Lusitano Santi & zijn WE wedstrijddebuut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Lusitano Santi & zijn WE wedstrijddebuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 19:18

Afgelopen weekend was er een Working Equitation wedstrijd bij de Human&Horse Academy in Kootwijkerbroek. Ik besloot mee te doen met Santi (Estame JF), maar omdat we verder geen ervaring hebben met wedstrijden en/of WE (alleen 1x eerder een trailparcours clinic gedaan voor de fun) besloten we op vrijdag al te gaan zodat we een parcoursles konden doen bij jurylid Antonio Vicente. :j

Normaal doe ik met Santi historische dressuur en rossfechten wat ook ‘werk’gerichte disciplines zijn, dus dat had wel wat overeenkomsten.

Op vrijdag was hij wel wat gespannen. Hij gaat vaak mee op pad, maar dan kan hij op locatie altijd nog wel een beetje acclimatiseren. Nu was het hup, van de trailer af, zadel erop en aan de bak, haha. In de eerste instantie vond hij veel van de obstakels wel spannend, maar deed het toch allemaal. Wat erg leuk was, was dat Antonio de fokker van Santi goed kent en het heel leuk vond om een JF Lusitano in Nederland te zien.

Foto’s van de clinic zijn gemaakt door Esther Kok.

Ik had verwacht dat hij de brug eng zou vinden maar die vond hij eigenlijk wel prima.

Afbeelding

De kan overzetten vond hij daarentegen erg spannend vanwege het metalige geluid wat dat maakte (vooral grappig aangezien ik dus normaal aan zwaardvechten te paard met hem doe, dus hij is best wel gewend aan metalige geluiden rondom zijn hoofd, de sukkel :') ).

Afbeelding

Het allermooist vond hij de cattlepen, lekker scheuren. Helaas bleek deze bij de wedstrijd alleen in stap te mogen en toen vond Santi het maar onzinnig dat we er niet hard doorheen mochten. _O-

Na de clinic zijn we terug naar huis gegaan zodat Santi op z’n vertrouwde stal kon slapen. De volgende dag begon alweer vroeg, met hengstenvlechten en vaquero staartknopen. En toen weer op pad! We waren een beetje aan de late kant dus het was een beetje gehaast, maar uiteindelijk zat ik in mijn Portugese rijkostuum op een glimmend en traditioneel opgetoomd paard. *\o/*

En toen de dressuurproef. Die ik niet echt geoefend had ( :o ), dus ik was a) toch al nerveus en b) nog nerveuzer omdat ik bang was dat ik de volgorde van de proef zou vergeten.

Foto’s van de wedstrijd zijn gemaakt door Amanda Melchior.

Santi’s mooie koppie.

Afbeelding

Dit vind ik ook een gave plaat.

Afbeelding

Bij het groeten. Santi vond al die aandacht wel leuk. Deze foto is ook echt zó hem, en ook heel rastypisch. Vurig en edel, zoals een Lusitano hoort te zijn. Ik denk erover om deze foto uit te laten vergroten. <3

Afbeelding

Stukje galop. Voor galop had ik de hoogste scores op m'n protocol. Helaas begon hij bij de overgang naar draf met vliegende wissels te strooien (daar trainen we momenteel op en blijkbaar wilde hij graag even showen hoe mooi hij dat wel niet kan := ).

Afbeelding

Schattig drafje. Draf is niet zijn beste gang, maar tijdens de proef ging het best lekker en later lukte zelfs het strekken over de diagonaal best aardig.

Afbeelding

Zelfingenomen Lusitano hoort het jury commentaar aan. _O-

Afbeelding

’s Middags de stijltrail. Santi was zo ontzettend zen, maar wel erg voorwaarts. Dat had het enige jury commentaar tot gevolg dat ik echt als niet terecht ervaarde, namelijk dat hij nerveus was en dat was hij tijdens de trail (gelukkig juist) niet! Zelfs niet bij de superenge kan. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De trail ging voor mijn gevoel echt lekker. Wat ik lastig vond waren de vele eenvoudige wissels (bijvoorkeur over stap) met een paard dat vliegende wissels in zijn systeem heeft en dat eigenlijk wel een stuk makkelijker vindt dan terug moeten schakelen. De slalom had in draf gemogen maar ik wilde hem toch in galop proberen dus nam het risico, helaas waren we het daar niet helemaal met elkaar eens. Verder ging hij bij het achterwaarts in een bloempot staan, maar ik was wel heel trots dat hij daar vrij rustig onderbleef. En het allerschattigst (maar wel heel fout) was dat hij bij het overzetten van de kan een piaffe aanbood. :')

Al met al een leuke dag, ik ben echt heel trots op hem. :+: Veel geleerd, veel ervaring opgedaan, en vooral veel lol gehad. En uiteindelijk nog beloond met een 12e plek van de 21 deelnemers. :D

We hebben nu wel de smaak te pakken, dus hopelijk binnenkort weer eens ergens een clinic of wedstrijdje doen!

lies_sparkle

Re: Lusitano Santi & zijn WE wedstrijddebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:21

Wat een prachtig, trots beestje!

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:27

Superleuk en wat een mooie Lusitano :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:30

Was leuk je in het echt te ontmoeten en jullie deden het echt heel goed voor nieuwkomers die dit voor het eerst deden!

Die van jou wil gewoon hogere klasses starten, waar hij ook speedtrail mag rijden en vliegende wissels.
Heerlijk paard heb je aan Santi.

Tot in September??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:31

Working equitation is zo leuk.
Mooie combinatie zijn jullie samen

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 19:33

Thanks allemaal!

Sjolvir schreef:
Tot in September??

Ik denk het wel! Misschien dan toch level 2, ondanks dat Antonio dat afraadde (omdat hij hem gespannen vond, maar daarover verschilden we dus van mening). Ik ga proberen de oefenwedstrijd in Culemborg mee te doen en als dat goed gaat misschien toch level 2 bij HH in september. Inderdaad vanwege de vliegende wissels en omdat de speedtrail gewoon het allercoolst is. :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:38

Mijn juf reed daar ook.

Prachtige foto's en een prachtig paard.

Ik hoop ooit om nog eens zover te zijn dat ik met de mijne daaraan mee kan doen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:42

rider schreef:
Thanks allemaal!

Sjolvir schreef:
Tot in September??

Ik denk het wel! Misschien dan toch level 2, ondanks dat Antonio dat afraadde (omdat hij hem gespannen vond, maar daarover verschilden we dus van mening). Ik ga proberen de oefenwedstrijd in Culemborg mee te doen en als dat goed gaat misschien toch level 2 bij HH in september. Inderdaad vanwege de vliegende wissels en omdat de speedtrail gewoon het allercoolst is. :D

Vanwege je vliegende wissel moet je WE3 rijden he?! NIET 2!! In de 2 zitten eenvoudige wissels, GEEN vliegende :+ En verknallen van je eenvoudige wissels wordt in de 2 harder afgestraft dan in de 1.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:43

WE lijkt mij echt heel gaaf. Ziet er leuk uit :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:54

Wat een hunk is hij toch <3
Ziet er erg gaaf uit, lijkt me moeilijker dan het lijkt!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:55

Wat grappig joh. Ik ken dit helemaal niet
Lijkt me erg leuk om mee te doen ja
Die piaffe haha. /3 NIet?? oh ik dacht dat je dat wou. Nou vooooooruit dan ga ik wel stilstaan /3

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:14

rider schreef:
Thanks allemaal!

Sjolvir schreef:
Tot in September??

Leuk, ik volg jullie al vanaf de koop in Portugal.

Culemborg zeg je, nu maak je me nieuwsgierig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:25

Lastig als je paard al teveel knopjes heeft voor het eerste niveau, je ziet hem in het filmpje ook echt continu nadenken over wat jij vraagt en wat hij nou zelf zou aanbieden. :D
Erg leuk om te zien, en de foto's zijn inderdaad het uitvergroten waard. Ik vind vooral de laatste draffoto erg mooi, erg compact en beheerst, echt Lusitano-power. :j

Ik weet trouwens niet of de jury vond dat hij gestresst was in de trail die op het filmpje staat, maar ik kan me wel voorstellen dat ze tot die interpretatie komen omdat hij zo extreem kort stapt en draaft. De achterhoeven komen nauwelijks in de buurt van de afdruk van de voorhoeven, dus misschien bedoelen zij meer de lichamelijke ontspanning in de zin van het echt door het lijf lopen vanuit een voorwaarts-neerwaarts denkend paard, en interpreteer jij spanning meer als psychische stress?
Toevallig hadden we hier vandaag een soortgelijke spraakverwarring toen de dierenarts zei dat onze shetlander in een perfecte conditie was en mijn zusje zei dat hij juist al maanden niet meer gewerkt had en hij dus een heel matige conditie had. De dierenarts bedoelde met conditie vet/spiergehalte, mijn zusje dacht bij conditie aan uithoudingsvermogen. 8-)

Klopt het trouwens dat je rijrok los zat? Ik dacht eerst dat je een hele lange slipjas aan had, maar toen zag ik de achterkant en dat je een los bovenstukje aanhad. Het lijkt alsof je de rijrok niet aan de binnenkant van je benen vastgemaakt hebt, of dat dat losgeschoten is? Hij hoort tijdens het rijden namelijk het hele been bedekt te houden en geen 'split' richting het dijbeen te geven - of dit moet een type rijrok zijn wat ik niet ken.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 20:36

Bedankt voor de leuke reacties!

Sjolvir schreef:
Vanwege je vliegende wissel moet je WE3 rijden he?! NIET 2!! In de 2 zitten eenvoudige wissels, GEEN vliegende :+ En verknallen van je eenvoudige wissels wordt in de 2 harder afgestraft dan in de 1.

Argh. Waarom. :')

@Xyzutu: Ja, die knopjes zijn een issue, en hij heeft toch al meer go dan whoa. Was ook wel grappig bij de dressuurproef, eerst was hij wat overdonderd en toen kon ik de oefeningen allemaal wel aardig corrrect rijden. Halverwege kreeg hij de jury in de smiezen, draaide er zo'n oor heen zo van, oh? aandacht voor mij? Zal ik even een showtje geven? Hij probeerde ook te knielen voor Antonio tijdens de clinic. Het is zo'n grappig beest. :')

En nee, ze bedoelden echt geestelijke spanning, ze vonden hem onrustig bij de obstakels. Grappig overigens, want Antonio zei nog dat hij vond dat Santi voor een Lusitano juist zo'n goed stap en draf heeft. En ja, de rijrok zat los, want ik had de straps thuis laten liggen. _O- Wat dat betreft ben ik dan totaal ook weer geen persoon voor wedstrijden want als m'n hoofd niet vast zat liet ik die waarschijnlijk ook thuis liggen. Ik was in de eerste instantie ook m'n cap vergeten en op een haar na ook het paspoort. Volgende keer maar een checklist maken. :D

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:28

Leuke foto's en filmpjes! Leuke combinatie. waar op het protocol had je de aantekening staan dat ie nerveus was? Bij de trail of dressuur? Ik weet het zo even niet meer........... waren veel combinaties in het weekend hihi.
En tot september ;-)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:37

Leuk met deze foto's er bij! Ik vind de 2e in kledij echt ongelofelijk stoer!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 21:45

quintusgl schreef:
Leuke foto's en filmpjes! Leuke combinatie. waar op het protocol had je de aantekening staan dat ie nerveus was? Bij de trail of dressuur? Ik weet het zo even niet meer........... waren veel combinaties in het weekend hihi.
En tot september ;-)

Bij dressuur als algemene aantekening bij 'submission' en in de trail bij de roundpen, beide kanten op en bij de kan. En ook weer als algemene aantekening bij submission, "too tense". En Antonio zei het ook nog specifiek, ook toen ik vroeg of het misschien beter was om WE2 te starten omdat het paardje eigenlijk meer wil doen dan nodig is voor WE1. :) En bij de prijsuitreiking werd ook nog herhaald dat hij "wel een beetje stressig"was, haha. :') Maar goed, op zich kent de jury het paard ook niet en ze kunnen ook niet in z'n koppie kijken natuurlijk. Terwijl ik echt het gevoel had dat ik de proeven doordreef op een oceaan van kalmte. Want als hij wel stress heeft dan voel je ook echt dat je op een bom zit, zeg maar, die ieder moment af kan gaan. :j Gelukkig is hij wel te rijden en te beheersen ook als hij 'af' gaat, maar ik vond het juist zo'n positieve ervaring omdat ik verwacht had dat het een circus zou worden en hij dus juist innerlijk ontzettend chill was.

Maar hey, ik moet hem gewoon beter en vloeiender rijden, dan toont zijn energie wellicht ook al anders.
Laatst bijgewerkt door rider op 20-07-17 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:47

Ziet er goed uit! Is er al een datum bekend in september?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 21:49

Thanks! 21-24 september. Op donderdag en vrijdag weer clinics van Antonio en mogelijkheid tot parcours gebruiken, denk ik, en 23-24 de wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:15

rider schreef:
En nee, ze bedoelden echt geestelijke spanning, ze vonden hem onrustig bij de obstakels. Grappig overigens, want Antonio zei nog dat hij vond dat Santi voor een Lusitano juist zo'n goed stap en draf heeft.

Dat laat dan maar weer eens zien hoe het camerastandpunt de boel kan vertekenen, want daar(door?) lijkt hij juist heel kort te lopen, maar de camera filmt natuurlijk ook steeds schuin van voren/achteren dus dat wordt een kort paard nog veel korter.

Ik zou het trouwens niet persoonlijk nemen dat de jury steeds aangaf dat hij zo gestrest oogde; WE is net zoals de dressuur een jurysport maar vooral ook een kijkerssport; als een paard steeds dribbelt voor obstakels/zijn hoofd omhoog gooit voor overgangen dan ziet dat er gestrest uit. Het kan goed zijn dat hij juist heel ontspannen voelt, maar de jury kan alleen afgaan op wat ze zien en dat is blijkbaar niet het beeld dat zij als ideaal zien bij WE. Dus op zich positief dat ze bij combinaties waarbij het gevoel misschien wel klopt maar het plaatje niet dat ze dat ook gewoon in hun niveau-advies meenemen. Alleen wel jammer als je juist een overachiever als paard hebt die juist zou kunnen ontspannen van moeilijkere oefeningen in de hogere levels, en juist makkelijk gestrest oogt als hij saaie dingen moet uitvoeren.
Aan de andere kant; als dit de eerste keer was dat hij deze hindernissen deed dan zou het ook zomaar kunnen dat als je dit nog X keer oefent dat hij ze op een gegeven moment gewoon slapend doet, niet meer versnelt/verkort/het hoofd opgooit rond de hindernissen en dat hij dan gewoon ontspannen genoed oogt voor het volgende niveau.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 00:03

xyzutu2 schreef:
rider schreef:
En nee, ze bedoelden echt geestelijke spanning, ze vonden hem onrustig bij de obstakels. Grappig overigens, want Antonio zei nog dat hij vond dat Santi voor een Lusitano juist zo'n goed stap en draf heeft.

Alleen wel jammer als je juist een overachiever als paard hebt die juist zou kunnen ontspannen van moeilijkere oefeningen in de hogere levels, en juist makkelijk gestrest oogt als hij saaie dingen moet uitvoeren.

Oh, sorry, ik zit half te slapen. Nee, je hebt wel gelijk dat hij in de trail wat kort loopt. In de dressuur liep hij in stap en draf veel beter, en op vrijdag bij het losrijden ook (ondanks dat hij toen dus wel stressig was, lol :') ), dus Antonio's opmerking over dat hij goede gangen heeft ging niet over de trail.

Wat betreft de moeilijkere oefeningen, dat is spijker op de kop en ook de reden dat ik overweeg in een hogere klasse te starten. Santi vindt dingen al snel saai en dan zorgt hij wel voor z'n eigen entertainment. :') Dat geeft mij ook meer handvatten als hij wel daadwerkelijk een beetje stressig of spooky is, want hij ontspant vrij makkelijk als je hem aan het werk houdt.

We hebben thuis overigens wel wat traildingetjes geoefend en op buitenrit komen we ook regelmatig hekjes en bruggetjes en dergelijke tegen, dus op zich kent hij het wel. Maar hij kan af en toe wat wisselvallig zijn met dit soort dingen, soms staat z'n pet verkeerd en is de hele wereld eng. :') Ik denk wel dat als hij meer routine krijgt het makkelijker wordt. Maar ik vrees ook dat als hij eenmaal de speedtrail heeft mogen doen dat stijl helemaal een verzoeking wordt, haha. Antonio vond hem ook meer een type voor speed.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:57

Leuk verslag en mooie video heb je gemaakt.
Je hebt een super stoer paardje!
Leuk om je te ontmoeten en vast kom ik je nog eens tegen op wedstrijd ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:17

Even over to tense, dat is mijn fjord ook (nog te druk moet less tension more relaxation and more submission en mijn zwarte moet duracells van Antonio :+ :Y) :D ), daarmee bedoeld Antonio heel simpel dat er meer rust gecreerd moet worden, voor Santi's doen was hij allicht al heel rustig, maar voor een standard paard was hij niet rustig en nog steeds te gespannen.
Submission is het doen van de hindernissen zonder enige aarzeling, hectiek en in alle rust, neus er ergens uit is onvoldoende submission er achter duiken idem, niet bij 1e vraag netjes in het frame blijvend achterwaarts is onvoldoende submission, ongevraagde passage op piaffe passen of niet stilstaan waar het moet.. juist ja.. dat ook :') (en Yes.. we were guilty as well at this)
Zo moet je het zien.

En het is nou ook niet bepaald dat Antonio geen druktemakers of Lusitano's gewend is daar waar hij vandaan komt gok ik zo....

HIj benoemd gewoon de werkpunten waarmee als je die kan verbeteren je betere punten zal gaan scoren op wedstrijd. Nou zal die van jou allicht nooit de rustigste en afwachtenste worden, maar er valt nog van alles aan te sleutelen, hij is nog geen 20 en heeft nog niet de hele wereld gezien, dus zal echt nog stukken relaxter worden. (die beige van mij ook hoop ik)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:53

Ik hoop jullie ooit een keer te kunnen zien, want jullie zijn zo'n geweldig duo! Word altijd helemaal blij als ik een topic van jullie zie.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 10:11

Sjolvir schreef:
Nou zal die van jou allicht nooit de rustigste en afwachtenste worden, maar er valt nog van alles aan te sleutelen, hij is nog geen 20 en heeft nog niet de hele wereld gezien, dus zal echt nog stukken relaxter worden. (die beige van mij ook hoop ik)

Daar hopen we dan maar op. _O- We zullen zien hoe het de volgende keer gaat. :)

Maava schreef:
Ik hoop jullie ooit een keer te kunnen zien, want jullie zijn zo'n geweldig duo! Word altijd helemaal blij als ik een topic van jullie zie.

We gaan vast vaker wedstrijdjes doen. En in augustus heeft Santi weer een debuut, want dan mag hij voor het eerst mee met het showteam. :)