Juul is onze Ardenner merrie van 7 jaar oud en heeft ons, in de 4 jaar dat ze bij ons is, heel wat tranen, pijnen, onzekerhedenn en ongelukken gebracht.
Ze is door meerdere mensen als levensgevaarlijk paard bestempeld. Waar zij heen wilde ging zij heen en als mensen iets van haar vroegen kwam er bij voorbaat al agressie in haar naar boven. Ze viel gericht mensen aan en er was niet met haar aan een halster te lopen.
Na jarenlang geduld, liefde, vertrouwen, begrip en consequentie is ze langzaam uitgegroeid tot een hele brave merrie die in dit leven 3 baasjes kent. Andere mensen zijn nog een uitdaging voor haar.
Van de week hebben we besloten om voor het eerst met haar naar het strand te gaan. Hiervoor hebben we al veel buitenritten en een aantal bosritten met haar gemaakt.
Gisteren was het dan zo ver

Samen met mijn vader (eerste keer strand voor hem) en zijn ervaren paard hebben we de sprong naar de open vlakte gemaakt.

Mijn laatste strandrit heb ik als behoorlijk heftig ervaren en daardoor heb ik een angst opgebouwd voor tempo maken op buitenritten.

En vooral het strand was een plek waar ik met paarden eigenlijk niet meer wilde komen.

Uiteindelijk, omdat mijn vader zo enorm graag wilde, ben ik met hem mee geweest. En met trillende handjes ben ik op Juul gestapt.

Zodra ik opstapte voelde ik de rust, ontspanning en het vertrouwen van Juul. Na 2 minuten voelde ik mijn eigen spanning en onzekerheid wegvloeien en we hebben vervolgens een heerlijke rit kunnen maken!
Ze heeft me zelfs zo ver gekregen dat we een stuk in volle rengalop gecontroleerd het strand uit gereden hebben. (Helaas niet op film)
Wel een prachtig filmpje van ons zee-galopje
Klik

Wat een wereld dier

Bedankt voor het kijken, tot de volgende keer