voor het eerst met stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

voor het eerst met stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 22:56

hallo!

na veel twijfel ga ik het toch maar plaatsen.
laatst voor het eerst met stang en trens gereden met knappe feligres( Figo).
we rijden nu in het M2 en vond het tijd om er eens mee te beginnen.
niet omdat het moet, maar omdat het kan :)
het was voor mezelf vooral heel erg wennen om met dubbele teugels te rijden. figo ( zo braaf als die is) heeft het super gedaan.
ik pak hem zo nu en dan eens op s&t om er een beetje aan te wennen voor als we straks de overstap mogen maken. hij is ook prima te rijden op trens, maar omdat hij soms erg sterk kan worden, vooral in de oefeningen wil ik hem straks op wedstrijd toch op s&t hebben. hij loopt er zo ontzettend fijn op, dus waarom niet?

voor de eerste keer ben ik best tevreden. heb niet echt gereden, maar meer meegelift omdat ik veel te bang was om te streng te zijn.

link naar filmpje:
https://www.facebook.com/mireille.eissens/videos/vb.100000736317628/1423708150997048/?type=3&theater
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wees een beetje lief voor ons :)

Granoek

Re: voor het eerst met stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:08

Ik snap de werking en het gebruik van een stang en trens totaal niet maar voor een leek ziet het er wel oké uit, denk ik?
Wilde eigenlijk gewoon zeggen dat je een mooi paard hebt :+

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:56

ik heb het filmpje gezien enne wat een leuk dier om te zien.

alleen viel me op, dat het paard wel vaak zijn mond open heeft.

dat vind ik dan storend, misschien dat ik eroverheen gelezen heb, maar oefening baart kunst :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 00:06

Gaat goed vind je niet? :) Een heel leuk paard is het ook.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 00:08

Ketaki schreef:
ik heb het filmpje gezien enne wat een leuk dier om te zien.

alleen viel me op, dat het paard wel vaak zijn mond open heeft.

dat vind ik dan storend, misschien dat ik eroverheen gelezen heb, maar oefening baart kunst :)

Hij heeft heel vaak zijn mond open, ook met trens. We hebben alles al laten nakijken maat alles is goed. Geen idee waarom hij het doet..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 00:09

Hobbyhorse schreef:
Gaat goed vind je niet? :) Een heel leuk paard is het ook.

Ben erg tevreden :) het is een super leuk paard om mee te werken!

Tesske1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 03:33

Ik heb als bitloze paardenknuffelaar/treehugger niks met stang en trens, maar het ziet er netjes uit en ik vind je paard echt heel mooi ;)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 10:40

bedankt :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:36

Mooi paard hoor, deed hij er rechtsom ook fijn op lopen?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 12:39

Jaa zelfs nog fijner haha. Heb alleen maar van linksom helaas

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:41

Het ziet er vriendelijk uit. Fijn beeld. Succes verder!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 16:22

dank je! :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:26

Heb je een bitfitter al eens naar je paard laten kijken? Valt mij op dat ie vaak z'n mond open heeft wat duid op ongemak&pijn. Wellicht heeft ie een dikke tong of laag verhemelte waardoor ie weinig plek heeft voor een bit laat staan 2..
Gaaf dier verder!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:34

Allereerst stoer paard !

Ik vind het er eigenlijk helemaal niet fijn uitzien .
Op het filmpje vind ik het paard heel erg krabbelen en mis ik de lossigheid .
Het paard lijkt heel erg vast te houden in de rug / bovenlijn en blijft daardoor heel erg vlak in zijn gangen .

Wat ik zou doen met dit paard is even terug naar de lengte gaan en veel meer gaan buigen waardoor hij echt los gaat laten en de bovenlijn ontspant en van daaruit rustig opakken .

Zodat je juist een los paard houd bovenin en geen krabbelend paard wat je nu hebt .

Ik denk wel dat als je dat voor elkaar krijgt zijn gangen veel verbeteren !
En dat hij veel losser en meer bergop gaat bewegen :)

Jullie zijn een mooie combinatie samen !

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 16:40

bedankt voor de reacties.
toen dit hoofdstel een aantal jaren geleden is aangeschaft voor dit paard is het allemaal gecontroleerd en alles. ik heb ook wel eens met alleen een halster gereden en ook dan heeft hij zn mond regelmatig open.

het is geen paard met hele spectaculaire gangen, waardoor zijn gangen vrij vlak lijken/zijn. ook is zijn rug best week waardoor het lijkt alsof hij hem wegdrukt wat absoluut niet zo is.
dat hij meer op de achterhand moet klopt. maar zoals ik in de OP ook zei, dit was de eerste keer en was meer aan het meeliften dan dat ik echt aan het rijden was. het kost best veel moeite om hem echt goed op het achter been te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:49

Goed ik ben zelf maar een recreatie ruitertje maar zoals bijna iedereen zegt wat een prachtig paard heb je!
Verder heb ik vooral het filmpje even bekeken en vind ik het er eigenlijk wel heel fijn uit zien, ja her en der mond open maar ik zie zo dat het niet is omdat jij loopt te "trekken", vind je houding al met al heel fijn om naar te kijken.
Heb regelmatig bij de Groninger kampioenschappen en 't peerdespul in het stadspark (bij mij om de hoek) gekeken de afgelopen jaren en heb aardig wat voorbij zien komen waarvan ik denk arm paard, ik zie in dit filmpje geen zielig paard met een amazone die hem in de krul aan het trekken is..
Spoiler:
Ik zie Adorp staan bij je filmpje, grappig ik kom zelf ook uit die omgeving :D :+

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:44

wauw leuk paard!
van de foto's en filmpjes vind ik het er ook niet heel fijn uitzien.
ik vind dat je de stang er ook al vrij veel aan hebt voor de eerste keer.
ook ik mis de buiging en de losgelatenheid in je paard. persoonlijk denk ik dat je daar eerst meer mee bezig moet gaan, daarna gaat hij ook vanzelf meer op het achterbeen. is alleen wel lastig mijn eigen is ook niet een paard met spectaculaire gangen en mega talent maar door een goede basis kom je er wel :)

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:55

Jaaaaa maar je hebt een Spanjaard :D Ik ook en rijd ook met S&T, simpelweg omdat hij er fijner op loopt. Ze kunnen erg sterk worden wanneer ze mee gaan of moeten denken.

Dat krabbelige gaat er vanzelf uit wanneer je er meer aan gaat rijden, hij van voren meer omhoog gaat komen en achter gaat zakken.

Als je hem dan ook de ruimte geeft gaat hij ook meer ruimte pakken.

Wel erop letten dat je hem niet teveel vast gaat houden. Die van mij geeft wel mee en gaat dieper lopen ipv eruit. Verleidelijk maar niet de bedoeling.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 15:46

_Hedwig schreef:
wauw leuk paard!
van de foto's en filmpjes vind ik het er ook niet heel fijn uitzien.
ik vind dat je de stang er ook al vrij veel aan hebt voor de eerste keer.
ook ik mis de buiging en de losgelatenheid in je paard. persoonlijk denk ik dat je daar eerst meer mee bezig moet gaan, daarna gaat hij ook vanzelf meer op het achterbeen. is alleen wel lastig mijn eigen is ook niet een paard met spectaculaire gangen en mega talent maar door een goede basis kom je er wel :)

Het paard kent het al wel. De eigenaresse heeft mij geholpen en die heeft er ook ruime ervaring mee.

Ik heb er amper gereden waardoor het er misschien wat "strak" uitziet maar hij was echt super fijn.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:08

Wat een knappe witterd!

Zorg wel dat je eraan blijft rijden met dit hoofdstel, lijkt nu nogal de rug weg te drukken

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 17:50

xLes schreef:
Wat een knappe witterd!

Zorg wel dat je eraan blijft rijden met dit hoofdstel, lijkt nu nogal de rug weg te drukken

Meer rijden dat klopt,maar was de eerste keer en ik heb er geen ervaring mee. Rug weg drukken ben ik het niet mee eens. Door zijn weke rug geeft het vaak en verkeerd beeld. Hij drukte zijn rug niet weg.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:54

Ik vind hem ook niet super lekker lopen, hij ziet er wat gespannen uit en stapt niet over. Daardoor heb ik toch het idee dat hij zijn rug niet super gebruikt, ongeacht of deze week is of niet. Ik vind hem ook wat kort in zijn passen.

Ik zou inderdaad voor een eerste keer je stang er nog wat minder aan houden en hem wat aan het gevoel van dat extra metaal in zijn mond laten wennen, beginnen met wat langer te rijden van voren en dat langzaam oppakken. Denk dat je daar uiteindelijk een beter resultaat aan overhoudt. Je bent niet streng of hard, maar het lijkt alsof je hem iets te snel hebt opgepakt.

Verder heb je een mooi paard!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 19:38

Paard ken het al wel, en is hier jaren mee gereden. Korte pasjes komt omdat het een PRE is. Die hebben dat nou eenmaal en dat is er niet echt makkelijk uit te krijgen. Daarnaast heb ik goede begeleiding er bij gehad.