Nog een paar dagen en het is alweer zover; tijd om 2017 vaarwel te zeggen. Dit wilde ik doen met een leuk topic over het jaar 2017 met Franco (7 jaar, v. Glock's Voice). Het was een jaar vol hoogtepunten en dieptepunten, maar ik ben er zo trots op dat ik Franco als mijn maatje voor het leven mag beschouwen.
Franco en ik zijn van ver gekomen. Voor alle details raad ik aan om mijn vorige jaaroverzicht te bekijken: [RIJ-ITP] Franco, en ons jaar 2016!
Hoe we eind 2016 eindigden:

Januari
In januari gingen we verder daar waar we eind 2016 waren geëindigd, alhoewel we nu een stuk creatiever moesten zijn. Door sneeuwval, regen en vervolgens vorst was onze rijbak helaas niet te rijden. Toch had ik 22 januari een wedstrijd in Ewijk, waarop ik me toch moest voorbereiden. Dit deden we door veel vrijspringen en buitenritjes. Toen uiteindelijk onze L1 wedstrijd kwam had ik mijn verwachtingen laag gesteld. Ik zag het meer als een training waarbij ik eindelijk in een goede binnenbak kon rijden... alleen waren we iets meer opgetut dan normaal
Uiteindelijk hadden we 2 winstpunten en een 3e prijs. Ik heb nog nooit zo hard gelachen

Februari
Februari was een maand waarin we rustig trainden en buitenritjes maakten. Daarnaast hadden we een druk wedstrijdporgramma waarbij we 2 weekenden achter elkaar onze laatste punten haalden voor de L1 en de eerste punten voor de L2. Knappe gup haalde 2x een eerste plaats, 1x een tweede plaats en 1x een derde plaats. Ubertrots was ik!

Maart
De maand maart begonnen we top; ik had via facebook een les gewonnen van GP-ruiter Tahnee Van Wenum en eindelijk hadden we een datum kunnen plannen. Dit heb ik echt ontzettend leerzaam gevonden; daarnaast kwam ik erachter dat Franco al meer kon dan ik dacht. De contragalop was maar net bevestigd en we konden hem bij haar al rijden met tegenovergestelde stelling. Ik was zo trots!
Daarnaast kreeg ik wel het slechte nieuws dat ikzelf slecht zat in het zadel. Dit zadel kantelde mijn bekken teveel naar voren, waardoor ik met een holle rug ging rijden. Hierdoor kon ik mijn benen niet goed langs mijn paard houden en kon ik deze niet stil houden, ook al deed ik nog zo mijn best. Hierdoor reageerde Franco niet adequaat genoeg op mijn been, maar ja... was natuurlijk ook niet heel erg vreemd. Dit betekende weer een nieuwe zoektocht naar een ander zadel. Dit was wel even een zware dobber aangezien ik al zoveel zadelproblemen heb gehad. Maar de zoektocht ging blijkbaar verder...
https://www.youtube.com/watch?v=TDwl2FHdgG0
https://www.youtube.com/watch?v=D3sKfQDW6Fk
Aan het einde van de maand reden we weer een keer L2; hierin reden we weer onze puntjes en 2x een derde plaats.
April
Ik kocht een nieuw zadel. Daarnaast zijn we maar 1x gestart in Erichem. Hier behaalden we een 1ste en 2e plek, Hierdoor stonden we 3x L2 gestart te zijn alweer op L2+6. Franco deed zo ontzettend zijn best! Verder was het een rustige maand waarin we verder trainden en speelden. Ik haalde mijn vriend over ons weer eens te filmen. De foto's hieronder (met het rode vest aan) komen uit dit filmpje. Het beeld begint steeds beter te worden.

Mei
Dit was een mega drukke maand. Drie weekenden achter elkaar had ik wedstrijd; persoonlijk vond ik dit wel erg zwaar. Voor Franco was het wel goed; hij kan namelijk veel spanning hebben op ander terrein. Tijdens het losrijden gaat het meestal wel, maar als hij in de ring is dan is hij alleen (zonder de paarden van het losrijterrein) en kan hij zich van de spanning afsluiten voor mijn (been-)hulpen. Dit is voor mij heel erg frustrerend en voor hem heel sneu. Maar deze maand was hij fantastisch en ging hij echt voor me door het vuur! 14 mei behaalden we in Ravenswaaij 2x een eerste plek met 3 winstpunten. 21 mei steigerde Franco vlak voor het startsein waardoor ik eraf viel. Daarna weer opgestapt en vervolgens weer 2x een eerste plaats gereden met 3 winstpunten. 28 mei was de selectie in Huissen waarin we een 2e plaats reden. Echt waanzinnig!
Eigenlijk had ik dus al de punten voor de M1, maar iedereen om me heen riep dat ik echt de selecties door moest rijden, omdat ze dachten dat ik serieus kans maakte op de Kampioenschappen. Dus dat deed ik dan maar

Juni
Dit was na alle hectiek even een wedstrijdloze maand. Heerlijk verder trainen voor de volgende selectie en voor de rest heel veel buitenritjes maken!
Zo ben ik voor het eerst met Franco helemaal naar mijn huis in Appeltern gereden en kreeg hij zijn allereerste ijzers. Kleine paardjes worden groot! Daarnaast ontdekte ik het rijden zonder zadel. Hier werd ik al snel goed in, zodat ik uiteindelijk net zo zonder zadel kon rijden al me zadel. Wijken, middendraf, schouderbinnenwaarts, travers, contragalop, middengalop... we deden het allemaal. Knappe gup!

Juli
Juli begon met de laatste selectiewedstrijd in Driel. Hier vond Franco het zo ontzettend spannend, maar toch lukte het ons om een 4e plek te rijden. Hierdoor hadden we een algehele 3e plek gehaald en mochten we door naar de Gelderse Kampioenschappen! Hoe trots was ik op Franco! Wie had dit ooit kunnen denken? Wij, als twee broekies die net kwamen kijken in het wedstrijdwereldje, mochten door... Zo gaaf was dit!
Omdat het nog een maand duurde voordat de Kampioenschappen waren en Franco ritme nodig heeft in het wedstrijd rijden, zijn we tussendoor nog een wedstrijd gaan rijden in Beesd/Zoelen. Hier ging ik voornamelijk trainingsgericht rijden om zijn hoofd bij het werk te houden. Per slot van rekening hoefde ik niet meer voor mijn punten te rijden voor de L2. Maar dit werkte zo goed, dat we met 201 en 201,5 punt 2x een eerste plek haalden. Gek paard!
Daarnaast hielp ik mijn instructrice tussendoor een paar keer met schrijven; dit vond ik ontzettend leerzaam en leerde mij waar jury's veelal naar kijken.
Augustus
In augustus waren de Gelderse Kampioenschappen, maar helaas ging dit heel anders dan gehoopt. Nadat ik al 3x bijna gelanceerd werd op het losrijterrein (gup vond het zo ontzettend spannend) ging ik de ring in. De eerste rondjes leken mee te vallen; de ring was mooi... weinig dingen die hij eng vond. En de eerste drie oefeningen gingen best goed.... maar toen gooide Franco van de spanning zijn tong over het bit en wist ik meteen dat het einde oefening was. Ik hoefde de teugels maar heel licht aan te raken en hij gooide zijn hoofd hard de lucht in. Ik kon vrijwel niks; en wat wil je? Het deed hem natuurlijk pijn. Bij een normale wedstrijd had ik afgegroet, maar nu probeerde ik zo goed en zo kwaad het ging met zo weinig mogelijk teugelhulpen mijn proef af te rijden. Maar ja... ik had natuurlijk heel slecht gereden. Al met al heb ik er wel mooie foto's aan overgehouden en waren we in ieder geval een ervaring rijker..

September
In september maakten we ons debuut in de M1 in Ravenswaaij. Mijn doelen waren Franco kennis te leren maken met de proeven en dat hij braaf was in de ring. Deze doelen behaalden we; hij trotseerde zelfs een luchtkussen voor me
en we reden onze eerste winstpunt. Na deze wedstrijd verkocht ik opnieuw mijn zadel, omdat ik hierin hetzelfde probleem kreeg als in mijn vorige. Franco groeide zo snel in zijn bespiering dat het niet meer op maat te maken was voor hem én mij. Hierdoor moest ik een paar weken zonder zadel rijden. Dit was aan de ene kant heel goed voor me, aangezien ik een hele goede zit kreeg. Aan de andere kant was het ook echt funest voor mijn rug. Uiteindelijk ben ik met alle hoofd-, rug- en nekproblemen naar de sportmasseur gestapt. Deze gaf aan dat ik een bindweefsel probleem had over mijn gehele torso en met een oude onbehandelde whiplash blessure rondliep die ik ongeveer 4 jaar geleden op heb gelopen met een hele nare val van Franco af. Heel fijn nieuws dus...
Oktober
Ondanks mijn blessure ben ik gewoon door gereden. Ik kocht een gloednieuw zadel begin deze maand en we konden langzaam weer opbouwen. Helaas voor mij had ikzelf erg ingeleverd wat betreft conditie; ik was snel moe, moest geregeld terug naar de stap om op adem te komen. Doorzitten was echt een ramp; dit kon ik niet lang volhouden.
Toch ben ik deze maand twee keer gestart in het M1. In Heteren reden we 2x een tweede plaats met 3 winstpunten. En in Beuningen reden we op de selecties een 5e plaats met winst.

November
Ondanks de resultaten op wedstrijd, was ik niet blij. En voor mijn gevoel was Franco ook niet blij. Het rijden kostte ontzettend veel moeite; Franco leek ontzettend af te remmen. Hij reageerde ook thuis in de training nergens meer op, hij raakte wat bespiering kwijt en leek in een dip te zitten; het harde werken in het zadel peigerde mij ook ontzettend af. De lol was er niet meer. Ik was ook niet blij met hoe het rijden zelf ging. Hierop ben ik op zoek gegaan naar andere manieren om mezelf te verbeteren en de lol van het paardrijden weer terug te vinden. Zo kwam ik uiteindelijk op de online training van Rien van der Schaft uit (Van basis tot Grand Prix). Dit is voor mij zo'n eyeopener geweest. Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan en merkte dat het voor Franco en mij beter uitpakte. Franco liep weer, leek er ook weer zin in te hebben. Zijn oortjes stonden weer mooi naar voren en hij zag me weer graag aankomen. Het feit dat het rijden weer beter ging, zorgde ervoor dat de aanslag op mijn lijf minder werd. Ik kon weer ontspannen.
Deze maand reden we weer een wedstrijd in Beuningen. Hier haalden we een eerste en een tweede plek met 4 winstpunten! Hadden we onszelf dan eindelijk weer terug gevonden?
December
Het rijden ging steeds beter; basisonderdelen gingen ons steeds makkelijker af. Franco leerde om steeds sneller te reageren op steeds kleinere hulpen. Mijn eigen sportmasseur vond het leuk om een paar keer naar Franco te komen om hem een lekkere massage te geven. Daarna heb ik ook nog een echte paardenfysiotherapeut laten komen en die gaf aan dat Franco best goed in zijn vel zat (op wat kleine dingetjes na). Verder paste ik zijn eten aan en kwam hij weer aan. Ook heb ik een gesprek met mijn instructrice gehad dat ik het fijn vind als de online training van Rien en mijn wekelijkse training van haar op elkaar aan zouden sluiten. Ik kan nu met gemak appuyementjes en contragalop rijden. De trucjes zijn vaak ook niet het probleem; de aandacht blijft altijd bij het basiswerk liggen. Maar Franco loopt momenteel echt heel goed. Ons enige probleem kwam naar voren op de laatste selectiewedstrijd in Bergharen. Door de sneeuw en Franco's ijzers heb ik een slechte voorbereiding gehad. Daar was hij echt knetterheet, maar ondanks dat kon ik er met het losrijden goed aan rijden. Echter, in de ring werd het hem allemaal te veel en sloot hij zich weer volledig af voor mijn hulpen. Hij verkeerde helemaal in zijn eigen wereld en ik kon hem niet bereiken. Zo frustrerend. Dus hier ligt een groot werkdoel van ons. Franco's motortje aan de praat houden en zijn aandacht bij mij houden in de ring. Daarnaast mag ik totaal niet klagen. Momenteel zijn we in anderhalf jaar tijd van de B naar de M1+8 gereden. Franco doet elke keer weer zo hard zijn best voor me; hij is mijn allerbeste maatje en hopelijk gaat 2018 nog meer ons jaar worden

Januari 2018 beginnen we in ieder geval leuk! Samen met een vriendin heb ik via facebook een les bij Romy van der Schaft gewonnen. Ik kan werkelijk niet wachten
Zij zijn (naast Edward Gal en Jill Huijbregts natuurlijk ) mijn echte helden wat betreft het paardrijden. Verder hoop ik die maand mijn laatste M1 wedstrijd te kunnen rijden en dan vanaf februari M2 te kunnen starten. We shall see! Zie jullie weer in 2018 allemaal!
Maar de stal is 4 bij 3,5m geloof ik. Dus idd best ruim!