Groen + groen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Groen + groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 19:46

Groen en sensibel 4.5 jarige + groene ruiter. Voetjes geven, osteopaat, zadelmaker, DA, verhuis.. Elke keer opnieuw nam zijn angst voor nieuwe en onduidelijk zaken het over. Het resulteerde telkens in een ongeleid rodeopaard. Brullen, slaan, stal kapot slaan. Pure angst. Het had verschrikkelijk slecht kunnen aflopen maar op een of andere manier geloofde ik in hem. Nooit gedacht dat hij 'slecht' was, mijn gevoel zei me dat hij leiding en stabiliteit nodig had. Dat hij ons gewoon weg niet begreep. Mij enorm gaan intereseren in grondwerk en mijn monstertje werd een lammetje.

Maar dit zelfde gebrek aan stabiliteit en leiding van mij als ruiter zorgden voor constant vluchtgedrag tijdens het rijden.

In december zijn we gestart met wekelijkse dresuurles. Groen + groen en dus veel frustratie. In dit topic zag ik het echt niet meer zitten. Ookal was onze liefde en respect voor elkaar zo groot, we begrepen elkaar absoluut niet onder het zadel. Hier kwam volgend topic uit:
[VVDD] We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk
Draven was telkens gedribbel, snelle korte passen en galopsprongen. Zodra we van de bankrand afgingen was er geen stuur meer te vinden. Voltes werden diagonalen, beenhulpen werden telkens galopsprongen. Elke onbalans van mij zorgde voor paniek bij hem, waardoor ik nog meer balans verloor. Volledige stoelhouding, me aan teugels rechthouden, rugpijn.

Maar doorzettingsvermogen, een super lesgeefster en mezelf elke keer opnieuw in vraag stellen "wat doe ik fout dat hij paniekeert?". Dit alles geeft sinds 2 weken dit resultaat:
Wat ben ik fier op ons! <3 *\o/*
(Kan iemand me helpen met bewerken van video van mijn iPhone?)

Afbeelding

Afbeelding

Uitstappen:
Afbeelding

Even ter vergelijking: dit was eind november:

Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:50

Dit komt me heel bekend voor, alleen zijn mijn pony en ik niet echt 'groen' maar ik herken het gedrag etc wel enorm! Het ziet er al netjes uit hoor :) Ik heb wel het idee dat je niet helemaal lekker in het zadel zit, misschien je beugels een gaatje langer?

Badeendje

Re: Groen + groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:57

Goed zo! Blijf lekker onder begeleiding staan van je instructrice en vertrouw op jezelf, je kunt het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:02

Superknap! Jullie komen er wel. :j

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:30

Ik reageer niet gauw op foto topics. Maar ook al vind je het heel moeilijk . Je foto's zien er tuk voor stuk goed uit. Je forceert niets . En het ziet eruit dat het geen momentopnames zijn. Blijven doorzetten en jullie komen er zeker wel. Volgens mij word dit jou leerpaard en als je ooit aan een volgend paard begint zul je beseffen hoeveel dit paard jou ooit geleerd heeft.

succes.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:34

Wat een verbetering!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:44

Wauw! Wat een positieve verandering! Daar mag je heel trots op zijn!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:59

Super hoor! Daar mag je terecht trots op zijn.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 19:37

Bedankt voor de lieve woordjes!

@ghostattack: het mag inderdaad wat langer maar ik zat tot 1 maand geleden 2 gaatjes korter. Verlengen zorgt telkes voor onbalans van mezelf en dus weer onbalans voor hem. Op langer termijn gaan we zeker verlengen :)

@kitobeer. Dat is inderdaad zo. We zijn nog in leerproces dus op het filmpje zie je natuurlijk nog veel onregelmatige stukje waarbij hij achter de hand kruipt, neusje er fel uit, onvodoende wending of achterhand. Maar we gaan opzoek naar het beeld dat op foto staat. Er wordt niet getrokken of ander geweld gebruikt, het moet door mijn benen en lichaam komen die hem vragen aan de teugel te rijden. Het is inderdaad wel een leerpaard in de zin dat zolang ik het niet goed doe, hij ervandoor rent. Wanneer dat gebeurd, vraag ik me telkens af 'wat doe ik mis?'. Communiceren doe je met 2, het zou dus veel te gemakkelijk zijn om hem de schuld te geven van ons knullig gedoe. Daar zijn we als duo verantwoordelijk voor :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:42

Knap dat je zo hebt doorgezet ik zit momenteel beetje in het zelfde schuitje en moet de stap van erop nog wagen. Ookal ben ik totaal niet groen en hij ook gewoon netjes beleerd is het toch een hele stap naar een zwangerschap. Ik hoop dat ik net als jou straks zo'n topic om trots op te zijn kan vullen :j

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 19:48

Dat gaat zeker lukken met veel doorzettingsvermogen en zelfreflectie waarbij fierheid op zij gezet wordt om hulp te roepen. De fout ligt nooit bij je paard maar bij jullie als duo :)

Er zijn heel veel ruiters die enorm strugglen maar daar wil ik bovenstaande echt aan meegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:14

Ik vind het er al hártstikke goed uitzien. :j

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:44

Wat een verbetering!!!
wat een leuk zadel heb je. Wat voor een is het?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:35

Daar mag je zeker trots op zijn, jullie hebben samen al veel bereikt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:44

Wat een gigantisch verschil, doe zo verder!

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:38

Wauw!! In de hals zit zo duidelijk verbetering... Heel mooi om te zien. Ga zo door zou ik zeggen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:19

Bedankt! Samenwerken is zo leuk!
Nooit gedacht dat ik dressuur zo leuk zou vinden O:)

@madje custom icon flight. Het enige van de 10 zadels waarbij ik geen rodeo kreeg. Hij is echt op alle vlakken heel duidelijk, het gaat of het gaat niet :+ wel super fijne leermeester, zolang je luistert.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:23

Ik wordt er altijd blij van als mensen die een mindere periode meemaken met hun paard dit eerlijk posten op bokt.

Ik vind het verschil met november zo ontzetten groot. Knap hoor!

Success

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 14:42

Oh, het gaat toch bij iedereen wel eens helemaal niet vlot. Ik ben er mij ook van bewust dat er nog moeilijke periodes aankomen.

Toen we enkele weken geleden de knopjes vonden, heeft mijn lesgeefster mij daar ook héél attent op gemaakt. We zijn de les na 40min gestopt en plots zei ze 'deze avond moet je champagne drinken!'. Ik wat verbaasd en dan zei ze "deze momenten moet je koesteren, na dat lange vechten en weken van doorzetten tot huilens toe. Je moet er gewoon echt letterlijk even bij stilstaan, wat jullie NU -op dit moment- bereikt hebben. Het 'moment' vieren. En als het over enkele weken weer moeilijk gaat, dan zal ik je zeggen 'denk aan de champagne!'" _/-\o_