2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 11:59

Ik moet het gewoon echt even van mij afschrijven, omdat het plezier in het buiten rijden mij inmiddels wel is vergaan.

Wij hebben aan stal een park / bos waar honden niet los mogen, je kunt hier echt super fijn buiten rijden over verharde paden en door het gras.
Helaas hebben we alleen wel last van mensen die hun hond toch los laten, ondanks dat er borden staan dat het verboden is.
Een hele tijd geleden is een stalgenoot heel naar van haar paard gevallen, daarna was het gelukkig een tijdje iets rustiger. Nu de laatste tijd is het probleem ontzettend groot geworden.

Afgelopen november is er een Mechelse herder achterop mijn paard gesprongen, mijn paard schrok hier zo van dat hij er bokkend en half struikelend vandoor ging. Ik ben toen helaas keihard ten val gekomen, met mijn rug en hoofd plat op het beton. Aangezien ik mijn paard weg zag rennen richting een drukke N weg ben ik opgestaan en er achteraan gegaan. De hond is afgehaakt, de stalbaas is mij komen halen en de hondeneigenaar heeft zich snel uit de voeten gemaakt. Uiteindelijk bleek ik mijn rug gekneusd te hebben en een scheurtje in mijn elleboog, met fysio is dit nu zo goed als weg. Ik heb dus onwijs veel geluk gehad.
Ik ben na dit voorval een tijdje niet meer zelf op pad gegaan, hoewel ik er zelf redelijk relaxt op zat, schrok mijn paard van ieder vallend blaadje.

Sinds een week zit ik eindelijk weer echt relaxt op mijn paard, ik durfde weer alleen en heb een lange rit gemaakt, lang teugeltje en genieten.
Afgelopen vrijdag ging het helaas weer mis, ik kwam een vrouw tegen met een blaffende en grommende hond, ik wachtte even tot ze de hond gepakt had. De hond liep dus los daar waar het niet mag.
Toen ik de vrouw net passeerde liet ze de hond los op mijn paard, de hond vloog naar mijn paard en mijn paard zette het op een lopen. We zijn in volle rengalop over het asfalt en een spekgladde brug richting stal gegaan. Ik had gewoon geen rem meer, mijn paard was in volledig blinde paniek. Ik kon alleen maar hopen dat we niet onderuit zouden gaan.
Ik ben nog nooit de controle kwijt geweest op mijn paard, maar de paniek was zo groot dat hij gewoon vergat dat ik er nog op zat.
Sindsdien zit de schrik er bij ons beiden weer flink in.
Daar komt nog bij dat mijn stalgenoot vlak daarvoor ook achterna is gezeten op bijna dezelfde plek. Haar paard rukte zich los en ging er vandoor.

Ik mag van mijn vriend nu niet meer alleen naar buiten, of hij gaat mee of ik moet met stalgenoten. Verder heb ik een body protector aangeschaft en een nieuwe cap. Het plezier van het buiten rijden is er volledig vanaf. Omdat ik een IJslander heb trainde ik ook vaak buiten, lekker lange rechte stukken tolten, draven en galopperen.
Ik wil sowieso een mail sturen aan staats bosbeheer, maar ik ben bang dat zij er vrij weinig aan gaan doen.
Het is zo jammer dat mensen het zo voor je kunnen verpesten, een paar 100 meter verder is een zelfde park waar honden WEL los mogen, waarschijnlijk vinden hondeneigenaren het daar te druk en lappen ze dan maar gewoon de regels aan hun laars.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:03

Jeetje wat vervelend. Ik zouh toch iedere keer dat er iets voorvalt melding maken bij het beheer.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:05

Ik zou sowieso een action cam op mijn cap zetten.
Dan heb je de beelden van hond en eigenaar op je Cam staan,kun je hiermee naar de politie en heb je iets.
Zeker idd mailen,en anders stalgenoten hetzelfde laten doen.
Hoe meer meldingen er hiervan binnenkomen,hoe groter de kans dat er iets aan gedaan wordt....

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:06

Wat vreselijk naar dat het plezier er zo vanaf is voor jullie en dat je paard er zoveel last van heeft :(:) Ik kan me voorstellen dat je hier op z'n zachtst gezegd enorm van baalt.

Ik zou elke keer dat er zoiets gebeurt een melding maken. Misschien dat er bij de 1e melding geen maatregelen worden genomen, maar als iedereen consequent een melding maakt elke keer dat zoiets gebeurt, dan kunnen ze er toch niet meer omheen? Het is overduidelijk geen eenmalige actie/probleem.

Veel succes en sterkte.

ReneeMonty

Berichten: 270
Geregistreerd: 11-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:09

Wat vervelend dat dit gebeurd is en je er zo naar afgevallen bent! En dat er herhaaldelijk gevaarlijke situaties blijven ontstaan doordat mensen de regels niet volgen. Het lijkt mij verstandig om al deze ongelukken alsnog te melden bij de beheerder, als zij genoeg meldingen krijgen zullen ze zeer waarschijnlijk gaan handhaven. Er zal een goede rede zijn waarom honden daar niet los mogen. Verder is het misschien een optie om buiten te rijden met een gopro of ander type camera dan verzamel je bewijs die je naar de beheerder kunt sturen. Laat hondeneigenaren ook weten dat de hond niet los mag en dat je een camera hebt, dan zijn ze hopelijk niet geneigd er gauw vandoor te gaan. Blijf elk incident melden dus zie je een loslopende hond spreek de eigenaar aan en meld het ookal is er niets gebeurd.

colunder

Berichten: 3545
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:09

Mag je in dat park wel paardrijden?
Ik zou er ook even melding van maken,honden mogen daar niet los.
misschien kunnen ze meer controleren.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 12:16

Bedankt voor de reacties! Een GoPro heb ik inderdaad, ik heb een borststrap, maar ga denk ook een helmstrap aanschaffen. Zelf nog helemaal niet aan gedacht. Bedankt voor de tip.

@Colunder, je mag hier paardrijden, er zijn zelfs speciale ruiterpaden en er staan bordjes.

Ik ga SBB in ieder geval mailen / bellen met bovenstaand verhaal.
Maar het kan dus ook slim zijn om melding te maken van iedere los lopende hond.
Ergens vind ik het wel banketstaaf voor de mensen die wel een brave hond hebben, maar regels zijn regels en de rotte appels verpesten het.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:55

'Toen ik de vrouw net passeerde liet zij de hond los op mijn paard', zeg je. Mag ik uit dat 'loslaten op' opmaken dat ze dit opzettelijk deed? Of is hier sprake van een ongelukkige woordkeuze?
De vrouw zit sowieso fout, maar als ze echt de hond losliet met als doel deze achtee jouw paard aan te laten jagen, dan kun je dat zien als bewust een gevaarlijke situatie creëren. Ging er overigens een woordenwisseling aan vooraf, of liet ze out of the blue ineens die hond los?

Hoe dan ook, melding van maken bij de politie. Vraag je stalgenoot hetzelfde te doen. Misschien kun je sowieso je krachten bundelen met andere ruiters die in dit gebied rijden, en samen de incidenten met loslopende honden (want je bent vast niet de enige) inventariseren.

Niet alle hondeneigenaren realiseren zich voldoende dat paarden kunnen schrikken van honden en zullen zich door zo'n incident dood schrikken, je te hulp komen en hun hond voortaan aanlijnen. Maar blijkbaar heb je hier inderdaad echt een paar asociale 'rotte appels' getroffen. En die moeten aangepakt worden, voordat er iemand verongelukt.

Nog een algemene praktische tip: komt er een hond dreigend op je paard af, probeer dan je paard ernaartoe te draaien en op de hond af te rijden. Gebruik indien nodig je zweep en/of benen om de hond af te weren. Daar zit ook een risico aan uiteraard, maar de meeste honden druipen dan af. Je paard leert hiermee ook dat hij niet hoeft weg te rennen voor een hond. Overigens kan ik mij voorstellen dat dit moeilijker is met paarden die een keer een incident met een jagende/agressieve hond hebben meegemaakt.

Ik heb ook dit soort dingen meegemaakt in het verleden, bijv. deze situatie: hond staat niet onder appèl, komt uit een zijpad aanrennen, roepende baas in de verte, hond scheurt achter mijn paard aan. Mijn merrie galoppeert weg, maar slaat daarbij in een soort capriolebeweging uit naar de hond. Ik val eraf, gelukkig geen schade. Ik was wel erg geschrokken uiteraard. De eigenaar kwam achter de hond aanrennen en kon hem weer pakken, mijn merrie bleef gelukkig verderop staan. De eigenaar verontschuldigde zich wel, waarop ik antwoordde dat haar hond op een haar na dood was geweest - mijn paard had nl. bijna raak getrapt. Daar was ze wel van onder de indruk. Punt is: een hond hoort niet los als hij niet onder appèl staat, nergens niet.

Daarbij wil ik wel vermelden dat het overgrote deel van de hondeneigenaren hier in de buurt hun honden netjes aan de kant nemen en vasthouden als ik (in stap uiteraard) passeer. En de honden die wel loslopen zijn meestal paarden gewend en gedragen zich keurig.
Zo hoort het en als het zo gaat kan iedereen van het buitenrijden en buiten wandelen genieten.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:02

Bodycam, bij de politie aangifte doen. Die honden lopen los terwijl het niet mag dus de eigenaren zijn in overtreding. Wijkagent inschakelen en zorgen dat je de desbetreffende instanties zo op de zenuwen werkt dat er gehandhaafd gaat worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:07

Als zei inderdaad haar hond op jou en je paard afstuurde dan maakte ik EN melding bij SBB EN ging ik aangifte doen bij de politie. Want een hond op een paard afsturen vind ik wel heel erg gevaarlijk.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:11

Wat een ellende zeg. Ik heb zelf een hond, maar van dit gedrag snap ik ook niks. :n Wat misschien preventief kan helpen is heel assertief zijn bij hondenbaasjes. "Hou die hond maar goed vast, want mijn paard trapt gemeen als een hond achter 'm aankomt." Gek genoeg kunnen ze 't dán vaak ineens wel. Melding zou ik ook zeker doen, maar ik zou ook kijken wat jij kunt doen om je (gevoel van) veiligheid te vergroten totdat SBB ingrijpt. Hartstikke zonde als je in een mooi gebied woont en niet durft buiten te rijden vanwege idioten die jouw veiligheid niet serieus nemen. :\

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:15

Onwijs klote TS.
En ik bied je plaatsvervangend excuses aan want ik schaam me gewoon voor mensen die zo met anderen omgaan.
Helaas een heel bekend probleem, ook hier. Ook mensen met honden die zich niet aan regels en etiquette houden, ook niet naar andere mensen, ruiters en ook niet naar soortgenoten. Ik heb zelf 4 honden en houd altijd rekening met anderen, kan er dus ook totaal niet tegen dat er zulke asociale mensen bestaan. Enorm frustrerend. Het beste is om een bodycam te dragen idd of een go pro. Zo heb je bewijs en kan je de daders opsporen om aangifte te doen.
en inderdaad van ver af al roepen om de hond vast te doen. Lange zweep mee en die hond meppen als je wordt aangevallen (werkt ook bij vervelende wielrenners ;) ) Sterkte en wees voorzichtig!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:18

Zijn er getuigen? Want als dit moedwillig is gebeurd zou ik zeker een melding of aangifte doen en vragen of de getuigen je hierbij willen helpen.

Barbalala: helaas kan ik je uit ervaring melden dat een hond heel hard slaan zodat hij los laat, lang niet altijd werkt. Vaak staan ze zo strak van de adrenaline dat ze het niet eens voelen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:23

Hier heb je dat ook ja, te veel loslopende honden die niet zijn opgevoed en/of een eigenaar hebben die er schijt aan heef dat hun beest overlast veroorzaakt bij ruiters. Ik heb mijn paard nu geleerd om honden aan te vallen (niet blindelings. Alleen op mijn aangeven). Hij is er gelukkig niet bang voor, hoewel ik ook al eens op het asfalt geklapt ben toen hij schrok van een hond. Ook heb ik wanneer ik het bos in ga een zweep en/of iets van een halstertouw met een zware clip bij me. En niet voor m'n paard. Iedere hond die te dichtbij komt kan het zweephandvat of de clip tegen z'n harses krijgen. Maar meestal werkt op zo'n hond inrijden wel voldoende, de baasjes roepen dan hun hond ineens vrij vlot bij zich en/of hond kiest zelf het hazenpad. Wanneer ik met mijn shet wandel is het een iets ander verhaal. Zij vindt honden niet leuk en zou het liefste weg rennen. Ik ga dan tussen haar en de hond staan, ook weer met m'n slingerende touw uiteraard, en geef een flinke brul. Dat is genoeg. De honden hier zijn niet agressief, ze staan gewoon niet onder appel bij hun baasje en weten niet wat ze moeten doen. Ik vraag altijd aan die baasjes waarom ze hun hond laten loslopen langs/op een ruiterpad terwijl hun hond niet aan paarden gewend is. Er zijn honderden kilometers pad waar je met je hond wel mag lopen en met je paard niet, het is niet alsof ze nergens anders heen kunnen zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-02-18 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:29

Aansprakelijkheid voor dieren is heel goed geregeld.... Echt super jammer dat je niet weet wie het was, anders moesten ze er echt wel voor boeten. (Alle kosten voor hun. Hoewel jammer genoeg w.a. de aansprakelijkheid voor dieren vaak dekt dus dat voelen ze dan niet zo.)

Je zou nog de eigenaar en de hond kunnen beschrijven en dit in het plaatselijke krantje delen oid? Op zoek gaan naar die persoon? En inderdaad bij de politie!
Dan beseffen mensen hopelijk dat je hier niet zomaar mee weg komt en dat er serieuze consequenties zijn als je hond zoiets aanricht. Wie weet gaan dan wel meer mensen hun hond netjes aanlijnen.

Verder inderdaad action cam op. En dan maar niet alleen daar gaan rijden.
Ken je iemand met een goed afgerichte hond? Ik zou je paard wel weer met honden gaan trainen, anders raakt hij straks van elke hond compleet in paniek.

Als je een hond tegenkomt zou ik voortaan meteen roepen dat je paard honden direct doodslaat, misschien lijnen ze dan wel netjes aan. Doen ze dat niet en komt de hond op jou af, direct je paard in draf op die hond afsturen, daar schrikken de meeste honden heel erg van.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:44

Ergste vind ik nog dat de 'daders' altijd (vaak) gauw het hazenpad kiezen en geen verantwoordelijkheid willen nemen voor de door hun aangebrachte schade. Of in jouw geval een gekneusde rug :(

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:05

Met je rug ben je er in ieder geval goed van af gekomen zeg. :(:)

Ik sluit mij aan bij mijn medebokkers en wellicht is het ook een idee dat je met je paard wat honden training gaat doen.

Patje6
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:10

Goed om je verhaal hier neer te zetten.
Gopro is een goed idee Ilse.
Hier in dit bos, park mag je overal rijden met je paard.
En er is een verbod om de honden los te laten. Dat staat ook op bordjes.
Ik hoop dat het schrijven naar sbb gaat helpen.
Zou een hoop stress en irritatie schelen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:12

Mail naar SBB zou ik zeker doen, camera is een goed idee, en iedere keer als er zoiets gebeurd echt melding van maken! Als SBB geen idee heeft dat dat soort dingen gebeuren kunnen ze er ook niets aan veranderen.
De tip om met een goed afgerichte/kalme hond te gaan oefenen is overigens ook een hele goede. Leer je paard niet voor iedere hond weg te rennen, en ook voor jezelf zal het een stuk meer vertrouwen geven als je weet wat je wel en niet met je paard kunt.

Hier in de polder ook vaak zat loslopende honden tegen gekomen, ik heb het geluk dat mijn paard niet weg rent, maar heb wel weer een ander probleem. Mijn ruin draait naar een hond toe, wat voor de meeste honden gelukkig reden genoeg is om af te zien van een achtervolging, al blijven ze er vaak wel omheen draaien. Maar, komt de hond te dicht bij, zeker blaffend of heel snel, dan haalt hij uit en probeert zelfs te bijten. Hij slaat met zijn voorbenen als hij de kans krijgt, maar aan de achterkant zal hij ook niet twijfelen.
En hoewel een loslopende hond die niet luistert gewoon dom is icm een paard, zou ik het toch ook heel vervelend vinden als hij een hond zou doodmeppen.
Mijn paard is overigens eens flink gebeten door een hond en heeft daarna besloten het voortaan zo op te lossen.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 14:21

Askja schreef:
'Toen ik de vrouw net passeerde liet zij de hond los op mijn paard', zeg je. Mag ik uit dat 'loslaten op' opmaken dat ze dit opzettelijk deed? Of is hier sprake van een ongelukkige woordkeuze?
De vrouw zit sowieso fout, maar als ze echt de hond losliet met als doel deze achtee jouw paard aan te laten jagen, dan kun je dat zien als bewust een gevaarlijke situatie creëren. Ging er overigens een woordenwisseling aan vooraf, of liet ze out of the blue ineens die hond los?


Ik wachtte tot ze de hond vast had. Toen reed ik langs en ze zei op heel geïrriteerde toon “dan hou ik hem maar weer even vast”
Ik zei hierop “dankje, maar honden mogen hier sowieso niet los” en toen liet ze de hond dus los.


Het gekke is dat ik in bijvoorbeeld het Amsterdamse bos ook wel eens honden achter of rond mijn paard heb en daar heb ik verder geen last van, het is echt puur als de hond op een agressieve manier nadert, echt dat jagen, dat mijn paard zo paniekerig reageert.

De eerste keer wel getuigen, die mensen stonden er met hun neus bovenop en schrokken zich rot. Zij renden gelijk naar me toe zodat ik niet zou opstaan, maar ik was al overeind om achter mijn paard aan te gaan. Helaas was de baas van de hond toen al uit het zicht. Omdat ik verder weinig schade had het er bij gelaten, nu achteraf wel spijt van omdat het probleem steeds groter word.

Afgelopen vrijdag geen getuigen helaas. Ik kwam wel tijdens de vlucht van mijn paard een fietsster tegen, maar de hond was toen al afgehaakt. Ik ben nog een klein stukje terug gereden, maar zag de vrouw met hond niet meer.

Zeggen dat mijn paard trapt vind ik wel een goede. Dan gaat het niet alleen om de veiligheid van mij en mijn paard maar ook om die van hun hond, denk inderdaad dat ze dan de hond wel serieus vast houden.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:26

"Dan houd ik hem maar weer even vast"

Natuurlijk denk je: ja natuurlijk houd je je beest vast doos, hij mag hier helemaal niet los.

Maar "dat is verstandig, ik zou niet willen dat mijn paard schrikt en je hond trapt" is misschien wat effectiever. Weet zo'n mens veel of je paard echt trapt of niet.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 14:31

Koper schreef:
"Dan houd ik hem maar weer even vast"

Natuurlijk denk je: ja natuurlijk houd je je beest vast doos, hij mag hier helemaal niet los.

Maar "dat is verstandig, ik zou niet willen dat mijn paard schrikt en je hond trapt" is misschien wat effectiever. Weet zo'n mens veel of je paard echt trapt of niet.


Dat was misschien handig geweest. Maar als ik gewoon zeg dat honden daar niet los mogen en jij laat je hond los op een paard, dan mis je toch ergens gezond verstand. We hadden wel kunnen verongelukken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:04

Precies. En daarom: melden.

Deze vrouw heeft willens en wetens haar agressieve hond los gelaten op een zeer slecht getimed moment, waarmee ze jou waarschijnlijk wilde intimideren omdat jij het lef had haar de les te lezen - lees: te wijzen op de geldende regel inzake aanlijnen.
Veel mensen hebben tegenwoordig zo'n kort lontje dat ze geen enkel weerwoord kunnen handelen. Als ze dat afreageren door te schelden o.i.d. dan is dat niet OK, maar in ieder geval niet gevaarlijk. Deze actie was dat wel.

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:56

Verschrikkelijk zeg, dat jouw plezier door onkundige mensen beknot wordt. Ik heb het één keer voorgehad, dat er een Deense dog begon te happen naar de hakken van m'n paard. Baasje had er niets over te zeggen. M'n paard heeft de hond toen een schop verkocht ... Ik voelde me achteraf super schuldig, hoewel ik er echt niets aan kon doen en maar wat blij was dat er niets gebeurd was zoals bij jou (paard op hol, alleen naar huis).

Ik snap niet dat je je hond los laat als je hem niet onder controle hebt ... Wat je eraan kan doen: geen idee. Sowieso desensibilisering met je paard. Ik heb al gemerkt dat de meeste honden afdruipen wanneer je je paard kan laten stil staan, maar als jouw paard een trauma heeft opgelopen zal dat niet zo makkelijk zijn. Verder probeer ik mensen duidelijk te maken dat als hun hond vervelend is, als ik val en als mijn paard daardoor een auto-ongeluk veroorzaakt, dat zij dan verantwoordelijk zijn. Ik hoop hen zo een geweten te schoppen, maar helaas lijkt het wel dweilen met de kraan open.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: 2x aangevallen door hond in 3 maanden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:09

Wat een ramp zeg..
Naast alle tips die je krijgt, als mijn paard buiten door honden wordt lastig gevallen en de baas doet niets, dan roep ik dat mijn paard naar honden trapt. Vaak komen ze dan sneller in actie.
Onze paarden geven overigens niets om honden, we hebben er zelf drie, maar ik word er zelf bang van als er vreemde honden rond mijn paard lopen te blaffen.