2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:33

Wat een goede aanpak, TS, fijn dat het nu zo goed ging! Dat wilde ik toch even zeggen. Nu ga ik weer onder de meeleessteen! :D

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:37

Wat goed dat je weer gegaan bent en lief van je vriend!

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:16

Gadver wat een nare ervaring is dat zeg.
Ik heb het ook wel eens beetje meegemaakt met een gelukkig supersuper bomproof paard. Dit paard was van een meneer op leeftijd (daarom ook dat super nuchter karakter), hij mende daarmee en ik reed erop voor hem om het paard wel beetje in conditie te houden. Ik reed buiten op fietspad en ik zag een mevrouw met een redelijk kleine hond lopen ( iets van franse buldog ofzo). Dus ik ging in het gras rijden (stap). Zij keek me aan en liet de hond gewoon aan lange lijn losjes. Nou ja prima dacht ik, zal wel goed zijn. Maar toch springt die hond naar het paard toe in een keer, paard die gaf heel vernijdig een trap richting hond. Gelukkig niet raak, maar wel om genoeg indruk te maken. Die vrouw mij vet pissig aan kijken ik had zoiets van ja ik hield afstand jij zorgde dat die hond toch nog bij mij in de buurt kon komen. Was wel verbaasd dat paard toch zijn benen kon optillen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:46

star_l0ver schreef:
Ts ik heb je verhaal volgens mij een tijdje terug op Facebook voor bij zien komen. En ik weet precies waar het is. Maar ik weet dat wij officiël niet op de beton mogen rijden met de paarden. En weet ook dat de honden daar niet los mogen lopen. Heb dit vaker mee gemaakt ook met oude stal genootjes. Ik sta in middels bijna een jaar niet meer aan dit park. Ik praat ook echt niet goed wat die vrouw gedaan heeft met haar hond. Maar eerlijk is eerlijk wij betreden zelf ook de regels om op het betonpad te rijden. Hoop dat je er wel iets mee voor elkaar krijgt met de melding. Want je hebt daar super uit rij mogelijkheden. En hoop van harte dat je je plezier weer terug krijgt.


Ik ben van mening dat de eigenaar van de hond zijn dier bij zich moet kunnen roepen, en indien de hond een keer bananen in zijn oren heeft en rond het paard blijft hangen (en dan bedoel ik op een onschuldige manier, want een hond die een paard bespringt vind ik echt niet kunnen) dan biedt je als eigenaar je excuses aan, simpel zat.

Ik moet wel zeggen dat ik de situaties van beide kanten ken ( ik ben ruiter en ik loop met honden)
Ik kan me wel voorstellen dat een hondeneigenaar in zo'n park zonder ruiterpaden geen paarden verwacht.
Ik heb ook in een vergelijkbaar park gereden en mensen schrokken zich vaak wezenloos dat ze ineens een paard tegen kwamen.
Ik heb zelf een hond gehad die lastig was met paarden en daarmee zocht ik een plek op waar niet gereden mocht worden. En wat trof ik daar op de smalle wandelpaadjes? Ruiters.

Ik denk dat het geven en nemen is, rekening houden met elkaar en altijd bedacht zijn op onverwachte situaties.
Daarbij niet te beroerd zijn om je verantwoordelijkheid te nemen als het toch eens "fout" gaat.

In het Amsterdamse bos kun je als hondeneigenaar niet altijd voorkomen dat je hond op het ruiterpad loopt. Tenzij je hem aanlijnt, maar daarvoor wandel je niet in het grootste losloopgebied van Nederland :D Ik heb er zelf veel gereden en ik stoorde me er niet aan.

Voor mij is de opmerking dat het paard slaat niet iets waar ik me door laat leiden. Ik vind dat dit altijd een risico is, dus dat is al ingecalculeerd.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:39

Ik had een vriendin met een Ijslander en die durfde niet meer buiten te rijden vanwege de loslopende achtervolgende honden.Ik had een iets f]grotere pony,dan durven de honden niet zo goed,en nam altijd een lange zweep mee. Dan zijn ze zo weg. maar in die tijd had je nog niet de vatshoudende hondenrassen die er nu zo veel zijn. Ik ben ook wel eens van een (niet mijn eigen) pony gevallen doordat er ineens een hond uit de bosjes sprong en de pony ervandoor ging.Mensen,houd die honden toch aan de lijn op plekken waar ze niet mogen loslopen!

star_l0ver

Berichten: 541
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:58

Nikass schreef:
star_l0ver schreef:
Ts ik heb je verhaal volgens mij een tijdje terug op Facebook voor bij zien komen. En ik weet precies waar het is. Maar ik weet dat wij officiël niet op de beton mogen rijden met de paarden. En weet ook dat de honden daar niet los mogen lopen. Heb dit vaker mee gemaakt ook met oude stal genootjes. Ik sta in middels bijna een jaar niet meer aan dit park. Ik praat ook echt niet goed wat die vrouw gedaan heeft met haar hond. Maar eerlijk is eerlijk wij betreden zelf ook de regels om op het betonpad te rijden. Hoop dat je er wel iets mee voor elkaar krijgt met de melding. Want je hebt daar super uit rij mogelijkheden. En hoop van harte dat je je plezier weer terug krijgt.


Ik ben van mening dat de eigenaar van de hond zijn dier bij zich moet kunnen roepen, en indien de hond een keer bananen in zijn oren heeft en rond het paard blijft hangen (en dan bedoel ik op een onschuldige manier, want een hond die een paard bespringt vind ik echt niet kunnen) dan biedt je als eigenaar je excuses aan, simpel zat.

Ik moet wel zeggen dat ik de situaties van beide kanten ken ( ik ben ruiter en ik loop met honden)
Ik kan me wel voorstellen dat een hondeneigenaar in zo'n park zonder ruiterpaden geen paarden verwacht.
Ik heb ook in een vergelijkbaar park gereden en mensen schrokken zich vaak wezenloos dat ze ineens een paard tegen kwamen.
Ik heb zelf een hond gehad die lastig was met paarden en daarmee zocht ik een plek op waar niet gereden mocht worden. En wat trof ik daar op de smalle wandelpaadjes? Ruiters.

Ik denk dat het geven en nemen is, rekening houden met elkaar en altijd bedacht zijn op onverwachte situaties.
Daarbij niet te beroerd zijn om je verantwoordelijkheid te nemen als het toch eens "fout" gaat.

In het Amsterdamse bos kun je als hondeneigenaar niet altijd voorkomen dat je hond op het ruiterpad loopt. Tenzij je hem aanlijnt, maar daarvoor wandel je niet in het grootste losloopgebied van Nederland :D Ik heb er zelf veel gereden en ik stoorde me er niet aan.

Voor mij is de opmerking dat het paard slaat niet iets waar ik me door laat leiden. Ik vind dat dit altijd een risico is, dus dat is al ingecalculeerd.


Klopt kan het ook van 2 kanten want heb zelf ook een hond. Toen ik nog aan het park stond ging mijn hond gewoon naast mijn paard mee. Ik woon ook bijna aan dit park en loop er soms nog wel eens niet zo veel meer. Omdat ik erg onoverzichtelijk vind. Want de ruiters horen officiël langs de sloot kanten te rijden. Heb hier toen contact over gehad met de gemeente toen ik was aangehouden. En kreeg de vraag waarom ik hier reed met mijn paard, Nou hoe kom ik anders van het ene park naar het anderen park. Ja daar konden ze op dat moment geen antwoord op geven waardoor ik een waarschuwing kreeg en contact op moest nemen om te vragen wat nou precies de ruiterpaden waren. Helaas kom je ze nog vaak genoeg tegen op het pad. En praat het voor niemand goed. Want eigenlijk zijn we daar bijna allemaal in overtreding omdat het niet duidelijk word aan gegeven.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:05

Hier in de buurt is ook alle bossen waar je te paard mag komen, honden aangelijnd de regel. Helaas zeer zelden dat iemand zich er aan houd. En als je ze er op aanspreekt in de meest vriendelijke vorm is het vaak zo van, schouders ophalen en doorlopen. En helaas gaan ze ook op de ruiterpaden met hun loslopende honden, want daar is het zo lekker rustig :+ -:(- en maar boos kijken omdat er een paard op het pad komt >;) -:(-

Een aantal hondeneigenaren hebben inderdaad goed luisterende honden en die honden zitten ook netjes bij hun baasje te wachten. Vaak geef ik deze mensen ook complimenten over hun honden. Maar een heleboel raken helemaal door het dolle heen van een paard zien en luisteren echt niet. Dan moet je gewoon stil gaan staan en hopen dat je paard niet gebeten wordt. Echt erg.
Maar het vervelendste vind ik dus dat mensen helemaal niet bewust zijn van het gevaar dat ze zo vormen met hun hond. Mijn ervaring is helaas dus zo dat mensen het belangrijker vinden dat hun hond lekker uit kan rennen en zij een leuke wandeling hebben dan de regels te volgen.

Maar inderdaad van alles een melding maken, en zoals je vriend dan al heeft gedaan zeggen dat je paard trapt.
En ik ben van plan om een goedkope versie van de GoPro te kopen, zodat mocht het gebeuren ik in ieder geval het vastgelegd heb. Heb je ook altijd beelden om te overhandigen.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:15

Ik heb gelukkig een pony die honden reuze interessant vindt. Overigens lijnen de meeste honden zitters de hond even aan als ik langs rijd.
Gisteren reed ik langs een weiland waar twee meisjes van rond de 10 jaar met een jonge herdershond aan het spelen waren. Die hond stond totaal niet onder appel. Stierde naar mijn pony toe, die gelukkig niets deed. Daarna kwam een wandelaar langs met een hond waar hij ook achteraan ging. Dat snap ik dan weer niet van de eigenaar van de herder dat je zulke jonge meiden ermee op pad laat gaan. Herder deed zelf overigens niets, behalve niet luisteren, maar hij zou maar een trap krijgen van een paard of gebeten worden door een andere hond

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:38

Madje1992 schreef:
Mijn ervaring is helaas dus zo dat mensen het belangrijker vinden dat hun hond lekker uit kan rennen en zij een leuke wandeling hebben dan de regels te volgen.


Om eerlijk te zijn geldt dat voor mij ook, aangezien het ongeveer overal verboden is om je hond los te laten. Ik vind ook niet dat een ander -al dan niet ruiter - mij daarop hoeft aan te spreken. Zou zomaar kunnen dat ik ook mijn schouders ophaal.
Dat staat echter los van wat ik hierboven al schreef: dat je je sociaal opstelt en zorgt dat je hond geen overlast veroorzaakt.

Ik heb overigens in het Amsterdamse bos meegemaakt dat een ruiter een boete kreeg vanwege het opzettelijk op honden af galopperen en proberen ze te raken. Terecht in dat geval wat mij betreft.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:24

Een mij bekend hondje (Jack Russelterrier) Ging altijd blaffend achter paarden aanrennen.Niet om ze te bijten.Dit hondje is tenslotte doodgeschopt door een paard van zijn eigen baas.Ik vond het wel erg want het was verder een heel lief hondje.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:33

Nikass schreef:
Madje1992 schreef:
Mijn ervaring is helaas dus zo dat mensen het belangrijker vinden dat hun hond lekker uit kan rennen en zij een leuke wandeling hebben dan de regels te volgen.


Om eerlijk te zijn geldt dat voor mij ook, aangezien het ongeveer overal verboden is om je hond los te laten. Ik vind ook niet dat een ander -al dan niet ruiter - mij daarop hoeft aan te spreken. Zou zomaar kunnen dat ik ook mijn schouders ophaal.
Dat staat echter los van wat ik hierboven al schreef: dat je je sociaal opstelt en zorgt dat je hond geen overlast veroorzaakt.

Ik heb overigens in het Amsterdamse bos meegemaakt dat een ruiter een boete kreeg vanwege het opzettelijk op honden af galopperen en proberen ze te raken. Terecht in dat geval wat mij betreft.


Ik spreek mensen er alleen op aan als hun hond echt overlast veroorzaakt. Want als je je hond gewoon onder controle hebt dan hoor je mij niet hoor, ja om een compliment te geven misschien. Maar dat doe ik ook niet bij iedereen.

Die boete in Amsterdam vind ik ook niet meer dan terecht. Dat is gewoon ziekelijk.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 23:11

Ik spreek iedereen er op aan, er staat duidelijk aangegeven dat honden niet los mogen en een paar honderd meter verderop is een enorm losloop gebied. Als je de hond persee los wilt ga je lekker daar lopen.

Dus dat er onduidelijkheden zijn klopt niet. Het staat gewoon duidelijk aangegeven op de borden.

Ik heb inmiddels van SBB vernomen dat het verboden is honden los te laten omdat er een tijd geleden een schaap is doodgebeten door een hond. Verder zijn ze nu bezig een actieplan op te stellen.

Iemand in dit topic zei ook dat er in dit deel geen ruiterpaden zijn, maar die zijn er wel degelijk, zelfs aangegeven met bordjes en inderdaad lopen juist hier de mensen. En de honden maar gaten graven in de zandpaden. |o

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:45

verschrikkelijk
ik heb 3 labradors die op een plek los mogen bij gieten een hele mooie plas we rijden er 40km heen en 40km trug voor.. zit geen weg in de buurt onze honden zijn dan echt hyper en Oost-Indisch doof! thuis plakken ze zowat aan je kont vast.. ik heb aan huis 2paarden mn honden laat ik nooit los bij mn paarden.. heb ook wel eens paarden tegen gekomen dan roep ik ze bij me maar zw zijn zo blij daar jagen niet achter paarden aan verder.. maar moet ze soms wel ophalen.. soms ook weinig begrip voor maar mn honden zijn super blij ff lekker zwemmen enz..

maar zou nooit bewust mn honden dan loslaten rij zelf ook buiten en genoeg meegemaakt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:06

Op rondspringende honden reageren mijn paarden niet,ik sta even stil vraag of ze de hond bij zich willen roepen omdat mijn paard trapt.
Wel heb ik twee ongelukken gehad waarbij de eerste mijn vriendin in het zieken huis is beland met gebroken ribben,dat waren honden die van voren echt aan vielen waarbij het paard van mijn vriendin probeerde te vluchten ,mijn vriendin heel ongelukkig bij de val is terecht gekomen.Dat was midden in het bos geen gsm bereik,honden achter het paard aan het bos in en geen eigenaar van honden in de buurt :-(. De tweede was een hond die in eens uit d ebosje sachter mijn paard kwam en in haar achterbeen en staart hing.Mijn paard sprong het kreupelhout in om de hond af te schudden waarbij ik tegen een boom knalde ,mijn schouder brak en pezen afscheurde en een flinke hersenschudding.Door dat ik gevallen was,bleef mijn paard verderop staan en die K.U.T hond bleef tegen haar op springen ze stond helemaal te beven.Toen kwam eigenlijk de eigenaar er aan die dan wel aan mij vroeg of het ging,maar ik kon alleen zeggen haal die rot hond bij mijn paard weg.Pas toen de hond weg was merkte ik dat ik mijn arm niet meer kon bewegen en ik niet op kon stappen.We zijn dan maar te voet naar huis gegaan,gelukkig was dat niet te ver. Het ergste vind ik dus mensen die hun hond maar laten lopen en niet eens in de buurt zijn. Ondanks de akkefietjes zijn de paarden niet bang voor de honden mijn honden lopen ook altijd in de wei en rond ze heen.

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:16

Heb laatst contact gehad met vanstal.nl. Zij trainen honden 'paard-mak'. Ze hadden ook wel interesse om paarden 'hond-mak' te maken. Misschien een idee.

In mijn bos ook veel ellende met honden. Mensen die hun hond als verwend kind behandelen. Maar blijven roepen: 'schatje kom dan...' terwijl schatje mijn paard aanvalt met opgetrokken lippen.
Heb m'n paard geleerd om naar de hond toe te lopen. Mijn paard gaat dan jagen; hoofd laag en opjagen. Na een hoop geblaf kruipen alle honden uiteindelijk achter hun baasje.

Ik zeg ook dat m'n paard trapt. Dan zegt zo'n hondeneigenaar 'nou, daar leert m'n hond van'. Mijn antwoord: 'nou, dan is je hond dood'.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:27

Wat een heftige en nare ervaringen zeg! Dan denk je lekker een bos te hebben om in te kunnen rijden.

Ik vind het verstandig dat je niet meer alleen gaat rijden. Ik zou ook zeker iets doen met de tips over een gopro/bodycam....

Maar wat ik je nog meer zou willen adviseren, is om toch alsnog aangifte te doen/advies vragen bij de politie en eventueel gemeente (die zorgen volgens mij voor handhaving in dergelijke gebieden?). Probeer via FB de mensen te traceren die je de eerste keer zo lief hebben geholpen. Mensen die weglopen van een ongeluk dat ze hebben veroorzaakt zijn strafbaar. Wat als die andere mensen er niet waren en jij en/of je paard gewond waren geraakt???

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:27

Het zal mij eerlijk gezegd worst zijn of mensen hun hond los laten lopen waar het niet mag, dat is hun verantwoording. Wel vind ik dat als je je hond los laat lopen waar het niet mag, je hond dermate luistert (en ja, iedere hond is wel eens Oost-Indisch doof) en zeker niet aanvallend is. Dat laatste vind ik eerlijk gezegd ook een vereiste voor gebieden waar je hond wél los mag lopen. En ja, het gebeurd wel eens dat er een hond uit de bosjes springt en ja, een paard kan daar van schrikken. Maar die was net zo hard geschrokken als er een hert of zwijn uit de bosjes zou zijn gevlogen.
Mijn paard is niet onder de indruk van honden en ik heb ook de nodige akkefietjes meegemaakt. Ik vind de reacties van de eigenaren dat wat het verschil maakt. Een verontschuldiging vind ik niet meer dan op zijn plaats als er iets geks gebeurd en ik heb hier de ervaring dat dat 9 van de 10 keer gebeurd. Mij is ook wel eens gevraagd door een hondeneigenaar of ik heel even wilde wachten (honden mogen daar officieel niet loslopen), zodat ze haar hond aan kon lijnen en zich een stukje uit de voeten kon maken, want de hond flipte nogal aan de lijn naar paarden toe. Helemaal goed. Officieel zou ik daar natuurlijk stampij over kunnen maken, want die hond mag daar niet los, maar wat koop ik daarvoor? Ook al eens gehad dat een man vroeg of hij zijn hond moest aanlijnen (mochten honden ook officieel niet los) of dat hij hem kon laten lopen. Beest woonde op een boerderij en deed niets met paarden, huppelde gewoon een beetje door het bos. Tuurlijk, kunnen we altijd proberen. Hond deed inderdaad niets en hond kon lekker lopen, ik kon lekker rijden.
En ja, ook wel eens een Oost-Indisch dove hond tegengekomen. Dan blijf ik gewoon even staan en wacht tot de eigenaar zijn hond heeft gepakt. Ik kan dan stoïcijns doorrijden, maar daar wordt het probleem alleen maar groter van.
Dus eerlijk gezegd ben ik van mening dat paarden en hondeneigenaren wel eens wat toleranter naar elkaar mogen zijn. Van beide kanten zullen er dingen gebeuren die misschien niet zo handig waren, maar je bent beide met beesten bezig en ja, die doen soms net even iets anders dan jij in gedachte had. Als ik dan inderdaad lees dat er mensen zijn die heel bewust zo'n hond najagen, dan denk ik echt dat er iets grandioos fout gaat. Natuurlijk mag je voor jezelf opkomen en ook ik vind dat agressieve honden niets los te zoeken hebben, waar dan ook, maar voor alle andere gevallen denk ik dat er al veel de wereld uit geholpen kan worden als er iets toleranter naar elkaar wordt gedaan.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:45

@Siesjuh: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Het zou zoveel mooier op de wereld zijn mochten meer mensen zo denken als jij. Zelf heb ik helemaal niets met honden. Maar als mensen rekening met elkaar houden en begrip voor elkaar tonen kan er veel. Honden die paarden aanvallen natuurlijk buiten beschouwing gelaten.

ankie2013
Berichten: 297
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:17

Wat ontzettend vervelend wat je hebt meegemaakt!
Het grote probleem in Nederland is dat we gewoon te weinig ruimte hebben. Daardoor lopen in een wandelgebied/park hondenliefhebbers, wandelaars, gezinnen, paarden en mountainbikers/fietsers door elkaar. Dat kan altijd voor problemen zorgen. Niet iedere hondenbezitter snapt paardengedrag en niet iedere paardenbezitter snapt hondengedrag. Dat is vaak het voornaamste probleem. Even naast het feit dat hondenbezitters maar ook ruiters zich vaak niet helemaal aan de regels houden.

Ik lees hier tips in de trant van "neem een zweep mee en sla de hond als hij te dicht bij komt". Op deze manier maak je of de hond heel erg bang of extra agressief, beide situaties wil je echt niet. Want de kans op bijten wordt dan vele malen groter. Er zal er best eens eentje bij zitten die zich uit de voeten maakt, maar dan heb je mazzel. In mijn ogen kan je beter met je stem proberen te corrigeren.

Vooral honden met een jachtinstinct hebben de neiging om achter paarden aan te gaan, en in deze drift luisteren ze vaak gewoon niet meer. Hoe goed ze thuis ook afgericht zijn. Is de verantwoordelijkheid van het baasje en ook ik vind het niet slim dat de baasje die honden loslaten in een gebied waar je ook paarden kan verwachten. Maar het gebeurd helaas. Daarnaast is het voor veel hondeneigenaren niet mogelijk om met een paard te trainen, dus veel eigenaren hebben geen idee wat hun hond gaat doen in zo een situatie of hoe ze zelf moeten reageren.
Wat mij opvalt is dat veel mensen die bang zijn voor honden de neiging hebben om de hond aan te gaan kijken. Daardoor maak je contact en daar komt een reactie op. Dat kan een leuke maar ook een agressieve zijn.

Ik zou ook kijken of je kunt trainen met een betrouwbare hond. Om zo meer rust bij je paard en bij jezelf te creëren, want als ik het zo lees zit de schrik er best in. En idd melding maken bij SBB. Want regels zijn er uiteindelijk wel om je aan te houden. En dan kan een beetje extra controle soms wel helpen.
Ik heb zelf een hond en een paard, en gelukkig nog nooit in zo een situatie beland. Het is ontzettend jammer dat je nu niet meer kunt genieten van een buitenrit. Maar helaas heb je het gedrag van anderen niet in de hand. Het enige wat je kunt doen is kijken of je zelf een weg kunt zoeken om ermee om te gaan, hoe vervelend ook. En idd de hondenbezitter erop wijzen dat je paard veel schade aan kan richten als hij een trap uitdeelt. Als je het rustig uitlegt zal een niet meewerkende hondeneigenaar sneller tot actie overgaan denk ik.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:53

Ik heb ook een zweep bij tegen agressieve honden (en mensen). Maar dat is alleen voor nood voor als al het andere niet werkt... Ik heb hem ook nog nooit hoeven gebruiken...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:27

Siesjuh schreef:
Het zal mij eerlijk gezegd worst zijn of mensen hun hond los laten lopen waar het niet mag, dat is hun verantwoording. Wel vind ik dat als je je hond los laat lopen waar het niet mag, je hond dermate luistert (en ja, iedere hond is wel eens Oost-Indisch doof) en zeker niet aanvallend is. Dat laatste vind ik eerlijk gezegd ook een vereiste voor gebieden waar je hond wél los mag lopen. En ja, het gebeurd wel eens dat er een hond uit de bosjes springt en ja, een paard kan daar van schrikken. Maar die was net zo hard geschrokken als er een hert of zwijn uit de bosjes zou zijn gevlogen.
Mijn paard is niet onder de indruk van honden en ik heb ook de nodige akkefietjes meegemaakt. Ik vind de reacties van de eigenaren dat wat het verschil maakt. Een verontschuldiging vind ik niet meer dan op zijn plaats als er iets geks gebeurd en ik heb hier de ervaring dat dat 9 van de 10 keer gebeurd. Mij is ook wel eens gevraagd door een hondeneigenaar of ik heel even wilde wachten (honden mogen daar officieel niet loslopen), zodat ze haar hond aan kon lijnen en zich een stukje uit de voeten kon maken, want de hond flipte nogal aan de lijn naar paarden toe. Helemaal goed. Officieel zou ik daar natuurlijk stampij over kunnen maken, want die hond mag daar niet los, maar wat koop ik daarvoor? Ook al eens gehad dat een man vroeg of hij zijn hond moest aanlijnen (mochten honden ook officieel niet los) of dat hij hem kon laten lopen. Beest woonde op een boerderij en deed niets met paarden, huppelde gewoon een beetje door het bos. Tuurlijk, kunnen we altijd proberen. Hond deed inderdaad niets en hond kon lekker lopen, ik kon lekker rijden.
En ja, ook wel eens een Oost-Indisch dove hond tegengekomen. Dan blijf ik gewoon even staan en wacht tot de eigenaar zijn hond heeft gepakt. Ik kan dan stoïcijns doorrijden, maar daar wordt het probleem alleen maar groter van.
Dus eerlijk gezegd ben ik van mening dat paarden en hondeneigenaren wel eens wat toleranter naar elkaar mogen zijn. Van beide kanten zullen er dingen gebeuren die misschien niet zo handig waren, maar je bent beide met beesten bezig en ja, die doen soms net even iets anders dan jij in gedachte had. Als ik dan inderdaad lees dat er mensen zijn die heel bewust zo'n hond najagen, dan denk ik echt dat er iets grandioos fout gaat. Natuurlijk mag je voor jezelf opkomen en ook ik vind dat agressieve honden niets los te zoeken hebben, waar dan ook, maar voor alle andere gevallen denk ik dat er al veel de wereld uit geholpen kan worden als er iets toleranter naar elkaar wordt gedaan.

+:)+
Helemaal mee eens. Zowel honden als paarden reageren soms net iets anders dan je verwacht en met wederzijds begrip kom je een heel eind. Een paard dat in stap gaat wordt voor een hond meteen veel minder interessant dan één dat draaft of galoppeert en dan krijgt de hond plots weer oren. Ook kan een dravend paard (of een fietser) soms zo snel opduiken dat de hondeneigenaar verrast is en niet snel genoeg kan reageren.
Agressieve honden (of eigenaren), dat kan natuurlijk niet en dan is melding maken wel op zijn plaats. Maar als ruiter expres uithalen met een zweep of alvast roepen dat je paard trapt terwijl dat niet het geval is, dat is ook niet echt netjes en zal niet bijdragen tot een betere verstandhouding. Een vriendelijk bedankje wanneer iemand zijn hond bij zich roept kost niets en is een investering voor een volgende ontmoeting.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:33

Siesjuh schreef:
Ik heb ook een zweep bij tegen agressieve honden (en mensen). Maar dat is alleen voor nood voor als al het andere niet werkt... Ik heb hem ook nog nooit hoeven gebruiken...

Mocht je hem ooit voor dat doel gaan gebruiken zul je snel ontdekken waarom een zweepje alleen in je fantasie een effectief wapen is.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:42

Haha Kuggur :')

Wat een nare ervaring TS. Bizar gewoon. Ik snap het nooit zo goed, wat is er nu zo moeilijk om je honden even aan te lijnen als je ruiters tegen komt. Ik woon op de Veluwe, ik ben altijd oplettend als mijn honden los zijn. Als er fietsers, ruiters, of wandelaars zonder loslopende hond aankomen dan lijn ik die van mij altijd zo snel mogelijk aan. En nee, mijn honden luisteren echt niet mega perfect fantastisch. Het scheelt al een hoop als je als hondeneigenaar gewoon op de omgeving let ipv met andere dingen bezig te zijn. Ik ben mijn honden altijd voor en kan ze altijd op tijd bij me roepen en aanlijnen. Nu doen mijn honden ook niks, dus dat scheelt ook natuurlijk Als ik de persoon in kwestie dan gepasseerd ben gaan ze een stukje verderop weer los. Ik snap 't probleem echt niet hoor, beetje rekening met elkaar houden is niet moeilijk. Daarentegen kom ik wel vaak menners tegen die gewoon door denderen als ze je passeren. Elkaar in stap passeren lijkt me toch geen hele grote moeite. Maar zulke mensen zul je altijd houden helaas.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:59

Kuggur schreef:
Siesjuh schreef:
Ik heb ook een zweep bij tegen agressieve honden (en mensen). Maar dat is alleen voor nood voor als al het andere niet werkt... Ik heb hem ook nog nooit hoeven gebruiken...

Mocht je hem ooit voor dat doel gaan gebruiken zul je snel ontdekken waarom een zweepje alleen in je fantasie een effectief wapen is.

Als een hond al zo dicht bij is dat je hem met een zweep zou kunnen raken,dan zit je al lang in de gevarenzone. hoe zou je zoiets anders moeten oplossen dan om te voorkomen dat je paard gebeten wordt?Ik houd zowel van honden als van paarden,maar een conflict daartussen wil ik liever vermijden.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:07

Kuggur schreef:
Siesjuh schreef:
Ik heb ook een zweep bij tegen agressieve honden (en mensen). Maar dat is alleen voor nood voor als al het andere niet werkt... Ik heb hem ook nog nooit hoeven gebruiken...

Mocht je hem ooit voor dat doel gaan gebruiken zul je snel ontdekken waarom een zweepje alleen in je fantasie een effectief wapen is.


Ik had eerder ook altijd een zweep voor die reden bij me maar nu ik er over na denk met het paard waar ik nu op rijd, denk dat die of er al vandoor schiet als hond luid blaffend aan komt rennen en ik eerder probeer mijn teugels te blijven vasthouden en te zitten of ... dat mijn paard er alsnog vandoor vlieg omdat ik met mijn zweep de hond probeer weg te slaan.