Na mijn topic over endurance rijden in Zweden ([TEN-ITP] Endurance in Zweden) ben ik mee gevraagd om te groomen in Jämsä, Finland op het Nordic-Baltic kampioenschap. Ik was nog maar één keer eerder mee wezen groomen dus het was een hele ervaring! Tussendoor heb ik wat plaatjes weten te schieten.
De wedstrijden die werden gereden waren de CEI** (120km) en CEI* (80km) waarvan beiden ook een Young Rider klasse in werd gereden. Ook was er een 50 en een 60 km wedstrijd, maar die heb ik zelf niet gezien. De teams die mee reden kwamen uit Noorwegen, Zweden, Finland en Estland.
Uiteindelijk heeft het Zweedse senioren team en het Noorse junioren team het goud weten te pakken. Individueel heeft een Estse ruiter het Nordic-Baltic kampioenschap op haar naam geschreven

01. Spanning tijdens de pre-vetting de dag voor de race bij de enigste professionele endurance ruiter van Zweden

02. Maar ook geluk bij een Estse ruiter!

03. De Finnen trokken alles uit de kast:

04. Het begin van de race, de eerste drie ruiters komen in zicht

05.

06.

07. 'Mijn' ruiter ook in zicht

08.

09. De ruiter op de bruine heeft het goud gereden, en de ruiter op de schimmel heeft de Best Condition gewonnen op de 120 km. Beiden zijn Estse ruiters.

10. Ons team en de precisie van het groomen

11. Waarbij de junioren het nog iets rustiger aandoen

12. Volop concentratie bij het Noorse junioren team, die allemaal erg goed presteerden

13.

14.

15. Er was tijdens de race geen spanning tussen de team leiders van Noorwegen en Zweden, bij erg goede vrienden met elkaar zijn
(En overigens ook beiden niet Noors of Zweeds!)
Hopelijk geeft dit een leuk inkijkje in de internationale endurance-scene. Misschien ga ik later in de zomer nog mee naar andere (internationale) wedstrijden dus dan komen er zeker weer topics van!
Hejdå
De stallen waren in Jämsänkoski (?) en het wedstrijdterrein was bij het hotel in Morva