Ik dacht dat het wel leuk was om een overzichtje te maken van 2017 met alle toppertjes van Stal Scheerdonk.
Om maar even te beginnen met de ponys die we begin 2017 hadden (op volgorde van oud naar jong)
Schimmelmerrie Haverford Little Mist
Grijze merrie Powys (NL) Faith
Zwarte merrie Colliyers Pure Delite
De bruine merrie Powys (NL) Foxtail
De zwarte hengst Perlhof Gable
En de jaarling Scheerdonks Lorene
Veel plannen en verwachtingen:
(De bovenste) Drie merries drachtig, Gable kreeg zijn eerste merries, shows/keuringen, Fox voor het eerst laten dekken etc. Maar niet alle plannen en verwachtingen kwamen uit.
Januari/februari/maart:
De eerste maanden waren, zoals ieder jaar, rustig. We bezochten de hengstenkeuring om eens rond te kijken voor een hengst voor Fox. (Aangezien zij een halfzusje is van onze Gabbie). Op de keuring won ik een fotoshoot van Besterly.
Gabbie werd door de dierenarts klinisch goedgekeurd en dus werd de deklicentie aangevraagd!
1.

Ondertussen stond Fox onder een deken, omdat we haar graag wilden showen in april. Echter kon ze door omstandigheden niet deelnemen en hebben we haar uiteindelijk niet opgegeven voor de show.
April:
Ondertussen was het tijd voor het eerste veulen. Haverford Little Mist was drachtig van Powys Siarl. 9 april kwam er een mooi hengstveulen ter wereld: Scheerdonks Lloyd.
2.

Gable kreeg ook zijn eerste merrie, en deze was direct de eerste keer drachtig, joehoe!
Foxtail werd eind april naar de hengst gebracht om te worden gedekt door Powys Siarl (inderdaad, Lloyd was ook van Siarl).
Mei:
De gewonnen fotoshoot van Besterly vond plaats.
3.

We moesten keuzes maken dus we besloten Little Mist met veulen te koop te zetten. Zij is deze maand met Lloyd naar België vertrokken.
Colliyers Pure Delite was eigenlijk 12 april al uitgerekend, maar begin mei was er nog steeds niets te zien aan haar. Totdat er op zondagochtend 7 mei plotseling een bruin merrieveulentje bij haar in de wei stond: Scheerdonks Pure Lesley. (25 dagen na de uitgerekende datum)
4.

Dit was een zware bevalling geweest dus de merrie met veulen direct op stal gezet. Echter kreeg de merrie overal bultjes binnen korte tijd. Het veulen mocht ook niet drinken (er was ook niet veel). Meerdere malen de dierenarts gebeld om te vragen hoe en wat. De merrie heeft enkele injecties gehad om het allemaal op gang te krijgen. Er kwam alleen niet veel op gang. Nogmaals de dierenarts gebeld en we bleven maar tips krijgen hoe we het aan moesten pakken, maar niet veel leek te helpen. De uitslag was weg nadat we haar weer in de wei hadden gezet. (allergische reactie op stro na de bevalling, denken we/dierenarts). Na enkele dagen leek het veulen meer te gaan liggen en minder te zoeken naar de melk. Dat was een hele opluchting. Delite was veel eerder hengstig dan normaal na een geboorte (waarschijnlijk door de injecties) dus we sloegen de dekking deze hengstigheid even over. Na een paar weekjes mochten Delite en Lesley bij de andere pony's.
Intussen was Foxtail drachtig gescand, een beetje goed nieuws tussendoor!
Ook zijn er een aantal gastmerries geweest voor Gable deze maand.
Juni:
Begin juni werd onze Delite gedekt door Gabbie.
Delite:
5.

Faith was 29 juni uitgerekend. Ze was al weken van te voren erg sloom en haar uier zat best vol, maar verder geen seinen. Ik zat eens te bedenken: stel Faith krijgt op 14 juni een veulen, het is een merrietje en ik slaag voor mijn Havo, dat zou toch echt tof zijn. Iedereen zei tegen me: wat een fantasie! Maar iedere nacht een paar keer gaan kijken en op 14 juni tussen 2&3uur lag er een kleintje bij! En het was een merrietje: Scheerdonk's Fenne! Maar later in de middag kreeg ik ook nog eens een telefoontje met de mededeling dat ik geslaagd was! Wat een dag, wat een dag! En mijn fantasie werd werkelijkheid.
6.

Toen we Fenne zagen, was het eerste wat we dachten: oei wat een witte snoet! Maar je went er wel aan, aan al dat witte.
7.

Faith werd na 9 dagen gedekt door onze eigen topper: Gable. Echter bleek onze zwarte merrie niet drachtig en werd ze opnieuw gedekt.
Voor Lorene was het een rustig jaar, zonder gekke dingen. Ze groeit goed en ze blijft een echte knuffelpony.
8.

9.

Juli:
Faith was opgegeven voor de regionale keuring. Fenne groeide goed en is echt super brutaal hihi!
Faith en Delite allebei drachtig gescand deze maand! En ook de laatste merrie kwam een paar dagen op bezoek voor Gable.
22 juli was de dag van de regionale keuring. Ik was benieuwd want we zaten in een grote groep van 9 ponys. En we werden gewoon tweede met lovend commentaar plus een uitnodiging voor de nationale, waar we voor gingen. Heel blij natuurlijk! En Fenne was de grootste boef in de ring, ik had mijn handen vol aan dat draakje. Maar met 5 weken oud en op een trailer staan en al die drukte om je heen, mag dat ook natuurlijk! Ik lag oprecht in een deuk. Verder gedroeg ze zich echt heel goed.
Augustus:
Een tijdje geleden kregen we het trieste nieuws dat de eerste merrie die drachtig was van Gable ingeslapen was. Ze was tijdens het scannen geraakt in de darm. Verschrikkelijk nieuws. Toen hebben we besloten om onze Lesley te koop aan te bieden aan hen. Zij waren namelijk al vanaf het eerste moment dol op haar.
Maar ook bij ons was er niet zo'n goed nieuws. Onze Fox had verworpen. We baalden als een stekker natuurlijk! Maar gelukkig was onze knuffelkont verder kerngezond.
Faith mocht naar de nationale deze maand. Het doel was het voorlopig keur predikaat. En die ontving ze! Helaas viel de plaatsing wat tegen. Het ging allemaal een beetje raar. Maar het doel was behaald dus op zich tevreden naar huis gegaan. En Fenne was ineens een doodbraaf veulen. Niks geen gekkigheidjes in de ring. En dat terwijl ze zo jong was!
10.

11. De dag na de keuring wist ze zichzelf nog eens extra goed te laten zien.

Deze maand werd Fox opgegeven voor een show begin september. Ze was in topvorm ondanks alles!
September:
De show die gepland was voor Fox was gecanceled.... zo jammer, weer geen show voor onze bewegingstopper.
Niet echt het jaar voor Fox zou je zeggen.
We besloten haar op het laatste moment toch nog op te geven voor een kleinere keuring hier in de buurt. En daar flikte ze het: tegenover oudere merries werd ze eerste en vervolgens kampioen drie jaar en ouder.
Geen foto van de keuring, maar zo zie je hoe goed ze eruit ziet en bewegen is voor haar een eitje.
12.

Lesley werd door haar nieuwe eigenaren opgehaald, ze kreeg het beste huisje wat we konden wensen voor haar. Want was het een sterk veulen!
Oktober/november/december
Weer wat rustige maanden, maar evengoed genieten van de pony's.
Er worden nieuwe plannen gemaakt voor het komende jaar maar ook wachten we op onze veulens die beide ongeveer eind mei geboren zullen worden. Wij kijken er weer naar uit.
Gable, ook wel Gabbie, veranderde ook veel dit jaar. Maar hij blijft die lieve en mooie hengst.
13.

Voor alle duidelijkheid nog even de ponys die we aan het einde van dit jaar op stal hebben. (weer van oud naar jong)
Powys Faith
Colliyers Pure Delite
Powys Foxtail
Perlhof Gable
Scheerdonks Lorene
Scheerdonks Fenne
14. Met Faith

Het was toch een langer verhaal dan ik verwacht had, hopelijk hebben jullie er toch een beetje van genoten.
Voor nu wens ik jullie allen een heel gelukkig nieuwjaar met mooie paardenmomenten!
15.