Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

maria1990

Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 12:55

Voor wie ons verhaal niet kent: vraag ik eerst het onderstaande topics door te lezen.

[MD] Over welke therapieën zijn jullie tevreden

Ik was opzoek naar mijn ultieme dressuur droompaard. Ik wist van te voren dat ik een merrie wilde die veel go en looplust had onder het zadel qua kleur wilde ik een donkerbruin of zwart paard met voldoende maat die extra kon bewegen. Ik hield elke dat alle advertenties bij die erop Sporthorses en Marktplaats geplaatst waren goed in de gaten. Ik wist zowat elke advertentie uit mijn hoofd qua teksten en welk paard erbij die advertentie hoorde :P Er stond een zwarte merrie te koop die ik maar niet kon loslaten omdat ze alles had wat ik een paard zocht behalve haar leeftijd was voor mij een punt om er nog eens een nachtje over te slapen. De volgende dag was ik eruit en toen heb ik meteen een afspraak gemaakt op te komen proefrijden.

Bij aankomst was ik overdonderd van haar knapheid en hoe lief ze was in de omgang. Onder het zadel klikte het meteen tussen ons en ik wist meteen dit paard wordt van mij zodat ik mijn dromen kan nastreven om er zover mogelijk mee te komen in de dressuursport. Na 2 maanden begon alle ellende dat ik met veel moeite nog op mijn paard kon rijden omdat ze heel erg vlug werd onder het zadel! ze werd zo vlug dat ik het zelf niet meer kon bijbenen terwijl ik genoeg ervaring heb met hele vlugge en sensibele paarden. Ik zei tegen mezelf dit klopt gewoon niet ze is zo enorm lief en makkelijk in de omgang dat ik een afspraak heb gemaakt bij de kliniek om haar helemaal binnenstebuiten te keren.

We zijn meerdere keren op en neer gereden met de trailer omdat niet alle onderzoeken op 1 dag ingepland konden worden gezien de tijdsduur van de onderzoeken. We begonnen met een Kreupelheidsonderzoek, daar kwam niks uit. Ze kwam vlekkeloos door de buigproef heen. Toen begonnen we met röntgenfoto's van de rug, daar kwam de prognose uit ernstige (kissing spines) op zeven lendenwervels |( De echo bevestigd dit. Toen werden er röntgenfoto's van de hals gemaakt daarop was te zien dat ze lichte halsartrose heeft plus botwoekering op de atlas C1 -O-
Mijn wereld stortte compleet in op dat moment dat ik hoorde dat ze zoveel had. Soms denk ik gewoon dat dit een vreselijke nachtmerrie is waar ik nog van moet wakker worden.

De toekomst is onzeker wat er nog mogelijk is voor ons niks is te garanderen alles wat kan is mooi meegenomen. Hoe moeilijk en verdrietig het ook is voor ons ze mag bij mij oud worden.
Ze heeft nu mesotherapie behandeling gehad om te zorgen dat ze geen pijn heeft. Samen met de dierenarts heb ik een trainingsschema opgesteld. Nu is het gewoon kijken wat er nog mogelijk is. Respect voor het paard staat voorop. Ik heb overwogen om haar te laten opereren, maar gezien haar Si en nek niet in orde zijn heb ik daar vanaf gezien.

Never Give Up
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door maria1990 op 14-01-19 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

vhGoedeLeven
Kim, Kokos en Beertje

Re: Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:01

O jeetje, wat een pech... :(:)
Wat lief dat je haar wel een kans geeft en ze bij jou oud mag worden.
Ik hoop dat er toch nog iets mogelijk is voor jullie en dat je misschien op een later punt in je leven je droom waar mag gaan maken.

....Beertje, Mánadís, Flikka & Heppinn ....
.... *Kim, *Elske,*Koekie & *Vince ....

“Don't bring up the past of a person who is trying to improve their future.”
"Strong people don't put others down... they lift them up!"

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:02

Wat een ellende Maria :\
Heel veel sterkte! Hopelijk kan je paard nog pijnvrij rondlopen, dat is toch het minste...

Wat is er met je spikkel gebeurd?

maria1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 14:10

Letizia schreef:
Wat een ellende Maria :
Heel veel sterkte! Hopelijk kan je paard nog pijnvrij rondlopen, dat is toch het minste...

Wat is er met je spikkel gebeurd?

Ik heb de appaloosa verkocht. Ze staat de komende 12 dagen op Inflacam om de virtuele pijnprikkel te doorbreken. Het enige wat telt is dat ze pijnvrij wordt.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:14

Paard is alleen klinisch gekeurd bij aankoop?? Dit is wel heel erg pech hebben, KS kan geopereerd worden blijkbaar, weet niet of je er iets aan hebt.

maria1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 14:19

Ze is PROK goedgekeurd en klinisch goedgekeurd! Opereren heeft geen zin.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:56

Wat zonde, dan blijft er weinig over. Weet je of dit aangeboren of door een trauma komt??

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:22

Jeetje wat een ellende :(:)
Maar als de kissing spines zo erg gevorderd is, lijkt me dat er maar één eerlijke optie is voor jouw paard (zeker als ik lees dat ze zo enorm gevoelig is aan haar rug en er dus erge last van heeft)
Ik zou er alleszins al helemaal niet meer durven op stappen eerlijkgezegd...
(maar de dierenartsen die de diagnose hebben gesteld, hebben natuurlijk een beter beeld van wat wel of niet kan)

Het spijt me zeer moest mijn reactie nogal bot overkomen, maar net als jij wil ik ook gewoon het beste voor jouw paard

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse

maria1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 18:47

bigone schreef:
Wat zonde, dan blijft er weinig over. Weet je of dit aangeboren of door een trauma komt??

Dat weet ik niet

maria1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 10:51

Oliiviia schreef:
Jeetje wat een ellende :(:)
Maar als de kissing spines zo erg gevorderd is, lijkt me dat er maar één eerlijke optie is voor jouw paard (zeker als ik lees dat ze zo enorm gevoelig is aan haar rug en er dus erge last van heeft)
Ik zou er alleszins al helemaal niet meer durven op stappen eerlijkgezegd...
(maar de dierenartsen die de diagnose hebben gesteld, hebben natuurlijk een beter beeld van wat wel of niet kan)

Het spijt me zeer moest mijn reactie nogal bot overkomen, maar net als jij wil ik ook gewoon het beste voor jouw paard

Ik snap je bezorgdheid. Ze is nog nooit eerder ingespoten geweest dus daarom wil ik het een eerlijke kans geven! Overigens zit de kissing spines achterin de rug en niet onder het zadel. Eind februari/ maart mag ze weer onder het zadel langzaam aan opgebouwd worden. Ik heb het vertrouwen erin dat alles goedkomt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

Ik heb respect voor je dat je je doelen bijgesteld hebt en ze gewoon oud mag worden bij je.

Het klinkt alsof je goede begeleiding hebt van de DA, wat ook erg belangrijk is. Rugspieren trainen is bij KS erg belangrijk, ik weet niet in hoeverre dat kan ivbm de hals artrose.

Hoe oud is ze? en wat is de afstamming?

maria1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 20:14

Ik heb een aantal oefeningen meegekregen van de dierenarts zodat ze haar hals beter leert stretchen. Door middel van snoepjes tussen haar voorbenen te houden zodat ze haar hals naar beneden moet laten zakken om het snoepje te kunnen pakken. Vanaf volgende week mag ze 10 min per dag aan de longeerlijn stappen plus draven. Vandaag viel het mij op dat ze haar achterhand vele malen beter gebruikt.

Ze oogt heel happy in de postzegel paddock. Ik gebruik een speciaal hoofdstel bij haar die de atlas helemaal vrij laat liggen. Het kopstuk zit los van elkaar met een brug ertussen, hier reageert ze heel ontspannen op. Overdag staat ze onder de Bucas Recuptex deken en dat werkt zijn vruchten af. Afstamming Ferro Leeftijd 13 jaar oud. Imprensiepe is ze overal ingespoten waar ze pijn had zitten dus ik verwacht daar eigenlijk geen moeilijkheden mee. Behalve met de keertwending om de achterhand had ze moeite met de buiging in de hals naar links toe. Met behulp van een goede fysiotherapeut gaat het vast goedkomen.

Ik zal de vorderingen rondom haar herstel hier plaatsen zodat jullie kunnen zien. Hoe het met haar gaat.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie