Floris de Fries aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Floris de Fries aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 11:42

Hoi allemaal!

Ik plaats hier eigenlijk nooit topics, voornamelijk omdat ik eigenlijk nooit iemand heb die foto's maakt.
Nu was gister een vriendin mee naar stal en die heeft wat foto's en filmpjes gemaakt met haar telefoon. Kwaliteit is helaas heel bagger, want binnenbak+beweging+telefoon is niet echt een topcombi.
Maar ik ben er in ieder geval erg blij mee. Zo kan ik goed zien wat ik nog kan verbeteren.

Dit topic heb ik bewust niet bij HAW gezet omdat we niet heel serieus aan het rijden waren, maar tips zijn super welkom!

Floris is nogal een dieseltje, als ik er net op zit moet ik hem altijd best wel motiveren,
en daarna wordt hij losser en wordt hij enthousiast. Helaas zijn er van de beste stukken geen foto's :Y).
Hij heeft veel moeite met buiging naar binnen, dus daar zijn we hard op aan het oefenen.
Hoeken vindt hij nog erg lastig en wil hij het liefste afsnijden.
Gister ben ik vooral bezig geweest met hem naar voren te krijgen en goed aan het been.
De voorkant heb ik zoveel mogelijk met rust gelaten nog.

Ik hoop dat binnenkort een vriendin met een echte fotocamera wat foto's van ons wil maken :)

Floris is een 7 jarige Fries. Hij is aan de schrale kant, maar is erg gevoelig en daardoor moeilijk wat zwaarder te krijgen.

Mijn aandachtspunten:
Rechtop zitten, naar voren kijken, benen lang houden en hakken niet optrekken en vooral ontspannen zitten. Ik wil Floris graag te veel helpen waardoor ik te enthousiast mee ga doen met zijn bewegingen.
Ook moet ik leren minder aan te sporen.

Opzadelen
Afbeelding

Drafje rechtsom (naar voren kijken en hakken uitdrukken)
Afbeelding

Drafje linksom (in "de moeilijkste bocht")
Afbeelding

Gas d'r op!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop (enthousiasme :+ )
Afbeelding

Rustig maar jongen
Afbeelding

Been lang houden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En klaar! Braaf paard
Afbeelding

Afbeelding

Filmpjes:

Galop

Galop

Draf

M_arjolein

Re: Floris de Fries aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:51

Floris is een erg knappe fries! Hoelang zijn jullie een combi? Op de foto's lijkt het alsof ik veel spanning bij hem zie, dit vind ik n.a.v. het filmpje wel iets meevallen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 12:45

Dank je wel! We zijn nu een jaar een combi en zijn van ver gekomen. Eerst konden we nog niet normaal een rondje over de hoefslag draven :Y)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:40

Filmpjes zien er inderdaad iets ontspannender uit dan de foto's, wel heel fijn dat er iemand een keer mee is om foto's te maken, soms oogt het anders dan het voelt!

Je hebt echt een prachtige fries! Hopelijk kan je nog lang van hem genieten wanneer je hem voorwaards neerwaards kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:29

Mooie Fries! Heb je les met hem? Ik vind het rijden er vrij onrustig uitzien en zie inderdaad ook wat spanning..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:34

Ik denk dat je behoorlijk wat coomentaar kan gaan verwachten. Maar niet van mij. Ik ben niet in de mood om commentaar te leveren :')

Je hebt een prachtig paard en de locatie ziet er schitterend uit.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:43

Mooi paard heb je zeg, wat een paard! Prachtig.

ik vind het er eerlijk gezegd niet heel fijn uit zien. 1 vraag, in draf trek je hem erg naar binnen. Waarom doe je dat, wil je afwenden? Als je stelling wilt vragen zal ik dat op een andere manier doen. Dit is niet de juiste manier naar mijn idee := ik vind ook je benen erg onrustig, spoor je hem zo aan? Lekker lang die benen. Zo jong en als hij van zo ver komt hem lekker zijn eigen tempo bepalen. Volgens mij heeft hij al genoeg moeite daarmee.

Veel succes +:)+

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:57

Heel gaaf paard heb je! Filmpjes zien er idd wel beter uit dan de foto's . Op de foto's lijkt hij continu weg te willen rennen en veel spanning te hebben. Persoonlijk zou ik zon paard eerst gaan longeren met bijzet. Ontspanning zien te creëren zonder ruiter gewicht. Net zolang totdat hij met de oortjes naar voren met de neus over de grond wil lopen. Daarna pas het rijden op pakken. Ben je bang dat hij de bocht niet haalt in galop? Je trekt hem daar erg naar binnen met het hoofd. Hij zal dan juist de bocht niet halen omdat hij over de buitenschouder weg zal lopen op deze manier. Probeer het hoofd licht gesteld of recht te houden als dat makkelijker is en met de buitenteugel de schouder te begrenzen zo zal je zien dat hij gewoon zijn bochten loopt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:29

Peelie schreef:
Ik denk dat je behoorlijk wat coomentaar kan gaan verwachten. Maar niet van mij. Ik ben niet in de mood om commentaar te leveren :')

Je hebt een prachtig paard en de locatie ziet er schitterend uit.

Precies hetzelfde, niet beledigend bedoelt. :o

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:43

Lizzyy schreef:
Mooi paard heb je zeg, wat een paard! Prachtig.

ik vind het er eerlijk gezegd niet heel fijn uit zien. 1 vraag, in draf trek je hem erg naar binnen. Waarom doe je dat, wil je afwenden? Als je stelling wilt vragen zal ik dat op een andere manier doen. Dit is niet de juiste manier naar mijn idee := ik vind ook je benen erg onrustig, spoor je hem zo aan? Lekker lang die benen. Zo jong en als hij van zo ver komt hem lekker zijn eigen tempo bepalen. Volgens mij heeft hij al genoeg moeite daarmee.

Veel succes +:)+

En hoe zou je TS dan adviseren om stelling te vragen? ;)

Ik vind jullie een frisse combinatie!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 20:49

Bedankt voor het commentaar! Heb ik veel aan. Paardje valt eerder naar binnen dan naar buiten, dus vandaar linkerstelling en binnenbeen eraan. Hebben jullie tips voor hoe ik dat beter zou kunnen aanpakken?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:50

Buitenhand meer contact houden dan de binnenhand. Nu loopt hij er echt omheen zeg maar.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:02

Maar valt hij dan niet heel erg naar binnen?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:05

Maanlicht schreef:
Maar valt hij dan niet heel erg naar binnen?

Ik zie dat je nu zo dusdanig met je binnenbrengen drijft en hierbij de buitenkant niet goed vasthoudt waardoor hij naar buiten loopt. Te overdreven, zeg maar.
Je mag je buitenbeen ook gewoon gebruik om hem een zetje naar binnen te geven hoor. Maar vergeet niet dat je binnenbeen heel erg belangrijk is. :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:10

Dank je wel! Fijne tips :)
Ga ik morgen meteen aan de slag. Ik wil het graag goed doen en nu ik het op de foto's terug zie vind ik het zelf ook wel confronterend. Het plaatje ziet er dan toch wat anders uit dan in je hoofd, haha.

Binnenkort komt een vriendin mooie foto's maken dus dan hoop ik dat we al iets aan verschil kunnen zien!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:11

Erg mooi paard en ik merk echt dat je je best wil doen! Toppie!

Alleen ik heb echt steeds het idee dat ik naar een net beleerd paard van 3 jaar oud zit te kijken die er niks van snapt + spanning. Kan ook aan mij liggen :o

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 21:14

Ik moet zeggen dat ik het bij de foto's meer vind opvallen dan bij het filmpje.

Helaas zijn foto's en filmpjes gemaakt op moment dat hij nog niet helemaal los was.
Daarbij is het ook een paard wat alles wil zien en heel nieuwsgierig is, en daardoor ook snel de draad kwijt, misschien is dat wat je ziet? En hij is natuurlijk niet zo heel stevig, haha!

Spanning valt voor mijn gevoel erg mee, hij vind het echter wel heel moeilijk, en wil graag lekker rondkijken/

Maar ik begrijp zeker wat je bedoelt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:18

Oh ik had de filmpjes niet bekeken :o

Ik heb 4 tips.
-Benen stil. Die gaan overal heen
-Als je stelling vraagt teugel naar binnen, niet naar je toe trekken
-Buitenteugel niet vergeten! Je paard loopt verschrikkelijk weg over het buiten schouder, als je je andere teugel er ook bij neemt en je corrigeerd met been hulpen moet dit een stuk beter worden
-En teugels op maat houden, ze klapperen mij nog teveel en zo kan hij nooit nageven

Maar vooral , lekker genieten :D

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:20

Wat een leuke Fries!
Moet zeggen dat je filmpjes er iets aangenamer uit zien dan de foto's. Ik denk wel dat jullie nog een lange weg te gaan hebben.

Wat ik vooral heel erg zie is een wisselwerking van elkaar in de weg zitten. Jij zit erg onstabiel. Je onderbenen zwabberen erg tegen de beweging in, doordat je vooral in de galop ook in je bekken tegen de beweging in gaat. Probeer tijdens het rijden echt wat meer op je kont te gaan zitten en te ontspannen in je hele lijf. Je bent ontzettend druk met je handen (daar kijk je ook veel naar, kijk eens lekkers voor je uit). Omdat jij niet lekker zit, merk ik aan je paard dat deze ook erg vasthoudt en daardoor ook slecht zal gaan zakken in de hals. Doordat hij daar zo strak is, gaat hij ook nagenoeg als een plank door de volte. Dit probeer jij vervolgens weer op te lossen door als ware enkel zijn hoofd naar binnen te 'trekken'. Hierin hou jij vast, waarop je paard zich ook weer vast zet. Zo blijft de cirkel rond gaan zeg maar.

Ik weet niet of je al les hebt? Maar ik denk dat jullie daar veel aan zullen hebben. Ga eerst met jezelf aan de slag. Ontspan, ga zitten en blijf verder even van je paard af. In plaats van de focus op je handen, ga je de focus leggen op het ontspannen van je spieren. Begin bij je voeten en ga zo telkens omhoog. Voel overal dezelfde 'druk', zit je ontspannen of heb je het idee dat je strak zit.

Je zal merken dat je paard daarin zal gaan zakken met de hals en pas vanuit daar kunnen jullie verder gaan werken. Zodra hij kan ontspannen over zijn rug, zijn hals wil laten vallen, kan je pas beginnen met het vragen van de juiste stelling en buiging.

Nu trekken jullie als ware tegen elkaar in. Jij spant, je paard spant, jij spant nog meer, vraagt iets aan hem wat eigenlijk helemaal niet meer kan in die houding, waardoor hij nog meer spant.

Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:30

Hij mag meer naar voor galopperen nog, hij plakt daar te veel aan je zit. Het ziet er groot uit maar hij blijft te traag. Eerst naar voor dus.

Binnenstelling niet vragen nog, laat hem eerst maar recht door die cirkel lopen, desnoods met een beetje buitenstelling zelfs! Duwtje van je buitenbeen kan ook wonderen doen :j Juist dan komt de binnenschouder vrij. Eerst recht, dan buigen, dan pas stelling erbij pakken, niet omgekeerd.

Ik vind het een erg mooi en leuk paard. Blijf goed naar voor denken, van zodra je voorwaartse reactie hebt kun je kijken of hij dan beetje wil terugkomen zonder activiteit te verliezen. Vergeet niet los te durven laten. Hij moet het zelf doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:46

Ik denk dat de beste tip die je gegeven kan worden is dat je les met hem gaat nemen. Wij kunnen hier wel schriftelijk tips gaan geven maar als je er iemand bij hebt staan die je kan helpen dan heeft dat meer effect dan zelf wat dingetjes gaan proberen lijkt mij. Het ziet er gewoon niet fijn uit en dan is het niet verkeerd om daar nu samen met iemand mee aan de slag te gaan.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 08:47

We hebben regelmatig les van de staleigenaresse. Ik zal straks even wat dieper ingaan op jullie reacties :)

Jetty1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:41

ik ken Floris en weet hoe sensibel en stresskip hij is! Maar jullie zijn onwijs gegroeid samen het afgelopen jaar! :o ga zo door, want jullie hebben wel gewoon lol samen! *\o/*