Afgelopen 3 weken ben ik voor een rondreis in de VS geweest. Tijdens deze reis hebben we een bezoek gebracht aan het Pryor Mountain Wild Mustang Center in Lovell, Wyoming. Tijdens dit bezoek zijn we met Steve Cerroni als gids de Pryor Mountains op gereden, een ruige rit maar als je eenmaal boven bent heb je adembenemende uitzichten. Die vallen echter in het niet bij de wilde paarden die van de berg hun thuis hebben gemaakt. Het was ontzettend indrukwekkend en leerzaam om deze paarden te observeren, ik heb in die ene dag ontzettend veel bijgeleerd. Deze paarden hebben een keihard leven, het is leven om te overleven. Toch kun je je dat bijna niet voorstellen op een mooie dag als wij hadden.
De mustangs van Pryor Mountain zijn bekend door de documentaires over Cloud. Cloud leeft helaas niet meer, maar zijn nalatenschap is duidelijk zichtbaar op de berg.
Ik wil graag een paar van mijn foto's van deze bijzondere paarden met jullie delen.
Voor de liefhebber; dit is de link naar het album met alle foto's: Pryor Mountain mustangs 2017
In a land, where wild horses run free
1.

De eer van de eerste foto is aan Duke: een oudere hengst die dit voorjaar helaas zijn merries is kwijtgeraakt aan een andere hengst. Hij volgt nu een groepje bachelors maar wordt afzijdig gehouden.
Klik
Het is een prachtig gezicht, al die verschillende kuddes en groepen op de hellingen en in de vallei. Er leven totaal zo'n 120 paarden op de berg.
Op de achtergrond kun je de bergen van Yellowstone zien liggen.
2.

Cloud's Pride, de laatste zoon van Cloud, samen met een van zijn kuddegenoten.
3.

Een groep Bachelors.
4.

Body language...
5.

Quahneah, een prachtig merrieveulen van vorig jaar.
6.

Een hengst waar ik zeer van gecharmeerd was, Mica (MatoSka) een zoon van Cloud. Mica heeft sinds kort een eigen merrie en stond op wacht. Het was net alsof hij voor ons stond te poseren. Op zijn lijf zie je de vele littekens die getuigen van het zware leven dat de paarden hebben.
Nog een foto van de prachtige hengst Mica
7.

Deze bijzonder knappe verschijning is Nimbus (Encore), een dochter van Cloud. Steve noemt haar "Princess of the mountain" en dat straalt ze uit.
Nog een foto van Nimbus met op de achtergond haar hengst Knight (links) en mede merrie Outlaw Lady (rechts).
There comes trouble...
Knight neemt polshoogte.
Het blijft bij wat waarschuwend gegil vandaag.
Filmpje van de hengsten samen: Klik
8.

Ook het lichaam van Knight toont de vele tekenen van het leven op de berg.
9.

Gelukkig is het leven niet altijd hard, zeker niet op zo'n zonnige zomerdag als vandaag!
We mochten getuige zijn van een prachtig schouwspel toen meerdere kuddes vanaf de tegenoverliggende helling door de kom naar de vallei gegaloppeerd kwamen. Adembenemend mooi, een brok in mijn keel. Waarom rennen ze naar beneden? "Because they love it!"
Klik
10.

In formatie
Klik.
Behalve diverse kuddes kwamen er ook diverse bachelors mee naar beneden. Dit is een recept voor wat opstootjes tussen de bachelor hengsten en de kudde hengsten.
Een foto met verschillende groepen: boven een groep jonge bachelors, linksonder bachelor Lobo en palomino(licht) Killian, tegenover donkere palomino-hengst Bolder met zijn twee zwarte merries achter hem.
11.

Lobo besluit Bolder uit te dagen.
Bolder gaat in de verdediging.
Met succes!
Bolder gaat er vandoor met zijn twee merries.
Lobo is nog niet uitgevochten.
Klik
Een onderonsje van verschillende bachelors.
12.
En terwijl wij zo in beslag genomen werden door het schouwspel beneden tussen de hengsten, stond op een rots vlak boven ons de hengst Blue Moon (Flint) alles te bekijken:

Ondertussen ging in de vallei de actie door.
13.

Klik
Blue Moon met zijn kudde in een prachtige weide vol zomerbloemen.
Slimmheid van wilde paarden: ze zochten de resterende sneeuwvelden op, zowel om af te koelen als om te ontkomen aan de vliegen.
Een ander wondermiddel tegen vliegen: het modderbad!
Gevolgd door het welbekende zandbad.
14.

Vlak voor we de berg weer af zouden dalen, stuitten we op een groepje bachelors die stonden te soezen in de zon. Dit is Killian (Echo), een zoon van Bolder en kleinzoon van Cloud. Hij was één van de eerste paarden die we zagen toen we 's morgens de berg op kwamen en gedurende de dag hebben we hem op verschillende plekken en op verschillende afstanden kunnen zien. In het album kun je veel foto's zien waar hij ook op staat.
Killian stond samen met oa. Lobo
15.

De laatste blik op deze prachtige en bijzondere paarden voor we weer aan de afdaling begonnen. Ik ben dankbaar dat ik een kijkje in een willekeurige dag van hun leven heb kunnen nemen.