Het is alweer bijna drie maanden geleden, toen ik op een rustige zondagmorgen telefoon kreeg van stal.
"Er is een ongeluk gebeurd met History op de weide.."
Heel even stond mijn wereld stil.. En vervolgens ging alles heel snel en in een waas aan me voorbij.
History had op de weide een trap gekregen, recht op zijn linkeroog. Er moest accuut een dierenarts bij en ik moest er vanuit gaan dat het oog verloren was. Daar zit je dan op je bed..
Gelijk de dierenarts gebeld, kleren aan en op weg naar stal. Ondertussen wrijvend over mijn 33 weken zwangere dikke buik.. Ik moest rustig blijven, maar de weg naar stal duurde een eeuwigheid..
Dan komen we eindelijk aan.. En daar staat mijn liefste viendje verslagen in zijn box.. Zijn linkeroog is duidelijk kapot en er loopt bloed uit.. Hij laat het koelen met een icepack heel braaf toe, maar het was duidelijk dat zijn zicht daar al volledig weg was.. De dierenarts komt eindelijk na 1,5 uur.. ze had twee koliek spoedgevallen tussendoor op weg naar ons... Maar het vonnis was duidelijk.. Naar de kliniek voor een oog operatie..
In de kliniek komt hij trillerig van de trailer af, wat in shock, maar super braaf.
Hij volgt ons vol in vertrouwen. Ik moet hem afgeven voor de röntgenfoto's aangezien ik zwanger ben.
Gelukkig geen breuken te zien, maar het oog kan definitief niet gered worden, Het moet eruit.
Gelukkig dankzij ons koelen, kon History diezelfde avond al geholpen worden en kijk ik hopeloos toe hoe hij in de narcose ruimte op de grond ligt en opgetakeld wordt naar de opratiekamer. Daarna gaan we naar huis.. Er volgen maar liefst 8 dagen in de kliniek. History doet het mentaal super goed. Hij eet en is vrolijk, alsof alles de normaalste zaak was. Echter na 2 dagen wordt hij koliekerig en krijgt koorts.
Hij mocht dus niet eerder mee naar huis. Hij moest het weekend ook blijven. Maar na 8 dagen is de koorts en infectie in zijn oog weg en mag hij eindelijk mee naar huis!
Hier volgden 10 dagen boxrust, enkel aan de hand stappen en grazen. Een nieuwe wereld gaat open qua ontdekken en handelen. Maar His is mega sterk van karakter. Hij volgt ons moeiteloos overal naartoe. Zelfs zijn blinde kant op draaien doet hij zonder aarzelen. Dus als snel ontdek ik, dat ik gewoon normaal met hem kan blijven doen. Na 10 dagen mag hij eindelijk weer los op de paddock, en daar genoot hij met volle teugen van. Hij ging snoeihard door de bochten en maakte de kleinste spin draaien zijn blinde kant op. Ik moest lachen om hem en wist toen zeker... dit komt goed! Slechts 6 weken na zijn operatie mocht hij terug de kudde in, want daar hoort hij nu eenmaal gewoon thuis. Daar is mijn vriendje het gelukkigste. De trap was een ongelukkig ongeluk, het typische op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.
Door mijn zwangerschap was rijden voorlopig geen optie. En door zijn oog operatie is gelijk besloten hem op vakantie te doen. Dus toen hij weer de weide op mocht, is zijn vakantie echt begonnen. Sinds ik bevallen ben 4 weken geleden, is zijn verzorgster weer actief gaan longeren met hem. Zodat we het rijden binnenkort weer kunnen oppakken en zijn rugspieren alweer wat getraind zijn.
Het longeren was even wennen in het begin, als je veel op lichaamstaal gewend bent. Maar gelukkig had ik voor mijn bevalling via grondwerk al het een en ander getraind. En wat pikt hij het allemaal super goed op. Nu zijn we bijna zover dat ik geheeld ben van mijn bevalling en binnenkort voor het eerst weer op zijn rug ga klimmen.
Zoals History tot nu toe met zijn zicht is omgegaan, verwacht ik totaal geen rare dingen met het rijden in de toekomst. Uiteraard zullen we onze momentjes gaan beleven waarin we samen moeten gaan ontdekken hoe we iets moeten gaan oplossen. Maar met het karakter en vertrouwen van mijn viervoeter zit het ruim goed. Hij bewijst maar weer dat dieren sterk en veerkrachtig zijn. Ze leven in vandaag, en niet toen hij wel nog volledig zicht had. Hij leeft zijn leventje nog even ondeugend en eigenwijs. Hij laat zich totaal niet belemmeren!
History is back, and even stronger with one eye!
Paspoortje:
Naam: History (His)
Ras: Fjord X Pinto (/QH)
Leeftijd: 5 jaar
Geslacht: Ruin
1. Net 1 week voor zijn ongeluk had ik een fotoshoot met hem en mijn zwangere buik. Alsof dat zo moest zijn..

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8. Toen de dag van zijn ongeluk

9. Paar dagen later in de kliniek

10. Aankomst thuis!

11. Na 10 dagen eindelijk weer vrijheid!

12. Na 15 dagen

Hier een filmpje van het grondwerk waar ik zo ontzettend trots op ben.
Zelf ben ik hier 37 weken zwanger. En na dit filmpje had ik eindelijk rust en wist ik zeker dat hij klaar was voor de weide. En kon ik me eindelijk weer gerust concentreren op dat kleine meisje in mijn buik.
13. Eindelijk terug op de weide!

14. 2 weken geleden weer een keertje zadel erop gelegd met longeren

15. Dit doet me heel goed om te zien. Vlak voor zijn ongeluk hadden we hem geïntroduceerd aan springen. Dit hoopte ik na mijn zwangerschap zelf met hem te kunnen doen. Ik ben absoluut geen springruiter, maar met His wou ik gaan proberen. Na zijn ongekluk dacht ik dus dat dit geen optie meer zou worden... Tot ik dit zag...

Dus nu is het wachten tot de dag dat ik eindelijk weer bovenop zijn rug mag genieten.
Wat ben ik ongeloofelijk trots op mijn kanjer en alles wat hij doorstaan heeft.
Zo veerkrachtig, zo sterk, zo stoer... En uiteraard, de ALLERMOOISTE!
. Super fijn dat hij het zo goed doet! En gefeliciteerd met de geboorte van Logan!
.
)