En dat springen dat doen we niet meer in wedstrijdverband, ik durf het nog niet en we huppelen en lopen tegenwoordig soms balkjes voor de afwisseling. Januari
Januari stond nog in het teken van opbouwen en veel trainen om weer een goede comeback te kunnen maken. We werden uitgekozen om te rijden op het Technology in training symposium van de VHL hogeschool. Hierbij kregen we les van Laurens van Lieren en tegelijkertijd hadden we beide een hartslagmeter om en reed ik met een teugeldrukmeter aan de trensteugel. Dit was weer de eerste keer dat we samen op pad gingen en dat was te merken Altaire was helemaal in zijn element en was super blij om weer op pad te zijn. Het symposium was ontzettend leuk en leerzaam met echte eyeopeners. We hebben zo veel geleerd samen en echt een stap kunnen zetten, beide hebben we echt genoten van deze dag!

Februari
We trainden nog even goed door om de puntjes op de ï te zetten en tussendoor was er tijd voor kusjes en knuffels.

Maart
Daar was hij dan na bijna een jaar, onze terugkeer in de ring! Het ging nog lang niet zoals ik wilde maar wat was ik blij om weer terug te zijn in de ring met mijn superster! Ik wordt niet snel emotioneel maar ik kwam toch echt met tranen de ring uit, eindelijk deze heftige rot periode definitief afgesloten
En het resultaat in beide proeven 2 mooie winstpunten! Ik ben nog steeds het hele team wat achter ons staat super dankbaar dat zij mij zo goed hebben geholpen en hebben begeleid! 
April
In April gingen we weer op pad en wonnen we zelfs beide proeven, nu alweer op de helft van het Z2!
Wij hebben geen schriktraining nodig, we kunnen gewoon onder alle omstandigheden trainen ook als ze aan het werk zijn in de bak, heerlijk zo'n pomproof paard!

Eind april reden we de selectie voor de jeugdtrainingen van de regio Utrecht, en tot mijn grote verassing werden we geselecteerd! Nog steeds ben ik zo blij met deze kans die de regio ons heeft aangeboden we hebben ontzettend veel geleerd van deze extra trainingen en begeleiding!

Mei
In mei gingen we er even vol tegenaan, we passeerden voor het eerst de voor mij magische 65% grens! Een paar dagen later scoorden we gewoon weer over de 65% en hadden we de punten voor het ZZ-licht binnen! Wat een droom van een paard! We gingen nog even door in het Z2 en deden 2 dagen mee aan het Hemelvaartsconcours in Hazerswoude, we wonnen 3 van de 4 proeven, topper!

Juni
We deden een gooi naar de zomercompetitie in Waverveen en tot mijn verbazing wonnen we beide proeven in een sterk deelnemersveld, zo ontzettend gaaf! Samen met mijn andere paard gingen we 4 dagen naar de ruiterdagen in Almelo, Altaire vond het weer super! Hij leeft helemaal op op zulke concoursen, hoe groter hoe leuker hij het vind. De eerste dag lukte het niet helemaal, maar de andere dagen eindigden we elke dag boven in de middenmoot elke keer net onder de prijzen. Met een supersterk deelnemersveld kan ik dan niet meer dan tevreden zijn!

Juli
Er stond nog 1 wedstrijd op het programma en dat was het regiokampioenschap Utrecht. We hebben er ontzettend hard voor getraind maar de eerste proef mislukte echt finaal, zulke domme dingen gedaan. De 2e proef ging wel goed maar doordat ik de eerste verpest had lagen we er al op de eerste dag uit helaas

Tussen het harde trainen door was er natuurlijk wel ruimte voor een beetje plezier, even een rondje je haren laten wapperen is ook af en toe nodig om je fris tussen de oren te houden

Augustus, september en oktober
Altaire had lekker vakantie na een zwaar seizoen, hij was even lekker uit logeren en mocht elke dag in de aquatrainer om op te laden voor het indoor seizoen. In september pakte en oktober pakten we de training weer rustig op. Eind oktober reed Altaire de ring in met stalgenootje Amber die zelf geen paard heeft maar normaal handel rijd. Ze wilde al een tijdje heel graag starten maar had daar geen paard voor. Dus gewoon omdat het kan reed ze Altaire 1x en het klikte wel waarna we een startkaart voor haar hadden aangevraagd na 4x rijden debuteerden ze samen in de B en niet zonder succes, ze wonnen beide proeven 210,5 en 201 punten! Wat was ik trots op hun, ontzettend knap om zo na 4x rijden zo'n prestatie neer te zetten!
November
Ook voor ons brak het wedstrijdseizoen weer aan. We begonnen met een droom die uitkwam namelijk het rijden van onze kür op muziek tijdens indoor Bodegraven. Wat was het gaaf om voor zoveel publiek te mogen rijden! Altaire deed nog even extra zijn best op de muziek. We hadden wel wat foutjes wat de punten een beetje drukte maar dat mocht de pret zeker niet drukken, we hebben samen genoten en ik was mega tevreden met een score van 64,50%!
We reden deze keer alleen maar voor de selectie omdat we toch al lang en breed de punten hebben voor het ZZL. De eerste selectieproef wonnen we ook gelijk met 208,5 punten, ook reed hij nog 2 B proeven met Amber waar ze ook weer hele mooie punten in behaalden. 2 weken later werden we 2e in Weesp met ontzettend leuk commentaar en Amber werd de dag erna in Soest 1e en 2e!

December
We reden de laatste selectieproef in een heel sterk deelnemersveld en tegen al mijn verwachtingen in wonnen we die gewoon met 65%! Een week later sloten we het seizoen af met de kür op muziek in Weesp om de Weespermop, wat liep hij weer super stoer de proef rond en hij deed echt nog eens extra zijn best. Met een foutloze droom kür wonnen we gewoon even en reden we alle dressuurpaarden eruit met 67,875%!! Dat was echt de kers op de taart van een droom seizoen en jaar! We mochten de ere ronde rijden en daar was hij nog even een tikje extra stoer, ik heb echt genoten deze dag.

Dit is echt het jaar dat de puzzelstukjes langzamerhand in elkaar beginnen te vallen. Hopelijk kunnen we deze lijn volgend jaar doorzetten en kunnen we weer net zo knallen als in 2017!