Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 13:55

Voor wie ons verhaal niet kent: vraag ik eerst het onderstaande topics door te lezen.

[MD] Over welke therapieën zijn jullie tevreden



Ik was opzoek naar mijn ultieme dressuur droompaard. Ik wist van te voren dat ik een merrie wilde die veel go en looplust had onder het zadel qua kleur wilde ik een donkerbruin of zwart paard met voldoende maat die extra kon bewegen. Ik hield elke dat alle advertenties bij die erop Sporthorses en Marktplaats geplaatst waren goed in de gaten. Ik wist zowat elke advertentie uit mijn hoofd qua teksten en welk paard erbij die advertentie hoorde :P Er stond een zwarte merrie te koop die ik maar niet kon loslaten omdat ze alles had wat ik een paard zocht behalve haar leeftijd was voor mij een punt om er nog eens een nachtje over te slapen. De volgende dag was ik eruit en toen heb ik meteen een afspraak gemaakt op te komen proefrijden.


Bij aankomst was ik overdonderd van haar knapheid en hoe lief ze was in de omgang. Onder het zadel klikte het meteen tussen ons en ik wist meteen dit paard wordt van mij zodat ik mijn dromen kan nastreven om er zover mogelijk mee te komen in de dressuursport. Na 2 maanden begon alle ellende dat ik met veel moeite nog op mijn paard kon rijden omdat ze heel erg vlug werd onder het zadel! ze werd zo vlug dat ik het zelf niet meer kon bijbenen terwijl ik genoeg ervaring heb met hele vlugge en sensibele paarden. Ik zei tegen mezelf dit klopt gewoon niet ze is zo enorm lief en makkelijk in de omgang dat ik een afspraak heb gemaakt bij de kliniek om haar helemaal binnenstebuiten te keren.

We zijn meerdere keren op en neer gereden met de trailer omdat niet alle onderzoeken op 1 dag ingepland konden worden gezien de tijdsduur van de onderzoeken. We begonnen met een Kreupelheidsonderzoek, daar kwam niks uit. Ze kwam vlekkeloos door de buigproef heen. Toen begonnen we met röntgenfoto's van de rug, daar kwam de prognose uit ernstige (kissing spines) op zeven lendenwervels |( De echo bevestigd dit. Toen werden er röntgenfoto's van de hals gemaakt daarop was te zien dat ze lichte halsartrose heeft plus botwoekering op de atlas C1 -O-
Mijn wereld stortte compleet in op dat moment dat ik hoorde dat ze zoveel had. Soms denk ik gewoon dat dit een vreselijke nachtmerrie is waar ik nog van moet wakker worden.

De toekomst is onzeker wat er nog mogelijk is voor ons niks is te garanderen alles wat kan is mooi meegenomen. Hoe moeilijk en verdrietig het ook is voor ons ze mag bij mij oud worden.
Ze heeft nu mesotherapie behandeling gehad om te zorgen dat ze geen pijn heeft. Samen met de dierenarts heb ik een trainingsschema opgesteld. Nu is het gewoon kijken wat er nog mogelijk is. Respect voor het paard staat voorop. Ik heb overwogen om haar te laten opereren, maar gezien haar Si en nek niet in orde zijn heb ik daar vanaf gezien.

Never Give Up
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 14-01-19 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:01

O jeetje, wat een pech... :(:)
Wat lief dat je haar wel een kans geeft en ze bij jou oud mag worden.
Ik hoop dat er toch nog iets mogelijk is voor jullie en dat je misschien op een later punt in je leven je droom waar mag gaan maken.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:02

Wat een ellende Maria :\
Heel veel sterkte! Hopelijk kan je paard nog pijnvrij rondlopen, dat is toch het minste...

Wat is er met je spikkel gebeurd?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 15:10

Letizia schreef:
Wat een ellende Maria :
Heel veel sterkte! Hopelijk kan je paard nog pijnvrij rondlopen, dat is toch het minste...

Wat is er met je spikkel gebeurd?



Ik heb de appaloosa verkocht. Ze staat de komende 12 dagen op Inflacam om de virtuele pijnprikkel te doorbreken. Het enige wat telt is dat ze pijnvrij wordt.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:14

Paard is alleen klinisch gekeurd bij aankoop?? Dit is wel heel erg pech hebben, KS kan geopereerd worden blijkbaar, weet niet of je er iets aan hebt.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 15:19

Ze is PROK goedgekeurd en klinisch goedgekeurd! Opereren heeft geen zin.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:56

Wat zonde, dan blijft er weinig over. Weet je of dit aangeboren of door een trauma komt??

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:22

Jeetje wat een ellende :(:)
Maar als de kissing spines zo erg gevorderd is, lijkt me dat er maar één eerlijke optie is voor jouw paard (zeker als ik lees dat ze zo enorm gevoelig is aan haar rug en er dus erge last van heeft)
Ik zou er alleszins al helemaal niet meer durven op stappen eerlijkgezegd...
(maar de dierenartsen die de diagnose hebben gesteld, hebben natuurlijk een beter beeld van wat wel of niet kan)

Het spijt me zeer moest mijn reactie nogal bot overkomen, maar net als jij wil ik ook gewoon het beste voor jouw paard

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 19:47

bigone schreef:
Wat zonde, dan blijft er weinig over. Weet je of dit aangeboren of door een trauma komt??


Dat weet ik niet

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:51

Oliiviia schreef:
Jeetje wat een ellende :(:)
Maar als de kissing spines zo erg gevorderd is, lijkt me dat er maar één eerlijke optie is voor jouw paard (zeker als ik lees dat ze zo enorm gevoelig is aan haar rug en er dus erge last van heeft)
Ik zou er alleszins al helemaal niet meer durven op stappen eerlijkgezegd...
(maar de dierenartsen die de diagnose hebben gesteld, hebben natuurlijk een beter beeld van wat wel of niet kan)

Het spijt me zeer moest mijn reactie nogal bot overkomen, maar net als jij wil ik ook gewoon het beste voor jouw paard


Ik snap je bezorgdheid. Ze is nog nooit eerder ingespoten geweest dus daarom wil ik het een eerlijke kans geven! Overigens zit de kissing spines achterin de rug en niet onder het zadel. Eind februari/ maart mag ze weer onder het zadel langzaam aan opgebouwd worden. Ik heb het vertrouwen erin dat alles goedkomt.

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:18

Ik heb respect voor je dat je je doelen bijgesteld hebt en ze gewoon oud mag worden bij je.

Het klinkt alsof je goede begeleiding hebt van de DA, wat ook erg belangrijk is. Rugspieren trainen is bij KS erg belangrijk, ik weet niet in hoeverre dat kan ivbm de hals artrose.

Hoe oud is ze? en wat is de afstamming?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 21:14

Ik heb een aantal oefeningen meegekregen van de dierenarts zodat ze haar hals beter leert stretchen. Door middel van snoepjes tussen haar voorbenen te houden zodat ze haar hals naar beneden moet laten zakken om het snoepje te kunnen pakken. Vanaf volgende week mag ze 10 min per dag aan de longeerlijn stappen plus draven. Vandaag viel het mij op dat ze haar achterhand vele malen beter gebruikt.

Ze oogt heel happy in de postzegel paddock. Ik gebruik een speciaal hoofdstel bij haar die de atlas helemaal vrij laat liggen. Het kopstuk zit los van elkaar met een brug ertussen, hier reageert ze heel ontspannen op. Overdag staat ze onder de Bucas Recuptex deken en dat werkt zijn vruchten af. Afstamming Ferro Leeftijd 13 jaar oud. Imprensiepe is ze overal ingespoten waar ze pijn had zitten dus ik verwacht daar eigenlijk geen moeilijkheden mee. Behalve met de keertwending om de achterhand had ze moeite met de buiging in de hals naar links toe. Met behulp van een goede fysiotherapeut gaat het vast goedkomen.

Ik zal de vorderingen rondom haar herstel hier plaatsen zodat jullie kunnen zien. Hoe het met haar gaat.

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:16

Goed idee, ik vind het wel interessant..hoe lang blijven die inspuitingen werken?

Denken jullie dat het aangeboren is, of ontstaan is door verkeerd gebruik/ verkeerde rijderij? aangezien ze 13 is, ik weet niet of de voorgeschiedenis bekend is.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 15:30

Dat is heel moeilijk om te zeggen omdat het individu per paard verschilt? Hoe ze op de werkzame stoffen reageren. Imprensiepe zou het minimaal een halfjaar moeten werken of langer tot maximaal een jaar. Ze heeft een hele hoge dosering gehad met Corticosteroïden. Daar zitten risico's aan vast zoals hoefbevangenheid. We gaan ervan uit dat ze dit niet zal krijgen omdat het een warmbloed is die van zichzelf geen aanleg heeft om dik te worden. Ik stuur je een PB waar ik inhoudelijk in ga op de voorgeschiedenis.

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:40

Is goed, ik heb ervaring met corticosteroiden spuiten bij het inspuiten van artrose. Daar konden twee spuiten gezet worden en het gaf het paard toen ong. 1.5 jaar langer tijd van leven/ belasten. Toendertijd (is al meer dan 10 jaar terug) konden die spuiten niet vaker herhaald worden. Is dat nu anders bij jouw paard?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 16:19

Daar heb ik het met mijn dierenarts nog niet overgehad. Ik zal eens wat navraag doen omdat ik het zelf ook wil weten.

Anoniem

Re: Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:52

Ik zit een beetje ergens aan te denken en misschien heb ik ongelijk hoor of kan iemand mij hier wat meer duidelijkheid over geven. Als je een paard achter de loodlijn rijdt, maakt hij het voorste deel van de rug hol. Daardoor kantelen de spinaaluitsteeksels van de schoft naar achteren waardoor die dichter op de spinaaluitsteeksels van de wervels daar achter komen te liggen waardoor kissing spines ontstaan. Ter compensatie van het hol worden van het voorste deel van de rug Bolt het paard zijn lendenen wat op. Daardoor kantelen de spinaaluitsteeksels van de lendenwervels naar voren waardoor die tegen de spinaaluitsteeksels van de borstwervels aan kunnen komen waardoor kissing spines achter Het zadel kunnen ontstaan. Je ziet bij paarden die achter de loodlijn gereden worden een valse knik, rond de tweede halswervel knikt de hals wat extra in waardoor dat gebied overbelast wordt. Dus als ik jou verhaal zo lees lijkt het alsof je paard veel laag diep en rond is gereden.
Wanneer de neus van je paard met een snoepje tussen de voorbenen komt, gaat hij ook achter de loodlijn. Maar ik weet dus niet of dit dan ook dan ook schadelijk is of dat dit in stilstand niet gebeurd.
je zou voor training eens contact kunnen opnemen met Monique de Rijk, die heeft al heel wat paarden met kissing spines gerevalideerd

CStokman
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-01-19
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:50

Heftig verhaal, sterkte

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:01

Daar zit zeker een kern van waarheid in. Ze is zo gereden als jij beschrijft. Echter, zal de oorzaak altijd een raadsel blijven voor ons hoe het zover heeft kunnen komen. Het stretchen van de hals bestaat uit meerdere buigoefeningen zodat ze leert haar halsspieren te ontspannen en op te rekken. Het buigen en omstellen naar links gaat heel moeizaam, dus daar moet ze bij geholpen worden omdat ze dat van nature niet uit zichzelf wil doen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:04

Denk je dat de vorige eigenaren hier van op de hoogte waren?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:30

Suzanne F. schreef:
Denk je dat de vorige eigenaren hier van op de hoogte waren?



Ik heb geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:55

maria1990 schreef:
Daar zit zeker een kern van waarheid in. Ze is zo gereden als jij beschrijft. Echter, zal de oorzaak altijd een raadsel blijven voor ons hoe het zover heeft kunnen komen. Het stretchen van de hals bestaat uit meerdere buigoefeningen zodat ze leert haar halsspieren te ontspannen en op te rekken. Het buigen en omstellen naar links gaat heel moeizaam, dus daar moet ze bij geholpen worden omdat ze dat van nature niet uit zichzelf wil doen.


Dan is de oorzaak voor mij geen raadsel meer. Neem eens contact op met Monique de Rijk of Karin Leibbrandt

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:40

Ik vind het hier te ver gaan om met namen aan te komen die jouw kissing spines paard kunnen genezen. Het paard hier heeft zeer ernstige KS, artrose in de hals, iets met de atlas en nog iets aan het SI gewricht.
Hier moet je nooit meer op willen zitten, met dit wetende is dat pure mishandeling. Dat dier moet wel heel lief en braaf zijn dat ze hier nooit volledig op in de staak is gegaan.

Je moet met niemand contact zoeken maar dat dier lekker in de wei laten lopen totdat dit ook niet meer zou gaan. Dit valt niet te revalideren. Misschien werkt dit bij een lichte vorm waarbij de wervels elkaar heel licht raken, dat zou door andere training kunnen verbeteren. Dit niet meer.
En KS hoeft niet standaard te komen door achter de loodlijn te rijden want anders had de volledige Nederlandse top zware KS.

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:58

Achter de loodlijn rijden is denk ik niet zo zeer het probleem (want dat kan ook terwijl het paard wel goed over de rug blijft) , rijden met een weggedrukte rug en in een gedwongen houding (valse knik) kan wel een probleem zijn/ worden bij paarden die (denk ik) al aanleg hebben voor KS in hun bouw. En ik heb zelf een vermoeden dat een valse knik ook schade aanricht aan de gewrichten in de hals.

Ik ben wel benieuwd welke (behandel)mogelijkheden er nog zijn voor dit paard en of inderdaad die spuiten herhaald kunnen worden etc.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 12:15

Suzanne F. schreef:
Ik vind het hier te ver gaan om met namen aan te komen die jouw kissing spines paard kunnen genezen. Het paard hier heeft zeer ernstige KS, artrose in de hals, iets met de atlas en nog iets aan het SI gewricht.
Hier moet je nooit meer op willen zitten, met dit wetende is dat pure mishandeling. Dat dier moet wel heel lief en braaf zijn dat ze hier nooit volledig op in de staak is gegaan.

Je moet met niemand contact zoeken maar dat dier lekker in de wei laten lopen totdat dit ook niet meer zou gaan. Dit valt niet te revalideren. Misschien werkt dit bij een lichte vorm waarbij de wervels elkaar heel licht raken, dat zou door andere training kunnen verbeteren. Dit niet meer.
En KS hoeft niet standaard te komen door achter de loodlijn te rijden want anders had de volledige Nederlandse top zware KS.



Jij hebt ook 7 jaar lang gestudeerd met de basisschool niet inbegrepen? Mijn dierenarts vertrouw ik volkomen in haar kundigheid. Ik ben er niet van gediend dat jij zulke gemene opmerkingen loopt te maken over dierenmishandeling. De feiten zijn dat dit paard prima kan functioneren met behulp van therapie.