Wat is ie toch veranderd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Wat is ie toch veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 10:54

Hoi hoi,

Een half jaar terug had ik een topic gemaakt over nieuwe stal met nieuwe instructeur: [RIJ-ITP] Nieuwe stal is ook nieuwe instructeur

En ik heb een paar kleine foto ingrepen van nu weer en ben benieuwd wat jullie dr van vinden of jullie ook zo het verschil zien.
Ik trek nog een holle rug en zullen nog wel paar dingen zijn maar alles heeft zijn tijd nodig!
Het zijn dr niet veel helaas maar toch kleine ingreep

De traver zijn we nog hard mee aan het oefenen hij doet het wel alleen nog mijn zit moet nog mee werken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toch wil ik nog een foto laten zien van 4 jaar terug en een foto van nu
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren alweer de foto’s. Zoals jullie zien zijn we er nog lang niet en wil ik wel echt werken aan de holle rug want dat stoor mij gewoon op de foto’s.

Ik ben zo benieuwd wat jullie dr van vinden :)

Paris_

Re: Wat is ie toch veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:57

Leuk voorbeentje :)) Valt me vooral op dat jij een stuk netter bent gaan zitten! :D

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 12:22

Dankje :D

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 12:23

Niemand :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:27

Beugels gaatje langer en bekken kantelen,niet naar je paard kijken maar tussen de oren door en recht boven je paard blijven zitten. Dat waren de puntjes en verder je bent zeker vooruit gegaan en je paard ook maar er zit nog veel meer in,veel succes.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:04

Zeker veranderd. Ik vind 'm mooier in z'n bespiering nu. Goed bezig!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:16

Ik vind de holle rug niet zo'n groot probleem. Ik vind het wel een issue dat je zadel te klein lijkt voor jou en dat je daarom niet correct kan zitten in dit zadel. Het is een mooi zadel, maar het drukt je wel in een houding met de grote wrongen en de diepe zit. En ik denk dat je dat compenseert door je rug hol te maken, omdat je zadel je onderrug naar voren drukt, moet je je rug wel hol trekken om alsnog rechtop te zitten.

Je paard loopt heel leuk, ik zou je denk ik wel aanraden je schouders iets te laten vallen, en je binnenhand iets meer mee te geven, ik denk dat hij daardoor wat meer lengte pakt over de hele hals. p de foto waar je stilstaat, zie je de spier lopen over de hele ronding van de hals, en dat zou ik graag in al je foto's zien. Dat krijg je voor elkaar door aan de binnenkant iets meer lucht te geven, dus binnenhand opzij en naar voren, en dan blijf je aan de buitenkant netjes begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen :)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:21

Je ziet duidelijk vooruitgang!! Blijf zo door gaan!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:22

Ik heb net zo'n holle rug. Achter heb ik geleerd dat door onze rug te kantelen en dus in een onnatuurlijke houding te forceren - wat ik 18 jaar probeerde - het resultaat (de samenwerking met je paard) niet optimaal is. Vorig jaar ben ik er mee opgehouden. Dan maar een holle rug. Mijn paard loopt ZOVEEL beter. Ik merkte het DIRECT.

Die informatie komt overigens van Rien van der Schaft. Zijn dochter heeft namelijk ook een holle rug, heeft dat geaccepteerd en die presteert steengoed. Zoek maar eens op :-)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:38

Over de holle rug gesproken.... Ik krijg het gevoel dat je niet midden op je zadel zit, óf je zadel is te klein óf je stijgbeugels moeten iets langer en zelf iets verder naar voren in het zadel gaan zitten.

Verder zie ik zeker de vooruitgang. +:)+

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 13:07

Dank jullie wel voor de compliment!

Met me beugels ben ik juist korter gegaan aangezien ik stond in mijn beugels
Het paard is niet van mij ondanks ik dat wel kan beschouwen dat staat ook in me vorige topic dus aan het zadel kan ik niks aan doen. Dit zadel is wel een maatje groter dan het vorige zadel.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 13:10

Avalanche81 schreef:
Ik vind de holle rug niet zo'n groot probleem. Ik vind het wel een issue dat je zadel te klein lijkt voor jou en dat je daarom niet correct kan zitten in dit zadel. Het is een mooi zadel, maar het drukt je wel in een houding met de grote wrongen en de diepe zit. En ik denk dat je dat compenseert door je rug hol te maken, omdat je zadel je onderrug naar voren drukt, moet je je rug wel hol trekken om alsnog rechtop te zitten.

Je paard loopt heel leuk, ik zou je denk ik wel aanraden je schouders iets te laten vallen, en je binnenhand iets meer mee te geven, ik denk dat hij daardoor wat meer lengte pakt over de hele hals. p de foto waar je stilstaat, zie je de spier lopen over de hele ronding van de hals, en dat zou ik graag in al je foto's zien. Dat krijg je voor elkaar door aan de binnenkant iets meer lucht te geven, dus binnenhand opzij en naar voren, en dan blijf je aan de buitenkant netjes begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen :)

Bedankt voor de tip ik zal dr aan werken :)

Mandarijn12 schreef:
Ik heb net zo'n holle rug. Achter heb ik geleerd dat door onze rug te kantelen en dus in een onnatuurlijke houding te forceren - wat ik 18 jaar probeerde - het resultaat (de samenwerking met je paard) niet optimaal is. Vorig jaar ben ik er mee opgehouden. Dan maar een holle rug. Mijn paard loopt ZOVEEL beter. Ik merkte het DIRECT.

Die informatie komt overigens van Rien van der Schaft. Zijn dochter heeft namelijk ook een holle rug, heeft dat geaccepteerd en die presteert steengoed. Zoek maar eens op :-)

Van rien wil ik ook graag een keer les hij heeft veel les bij mij in de omgeving misschien dat het een keer lukt om een clinic bij me op stal te krijgen.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:15

Het lijkt wel een heel ander paard t.o.v. een aantal jaar geleden.

De opmerking over je zadel is al gegeven. Wellicht - ik ken je (financiële) situatie niet - zou het een idee zijn om zelf een zadel aan te schaffen. Doordat je zover op de lepel zit wordt je rug al naar een holle positie geduwd.

Laat je instructeur eens goed naar jouw zit kijken als je travers rijdt. Op de foto's die je nu plaatst lijkt het alsof je buitenbeen je 'drijvende' been is. Ik gok daarom dat je de travers teveel probeert te rijden met je binnenteugel en buitenbeen, i.p.v. je buitenteugel en binnenbeen. Op deze manier wordt het voor je paard erg lastig om van achter goed krachtig door te blijven treden en mooi bergop te blijven

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:27

Hi Stef! Ik geloof niet dat het zadel te klein is, hij is zelfs meer op jouw maat gekocht dan die van mn zusje, maar het is inderdaad wel een heel gedwongen zadel waarop je meer neigt je rug hol te trekken. Ik heb hetzelfde zadel en moet echt goed mn bekken kantelen en meer voorin het zadel zitten. Zodat je echt op het middenpunt zit en recht. Daarnaast is het ook een kwestie van je schouders, meer loslaten, meer impuls durven toestaan, maar hey...Hoor wie het zegt, ik ken het probleem.

Ik vind het geweldig zoals je hem veranderd hebt. Van een schonkig, karperruggetje, onderhals en geen bespiering naar een mooi rond paardje. Op naar het Z, dat redden jullie

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:12

Collie2008 schreef:
Ik heb hetzelfde zadel en moet echt goed mn bekken kantelen en meer voorin het zadel zitten.

Dit is dus gewoon heel slecht voor je lijf.

https://www.horsejournals.com/horse-sad ... n-vs-women

Ik kan hier geen Nederlandstalig artikel over vinden, maar het komt voor een deel op neer dat je dus gewoon op je onderrug zit in dat geval, en daar help je je onderrug en heupen mee naar de Filistijnen...... heel, heel slecht voor je.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:13

Toen ik voor het eerst in dit zadel ging rijden en ook in die van collie merkte ik meteen dat mijn bekken werden gekanteld nu ben ik er aan gewend. Toen de zadelpasser er ook was hij zei dat voor het mooie een 18inch voor mij was maar voor het paard niet zou passen aangezien die een korte rug heeft. Dus nou hebben we een 17,5 inch wat eigenlijk prima is. En wat collie ook zeg en ik niemand er over hoor ook met verschillende soorten clinics zitles clinics hoor ik ze niet over het zadel maar eerder over mijn been ligging.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:15

_Roxanne schreef:
Het lijkt wel een heel ander paard t.o.v. een aantal jaar geleden.

De opmerking over je zadel is al gegeven. Wellicht - ik ken je (financiële) situatie niet - zou het een idee zijn om zelf een zadel aan te schaffen. Doordat je zover op de lepel zit wordt je rug al naar een holle positie geduwd.

Laat je instructeur eens goed naar jouw zit kijken als je travers rijdt. Op de foto's die je nu plaatst lijkt het alsof je buitenbeen je 'drijvende' been is. Ik gok daarom dat je de travers teveel probeert te rijden met je binnenteugel en buitenbeen, i.p.v. je buitenteugel en binnenbeen. Op deze manier wordt het voor je paard erg lastig om van achter goed krachtig door te blijven treden en mooi bergop te blijven

We werken big indd met mijn zit in de travers dat ik recht op mijn. Paard enzo blijft zitten ook. Hier zijn we dus nog mee bezig en start ik daarom ook nog geen M2 om eerst mijn zit goed te hebben paard doet het wel zoals me instructeur het zegt alleen ik moet er goed voor zitten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:28

Hij is veranderd van een simpel paard naar wedstrijd paard.

Wel lijkt het zadel veel te ver naar voren te liggen opde foto's waardoor het op de schouder ligt.