Nieuw paardje in de kudde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Nieuw paardje in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 14:08

Ik heb vorige maand een nieuw paardje gekocht, om als rijpaard te houden, daar mijn andere oud en/of niet bereden zijn. Ze komt uit het centrum van het land (Portugal, wel te verstaan, waar ik woon) en heet Pocotó. Dat is "kataklop" in het Portugees. Ze is 13 en heeft duidelijk arabisch bloed. Ze is heel zachtaardig en beleefd, en niet bang voor mensen, duidelijk altijd netjes mee omgegaan.
Dit is een van de foto´s van de advertentie:
Afbeelding

Het ging allemaal een beetje gehaast, want ik zag haar zondag avond op de site en kon goedkoop transport krijgen de volgende ochtend, dus ik heb accuut geld overgemaakt zonder haar gezien te hebben... Wel om een video gevraagd en ik kreeg een filmpje waar hij er op was gesprongen zonder zadel en hoofdstel en rond stapte op een parkeerplaats.
Dat was goed genoeg voor mij, ik had de eigenaar een flinke tijd op chat en het kwam allemaal wel betrouwbaar over en bovendien, als het een kneus geweest zou zijn, was ze net zo welkom, plek zat en ik doe tenslotte aan zielige paarden opvang. :+ Ze was zo goedkoop dat ik me niet echt bekocht kon voelen als er wat aan zou mankeren. Ik stel geen eisen en kan dus ook niet teleurgesteld worden.
De volgende ochtend werd ze afgeleverd
Afbeelding

Afbeelding

Ik had al tegen een vriendin via chat gezegd dat ik benieuwd was naar het halster dat ze zouden gebruiken, want vaak worden ze met zeer oude barrels verkocht en ja hoor:

Afbeelding
Dus meteen en nieuwe besteld, met bont, want ze heeft diverse littekens van een halster.

Ik had een stuk afgezet met schrikdraad omdat ik meer dan 25 hectare heb waar ze zich kunnen verstoppen en ik wilde haar een beetje bij huis hebben.
Maar wat wil het geval, ze was hengstig en ik heb dus 4 ruinen waarvan 1 denkt dat hij nog hengst is...
Hij en Pocotó hadden direct contact over het schriklint en de ruin ging er dwars doorheen, gevolgd door zijn maatje, die gewoonlijk erg bang is voor lint, zelfs als het op de grond ligt, maar "nood breekt wetten".
Er volgde een hoop geruzie onderling en achterna lopen van de merrie die de een wilde dekken en de ander dat wilde voorkomen.
Redelijk snel kwamen ze tot een accoord dat er niet gedekt werd, want maatje, hoewel de kleinste, is wél de baas, want ouder en het meeste gezag in de kudde.
Dat weerhield ze er niet van om met hun surf naar buiten rond te paraderen.
De andere 2 ruinen, een oude draver en zeer oude bijna blinde muilezel, hadden niet veel belangstelling.

Afbeelding

Ze gaan ´snachts naar binnen en Pocotó heeft een kleine opening aan de zijkant waar ze haar neus door kan steken om contact te leggen met de buurman, de oude draver.
Afbeelding

Afbeelding

Die deur kon ze open maken, dus ik heb er later nog een schuifje op gemaakt.

Omdat ze een litteken/brandmerk (of beide doorelkaar) heeft (verkeerde kant voor een portugees paard, trouwens) dat niet op haar paspoort stond en een haarwervel verkeerd stond aangegeven en de aftekeningen haar hoofd weggelaten, heb ik de DA gevraagd of hij haar chip kon lezen.

Afbeelding

Hij zou daarvoor de volgende ochtend komen en omdat ik ze dan toch binnen moest houden heb ik de smid gevraagd of hij kon komen om haar hoeven te doen
Afbeelding

De chip bleek te kloppen.

Dit zijn foto´s van dagen erna

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is hier nu bijna een maand en alweer hengstig, maar na de eerste ochtend van overmatige belangstelling van de 2 heren, merk je daar verder niks van.
Ze is wel een varken op stal, want wat ze niet opgegeten heeft is de volgende ochtend besmeurd met urine en stront.... Echt, bijna elke dag moet alles eruit...
Ze loopt er dus bij als een soort bonte ipv sprankelend wit.... :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Nieuw paardje in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:03

Ziet er uit als een lieve merrie! <3 Snap dat je ook wel graag wil rijden. Je hebt een bak? Of rij je buiten?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:11

Wat een heerlijke spontane actie +:)+

Ik vind ze prachtig.

Heb ook zo'n varken op stal en uiteindelijk gekozen voor rubber tegels....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 17:57

Ik ben bang dat ze dan evengoed een tapijt van stront heeft of valt het er allemaal door?

Mijn andere paarden laten de drollen netjes achterin vallen en houden hun stal keuring omdat ze niet rondwandelen ofzo. De anderen krabbelen elkaar eens over de halve muren, eten wat hooi en suffen de rest of de tijd. Ik heb geen idee wat Pocotó allemaal uitspookt, maar ik haal ´smorgens 1 kruiwagen met een kop erop uit haar stal en 1 kruiwagen amper vol uit de andere 4 samen!

Bellatrix, ik heb geen bak, maar omdat ik op zand woon is het een kwestie van wat bordjes uitzetten ofzo als ik wil dressuren en toevallig had ik het er nog over met een vriendin dat het misschien tijd wordt om iets te maken. Ik rijd normaal buiten, ik woon afgelegen. Helaas is eerst het onverharde pad voor mijn huis geasfalteerd en nu is ook nog de toegang tot een zandpad dat ik graag naam afgesloten, maar er is nog steeds wel mogelijkheid om buiten te rijden, vooral na een km of 2 van mijn huis waar alles zandpad is als je van de weg gaat.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:19

Dat is nog is een spontane actie, ze heeft wel getroffen met haar nieuwe vriendjes en personeel...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 20:06

Citaat:
Ik ben bang dat ze dan evengoed een tapijt van stront heeft of valt het er allemaal door?

Nou het is minder smerig omdat ik dus geen bodembedekking meer gebruik. Het wordt niet meer door elkaar gedraaid.

Wat een smeerkezen kunnen het toch zijn he :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 20:20

Wat een mooi paard! Is het al zo dor bij jullie nu?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 22:14

Ja het is in mei meestal al dor, het was dit jaar iets later. er zit nog steeds groen gras tussen op de boden omdat het nog steeds af en toe regent. Normaal hebben we geen regen tussen mei en september.