Mish: van onzeker veulen naar dappere rijpony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Mish: van onzeker veulen naar dappere rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 22:55

Ach, en we zijn er nog lang niet, hoor, maar we komen steeds een stukje verder :Y)

Meet Mish:

Afbeelding

S.A. Mishkaljiyah
S.A. Tawfiq (v. ZK Kuray) x A.F. Shanaya (Sha Lazio x Anthal)
Arabisch volbloed
Merrie
3 januari 2013

----------

Mish is een jonge merrie van inmiddels 5 jaar. Toen ze bij me kwam was ze een half jaar oud, echt nog veulen. Ik kwam groen van de manege af en zij kende het halster nog niet eens. Meelopen kon ze alleen soort van met een touwtje om de hals. Van zichzelf was ze een nieuwsgierig maar zeer gereserveerd paard, wat bij spanning nogal de arabier uit kon hangen. Staart over de rug, snurkend rondjes racen, en bij stress meteen omhoog komen en zich los proberen te trekken. Ponyvliegeren aan een touwtje, zegmaar. Ze was behoorlijk right brain extravert. Ik, daarentegen, had van grondwerk geen kaas gegeten en had nog nooit een jong paard opgevoed.

Klinkt als een recipe for disaster, dus :') Maar ik had wel een plan: ik wilde Mish liefst zelf proberen in te rijden, en wel dusdanig dat ik er een relaxt, betrouwbaar, bomproof paard aan over hield. Lekker penny :+ Maar dat betekende wel dat ik flink hard bij moest gaan leren om zover te komen.

Zo is toen ook geschied. Het is allemaal gegaan met ups en downs, want ze kwam zeer slecht uit de opfok. Gezondheid was slecht, ze had trauma's rondom de trailer... en daarna nog meer medische problemen. Ik ben blij dat we haar nog bij ons hebben, want wat heeft zij een hoop meegemaakt.

Maar heel eerlijk, ik ben trots op wat we bereikt hebben tot nu toe. Kijk mee naar wat er gebeurd is de afgelopen paar jaar:

We hebben de eerste jaren van alles met haar ondernomen. Hier mee als handpaard naast onze andere pony Olina:
Afbeelding

Een van de eerste keren los onder het zadel:
Afbeelding

Mee naar buiten op vele ritten. In groepen, alleen, door verkeer, over de snelweg en de spoorovergang, door de bossen, enzovoorts.
Afbeelding

Trainingen met allerlei rare voorwerpen om te zorgen dat je nergens meer van opkijkt.
Afbeelding

Ze bouwde spanning op met het opstijgen, en daarom hebben we haar een stukje eigen verantwoordelijkheid gegeven bij het opstappen: zelf jezelf bij het krukje parkeren en daar blijven staan. Zoals op film te zien werkt de hulp in het bos met een op de grond gevonden takje ook prima :')

Lekker gek doen zonder zadel.
Afbeelding

Nog meer naar buiten, de natuur in... en dus ook lekker het water in.
Afbeelding

Mee naar een les in-hand trail.
Afbeelding

Chillen onder het zadel.
Afbeelding

En vooral heel heel heel veel grondwerk. Veel natural horsemanship op basis van o.a. Parelli, gericht op communicatie en ontspanning.
Afbeelding

Hier een filmpje, spelend met haar at liberty in onze roundpen, op een luie dag van haar :') We oefenen nog een beetje aan het verbeteren van de stick-to-me (het me blijven volgen) en de draw (het naar me toe komen). Ze komt nog graag een beetje aansloffen :') mag iets enthousiaster.

De eerste keer dat we met haar serieus gingen oefenen met trailerladen kostte het ons anderhalf uur om haar de trailer in te krijgen. De eerste jaren hadden we nooit een trailer ter beschikking om te oefenen, en ging ze er dus alleen maar op om verhuisd te worden. Dat is door een stalbaas ook nog wel eens hardhandig en kordaat gebeurd, en sindsdien vertikte ze om erop te gaan. Veel oefening later presenteer ik jullie: trailerladen met Mish 2.0.

Inmiddels kan ik wel zeggen dat we echt maatjes zijn. Op de grond voelen we elkaar haarfijn aan en kunnen we communiceren bijna puur op intentie en subtiele signalen; ik heb bijna geen zichtbare hulpen meer nodig. Onder het zadel zit er vooral heel veel fysiek werk in omdat ze nog beter in haar lijf moet komen, maar wordt ze ook steeds braver en betrouwbaarder. Soms heeft ze een slechte dag en dan bouwt ze spanning op met rijden, maar verder past ze altijd super goed op me en durven we samen steeds gekkere dingen :D

Bomproof, zo ver zijn we nog niet en ik weet niet of dat ooit helemaal gaat komen, maar vandaag waren we aan het rijden en zetten een paar motorrijders hun motoren vlak naast de bak ineens vol aan, en ze vertrok geen spier... In het verleden zou ze het liefst de kont eronder gezet hebben en in volle galop weg zijn gespurt... nog steeds op de goede weg dus. :)

Op naar nog veel meer mooie ritten...
Afbeelding

... en een nog betere band tussen ons beiden.
Afbeelding

Ben gek op je, lieve poownie <3 Wij gaan er wel komen samen.

MaGiL

Re: Mish: van onzeker veulen naar dappere rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:04

Mooi verhaal! Die laatste foto zegt alles :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:15

Wat doet Mish het allemaal goed!
Knap hoor wat jullie samen al bereikt hebben.
Mooi om de band te zien.

NienkeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:55

Zooo he dat trailerladen _/-\o_ _/-\o_
Ik ben al aardig op weg met grondwerk met mijn bijna 3-jarige maar de trailer lukt nog niet. Welke oefeningen hebben jullie zover gekregen?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 11:22

Dankjewel, wat een leuke reacties.

Trailer is vooral bewerkstelligd met veel geduld en een hele goede timing. Mish naar voren vragen, de vraag aanhouden als ze achterwaarts gaat en meteen loslaten en belonen als ze zacht wordt en een stapje naar voren zet. En dan als beloning voor elk overwinninkje weer naar achteren zetten en bij de trailer weghalen, of zelfs rondje lopen. Dat steeds verder uitbouwen. Het scheelt ook dat we regelmatig op de trailer zijn geweest en aan het eind van de dag elke keer weer thuis zijn gekomen, dus dat hij niet meer alleen bedoeld was voor verhuizing. Inmiddels is ze in principe gewoon oke met de trailer en nu oefenen we steeds meer op haar eigen zelfstandigheid bij het de trailer op gaan, en dat is wat je op het filmpje ziet.

NienkeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:25

Bedankt voor je reactie! Zo ben ik nu ook begonnen, maar dat heeft ons alleen nog tot half op de laadklep gebracht :Y) wil er geen drama van maken dus toen zijn we maar gestopt, haar enige ervaring op de trailer is ook een verhuizing, weg uit haar kudde en 2,5 uur rijden :(:) dus dat zal niet meehelpen. Ik ga nog iets meer focussen op het terug naar achteren zetten na een stukje naar voren, thanks!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 11:30

Dat heeft Mish veel geholpen, elk klein stapje belonen door even rust weg van de trailer te krijgen en het even te kunnen verwerken. :) Succes.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:14

Jaaa mooie, lieve Mish! Wanneeeeer komen jullie nou bij die o zo leuke vereniging? :D Jullie kunnen dat!!!(want wauw die IHT foto :~ )

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 17:19

Nouuu... Ik rij rond met een dressuurzadel momenteel :') Is een beetje een beperkende factor :+
We waren eigenlijk van plan om naar de balkentraining te komen, maar door omstandigheden kon dat helaas niet doorgaan. -O-

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:24

Geen zadel nodig, aan de hand is zo leuk! Voor alle paarden, ook die al lang en breed onder het zadel zijn. Kunnen jullie echt!!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 17:31

Nou ja, in dat kader zijn we dus wel naar de clinic van Paulette met de in-hand geweest dus :D Maar verder is het er nog niet echt van gekomen. Misschien in de toekomst. Zoveel leuke dingen om te doen :D In september willen we ook een endurance kennismaking gaan rijden.

Maar eerst zelf maar eens verhuizen :Y)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:33

Haha, ja ik plaag maar. Keuzes, keuzes. Maarre... geef maar een gil als jullie blousjes willen lenen, wij hebben er zat O:)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 17:34

Hahaha dat zal ik zeker doen want dat heb ik ook allemaal niet :D Thanks!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:00

Haha, ben je leden aan het werven Iloon? :P

Wat een heerlijke foto's/filmpjes van Mish zeg <3 Wat zijn jullie heerlijk divers met haar bezig en wat is ze uitgegroeid tot een knappe dame :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:17

Mish <3 <3
Ze is zoooooo’n heerlijk paard geworden! Heel zachtaardig ipv die neuroot die ze eerst was! :))
En dat is ook aan jullie geduld te danken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:46

Jaaa lieve Mish, we hebben al een lange weg met haar afgelegd. Hopelijk is het medische stuk nu echt voorbij en kunnen we eindelijk echt gaan genieten :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:50

Geweldig

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:54

Wat heeft ze zich al mooi ontwikkeld! Betaalt zich dubbel en dwars uit, alle tijd en liefde die je erin stopt. +:)+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:56

Zo zeg wat een mooi verhaal, vooral dat je zelf zoveel wil bijleren en zie waar het je dan brengt.
Petje af +:)+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 19:59

Wat leuk, dank jullie wel voor alle lieve reacties!

@Olina: Jij mag ook niet ontbreken in dit verhaal, we doen het uiteindelijk allemaal samen :) :+:

@Muurp: Ja wat een verschil he! Ben benieuwd wat je van haar zou vinden als je haar nu weer zou zien! :D

@Sieltjuh: Ja grappig he! En Iloon is altijd leden aan het werven :P Ik ben alleen al lid, alleen niet actief lid :+

@Justkid: Ja, als je ergens eenmaal je zinnen op zet kun je zo veel. En hoe meer ik leer, hoe meer ik nog niet blijk te weten :D Ik wil alleen maar steeds meer leren.

@JoSav: Ja dat doet het echt, toen ik haar kreeg had ik geen flauw idee dat dit soort dingen uberhaupt mogelijk waren met een paard, maar met de juiste omgang kun je zoveel bereiken met zo'n dier. Echt magisch.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:00

Wat een mooi paardje is het geworden <3
Mogen jullie trots op zijn!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 22:11

Jaaa mooi he Roby <3 Thanks, ben ik ook zeker!