Pluis aan het werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Pluis aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 14:01

Eerlijk gezegd twijfel ik over dit topic.
Maar heb besloten hem toch aan te maken, wees een beetje lief voor ons! ik zal kort uitleg geven waarom het hele verhaal kun je terug lezen in ons dagboekje.
[PP] [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Pluis is afgelopen Januari in de wei vermoedelijk onderuit gegaan, van de 1 op de andere dag was ze super slecht te been. Ik ben met haar naar de kliniek gereden en tijdens dit vervoer is ze ook gevallen in de trailer en heeft ze vastgelegen. Op de kliniek is ze onderzocht en kreeg ik te horen dat ze zware ataxie had wel 3 a 4e graats en dat we verder moesten onderzoeken of daar nog iets aan te doen viel.
(anders had ik haar vermoedelijk kunnen laten inslapen want normaal op de wei lopen, of achterhoefen optillen kon niet meer, dan viel ze om!)
Gelukkig na de echo's en foto's zag de dierenarts hoop en zijn we dus een behandeling gestart, deze sloeg aan en we zijn gaan revalideren.
2 maanden geleden kregen wij groenlicht! ik mocht er toch weer op gaan rijden, wonderbaarlijk genoeg was ze weer flink opgeknapt en was alleen haar hanetred wat heftiger als voorheen geworden.
We moesten rustig opbouwen, nou was pluis toch alleen beleerd en daarna weggezet, dus ze kende verder ook vrij weinig.

We zijn dus nu een paar weken lekker bezig, rijden veel in het bos, lekker rechtuit en kilometers maken. Longeren hebben we even een tandje terug in gegaan omdat ze op de korte bochten last had met haar coordinatie.

Even voor de duidelijkheid, ik doe alles in overleg met mijn behandelend dierenarts/fysio!
en bij enige twijfel is er ook eerst contact.

Pluis gaat momenteel ontzettend goed vooruit, we hebben zelfs al een galopje gedaan!
en ze struikeld bijna niet meer onder het zadel:D

Ik merk dat ik het zelf ontzettend lastig vind, pluis is nog heeel erg zoekende, hoe te lopen, hoe te ontspannen en vooral hoe haar lijf te gebruiken! ik wil haar niet belemmeren, maar wil haar wel begeleiden en ik merk dat dit met een paard dat net wat extra's nodig heeft best lastig is.

ik ga de foto's gewoon met jullie delen, tips en adviezen zijn welkom. maar bedenk even waar wij vandaan komen en dat dit voor pluis allemaal niet niks is. Aankomende dinsdag wil ik ook voor het eerst een lesje mee pakken, en dan vooral voor mijzelf zodat iemand vanaf de grond mij kan vertellen hoe of wat en wanneer :j

Waar we momenteel vooral aan werken:
Voorwaarts neerwaarts
Het enne moment gaat ze hard, het andere moment kakt ze in en valt ze op de voorhand.
Aandacht bij mij houden, niet bij alles wat ze ziet de teugels lostrekken om maar te kunnen kijken :+
Stelling buiging de goede kant op en dan vooral zodat ze niet naar buiten toe buigt en haar slechte been goed gebruikt, als ze wat rechter blijft ook prima.
Trainingen kort, ik rijd max 20 minuten in de bak inc. in en uit stappen. (met veel stap soms langer)

paspoortje voor wie haar niet kent:
Naam: Heavy Horses Sadies Pluis
Roepnaam: Pluis, Dino, Muis
Ras: Shire
Leeftijd, 4.5 jaar
Schofthoogte: 1.75M ongeveer
Geslacht: Merrie

Foto's staan niet op volgorde

Afbeelding
1. Opzich een beeld waar ik voor nu best tevreden over ben, mag wat minder diep en meer op eigen benen. (ik moet haar zelf laten lopen)

Afbeelding
2. bochten is een dingetjes vanwege haar coördinatie en hanetred, maar dit moment is nog best netjes! mag iets meer gebogen in haar lijf, maar merk dat ze dat zelf heel spannend vind, het voelt ook alsof ze dan haar eigen controle even kwijt is, dus alles rustig op haar eigen tempo, komt vanzelf!

Afbeelding
3. hier vroeg ik dus door in haar buiging en dan valt ze over haar buiten schouder weg. geeft niks komt vanzelf wel.. ze probeert het iedergeval :j

Afbeelding
4. even een stap momentje tussendoor

Afbeelding
5. rustiger draven, dan zie je dat ze gelijk haar balans kwijt is.

Afbeelding
6. ja ja! mijn opstijgende ruimteschip!! :') nee gekkigheid, het maakt me in galop allemaal niks uit, ze doet het maar wel mooi even zo in de bak na alles wat er gebeurd is! *\o/*

Afbeelding
7. na de bocht weer rechtuit :') en het lijkt alsof ze aan het scheuren is, maar een gemiddeld dressuurpaard met een goed verzamelde galop gaat harder kan ik je vertellen _O-

Afbeelding
8. Dit was volgens mij tijdens het instappen, eigenlijk wel een fijn beeld zo *D

Afbeelding
9. hier zie je mooi dat ze tussendoor zo erg zoekende is en dan voorover klapt. ik rijd haar eigenlijk meer over haar eigen tempo heen want zodra ze op de voorkant klapt gaat ze weer vallen. maar tussendoor weer opvangen, we moeten toch oefenen :j

Afbeelding
10. en nog 1 in draf om het af te sluiten.

aan mijzelf is ook nog genoeg te sleutelen, maar omdat ik zo op haar gefocust ben vergeet ik mijzelf, daarom wil ik dinsdag ook een lesje met haar rijden :j

Maar we zijn gek op elkaar en hebben vooral lol samen +:)+

Afbeelding
11. Jaaaaa lekker baas :+

Afbeelding
12. <3

Afbeelding
13. lekkurrrrr :=

Afbeelding
14. Afgelopen januari kon pluis haar hals niet meer naar rechts buigen door de ataxie. een foto waar ik dus heel erg blij mee ben!! *\o/*

Afbeelding
15. en een sfeer plaatje om het af te leren :o

CarinaR

Re: Pluis aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:35

Super knappe plaatjes.
Ben heel blij voor jullie dat jullie weer on tour zijn.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:58

Knap dat jullie na zoiets weer onderweg zijn.

Slim om te gaan lessen, misschien lukt dat op wat regelmatige basis?

Ik zou ook nog even kritisch naar je zadel kijken, ik vind het voor jou wat aan de kleine kant.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:04

Uit het verhaal spreekt duidelijk jouw liefde voor Pluis. Hij moet blij zijn met zo'n eigenaar :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 19:11

MarianneW schreef:

Ik zou ook nog even kritisch naar je zadel kijken, ik vind het voor jou wat aan de kleine kant.

Ik les om de week, en ik kijk per x welk paard ik meeneem, voorlopig zal dat vaker pluis als Akkie wezen, maar als pluis haar grens aangeeft laat ik haar lekker lopen tot ze weer bij is ;)

Dit zadel is voor mij zeker niet ideaal. Maar hij past op pluis en de boom is verwisselbaar. Pluis groeid zeker nog 3 a 4 jaar door. Dus voor nu doe ik het hiermee.
Ik heb zelf hele lange benen (zelfs lange ruiters van mijn lengte moeten 2 gaten korter als mij) en broekmaat 44,dus er moet op den duur gewoon een fatsoenlijk maatzadel voor ons samen komen ;) maar ze mag eerst even uitgroeien!

Overigens heb ik er dikke kniewrongen aangedaan, wellicht kan ik die er eens afhalen kijken of ik dan mooier in het midden zit..
Zal het binnenkort eens proberen!

Hanneke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:06

Hier een meelezer van je volgtopic. Wat fijn om te zien dat je weer lekker met haar bezig bent.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:32

Knappe Pluis <3
Ik vind 12 heel mooi!
Wat is die toch veranderd hé zeg, jeetje. Knap ding. Ze is zo meer sportiever gebouwd, ik denk dat duke dat ook wordt. Dexter is meer lomp en dik haha, wat ik ook prima vind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:36

Hier ook een stille meelezer van je topic.

Fijn om te lezen dat jullie lekker vooruit gaan en wat ziet ze er goed uit! <3

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:01

Doe je ook aan grondwerken? Dat lijkt mij juist zeer geschikt voor dit paard. Op die manier kun je Pluis nog sterker maken, zonder dat je er bovenop zit en ze ook nog "last" heeft van het ruitergewicht. Ter ondersteuning en aanvulling zou ik je dat zeker aanraden!

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:01

Nadiine__x schreef:
MarianneW schreef:

Ik les om de week, en ik kijk per x welk paard ik meeneem, voorlopig zal dat vaker pluis als Akkie wezen, maar als pluis haar grens aangeeft laat ik haar lekker lopen tot ze weer bij is ;)

Dit zadel is voor mij zeker niet ideaal. Maar hij past op pluis en de boom is verwisselbaar. Pluis groeid zeker nog 3 a 4 jaar door. Dus voor nu doe ik het hiermee.
Ik heb zelf hele lange benen (zelfs lange ruiters van mijn lengte moeten 2 gaten korter als mij) en broekmaat 44,dus er moet op den duur gewoon een fatsoenlijk maatzadel voor ons samen komen ;) maar ze mag eerst even uitgroeien!

Overigens heb ik er dikke kniewrongen aangedaan, wellicht kan ik die er eens afhalen kijken of ik dan mooier in het midden zit..
Zal het binnenkort eens proberen!

Kun je dan niet hetzelfde zadel in een grotere inchmaat kopen? Dan heb je dezelfde voordelen en is je gewicht voortaan ook beter verdeeld.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:16

Wat een leuk stel zijn jullie zeg. Hele leuke foto's. Prettig om naar te kijken. Mooie harmonie tussen jullie beide. Rustig beeld.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:20

Wat een heftig verhaal zeg! Super dat het nu zo goed gaat. Het ziet er goed uit!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 04:46

Wat is ze prachtig opgegroeid zeg! <3 Jullie zijn heel goed op weg.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 05:52

Wat een lieve reacties allemaal :)

Betreft zadel, komt echt goed, maar voor nu is dit even prima. Ze loopt er goed onder en gaat elke dag beter lopen dus blijkbaar ervaart ze er geen hinder aan. Zadel is aangemeten door een deskundige zadelmaker die ook gerust zegt stop maar met rijden als het haar niet bevalt. En ook zij gaf aan dat het voor mij niet ideaal was maar hij wel stabiel op pluis lag. Ik ga nog even proberen zonder kniewrongen. ;)
Maar pluis heeft ons afgelopen halfjaar flink geld gekost, ik blijf niet zadels kopen zolang ze nog uit moet groeien, en zeker niet als Hij voor nu op haar wel goed past..

Mona81 schreef:
Doe je ook aan grondwerken? Dat lijkt mij juist zeer geschikt voor dit paard. Op die manier kun je Pluis nog sterker maken, zonder dat je er bovenop zit en ze ook nog "last" heeft van het ruitergewicht. Ter ondersteuning en aanvulling zou ik je dat zeker aanraden!

Jazeker :) we hebben oefeningen gekregen voor aan de hand en die doen we regelmatig :D

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:37

Super!