Een topic over mijn lieve Akkie, dat is lang geleden.

Afgelopen jaar is voor mij een heftig jaar geweest.
Akkie was altijd mijn recreatie bospaard en Pluis daar zou ik mee de sport in.
Maar in mei stond mijn lieve Akkie na 2 jaar weer kats bevangen de arme snuit is hierdoor toch zeker wel 2 a 3 maanden uit de running geweest tot we er weer wat op konden rijden..
En toen hij net weer beter werd, stond mijn lieve pluis kats kreupel in de wei..

Ook dit heeft zeker wel 3 maanden geduurt.
Nee, 2018 was niet ons jaar!

Maar toch, heeft het voor wat moois gezorgd.
Want omdat pluis kreupel stond, en akkie weer opgepakt mocht worden, ben ik lekker met hem gaan knutselen en wat was hij fijn en wat ging hij goed!!
Door de vele bosritten, was ik zijn bakwerk mentaliteit vergeten. Maar wat was het eigenlijk zonde dat ik hier niks mee deed!! Hij wou zo graag, hij deed zo zijn best!
Dus instructie erbij en trainen maar!

Want ja, een draver en zijn galop.. Vlak, hard, het was niet bepaald charmant.. En ze draf die was basis, alles was basis.
Ik was basis.

Sins 1 jan ben ik lid van een vereniging, en trainen we daar in een super fijne rijbodem, mijn vriendin ging mee voor foto's en dit is het resultaat!

Paspoort;
Naam; Meneer Akkermans
Roepnaam; Akkie
Ras; Draver
Geslacht; Ruin
Leeftijd; 11 jaar
2.

Zijn eigen vertrouwde drafhouding, overigens oefend hij voor PREhengst

3.

Iets klimmen en terug in tempo.
4.

Nog iets terug in tempo.

5.

Hier maken we ons samen wat strak.
6.

Verruimen, ja dat kan hij wel!

7.

Galop linksom, mooi verzameld op achterbeen, nog niet perfect maar word hier erg blij van!
Hij slaat mooi zijn voorbenen omhoog en voor zich uit

8.

Galop rechtsom, vind hij moeilijker waardoor hij wat onder mij vandaan wilt rennen, maar hij pakt hier wel mooi achterbeen gebruik, gaat echt even zitten om toch voor weer wat omhoog te kunnen springen.

9.

Misschien wat minder mooi omgericht, maar wel fijn ontspannen, en dat vind ik het aller belangrijkste, want die galop moet leuk blijven!!
10

Dus, als je dan klaar bent en je rijd in een bak van 60x60 of groter, dan mag je even lekker crossen en stoom afblazen!

En dit is waar wij 3 jaar geleden begonnen samen..

En in de galop bleef hij achter vaak in draf..

Momenteel is de startkaart aangevraagd en volgend weekend starten we voor het eerst officiël een B proef!

Wij trainen momenteel vooral aan een constant tempo in draf en stap, en hierin schakelen we veel, dus ook onder en boven zijn eigen tempo, zodat hij leert mijn tempo te volgen. Dit doet hij echt heel erg goed!
In galop zijn we vooral bezig met wachten, wachten, wachten.
Hij rent graag onder mij uit. Maar wanneer hij wacht op mij heeft hij veel meer tijd om echt een sprong te maken en dat gaat steeds beter, zo knap van hem!
Daarnaast doen we voor krachttraining veel achterwaarts en balken training.
En voor de wedstrijden pakken we het wijken vast mee en in stap de pirouette, zodat hij zijn schouders beter gaat ontkoppelen.
Ik zelf ben heel erg met mijn houding bezig geweest, benen naar achteren ipv naar voren, handen stil en bovenin houden en zitten op mijn billen!
Alleen in de galop lukt dat nog niet echt, dit komt mede ook doordat Akkie nog veel sturing nodig heeft. Komt vanzelf, we worden gedrild door onze instructie!

Wees een beetje lief voor ons, Akkie is geen sportpaard, we rijden minimaal 1x per week in het bos en onze hobby is crossen, vol gas over een ruiterpad heen. Maar we doen echt ons best om netjes door die dressuurbaan te dansen!