwe diet begon zijn werk te doen en ze begon er beter uit te zien.
Afbeelding
Afbeelding

Rijden zijn we heel rustig gaan oppakken Jazz had namelijk weinig spieren ontwikkeld nog en haar balans was onder het zadel ook ver te zoeken. Gelukkig hebben we op de 6000ha boerderij meer dat genoeg ruimte om lange stukken te stappen. Ook heuvels zijn er te vinden en langzaamaan gaat draf ook steeds beter.
Afbeelding
Afbeelding

In juni hadden we toch wel een doorbraak. Waarbij ik dacht ja we gaan de goede kant op. Spieren gaan groeien, glanzende vacht. Jazz voelt steeds sterker aan en ook galop pakken we nu regelmatig mee op buitenrit. Zelfs soms al met een extra versnelling.
Afbeelding
Afbeelding

We hebben 1 keer per maand les. Eerst was dat vooral voor de ervaring. Het is een uur rijden met de trailer, nieuwe omgeving, indoor rijbaan. Dus gewoon rond komen was prima. Langzaam aan zijn we nu wat meer in de rijbaan aan het rijden en dat is soms nog lastig. Mijn houding mag nog veel verbeterd worden en ook voor Jazz is het moeilijk om nageefelijk te lopen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben geen haast maar hopen wel straks een paar keer mee naar ponyclub te gaan en daar wat balkjes lopen en langzaam aan wat kleine hindernissen te springen.

Verder genieten we gewoon van het lekker buiten zijn met de dieren en het over het algemeen mooie weer.
Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/CGzMLT.jpg
http://boktimg.nl/img/m/7Zp9ac.jpg
http://boktimg.nl/img/m/WLKmt5.jpg
Laatst bijgewerkt door Nadia op 16-07-19 08:36, in het totaal 9 keer bewerkt
Reden: Teveel zichtbare foto's, omgezet in link

Cera_D

Re: 7 maanden met Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 07:56

Wat een leuk paard is ze zeg! Ziet er echt uit als een schatje.
Je omgeving is ook echt prachtig, waar zitten jullie?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 08:33

Cera Dank je ze is ook echt heel lief. Wij wonen in noord west Victoria in Australie. Zo’n 500km noord van Melbourne. Warm en droog is het over het algemeen. Gelukkig deze winter genoeg regen om de gewassen te laten groeien. Zo ziet het er normaal uit.
Afbeelding

Nadia bedankt en sorry voor het teveel plaatsen van fotos.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:27

Leuke foto's Wortel, en heerlijk dat je haar de tijd geeft om zich te ontwikkelen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 12:14

Dank je Jes. Ik heb geen plannen om haar dit jaar te showen. En wedstrijden gaat hem hier niet worden. Ik ga geen 4 uur of meer rijden voor 2 proefjes. Vaak zijn het wel meer daagse wedstrijden maar toch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:20

Mooi dat ze het zo goed oppakt maar is wat langere beugels niet beter?? Je zit wel heel erg achter tegen de lepel aan.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:39

Wauw wat is ze mooi opgeknapt! Leuke foto's :D

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 12:49

Bigone ik dacht eigenlijk dat het mee viel met de beugels en ik moet ook zeggen dat ik mijn benen op een of andere manier ook optrek. Maar je hebt helemaal gelijk zo op de fotos ziet het er niet goed uit. Ik zal ze morgen eens wat langer maken.

Dank je Liesjuh

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:41

Niet goed wil ik niet meteen zeggen, misschien heb je ze uit veiligheid zo kort, kan. Viel me alleen meteen op en lijkt me ook niet fijn voor jou en je paard. Veel succes, is een leuk dier hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:51

<3 leuke mooie foto's Wortel. Prachtige omgeving en Jazz is aardig opgeknapt.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 00:00

Bigone nee hoor ze is erg veilig. Geen enkel probleem met zadelmak maken als behalve dat ze toen nog best zoekende was naar haar balans en kracht. Bedankt voor de tip

Pien dank je. Ik ben gewoon erg blij met haar.