Maar heb besloten hem toch aan te maken, wees een beetje lief voor ons! ik zal kort uitleg geven waarom het hele verhaal kun je terug lezen in ons dagboekje.
[PP] [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?
Pluis is afgelopen Januari in de wei vermoedelijk onderuit gegaan, van de 1 op de andere dag was ze super slecht te been. Ik ben met haar naar de kliniek gereden en tijdens dit vervoer is ze ook gevallen in de trailer en heeft ze vastgelegen. Op de kliniek is ze onderzocht en kreeg ik te horen dat ze zware ataxie had wel 3 a 4e graats en dat we verder moesten onderzoeken of daar nog iets aan te doen viel.
(anders had ik haar vermoedelijk kunnen laten inslapen want normaal op de wei lopen, of achterhoefen optillen kon niet meer, dan viel ze om!)
Gelukkig na de echo's en foto's zag de dierenarts hoop en zijn we dus een behandeling gestart, deze sloeg aan en we zijn gaan revalideren.
2 maanden geleden kregen wij groenlicht! ik mocht er toch weer op gaan rijden, wonderbaarlijk genoeg was ze weer flink opgeknapt en was alleen haar hanetred wat heftiger als voorheen geworden.
We moesten rustig opbouwen, nou was pluis toch alleen beleerd en daarna weggezet, dus ze kende verder ook vrij weinig.
We zijn dus nu een paar weken lekker bezig, rijden veel in het bos, lekker rechtuit en kilometers maken. Longeren hebben we even een tandje terug in gegaan omdat ze op de korte bochten last had met haar coordinatie.
Even voor de duidelijkheid, ik doe alles in overleg met mijn behandelend dierenarts/fysio!
en bij enige twijfel is er ook eerst contact.
Pluis gaat momenteel ontzettend goed vooruit, we hebben zelfs al een galopje gedaan!
en ze struikeld bijna niet meer onder het zadel:D
Ik merk dat ik het zelf ontzettend lastig vind, pluis is nog heeel erg zoekende, hoe te lopen, hoe te ontspannen en vooral hoe haar lijf te gebruiken! ik wil haar niet belemmeren, maar wil haar wel begeleiden en ik merk dat dit met een paard dat net wat extra's nodig heeft best lastig is.
ik ga de foto's gewoon met jullie delen, tips en adviezen zijn welkom. maar bedenk even waar wij vandaan komen en dat dit voor pluis allemaal niet niks is. Aankomende dinsdag wil ik ook voor het eerst een lesje mee pakken, en dan vooral voor mijzelf zodat iemand vanaf de grond mij kan vertellen hoe of wat en wanneer

Waar we momenteel vooral aan werken:
Voorwaarts neerwaarts
Het enne moment gaat ze hard, het andere moment kakt ze in en valt ze op de voorhand.
Aandacht bij mij houden, niet bij alles wat ze ziet de teugels lostrekken om maar te kunnen kijken

Stelling buiging de goede kant op en dan vooral zodat ze niet naar buiten toe buigt en haar slechte been goed gebruikt, als ze wat rechter blijft ook prima.
Trainingen kort, ik rijd max 20 minuten in de bak inc. in en uit stappen. (met veel stap soms langer)
paspoortje voor wie haar niet kent:
Naam: Heavy Horses Sadies Pluis
Roepnaam: Pluis, Dino, Muis
Ras: Shire
Leeftijd, 4.5 jaar
Schofthoogte: 1.75M ongeveer
Geslacht: Merrie
Foto's staan niet op volgorde

1. Opzich een beeld waar ik voor nu best tevreden over ben, mag wat minder diep en meer op eigen benen. (ik moet haar zelf laten lopen)

2. bochten is een dingetjes vanwege haar coördinatie en hanetred, maar dit moment is nog best netjes! mag iets meer gebogen in haar lijf, maar merk dat ze dat zelf heel spannend vind, het voelt ook alsof ze dan haar eigen controle even kwijt is, dus alles rustig op haar eigen tempo, komt vanzelf!

3. hier vroeg ik dus door in haar buiging en dan valt ze over haar buiten schouder weg. geeft niks komt vanzelf wel.. ze probeert het iedergeval

4. even een stap momentje tussendoor

5. rustiger draven, dan zie je dat ze gelijk haar balans kwijt is.

6. ja ja! mijn opstijgende ruimteschip!!

7. na de bocht weer rechtuit

8. Dit was volgens mij tijdens het instappen, eigenlijk wel een fijn beeld zo

9. hier zie je mooi dat ze tussendoor zo erg zoekende is en dan voorover klapt. ik rijd haar eigenlijk meer over haar eigen tempo heen want zodra ze op de voorkant klapt gaat ze weer vallen. maar tussendoor weer opvangen, we moeten toch oefenen

10. en nog 1 in draf om het af te sluiten.
aan mijzelf is ook nog genoeg te sleutelen, maar omdat ik zo op haar gefocust ben vergeet ik mijzelf, daarom wil ik dinsdag ook een lesje met haar rijden

Maar we zijn gek op elkaar en hebben vooral lol samen

11. Jaaaaa lekker baas

12.

13. lekkurrrrr

14. Afgelopen januari kon pluis haar hals niet meer naar rechts buigen door de ataxie. een foto waar ik dus heel erg blij mee ben!!

15. en een sfeer plaatje om het af te leren