Van paardendroom naar nachtmerrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Van paardendroom naar nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 01:16

In de zomer van 2014 stapte ik voor het eerst op Dancer. We gingen met de manegeles het bos in en ik stapte op het ‘nieuwe’ paard. Ik kreeg nog vreemde blikken en de vraag ‘zou je dat wel doen?’, omdat iedereen wist dat ik een onzekere ruiter was. Op de een of andere manier durfde io het op dit paard aan, nog voordat ik er überhaupt opgezeten had. Vanaf dat moment wist ik het: dit is mijn paardje, mijn meisje.
In de drie jaar die daarop volgden heb ik veel getwijfeld: Moet ik, toen nog als student, wel een paard kopen? Dancer was geen talent, wilde ik niet liever een paard waar alle knopjes opzaten, voor wellicht wel minder geld? Maar dan? Dan zat ik op het paard en was er misschien wel geen klik...
Tot moederdag 2017. Door mais die was gaan gisten kregen een aantal paarden koliek, eentje overleefde het niet. Samen met mijn paardenvriendin heb ik staan janken, vooral met de gedachte ‘wat als het Dancer was geweest? Dat had ik mezelf nooit vergeven’. Ik wilde niet zomaar een paard, ik wilde Dancer. Twee dagen later ging ik in gesprek met de eigenaresse: wilde ze Dancer verkopen en zoja, voor hoeveel. Drie weken later hakte ik de knoop door: ik kreeg op mijn oude stageplek een contract, kon de maandelijkse kosten makkelijk opbrengen: Dancer zou van mij worden. Stiekem met de gedachte erachteraan ‘of ze nu door de klinische keuring komt of niet’.
26 juli was de klinische keuring, waar ze zonder op of aanmerkingen doorheen kwam. Röntgenfoto’s maken vond ik niet nodig; ze had altijd goed gelopen, en als t nu een paard van €10.000 was geweest... Maar zo veel kostte ze nu ook weer niet.
Vanaf 1 augustus was ze van mij!

De eerste twee maanden hebben we ontzettend veel plezier gehad. Tot ze eind september, voor het eerst in die drie jaar een hindernis weigerde. Ik lag ernaast maar stapte weer op en we gingen door. Een paar dagen later begon ze slecht te lopen. Ze hield in en deed steeds vaker een gek huppeltje in de draf. Dit werd steeds erger. Het leek uit het niets te komen, van de ene op de andere dag kon ze niet meer lopen. Ze was niet meer ‘mijn’ Dancer, die altijd zo graag wilde werken.

Ostheopaat en dierenarts erbij gehad, vanalles geprobeerd: hormoonkuren, ze had een geschiedenis met schijndracht, pijnstillers... niks leek te werken. Tussendoor ook nog een hoefzweer die maar niet overging en uiteindelijk drie weken aanhield.

Soms leek het goed te gaan, dan weer niet. Rechtsom leken de problemen erger dan linksom.
Ik zelf dacht aan kissing spines, maar omdat het van de ene op de andere dag opzette, leek dit uitgesloten. Met de nadruk op leek.
Gisteren lieten we röntgenfoto’s maken van haar rug. Kissing spines in de rug, en niet een of twee wervels, maar zeven. Iets waar ze dus al langere tijd mee rondloopt, maar wat ze nu pas laat zien.

Dat kwam wel even binnen. Gisteren werd mijn paardendroom, mijn Dancer-droom, een nachtmerrie.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:34

O jee, wat naar om te horen. :(:)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:39

Wat een rotte diagnose...
Heeft ze er in vrijheid ook last van?
Ik weet dat het nieuws nu heel hard aankomt en dat alles heel overweldigend is maar er is leven na/ met kissing spines... Met goede ondersteuning kan je paard wrs nog een heel normaal leven leiden en kunnen jullie nog heel veel plezier hebben met elkaar.
Neem vooral geen overhaaste beslissingen, neem de tijd om je te informeren en om eventueel een second opinion te vragen... Schrijf je paard vooral nog niet af.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:42

Dat is met recht een nachtmerrie te noemen ja. Wat ontzettend sneu en vervelend voor jullie beiden. En dan nog maar zo kort na aanschaf zo'n bericht... :(:)

Inderdaad, heeft ze er los/in vrijheid ook last van?

Heb je al enig idee wat je eventueel zou willen en kunnen ondernemen?

SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 01:58

In vrijheid lijkt ze er gelukkig geen last van te hebben.
En gelukkig zijn er ook dagen dat het goed gaat. Daar hou ik me maar aan vast. Ze loopt nu, linksom, al twee weken goed, rechtsom iets minder. Bespiering is linksom waarschijnlijk beter omdat dat haar voorkeurskant is en daarom heeft ze rechtsom meer last. Volgens de DA moet ik maar heel erg per dag kijken wat ze aangeeft aan te kunnen. De ene dag kunnen we lekker rijden, andere dagen zal het bij wat stappen of longeren blijven. Zoveel mogelijk aan de lange teugel, want dan komt er ruimte in de rug. Gelukkig is ze ontzettend braaf en kunnen we alles aan de lange teugel.

Verder heb ik al een afspraak met de osteopaat voor lessen, voor oefeningen om haar te leren aan de teugel en over de rug te lopen. Dit kan ze nu niet, en dit zou ook ruimte tussen de wervels kunnen creeëren.
Omdat het om zoveel wervels gaat, lijkt inspuiten onmogelijk volgens de DA, is geen beginnen aan, dus we zullen het vooral van de bespiering en de manier van lopen moeten hebben.

Het is erg duidelijk kissing spines: de foto’s liegen niet helaas.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SannePuck op 12-02-18 01:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:59

pfoeh inderdaad een nachtmerrie! Ik hoop dat je het advies van maximuss aanneemt en haar niet gelijk afschrijft :) veel sterkte voor jou en je paard!

SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Re: Van paardendroom naar nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 02:01

Afgeschreven is ze in ieder geval nog zeker niet, en mocht het rijden straks echt niet meer gaan, dan mag ze lekker met pensioen. Weg gaat ze sowieso niet!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Van paardendroom naar nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:55

Pfoe, dat is idd wel heel duidelijk.
Wat heeft de arts gezegd over de prognose? Lijkt me moeilijk om hier nog op te gaan zitten :\

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:53

Jeetje, die foto's zijn inderdaad overduidelijk; daar hoef je geen kenner voor te zijn om dat te zien ;(

Getup

Berichten: 8279
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:11

geen twijfel mogelijk, inderdaad. Jeetje, dan zakt de bodem onder je voeten weg. gelukkig heeft ze jou als baasje :(:)

SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 20:28

Cayenne schreef:
Pfoe, dat is idd wel heel duidelijk.
Wat heeft de arts gezegd over de prognose? Lijkt me moeilijk om hier nog op te gaan zitten :\


Een duidelijke prognose heeft hij niet gegeven. Omdat Dancer al twee weken goed loopt, kan ik het blijven proberen, zolang ik goed op haar signalen let. Om eerlijk te zijn heb ik ook niet gevraagd naar een prognose, ik was even helemaal van het padje, omdat we in eerste instantie dachten dat het geen kissing spines zou zijn, en we niks op de foto’s zouden vinden, ik liet ze vooral gewoon voor de zekerheid maken.
Ik vind het idd heel moeilijk om het juiste te doen. Ik weet niet wat nu het beste is voor mn paardje. De DA zegt dat ik nog kan rijden, en daaron vertrouw ik hem volledig, maar bij ieder stapje dat iets anders voelt, voel ik me rot omdat ik bang ben haar pijn te doen.
Ik ga het rijden in ieder geval wel afbouwen en veel meer longeren, in hoop op deze manier spieren op te bouwen. Als ze stil staat, is het alleen maar sneller een keer definitief afgelopen en daar moet ik echt niet aan denken :(


Getup schreef:
geen twijfel mogelijk, inderdaad. Jeetje, dan zakt de bodem onder je voeten weg. gelukkig heeft ze jou als baasje :(:)


Zo denk ik inderdaad ook maar. Ze heeft lang genoeg pijn moeten lijden in de manegelessen en als ik haar niet gekocht had, ging er nu nog steeds de zweep over en zou ze moeten lopen.

Furst
Berichten: 603
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:56

Oh wat erg... mijn paardendroom is ook een nachtmerrie geworden dus ik weet waarover je spreekt maar dit is niet fijn. :(

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Van paardendroom naar nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:03

Jeetje wat heftig! Maar paardlief boft wel met jou als baasje!

En idd met juiste training vanaf de grond en erop zodat ze leert hoe haar bovenlijn te stretchen is er absoluut nog hoop dat ze ook pijnvrij een ruiter kan dragen! Zal wel de nodige tijd en training kosten. Ik duim voor jullie!

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Van paardendroom naar nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:31

Wat erg om te horen :( op dat vlak heb ik wel mijn lesje geleerd eerlijk gezegd. Zelfs voor een paard van 1000 euro zou ik nu wel de moeite om platen te laten nemen, want zelfs met die paar 100 euro weet je tenminste waar je aan begint :(
Het komt in ieder geval hard aan, kan begrijpen dat je even de grond onder je voeten voelt wegzakken. Hopelijk lukt het je met oefeningen om haar terug wat vooruit te krijgen

SannePuck

Berichten: 30
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 23:49

Furst schreef:
Oh wat erg... mijn paardendroom is ook een nachtmerrie geworden dus ik weet waarover je spreekt maar dit is niet fijn. :(


Ook niet fijn dan! Voor jou ook veel sterkte en succes ermee.

darkadia schreef:
Jeetje wat heftig! Maar paardlief boft wel met jou als baasje!

En idd met juiste training vanaf de grond en erop zodat ze leert hoe haar bovenlijn te stretchen is er absoluut nog hoop dat ze ook pijnvrij een ruiter kan dragen! Zal wel de nodige tijd en training kosten. Ik duim voor jullie!

Bedankt voor t lieve compliment. Doet me goed! Ik ben vaak bang dat ik haar door gebrek aan kennis en ervaring niet dat kan bieden wat ze nodig heeft, maar ik doe mn best en heb fijne mensen om me heen die me helpen.


The_Cat schreef:
Wat erg om te horen :( op dat vlak heb ik wel mijn lesje geleerd eerlijk gezegd. Zelfs voor een paard van 1000 euro zou ik nu wel de moeite om platen te laten nemen, want zelfs met die paar 100 euro weet je tenminste waar je aan begint :(
Het komt in ieder geval hard aan, kan begrijpen dat je even de grond onder je voeten voelt wegzakken. Hopelijk lukt het je met oefeningen om haar terug wat vooruit te krijgen


Nouja, ik ben blij dat ik het destijds niet heb gedaan, ik heb nog twee maanden onbezorgd van haar kunnen genieten in het bos.
En al had ik het geweten, ik kocht haar om haar, niet omdat ik een paard wilde. Bij een ‘onbekend’ paard is het een ander verhaal. Ik was zelfs bang dat Dancer niet door de klinische keuring zou komen, maar dat was meer een formaliteit, ‘omdat het moest’, ik had mijn besluit al lang genomen.
Iedereen vindt me gek, maar zelfs met de kennis die ik nu heb, had ik haar gekocht (al had ik dan wrs wel iets minder betaald :P )

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Van paardendroom naar nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:53

Phoe hadden de foto's van mijn eerste paard kunnen zijn. Alleen was het bij haar nog meer vergroeid.

Ks is k* t.
Wens je veel sterkte. Blijf goed naar je paard kijken en goed naar der luisteren wat wel en wat niet kan.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Van paardendroom naar nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:56

Sterkte. Dat is echt zo naar

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Re: Van paardendroom naar nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:07

Herkenbare foto's helaas. Mijn paard heeft ong dezelfde röntgenfoto's maar loopt nog vrolijk rond als grasmaaier. Ze bokt,steigert en is de baas en de da ziet haar regelmatig maar vind haar super op dit moment.

Succes!

Horseytime
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:21

Ow echt, wat zielig voor jou en Dancer!
Ik moet er niet aan denken dat dat bij een van mijn lievelingen zou zijn :(
Moest er bijna van huilen :(
Veel sterkte