2017 met Top Cat en Ilory

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

2017 met Top Cat en Ilory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 12:12

Op de valreep van 2017 besluit ik toch een overzicht te plaatsen van het jaar met mijn wedstrijdpaarden, ondanks de pech met Top Cat heeft Ilory namelijk een fantastisch jaar gehad.

Met mijn Engels Volbloed Top Cat was het niet ons jaar, veel pech, veel angst en achteraf ook veel pijn. Wel is dit een jaar waarin wij een stuk dichter bij elkaar zijn gekomen en ik hem ook veel beter heb leren kennen.
Dit jaar ben ik ook met mijn vaders merrie gestart, omdat ik met Top niet veel heb kunnen doen en Ilory wat meer kon doen. Ik het idee had dat zij wel eens zou kunnen uitblinken in de discipline endurance.

Januari
Na zijn wintervakantie van 2 maanden heb ik Top langzaamaan weer opgepakt. We begonnen met dressuurtraining in de binnenbak. Maar man man hij was weer zo energiek, meerdere keren vliegles gehad. Toch geprobeerd door te zetten, we moesten hier even doorheen en ik wilde in april mijn eerste wedstrijd al rijden dus er moest toch getraind worden!

Afbeelding

Februari
Ik was behoorlijk klaar met zijn gedrag van januari, dat ik hem heb verhuisd naar een stal waar hij hele dagen op het grote weiland zou staan en 's nachts op stal. Dan kon hij mooi zijn energie kwijt zonder mij op zijn rug, want in Hattem stond hij wel buiten maar was het oppervlakte voor hem te klein.
Helaas heeft hij van de 4 weken die we hier gestaan hebben 3 weken binnen gestaan omdat het land kapot zou gaan :7 Tijdens de sneeuw met een stalgenoot afgesproken ze zelf binnen en buiten te zetten, maar voor Top Cat was dat niet genoeg. Wel heb ik hem hier veel kunnen longeren in de longeercirkel en heeft hij eindelijk geleerd normaal te galopperen aan de lijn.

Afbeelding

Afbeelding

Maart
In maart heb ik hem terug verhuisd naar Hattem, met het idee meer te trainen zodat hij daarin net als voorgaande jaren zijn energie weer kwijt zou kunnen. Dat ging goed, hij had toch veel geleerd in februari van de longeersessies. We trainen lekker door in de buitenbak, maar ik merkte bij mijzelf dat er wel degelijk meer spanning was door de afgelopen maanden.

April
In april stond de eerste wedstrijd op de planning. Direct op 1 april. Ik vond dit toch te vroeg voor Top Cat, dus ik heb Ilory ingeschreven en ben met haar gestart in Epe op de 30km. Ze vond het fantastisch en ik heb de hele rit intens genoten! Het resulteerde in een eerste plaats.

Afbeelding

Twee weken later ben ik met Top Cat gestart in klasse 1 in Leersum. We waren er voor mijn gevoel redelijk klaar voor, al had ik hem dat jaar nog niet veel in het bos getraind. Ik train namelijk altijd alleen en na zijn bok- en rensessies was de angst wel meer opgekomen. Een wedstrijd is relatief veilig terrein, hij is dan te druk met de competitie en dan is direct de kop er maar af. Vol goede moed ingeschreven.
Hij liep als vanouds, reden onze eigen wedstrijd en het vertrouwen was weer voor een heel groot deel hersteld. We behaalden een 3e plaats.

Het eerste polocrosse toernooi vond in het laatste weekend van april plaats. Omdat Top en ik nog aan het opbouwen waren hebben we ingeschreven in de B-klasse (normaal rijden we A). Hij deed het prima, op een enkele bok na heeft hij goed zijn best gedaan. Ilory speelde met mijn vader in dezelfde poule en werd ingedeeld in ons team! Hartstikke leuk. We werden eerste in de poule.

Afbeelding

Mei
Top Cat liep inmiddels zo fijn dat ik hem heb ingeschreven voor de eerste wedstrijd in Zeewolde op de korte klasse 2. Het begon wat onstuimig (we zijn achteruit bokkend over de startlijn gegaan). In de eerste ronde reden we samen met de groep, die eigenlijk een iets te hoog tempo hadden. Top werd in de galop wat opgefokt daardoor en ik heb hem ingehouden en de groep laten gaan. In de tweede ronde liep hij ontzettend relaxed samen met de oude merrie van Ineke. Na de finish kreeg hij wat koliekverschijnselen, waarschijnlijk teveel vol gras in de vetgate gegeten. oliebol. Met hulp van mijn supergroom hebben we hem weer voorbereid op de nakeuring, wel een melding gemaakt van zijn staat maar gelukkig was alles met de keuring weer goed. We eindigden ergens onderaan.

Afbeelding

Met Ilory startte ik de wedstrijd in DFW in de klasse 1. Vlak na de start kwamen we een ruiter in moeilijkheden tegen, dus gezegd dat ze wel een stukje met ons kon optrekken. Ze bleef echter de hele route bij ons en telkens als ik wilde versnellen ging haar paard er vandoor. Ik baalde enorm maar ben toch bij haar gebleven omdat ik het voor haar gevaarlijk vond. Daardoor zelf niet lekker kunnen rijden, ook mijn eigen tijd niet goed in de gaten kunnen houden. Alsnog een 3e plaats behaald. Wat een super merrie is Ilory. Zo koel in dr kop.

Juni
In juni had ik een trainingsweekend met Top Cat op de planning. Een weekend lang trainen en chukka's spelen onder leiding van een Engelse coach. Top deed het heel erg goed, hebben aan onze problemen in de wedstrijd (naar rechts afbuigen en rechts andere paarden afduwen) gewerkt en aan het eind deed hij dit al heel netjes.

Ook in juni schreef ik hem in voor de klasse 2 in Ruinen. Helaas was het verschrikkelijk weer en waren we al doorweekt voordat we überhaupt gestart waren. Toch liep hij echt fantastisch en ben ik ongelofelijk trots op Top die wedstrijd. We hebben heerlijk ook wat harder kunnen galopperen en hij deed geen stap verkeerd. Mooi door de nakeuring heen en we haalden een 8e plaats.

Afbeelding

Juli
In juli ging het mis. We hadden lang toe gewerkt naar ons eigen toernooi, het Zuidenveld in Sleen, maar toen ik de eerste wedstrijd scheidsrechter was kwam Top verticaal omhoog. Het enige wat ik kon doen was achterover van hem afspringen, waarna hij bokkend over het veld rende. Ik dacht in eerste instantie weer aan baldadigheid en probeerde het nog 2 keer, waar hij exact hetzelfde deed. Met het hart in mijn keel besloot ik hem terug te trekken. Dit was niet normaal meer, niet hoe hij is. Er moest iets aan de hand zijn. De rest van het weekend heeft hij in de paddock gestaan, te slapen, de rust zelve. Ik heb drie wedstrijden met 3 verschillende paarden gespeeld.
De eerste wedstrijd met de volbloed van een vriendin, Arti.
De tweede wedstrijd met mijn oude pony, zijn eerste wedstrijd in de A... Maar hij deed het fenomenaal.

Afbeelding

De derde wedstrijd met Ilory. Super gaaf, ook onze eerste keer samen in de A. Wat is het toch een gouden pony.
Helaas niet in de prijzen gevallen, maar Ilory heeft in de B poule (waar ze met mijn vader speelde) de prijs voor Beste Paard gewonnen.

Daarna in juli met Ilory weer in de klasse 1 gestart in Leersum. Samen met een goede vriendin gereden die de merrie van haar zusje mee had. Beide merries liepen het liefst voorop dus dat was af en toe even strijd, maar toch ontzettend genoten en de 2e en 3e plaats behaald. Hiermee ook de punten voor klasse 2 binnen!

Afbeelding

Augustus
Direct na het Zuidenveld toernooi met Top Cat naar Laarakker geweest. Hij bleek een maagzweer te hebben en spierbevangen. Hij had gewoon hartstikke veel last van zichzelf en zich al die tijd sterk gehouden (volbloeden en hun karakters....). Maar gelukkig waren we er eindelijk achter en kreeg hij medicatie. Ook heb ik hem van Hattem naar mijn ouders verhuisd. Hij kreeg rust en stond weer op het grote land. Ook werd de zoektocht naar een nieuw zadel begonnen.

Ilory speelde met mijn vader een polocrosse toernooi en behaalde weer Beste Paard! Ik reed met haar onze eerste klasse 2 wedstrijd in Kootwijk. Ik wist inmiddels dat ze goed was in endurance, maar dat ze ook in de klasse 2 tussen de slanke arabieren zo sterk was en zo nuchter haar rondes liep... <3
We werden gewoon 2e! Ongelofelijk, wat een merrie. For de record: ze is 21 jaar ;)

Afbeelding

September
Top Cat had nog rust maar moest wel zijn spieren gaan gebruiken, dus ik reed hem dressuurmatig in de bak bij mijn ouders. Helaas nog geen nieuw zadel, dus echt ideaal was het niet.
Met Ilory ben ik samen met mijn vader naar Duitsland afgereisd voor een toernooi. Ontzettend leuk weekend gehad en mijn vader won samen met Ilory de prijs voor Beste Combinatie.

Afbeelding

Oktober
In oktober eindelijk mijn nieuwe zadel en we konden weer gaan opbouwen! We begonnen met ons jaarlijkse 'ponykamp' weekend met een vriendin. Bij ons houdt dat in kamperen in de bossen, veel chocola en wijn en uren slenteren door de bossen. Het was heerlijk, Top was zichzelf weer.

Afbeelding

Ook heeft Karin foto's gemaakt van Top Cat en mijn eigen oude merrie Kaprice, iets wat ik al heel erg graag wilde nu Kaprice (25 jaar) nog zo goed was.

Afbeelding

November
In november ben ik naar een vriendin in Ermelo gegaan voor een fijne rit over de heide. Voor het eerst weer lekker sprintjes kunnen nemen met zijn vriend John (ook Engels volbloed). Tevens als voorbereiding voor iets dat later die maand ging gebeuren....!

Afbeelding

Top Cat werd door de smid bij mijn ouders te kort bekapt en liep daarna niet goed.
We zijn in november met de polocrosse vereniging naar Duindigt gegaan om daar de snelheid van alle volbloeden eens met elkaar te meten! Ik wist niet of Top er al klaar voor was, maar dit was al sinds mijn kindertijd een droom en de kans van mijn leven, dus ik ging er heen met het idee: als het goed gaat, dan doen we mee, zo niet, dan rijden we zelf een rustig rondje over de baan. Hier kwam ik als klein meisje al met mijn oma om de races te bekijken en mijn droom was toen al een eigen volbloed. Nu is hij er, nu waren we hier. Wauw.

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/XL4V7U.jpg

December
December is rustig, Top en Ilory hebben vakantie. Top Cat heeft zich verstapt in het land en loopt weer wat kreupel. Momenteel gaat het weer goed. Voor Top Cat heb ik een nieuwe stal gevonden waar hij in februari naar toe kan verhuizen.

Op naar 2018!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 31-12-17 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link veranderd, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

_karin_

Re: 2017 met Top Cat en Ilory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:27

Wat een bewogen jaar was het toch voor jou en Top! Zo fijn dat jullie nu sterker weer verder kunnen samen, nouja als hij straks weer goed loopt dan. :) Er komt ongetwijfeld veel moois op jullie pad komende maanden. En Ilory is echt een gouden merrie inderdaad, wat heeft die zich laten zien dit jaar!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 21:06

Dankjewel Karin <3 We hadden dit jaar niet beter kunnen afsluiten, na Duindigt vertrouw ik Top weer 100%! We kunnen nu ook alleen nog maar de goede kant op gaan en dat is vooruit :)

Ilory was echt fantastisch, wat een prijzen heeft zij binnengehaald dit jaar! Dat beloofd veel goeds voor 2018!

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:09

Wat mooi om te lezen hoe zo'n bijzonder jaar jullie gehad hebben, en nu weer een stijgende lijn! Wat mooi!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 10:38

Dankjewel! :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:43

Mooie foto's en hoop op meer geluk voor jullie in 2018, en wat gaaf dat je andere paardje al 21 is en nog zo goed meedoet!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 12:28

Monique1963 schreef:
Mooie foto's en hoop op meer geluk voor jullie in 2018, en wat gaaf dat je andere paardje al 21 is en nog zo goed meedoet!

Dankjewel! *\o/*

Ze is zo sterk, nu al 10 jaar bij ons en met haar 21e met zo veel succes een nieuwe discipline oppakken vind ik ook wel heel cool {:}

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:44

Wat gaaf dat je op Duindigt mocht rijden!

En wat leuk dat Ilory het zo goed doet en zoveel prijzen heeft gehaald met der 21 jaar! Wat voor ras is zij, of heb ik daar overheen gelezen?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 18:59

larissa96 schreef:

En wat leuk dat Ilory het zo goed doet en zoveel prijzen heeft gehaald met der 21 jaar! Wat voor ras is zij, of heb ik daar overheen gelezen?

Ilory is ingeschreven in het Henson stamboek (cheval henson, een frans ras). Ze is een kruising Anglo-Arabier x Fjord. *D

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:17

Unseen schreef:
larissa96 schreef:

Ilory is ingeschreven in het Henson stamboek (cheval henson, een frans ras). Ze is een kruising Anglo-Arabier x Fjord. *D

Ik had er inderdaad wel iets van Fjord in herkent, maar kon het verder niet helemaal plaatsen. Leuke mix is het geworden!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 10:50

Dankjewel, is zeker een leuke mix! Ze heeft het koele karakter en de onverstoorbaarheid van de Fjord, maar de snelheid, het uithoudingsvermogen en de werkwilligheid van de Anglo-Arab.