Trick riding in Missouri en Nederland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Surprise_Boy

Trick riding in Missouri en Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 14:26

Alweer een paar jaar geleden dat ik een topic heb geopend, lang getwijfeld of ik het weer zou doen.
Door persoonlijke omstandigheden en een niet succesvolle zoektocht naar een groter paard was ik eigenlijk een beetje gestopt. Gelukkig kwam ik Hidalgo tegen <3 Waarvan ik een soort Superman-val heb gemaakt :')
Afbeelding

In april 2017 organiseerde ik een clinic met Jerri Duce, zij had vroeger een trick riding school in Canada en verzorgde de trick riders voor de serie Heartland. Dit was in België, zelf kwam ik zonder vervoer te zitten maar gelukkig kon ik een paard daar lenen.

In mei kreeg ik groen licht om een paard te lenen voor een wedstrijd in Missouri. Een paar dagen later zat ik in het vliegtuig en ik had 3 dagen over om aan het paard te wennen. Met elke dag een ander zadel was dit niet makkelijk helaas, en niet alle tricks die ik een paar maanden van tevoren had doorgegeven konden op hem. Omdat hij wel bijna maximale snelheidspunten haalde en ik er toch al was, ben ik voor snelheid met simpele tricks gegaan.

Ik haalde hoge scores en stond derde, achter twee professionele trick riders die het al van jongs af aan doen. Helaas schrok Cookie op de tweede dag, waardoor hij voor het tape langs schoot en ik met mijn voet in een riem aan de rechterkant belandde. Ik heb echt enorm veel geluk gehad, want meestal overleef je dit niet (in Rusland belandde iemand een tijdje terug ook aan de rechterkant).
Ik kon zelf nog naar het publiek zwaaien en de bak uitlopen, ik verging wel van de pijn in mijn linkerknie.

Afbeelding

De volgende dag heb ik geholpen met jureren, ik heb toch even onder het paard gelegen en we wisten niet zeker of ik nog heel genoeg was. Als ik wel doorgereden was en ongeveer dezelfde scores had behaald had ik me gekwalificeerd voor de Noord-Amerikaanse kampioenschappen, maar qua studie waren de data überhaupt niet haalbaar geweest -O- Ik heb wel een uitnodiging van de beste trainer van de VS hieraan overgehouden, die graag nog wat meer met me wil werken omdat ik mooie lijnen in tricks heb volgens hem. Daar zeg ik uiteraard geen nee tegen! :D Het was sowieso een onwijs gave ervaring om met de beste trick riders in de VS te rijden en iedereen in het echt te zien, we zijn best een hechte club.

Hidalgo had inmiddels een behoorlijke grasbuik gekregen helaas -O-

Shoulder stand
Afbeelding

Full fender
Afbeelding

Forward necklayover
Afbeelding

Side drag, mijn minst favoriete trick om te doen denk ik.
Afbeelding

Tail stand, in galop is hij nog niet betrouwbaar hiermee, ik hoop dat dat van de zomer beter wordt want ik vind hem wel heel leuk om te doen :D
Afbeelding

In januari had hij zijn eerste show met langskomende treinen naast de bak. Dit vond hij wel spannend, maar als ik in een trick zat keek hij er niet meer naar en was hij met mij bezig. Hij had de tijd van zijn leven en gaf zichzelf elk rondje meer dan 100%, ondanks de kou, regen en zware bak.
Afbeelding

De bedoeling is nu vooral om weer kilometers te maken op show en weer naam op te bouwen. Er zijn genoeg trick riders in de VS die over willen vliegen voor shows en clinics, maar dan moet er wel animo en vooral budget voor zijn :Y)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:33

:wow: Spectaculair is dit ! Komt wel wat kracht en souplesse bij kijken :P
Ik heb dit al een paar keer op shows gezien, maar nooit geweten dat het trick riding noemt.
Wat fijn dat je bij de beste trainer in de vs kan gaan lessen !

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:34

Lol volgens mij ben je heel gespierd XD
Waarom is die drag niet zo leuk? Tail stand ziet er geweldig uit, maar denk dat je van te voren goed z'n staart poetst :')
Wat voor ras is Hidalgo? Gaaf ding, lekker stevig!

Gave foto's hoor!

joey2010

Re: Trick riding in Missouri en Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:04

Prachtig om te zien!
Jij zult wel goed gespierde armen en benen hebben.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:09

Zo gaaf! Elke keer als ik iets van trick riding zie sta ik er weer van versteld.
Ik zou het zelf echt niet kunnen, zo sterk en lenig ben ik helaas niet. Knap hoor, wie weet waar je nog gaat komen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:11

Omg. Wat supergaaf!! :)

Kun je meer uitleg geven waarom je de tailstand in draf doet? Waarom vind je 'm niet betrouwbaar genoeg? Wat gebeurt er dan?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:46

Wat gaaf zeg!
En dat je dat allemaal zomaar durft. Het gaat wel heel hard zeg.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 19:09

Thanks voor de leuke reacties allemaal! :D

Ik ben inderdaad wel gespierd ja, qua schouders ben ik van XS naar M gegaan :o

Hoppit, klopt, en nu doe ik 'm ook liever niet met al die witte haren, hij verhaart als een gek altijd :')
De side drag voelt voor mij heel erg alsof het niet hoort, alsof er iets misgaat. Je zit ook heel dicht bij zijn achterbenen met zijn voeten, dus je krijgt regelmatig een hoef af, plus dat je tegen de beweging van je paard in moet springen. Niet altijd gehaald -O-
Volgens zijn vorige eigenaar zit er iets Spaans in, wat qua voorbenen gezwaai naar links en rechts wel kan kloppen. Er moet wel iets van koudbloed inzitten, vind zijn hoofd veel weghebben van een boulonnais, maar ik heb echt geen idee jammer genoeg... Hij is zeker stevig, en met zijn 1.54 heeft hij toch mooi maat full!

Iris82, niet ieder paard accepteert ''kontwerk'' om het maar zo te zeggen en je moet ze er ook geleidelijk aan laten wennen. Vorige zomer kon ik de ene kant op wel achterop in galop, maar toen ik de andere kant op ging bokte hij me er opeens af :') Dus ik was weer overnieuw begonnen, ik denk dat het van de zomer wel zou moeten lukken om in ieder geval het laatste stuk mee te pakken, maar als hij wispelturig blijft is het beter om dat risico niet te nemen helaas -O-

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:07

Supergaaf dat je dar durft!!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:14

Superrrr tof! :oo

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:59

Ooooh jij mag nog veel meer posten, wat interessant! Hoe oefen je dit met een paard, waar begin je mee? Denk dat die van mij hele rare dingen zou gaan doen ( wel een goede oefening :D )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:12

Getup schreef:
Ooooh jij mag nog veel meer posten, wat interessant! Hoe oefen je dit met een paard, waar begin je mee? Denk dat die van mij hele rare dingen zou gaan doen ( wel een goede oefening :D )

Haha eens. Ik ben zo benieuwd hiernaar. Het is echt een deeltje wat ik nog zo weinig tegengekomen ben op Bokt en ik ben wel reuzenieuwsgierig hoe het allemaal in zn werk gaat.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:44

Ja meer informatie!super gaaf zeg! Hoe ben je hier in beland?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:03

Ziet er supertof uit en mijn complimenten dat je een cap draagt!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:41

Wauw wat gaaf zeg!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:50

Knap hoor! Lijkt me ook een hele gave manier om je eigen lichaam zo te trainen samen met je paard!

Ik kom er al niet eens fatsoenlijk op zonder zadel en zonder krukje, de stijve plank dat ik ben. ;') :')

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:07

Wat gaaf! Lijkt me echt supervet om een keer te doen!

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 18:13

Ik ben wel van plan om weer meer te gaan posten, dus dat komt als het goed is goed!

loveslimpie, helaas wel één van de weinigen... op wedstrijden is het nu verplicht voor kinderen en tieners, dat is al een hele vooruitgang daar :o

Benoite, ik reed western en kwam daardoor de site van de Future Guys tegen (dat is het team van Arthur, en hij heeft ook een enorme westernwinkel). Ik mocht eerst niet komen omdat ik te ver weg woonde, maar na een heel lang mailtje en wat filmpjes heb ik uiteindelijk twee keer meegetraind en een oud zadel gekocht van hem. Uiteindelijk ben ik verder gaan kijken, trick riding is het grootst in de VS en Canada (Buffalo Bill nam Georgische ruiters, de ''kozakken'', mee naar de VS en toen werd het populair) dus daar weten ze ook het meest. En zodoende ben ik er steeds verder ingerold :D

Getup en Iris82, het verschilt per ruiter. Van sommige mensen mag hij de hele bak doorsjezen en kent het paard het niet als je in stilstand dingen doet.
In principe laat je ze eraan wennen aan gewicht aan de zijkant, aan beide kanten. Je leert ze dat ze door kunnen lopen, dus ze moeten wel op stemhulp reageren. Hierbij wil je ze recht houden, je wil niet dat je je paard naar links sleurt en ook niet dat je hem scheef trekt.
Rechtsom is alleen stap en draf, zodat je aan die kant rustig nieuwe tricks kunt oefenen. Linksom is galop, maar aangezien ik een fobie heb voor de bakrand oefen ik vanaf 2/3e van een lange zijde vaak ook in stap en draf, maar alleen als ik een trick doe waarbij ik anders tussen paard en bakrand kom.
Linksom rennen ze een U-vormig ''pattern'', daarin moeten ze een regelmatig tempo houden en stoppen aan het einde. Een onregelmatig tempo is gevaarlijk in tricks en ik heb er ook paarden door zien vallen.
Als ze doorlopen met gewicht naast zich (en op hun nek, kont, je wil ze overal aan kunnen raken) ga je dit combineren met je pattern, en dan is het een kwestie van heel veel kilometers maken.
Uiteindelijk weten ze ook wat je gaat doen als je bepaalde riemen pakt, en als ze voelen dat het niet klopt stoppen ze midden in het pattern. Hidalgo stopt ook rustiger en rechter als ik niet meer uit een side drag kom bijvoorbeeld, dat soort paarden zijn voor ons goud waard, ze stoppen niet allemaal namelijk.

Dat is een beetje de basis, we hebben tricks die juist voor nieuwe paarden zijn, mocht het misgaan zijn we er dan zo af. En voor de ruiter hebben we tricks waardoor je je zadel blind leert kennen, zodat je jezelf meestal kunt redden. Dat vind ik de veiligste manier, maar je blijft helaas altijd mensen hebben die hun paard in galop knallen en op hoop van zege wat proberen. Wel spectaculair :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:37

Leuk topic, met goede uitleg zo te lezen. De Future Guys heb ik wel een paar keer zien optreden, wat leuk dat je daar mee hebt getraind. Je reis naar de US om met een wedstrijd mee te doen is ook gaaf om te lezen.

Die side drag, ik snap wat je bedoelt. Ook als je het goed doet, ziet het eruit alsof het mislukt ... :D