Ik heb van mijn lieve PRE vriendinnetjes een fotoshoot cadeau gekregen omdat ik heel slecht bericht had gekregen over mijn paardje Candelero. Ben ze zo dankbaar dat ik deze mooi shoot heb gekregen. Het geeft je echt een hart onder de riem. THANKS MEIDEN.
Wat vinden jullie van de foto's?
Hier ons verhaal in het kort;):
Vorig jaar november begon alle ellende... Candelero liep niet helemaal zuiver en had een klein bultje op zijn linker voor been, na wat overleggen toch maar de dierenarts laten komen en die vertelde dat hij een gat van 4cm in zijn oppervlakkige buigpees had... Heel vervelend maar er was wel behandeling voor namelijk PRP. Dit heb ik een paar dagen later meteen laten doen want ja je wilt je paardje gewoon terug zonder pijn.
De eerste maanden gingen erg goed tot ik merkte dat zijn been weer wat dikker werd en ook zijn rechter been dikker begon te worden. Zonder te twijfelen heb ik meteen de dierenarts gebeld en gevraagd of hij weer echo's wilde komen maken. Vanaf die dag stortte mijn wereld helemaal in... Hij had aan beide voorbenen een gat in zijn oppervlakkige buigpees maar nu van 9cm. Sport - Ongunstig (okee daar kan ik mee leven) Recreatie - Matig tot ongunst (hm... wat bedoelen ze daar nou mee..). Dit betekende voor mijn paard alleen nog maar korte stapritjes 2 a 3x in de week. Nou met een paard van 6 die 8 maanden zadelmak is is dat niet heel makkelijk. Ik had eigenlijk 2 optie gekregen gooi hem een half jaar - jaar in het land en dan kijken we weer of in laten slapen.
Ik wilde dit gewoon niet geloven en besloot een second opinion te laten doen en daar kwam helaas precies hetzelfde uit maar ik wilde "Mijn Candelero" niet opgeven en in het land gooien vond ik ook niet echt een optie.
Na veel bellen en googlen heb ik een kliniek gevonden waar ze deze blessures vaker hadden en ze gaven me een super goed gevoel. Ik heb niet lang getwijfeld en hem naar Equine Motion Institute gebracht in Limburg. Daar werd hij 2 weken lang (intern) 2x daags gelaserd met een speciale laser. Na 1 week mochten we er alweer op om te stappen en na 2 weken kwam hij thuis met mooi dunne benen en pezen die bijna helemaal hersteld waren. Nu zitten we op 20 minuten stappen en is alles nog heel pril maar ben blij dat we vooruitgang zien en dat hij na al die maanden zonder pijn kan genieten van het paard zijn in de wei.
Ik hoop dat de pezen goed blijven en we rustig kunnen revalideren, want hij is pas 1 weekje weer thuis!!
Hebben jullie ervaring met dit soort peesblessures? Zoja hoe is de revalidatie bij jullie gegaan?
Groetjes,
Babette en Candelero