Oooh wat ben ik blij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

Oooh wat ben ik blij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 13:09

Hoihoi !

nadat ik 2 weken geleden dit topic opende : [RIJ-ITP] Voor de 4e keer op Special Elin! kon ik het nu niet laten om onze vooruitgang te laten zien.
Een getrainder oog ziet waarschijnlijk meer dan ik zie, ik voel het meestal alleen.
Elin is heel veel meer gaan ontspannen. Zeker haar stap is ontzettend veel beter. De draf blijft nog wat vlot en daar is alles nog iets moeilijker, maar ook daar zijn steeds meer mooie momenten te zien. Behalve meer ontspannen en meer rust begint ze nu ook wat meer na te geven (niet omdat ik het vraag, maar ze bied zich zelf aan).
We hebben inmiddels denk ik ongeveer de 10e keer rijden te pakken en ik ben zo ontzettend blij hoe goed ze het doet !
Ik hoor graag wat jullie er van vinden. Veel leerpunten zijn natuurlijk bekend qua mijn rijden , maar ik hoor zowel graag tips voor haar als voor mijzelf (houd het dan wel vriendelijk, ik ben hier blij mee dus wil niet de grond in geboord worden := )

Nu ga ik mn mond houden , ik hoop dat jullie net zo tevreden zijn over de vooruitgang als ik.
De foto`s staan niet op volgorde

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even netjes halthouden 8-)
Afbeelding

Een ietwat enthausiaste draf :=
Afbeelding

Maar het kan ook gewoon netjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn favoriet <3

Afbeelding

Nogmaals bedankt voor de hulp en de foto`s Mara!
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 28-07-17 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak uit titel verwijderd.

Faylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:44

Ik vind de eerste reeks fijner om naar te kijken, paard is daar meer voor de loodlijn. Paardjehoortdaar niet achter. Er staat al n pluk manen omhoog bij waar de valse knik zit. Zorg dat de nekhoogste punt blijft en niet ergens bij c3 c4 . Lekker genieten van je pony. Is eenleukdier. In mijn beleving mag je meer naar voor met he hand en niet te zwaar zitten om de rug nog wat te ontlasten. Dier is nog piepjong en nog lang niet uitontwikkeld, wees er zuinig op !

Eapy

Re: Oooh wat ben ik blij :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:50

Mooie combi!!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 14:33

Faylan schreef:
Ik vind de eerste reeks fijner om naar te kijken, paard is daar meer voor de loodlijn. Paardjehoortdaar niet achter. Er staat al n pluk manen omhoog bij waar de valse knik zit. Zorg dat de nekhoogste punt blijft en niet ergens bij c3 c4 . Lekker genieten van je pony. Is eenleukdier. In mijn beleving mag je meer naar voor met he hand en niet te zwaar zitten om de rug nog wat te ontlasten. Dier is nog piepjong en nog lang niet uitontwikkeld, wees er zuinig op !

Ik doe mn best. Qua houding is het nog een beetje dat ze veel wisseld qua tempo. Vind ik moeilijk om goed te blijven zitten. Qau hals doet ze dit zelf. Niet iets wat ik vraag dus kan er nu ook nog weinig aan doen.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:38

Ik vind het er goed uit zien hoor! Ja paardje loop soms iets achter de loodlijn, maar het is nog lang geen rollkür ofzo. Kan niet zo heel veel kwaad. Je ziet dat hij (en jij) nog gewoon een beetje zoeken naar de juiste houding, komt vanzelf wel! Let er wel op dat je je handen gelijk houd. Je ziet dat jouw rechterhand wat strakker staat. Het bit komt namelijk ook aan die kant wat meer uit de mond.

Succes verder! Leuk dier!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 14:46

Eapy schreef:
Mooie combi!!

Dankje :D

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 14:48

jesss_amigo schreef:
Ik vind het er goed uit zien hoor! Ja paardje loop soms iets achter de loodlijn, maar het is nog lang geen rollkür ofzo. Kan niet zo heel veel kwaad. Je ziet dat hij (en jij) nog gewoon een beetje zoeken naar de juiste houding, komt vanzelf wel! Let er wel op dat je je handen gelijk houd. Je ziet dat jouw rechterhand wat strakker staat. Het bit komt namelijk ook aan die kant wat meer uit de mond.

Succes verder! Leuk dier!

Klopt , beide nog wat zoekende. Voor mij het eerste jonge dier dat ik rijd , is wel wat anders dan mijn ruin van 12 haha :j
Mijn handen zijn inderdaad een dingetje. Op mijn ruin verbeterd dit inmiddels heel erg maar ik merk dat ik door haar "zoeken" hier er toch een stuk meer moeite mee heb.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:12

Wat zit jij er blij en trots op :D
Ontzettend leuk dat het zo goed gaat met jullie :)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 17:15

Mariett schreef:
Wat zit jij er blij en trots op :D
Ontzettend leuk dat het zo goed gaat met jullie :)

Dat ben ik ook :')

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:18

Heel knap en wat zien jullie er goed uit zo samen!

Weet je.. met die jonkies is het al super knap dat je na een aantal keer rijden lekker braaf door de baan kunt, en de ene periode knikken ze er wat achter, dan weer wat voor, dat wordt vanzelf stabieler. Ik zie in ieder geval geen ruiter die het paard in de krul trekt.

Ik zag de opmerking dat iemand zei dat je wat meer mee mag geven in je hand, daar ben ik het opzich wel mee eens, maar weet zelf ook hoe lastig dat is met een jong paard ;). De beste stuurlui staan aan wal zeg ik altijd maar :).

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 17:23

JustLizz schreef:
Heel knap en wat zien jullie er goed uit zo samen!

Weet je.. met die jonkies is het al super knap dat je na een aantal keer rijden lekker braaf door de baan kunt, en de ene periode knikken ze er wat achter, dan weer wat voor, dat wordt vanzelf stabieler. Ik zie in ieder geval geen ruiter die het paard in de krul trekt.

Ik zag de opmerking dat iemand zei dat je wat meer mee mag geven in je hand, daar ben ik het opzich wel mee eens, maar weet zelf ook hoe lastig dat is met een jong paard ;). De beste stuurlui staan aan wal zeg ik altijd maar :).

Bedankt voor deze reactie !
Geeft weer een goed gevoel.
Ik weet inderdaad dat daar aandacht heen moet , maar ik denk dat dat gewoon allemaal een beetje tijd nodig heeft en dat het inderdaad wel beter word naarmate we meer rijden :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:34

Dat weet ik zeker! Je bent je ervan bewust en dat scheelt al heel veel.

Ik heb vorig jaar mijn ene jonkie iets meer doorgereden samen met mijn instructrice (was wel een aantal weken in training geweest, heb de echte basis niet zelf gedaan) en nu dit jaar mijn andere jonge paard (ook eerst voor de aller eerste basis in training geweest).

Het enige wat wij ze leren in het begin is dat ze niet met hun hoofd naar de sterren mogen lopen en verder moeten ze het zelf "uitzoeken" en op eigen benen lopen.. dat is dan soms idd wat achter de loodlijn en soms ervoor en soms netjes erop.. Als je paardje straks wat meer bevestigd is dan kun je als hij erachter kruipt wat meer van je hand af gaan rijden en bewuster met zijn hoofd bezig zijn..

nu niet de focus op zn hoofd leggen maar gewoon op contact krijgen op 2 teugels en tussen 2 benen houden en lekker oefenen!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:39

Ik vind je netjes zitten hoor TS, je zit op elke foto hetzelfde dus ondanks dat je op een jonkie zit die vaak nog wat wiebelen zit jij blijkbaar aardig in balans. Rechter handje rechtsom is idd een aandachtspuntje. Je mag best nog wat overdreven sturen maar doe dat vooral opzij zonder terug te werken. Mocht het sturen lastig gaan dan is een kneveltrensje misschien een idee, veel jonkies reageren daar goed op.

Verder lekker zo doorgaan, het is logisch dat ze af en toe te diep komt, ze moet nog kracht en balans opbouwen en dat heeft gewoon tijd nodig. Oh en wel foto's blijven posten van je knappe merrie hoor!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:45

Wanneer je nu ook je beugels een gat of twee langer doet en je bekken wat kantelt zodat de holle rug minder word is het plaatje en je houding nog beter.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 18:03

JustLizz schreef:
Dat weet ik zeker! Je bent je ervan bewust en dat scheelt al heel veel.

Ik heb vorig jaar mijn ene jonkie iets meer doorgereden samen met mijn instructrice (was wel een aantal weken in training geweest, heb de echte basis niet zelf gedaan) en nu dit jaar mijn andere jonge paard (ook eerst voor de aller eerste basis in training geweest).

Het enige wat wij ze leren in het begin is dat ze niet met hun hoofd naar de sterren mogen lopen en verder moeten ze het zelf "uitzoeken" en op eigen benen lopen.. dat is dan soms idd wat achter de loodlijn en soms ervoor en soms netjes erop.. Als je paardje straks wat meer bevestigd is dan kun je als hij erachter kruipt wat meer van je hand af gaan rijden en bewuster met zijn hoofd bezig zijn..

nu niet de focus op zn hoofd leggen maar gewoon op contact krijgen op 2 teugels en tussen 2 benen houden en lekker oefenen!

Dat is inderdaad wat ik nu probeer ! Dankjewel voor de reactie !
Dee_Es schreef:
Ik vind je netjes zitten hoor TS, je zit op elke foto hetzelfde dus ondanks dat je op een jonkie zit die vaak nog wat wiebelen zit jij blijkbaar aardig in balans. Rechter handje rechtsom is idd een aandachtspuntje. Je mag best nog wat overdreven sturen maar doe dat vooral opzij zonder terug te werken. Mocht het sturen lastig gaan dan is een kneveltrensje misschien een idee, veel jonkies reageren daar goed op.

Verder lekker zo doorgaan, het is logisch dat ze af en toe te diep komt, ze moet nog kracht en balans opbouwen en dat heeft gewoon tijd nodig. Oh en wel foto's blijven posten van je knappe merrie hoor!

Overdreven sturen probeer ik juist niet te veel. Heb het idee dat dit wat te veel onrust veroorzaakt. Verplaats mn handen duidelijk opzij , maar zonder ze te veel extra uit elkaar te halen. Kneveltrens ken ik inderdaad , is iets om in mn achterhoofd te houden als ze het moeilijk blijft vinden , ik laat het eerst even zo en zie wel even wat dit doet na nog 10 keer rijden :)

bigone schreef:
Wanneer je nu ook je beugels een gat of twee langer doet en je bekken wat kantelt zodat de holle rug minder word is het plaatje en je houding nog beter.

Ik heb ze expres wat kort , ik kan zo nog net even makkelijker haar uit zitten wanneer ze in het begin nog iets te veel energie heeft en vooral hard wil gaan :D Dus dit is even tijdelijk zo zodat ik haar niet in de weg zit wanneer ze even te hard gaat. Ik rijd normaal met mijn beugels 4 gaten langer op mijn ruin van 12 :')

Peelie

Re: Oooh wat ben ik blij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:29

Ik vind het er super netjes uitzien voor zo weinig onder het zadel!

Ik vind recaties over achter de teugel en nog geen rolkur dan ook erg jammer. Duidelijk mensen die geen verstand hebben van jonge paarden.

Veel plezier met het verder doorrijden van je jonge paard. Volgens mij kan ze heel behoorlijk bewegen :)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 08:53

Peelie schreef:
Ik vind het er super netjes uitzien voor zo weinig onder het zadel!

Ik vind recaties over achter de teugel en nog geen rolkur dan ook erg jammer. Duidelijk mensen die geen verstand hebben van jonge paarden.

Veel plezier met het verder doorrijden van je jonge paard. Volgens mij kan ze heel behoorlijk bewegen :)

Dankjewel :o
Ze kan fantastisch bewegen! Nu moet ik het eruit gaan halen :')

Zamba

Re: Oooh wat ben ik blij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:54

Het ziet er super uit! Wat hierboven allemaal al beschreven is! En dat gedoe met achter de loodlijn lopen lekker links laten liggen! Je weet zelf beter en je weet dat dit niet iets is wat jij zo erin rijd. Lekker doortrekken en die loodlijn en langere beugels e.d. komen vanzelf!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:02

Zamba schreef:
Het ziet er super uit! Wat hierboven allemaal al beschreven is! En dat gedoe met achter de loodlijn lopen lekker links laten liggen! Je weet zelf beter en je weet dat dit niet iets is wat jij zo erin rijd. Lekker doortrekken en die loodlijn en langere beugels e.d. komen vanzelf!

Dankjewel ! Fijn om dit te lezen !

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:20

Leuk dier om te zien en qua rijden komt het wel goed!
Het volgende doet niets af aan je rijden maar ik vind het niet mooi om te zien: Je dekje ligt teveel naar voren. Probeer een klein randje voor je zadel te houden. Je rijdt met een neusriem van een stang en trens zie ik. Naar mijn idee hangt hij scheef. Aan 1 kant ligt hij mooi voor het kaakbeen, aan de andere kant lijkt hij te laag te hangen. Scheef dus. Een gaatje strakker en hij hangt recht.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 17:22

karijn schreef:
Leuk dier om te zien en qua rijden komt het wel goed!
Het volgende doet niets af aan je rijden maar ik vind het niet mooi om te zien: Je dekje ligt teveel naar voren. Probeer een klein randje voor je zadel te houden. Je rijdt met een neusriem van een stang en trens zie ik. Naar mijn idee hangt hij scheef. Aan 1 kant ligt hij mooi voor het kaakbeen, aan de andere kant lijkt hij te laag te hangen. Scheef dus. Een gaatje strakker en hij hangt recht.

Dankjewel!
Klopt , dat dekje stoort mij ook haha. Is een vzh dekje dus lijkt sowieso al anders en hij ligt ook al iets te ver naar voren. Het is gewoon een gecombineerde neusriem , maar zonder de sperriem. Ik heb de neusriem soms scheef idd , dat vergeet ik altijd , maar heb ze ook erg los , dus denk niet dat het echt kwaad kan. Moet er eigenlijk gewoon om denken...