In eerste instantie wist ik niet zo goed waar ik het zoeken moest, maar nadat de nodige Shetlanders en afdankertjes de revue hadden gepasseerd besloot ik dat 'het' in elk geval iets moest zijn waar ik zelf graag naar wilde kijken. Niet veel later zag ik haar hier op de boktmarkt, Yazhi TC, een mooie Welsh B jaarling gefokt door bokker Chantalll.
Kort daarna kwam bokker AniekR (die de meeste van onderstaande foto's heeft gemaakt) met haar merries bij ons staan en waren er ineens weidemaatjes in overvloed, maar toen was gelukkig de koop al rond. 
Datzelfde jaar nog gingen we naar de regionale keuring in Annen. Yazhi behaalde een mooie 1B premie en mocht ook nog eens naar de centrale keuring in Kootwijk, waar ze uiteindelijk derde werd.

Als twenter bleef ze lekker thuis en daar vermaakte ze zich prima. Ze ontwikkelde zich mooi en ging graag op de foto.

We zijn nu aanbeland bij 2017. Als inmiddels 3-jarige merrie mocht ze voor stamboekopname naar de keuring. Naar mijn idee zag ze er goed uit en stiekem hoopte ik dat ze voor het sterpredicaat in aanmerking zou komen. Tot mijn plezier was fokster Chantalll bereid om de puntjes op de i te zetten en zo vertrok ze ter voorbereiding op de keuring weer naar haar oude adres. Dat bleek een goede zet, want bij elke nieuwe foto die ik kreeg zag ze er weer beter uit.
Toen de dag van de regionale keuring in Tolbert aanbrak was ze er helemaal klaar voor.

De resultaten waren boven verwachting. Yazhi mocht als beste 3-jarige opstellen en ontving de zo gewenste uitnodiging voor de centrale keuring in Kootwijk. Bovendien werd ze ook nog eens reserve sectiekampioen, achter haar volle zus Vanety TC (gefokt en nog steeds in eigendom van Chantalll) die dus sectiekampioen werd en vervolgens ook nog eens het reserve dagkampioenschap op haar naam wist te schrijven. Een prachtige dag dus!

Maar het werd nog beter. Vooraf had ik de verwachting dat ze in Kootwijk 'leuk' mee zou kunnen doen en dat het sterpredicaat haalbaar zou zijn als ze zich goed zou laten zien. Gelukkig wist ze wat er van haar verwacht werd en zette ze weer haar beste beentje voor.

Het sterpredicaat was binnen! En hoe? Het plaatsen was een zenuwslopende aangelegenheid. De jury vroeg zelfs nog een extra rondje in draf voordat ze uiteindelijk de knoop doorhakten... En Yazhi op kop plaatsen van een mooie rubriek met in totaal 13 merries. Ik had nooit voor mogelijk gehouden dat ze ook in Kootwijk tot de beste 3-jarige zou worden uitgeroepen. Niet slecht voor een weidemaatje.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg was sleepte ze ook nog het reserve sectiekampioenschap binnen.
Zelfs nu ik het schrijf geloof ik het eigenlijk nog niet echt. Ik ben heel erg blij en dankbaar dat Chantalll en een aantal trouwe grooms (waaronder AniekR) dit mede mogelijk hebben gemaakt.

De asociale verzameling prijzen.

Daarna gauw weer met alle voetjes in de klei en terug in haar dagelijkse functie die ze met minstens zoveel plezier vervuld.

Nu ben ik toch benieuwd wat dat inhoudt, een paard keuringsklaar maken, wat er dan allemaal exact gedaan wordt
LOL