Koudbloeddraver: De weg van koerspaard naar rijpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nordsvensk

Koudbloeddraver: De weg van koerspaard naar rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 14:32

Ruim twee jaar geleden begon mijn avontuur om een Koudbloeddraver om te scholen tot rijpaard. Kort samengevat ging dat proces toch iets anders dan ik had verwacht :')

Het begon allemaal in augustus 2015, via Facebook kwam ik in contact met de toenmalige eigenaresse van een zesjarige zwarte Koudbloeddraver ruin met de naam Philip Valiant. Hij was klaar met zijn carrière als koerspaard, omdat hij hiervoor te weinig talent had en mocht verder als rijpaard. Van zijn toenmalige eigenaresse kreeg ik een filmpje en een foto opgestuurd en ik was opslag verliefd <3 Een paard kopen in Noorwegen via Facebook? Waarom niet :+

Vervolgens is het allemaal heel erg snel gegaan. Een paar dagen later stond hij op transport, om na een reis van 15 uur in Nederland aan te komen! :)F

De verkoop foto <3

Afbeelding

Een paar weken voordat hij naar Nederland kwam heeft hij zijn laatste koers gelopen in Noorwegen.

Afbeelding

Hier was hij net aangekomen in Nederland. Hij heeft eerst de tijd gekregen om rustig bij te komen van zijn reis en te wennen aan zijn nieuwe omgeving :)

Afbeelding

Een paar weken later zat ik er voor het eerst op. Zijn oude eigenaresse had gezegd; 'dat hij weleens gereden was maar eigenlijk altijd voor de sulky werd getraind'. Dus het was even afwachten hoe het zou gaan :Y) Uiteindelijk vond hij alles ontzettend spannend, maar wat was hij verder toch braaf <3

Afbeelding Afbeelding

Na een paar keer gereden te hebben voelde hij vertrouwd genoeg om mee te gaan naar het bos. Ondanks dat hij continu aan het dribbelen was, was het een geslaagde rit. Heerlijk zo'n dapper dier dat overal langs loopt :):)

Afbeelding

Omdat balans erg lastig voor hem was in de bak, was longeren een vast onderdeel van de training.

Afbeelding

En galopperen? Tja, dat was erg lastig. Ik denk dat deze foto genoeg zegt :+

Afbeelding

Een half jaar later hadden we nog maar weinig vooruitgang gemaakt met de omscholing. Hij was altijd zo gestresst dat een rondje door de bak stappen er niet inzat. Het liefst draafde hij hard door de bak. We hielden de trainingen kort en de korte momentjes dat hij ontspande werd hij uitgebreid beloond :)

Afbeelding

Ook lichamelijk ging hij er niet op vooruit, helaas zag ik het te laat. Heel stom als ik hem achteraf zo zie -O-

Afbeelding

Omdat hij steeds slechter in zijn vel begon te zitten zijn we van stalling verhuist. Dit is een hele goede keuze geweest! Hij knapte al snel op door zijn nieuwe omgeving en door ander voer. Ook ben ik les gaan nemen van een andere instructrice om te proberen het rijtechnisch voor elkaar te krijgen, want ik kreeg zelf steeds minder plezier om hem te rijden. Steeds vaker irriteerde ik mij mateloos aan zijn drukke en gespannen gedrag, waardoor ik zelf ook gespannen werd. Hier werd het uiteraad niet beter van.

Afbeelding

Een tijdje later begonnen al die verandering hun vruchten af te werpen. Hij werd steeds knapper en gespierder <3

Afbeelding

Het rijden ging weer de goede kant op, zelfs zo goed dat we zonder stress en met ontspanning konden rijden. Hierdoor werd de galop eindelijk ook onderdeel van de training ohz. Wat een heerlijk dier is het dan toch :+:

Afbeelding

Afbeelding

<3

Afbeelding

Bedankt voor het kijken! *\o/*

Achaiah

Re: Koudbloeddraver: De weg van koerspaard naar rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:37

Ik had nog nooit van een koudbloed draver gehoord.. is het een kruising of is dat echt een ras? (Gewoon interesse hoor :) )

Maar wauw wat een mooi paard! Echt prachtig <3
Jullie zijn hartstikke op de goede weg! _/-\o_

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:38

Zo, wat een ander paard lijkt het nu! Respect voor je doorzettingsvermogen. :D Het is een knap dier <3

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:42

Wat aan bijzonder ras, ik had er ook nog niet eerde van gehoord.

Prachtig paard om te zien en wat fijn dat het met rijden nu steeds beter gaat! Toch wel heel fijn als je er zelf ook weer plezier in hebt :)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:47

Wat een prachtig dier is het zeg! Fijn dat jullie nu zo de goede kant op gaan, hij ziet er super uit

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:49

Je ziet hem doorheen de eerste foto’s idd echt steeds magerder worden, goed dat je hem verhuisd hebt! Ziet er goed uit nu :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:53

Prachtig paard, daar mag je trots op zijn!!!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:02

Wat een gaaf beest <3
Spannend zo vanaf alleen een foto kopen, maar het heeft uiteindelijk goed uitgepakt!

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:15

Wat zijn koudbloeddravers toch knappe dieren! En wat goed dat je hebt doorgezet en jullie nu eindelijk echt met plezier samen kunnen rijden! :)

Weet jij toevallig zijn koers-geschiedenis? Ik geloof namelijk dat ik hem in Trondheim bij de drafbaan wel eens heb zien lopen, maar weet niet meer helemaal zeker of die naam klopt. Dat zou wel toevallig zijn!

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:30

nog nooit van het ras gehoord, mooi beestje!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:33

Wat een prachtig paard, en wat een enorme vooruitgang uiteindelijk, heel gaaf!
Van wie heb je les?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:38

Wauw, wat een gaaf paard! En ik had ook nog nooit van een koudbloed draver gehoord... Fijn dat jullie nu eindelijk grote stappen vooruit maken. Hopen op nog vele goede kilometers :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:39

Ohhh wat een knap dier! Heeft wel wat weg van een Fries ofzo :o
Hoe groot is hij?

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:24

Wat een gaaf dier zeg! Hoe groot is hij?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:40

Ik had ook nog nooit van een koudbloeddraver gehoord. Zo weer iets bijgeleerd vandaag.

Ik vraag me ook wel af hoe groot hij is.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:55

Ik zou het heel leuk vinden als je vaker updates plaatst!
Wat een gaaf dier, ik snap wel dat je op slag verliefd was.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:07

wat een gaaf paard!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:13

Wat een tof paard!

Ik kende de koudbloeddravers van naam, maar had nog nooit een voorbeeld kunnen zien. En wat een ontzettend mooi voorbeeld ook meteen !
Al ben ik sowieso wel gek op dravers. Maar misschien voor in de toekomst dat ik wel eens kan gaan kijken voor een koudbloedje <<)

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:15

Wat een knap dier! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:14

Mooi dier! Heel wat werk maar het levert wel wat op, heerlijk rondrijden met je eigen koudbloeddraver. Nog veel plezier ermee!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:43

Bedankt voor alle leuke reacties! <3

Achaiah, het is echt een ras. In Nederland is het een (nog) niet zo'n heel bekend ras, immers zijn er hier niet veel paarden van dit ras. In Noorwegen en Zweden is het wel een heel populair ras want ze worden daar veel voor koersen gebruikt :)
Happypaardje, zover ik weet heeft hij nooit bij Trondheim op de baan gelopen. Hij komt uit een ander gedeelte in Noorwegen.

Hij meet 1,56 m. Althans de laatste keer dat ik hem gemeten heb (2 jaar geleden). Misschien dat hij nog een beetje gegroeid is O:)

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:54

wat een knapperd
ik kende het ras ook nog niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:56

Mooi dier. Overigens ken ik tot nu toe alleen maar gelijksoortige exemplaren en verhalen over koud bloed dravers als het jouwe. Het is geen makkelijk ras denk ik :) . Ben dus enorm benieuw hoe de vorderingen gaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:57

Dapper dat je hebt doorgezet!

En wat een super gaaf paard, prachtig is hij!

Camilla_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:20

Knap paard!

Hier is zijn koersgeschiedenis link. 2015 niet meer officieel gestart, maar misschien wel op een oefenkoers / dorpsfeest oid (als verkoper zegt dat hij nog 2 weken eerder koerste).