niet ontbreken. En wat was het een leerzaam jaar!

Even terug:
In 2017 kocht ik Desperado als mijn eerste paard. Hij was precies wat ik niet zocht, namelijk té jong, onbeleerd én nog hengst. Maar toen hij z'n hoofd in m'n armen legde was ik direct verkocht. Na een paar maanden grondwerken, basistraining en wandelen heb ik hem beleerd. Hij deed alsof hij nooit anders had gedaan en al snel waren we vooral in het bos te vinden
[EJL-ITP] 2017: Ons jaar van eerste keren
Winter
In het begin van 2018 verhuisde ik Dex naar een stal waar hij meer buiten zou komen. Ook deden we nog fanatiek mee met de dressuurlessen en springlessen. Maar vooral genoten we van buitenritten.

Lente
Omdat ik merkte dat Dex steeds iets minder enthousiast was, begon ik de nadruk meer te leggen op grondwerk. Hij deed nog altijd z'n best, maar in de wei liep hij nu soms van me weg. En anders kwam hij zeker niet op me af. Dus om zijn enthousiasme terug te vinden, begonnen we met Parelli.

Daarnaast bleven we natuurlijk vooral genieten van de buitenritten. We hebben ook voor het eerst meegedaan aan de Bike & Run in Breda. Voor het eerst op vreemd terrein (met de trailer) en hij bleef heerlijk rustig!

Zomer
Dex heeft deze zomer in de hitte vooral kunnen genieten van z'n vriendjes op de wei. Aangezien ik voor m'n werk een tijd in Amerika zat, heb ik het rijden afgebouwd en lag de focus 100% op Parelli. Tijdens de tijd in Amerika hebben 2 vriendinnen fantastisch voor Dex gezorgd.

Nog een leuke foto van voordat ik wegging. M'n waterratje

Najaar
Tijdens m'n verblijf in Amerika had ik ook ruim de tijd om na te denken over Dex. Ja, de buitenritten waren geweldig. Maar ik miste zijn enthousiasme ontzettend, en ondanks dat we steeds iets meer snapte van Parelli, had dit geen effect op hem.
Dus na veel gepraat met vriendinnen (de klik is er toch wel?) en heel veel lezen online, besloot ik het roer om te gooien. We zijn overgestapt op positieve bekrachtiging, waarbij de keuze vaak aan Dex is. Positief gedrag wordt beloond, ipv pressure/release. En vooral; hij mag zijn mening geven, en soms is dit een duidelijke 'nee'. Direct toen ik terug kwam uit Amerika zijn we daarmee begonnen. Al moest er eerst even geknuffeld worden

En binnen 3 dagen had ik opeens een paard dat aan het hek stond. Voor mij hét bewijs dat dit een goede keuze was geweest voor ons, ondanks dat veel mensen (en instructrices) dachten dat het gewoon Dex z'n karakter was geweest. We deden nu iets dat hij écht leuk vond! Oh wat genoot ik ervan als hij op me af kwam lopen of na de training niet direct wegliep. Tranen in m'n ogen af en toe!

Nog een trots moment. Na 3 maanden niet op Dex te hebben gereden, heb ik hem naar de nieuwe stalling verhuisd. Het was een rit van 17km, over de snelweg heen en door het bos. En wat was het een heerlijke rit!

Winter
Dex staat nu 5 minuutjes van huis vandaan, op een meer doe-het-zelf stal. We verdelen met de stalgenoten beurten, en dat bevalt ontzettend goed. Dex in z'n nieuwe stalletje:

Daarnaast zijn we nog fanatiek bezig met Positieve Bekrachtiging. Ik kan me niet meer voorstellen dat Dex niet meer voor het hek staat te wachten om iets te doen.

Helaas heeft Dex weer een winterdipje gehad - net als vorig jaar - waarin hij flink is afgevallen en even niet zichzelf was. Gelukkig is hij ondertussen weer meer zichzelf en komt hij weer wat aan. We rijden nu even niet, en zijn volledig bezig vanaf de grond. Zoals bijvoorbeeld hier, waarbij ik oefen hem te poetsen vanaf het opstapblok.Hij moet dan telkens een stapje vooruit/achteruit zetten of omdraaien zodat ik beide kanten kan poetsen

Voor 2019 hoop vooral zelf méér te leren over de leertheorie, gaan we lessen volgen en hoop ik uiteindelijk weer heerlijke bosritten te mogen maken. Maar vooral; samen genieten in gezondheid

Liefs, ons