Heaven aan de lange lijnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Heaven aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 07:42

Gisteren had ik les grondwerk en ik had featherlines (dubbele lijnen) gekocht op equitana en die hebben we dan meteen getest *\o/*

Dit was de tweede keer dat ik hiermee werkte en vorige keer was geleden van augustus met kamp dus het was vooral aanvoelen, sturen, stelling en wat spelen met korte overgangen van stap en draf en natuurlijk halthouden!

Heaven deed goed haar best en we hebben dus weer een nieuw deel in onze training om op te werken!

dit zijn wij
Afbeelding

En dan gaan we aan de slag, voor we de dubbelen lijnen hebben aangedaan hebben we wel eerst haar grondwerk meegenomen! Hier zijn geen foto s van maar we werken op principe van parelli

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een kort filmpje:
https://m.youtube.com/catch?v=qlYOd8dst9s

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Heaven aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 20:16

Niemand die iets kwijt wil?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:18

Mooi paard! Ziet er goed uit TS!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:26

Ik zou als ik jou was altijd zorgen dat ik niet 'in de lus' van de teugels loop. Ik kan nu niet zien of de teugels één geheel zijn of twee losse, maar als het een geheel is en ze trekt een sprintje, trekt ze je finaal omver als het einde om je benen slaat, het zij dan je blijft niet ook nog erin hangen.

Verder ziet het er leuk en vriendelijk uit.

Ik doe dit zelf ook vaker als afwisseling met mijn verzorgpaard.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nala op 28-03-17 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 20:28

MorganeR schreef:
Ik zou als ik jou was altijd zorgen dat ik niet 'in de lus' van de teugels loop. Ik kan nu niet zien of de teugels één geheel zijn of twee losse, maar als het een geheel is en ze trekt een sprintje, trekt ze je finaal omver als het einde om je benen slaat, het zij dan je blijft niet ook nog erin hangen.

Verder ziet het er leuk en vriendelijk uit.

Het zijn 2 aparte touwtjes maar bedankt voor de tip!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:36

Je hebt een erg braaf paard. Probeer meer constantheid te biede, je lijnen zijn niet evenredig lang en te los. Menig ander paard had zich omgedraaid.

Teugel oo de grond is gewoon gevaarlijk, zorg dat je daar handigheid in krijgt. Touwhalster is ook niet de meest logische optoming voor lange teugel aangezien je dan een duidelijke buitenreugel mist.

Maar wel leuk om ermee bezig te zijn, als je er eenmaal handig in bent dan kun je er zinvol mee trainen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 20:43

Sizzle schreef:
Je hebt een erg braaf paard. Probeer meer constantheid te biede, je lijnen zijn niet evenredig lang en te los. Menig ander paard had zich omgedraaid.

Teugel oo de grond is gewoon gevaarlijk, zorg dat je daar handigheid in krijgt. Touwhalster is ook niet de meest logische optoming voor lange teugel aangezien je dan een duidelijke buitenreugel mist.

Maar wel leuk om ermee bezig te zijn, als je er eenmaal handig in bent dan kun je er zinvol mee trainen.

Ja die handigheid mis ik inderdaad nog, ik merkte inderdaad ook dat ik het 'contact' vaak kwijt was maar oefening baart kunst!

Af en toe probeerde ze wel om te draaien maar doordat ze wijken voor druk zeer goed kent, wijkt ze voor de druk van de touwtjes aan haar achterhand...

Welke optoming zou je aanraden? Gewoon met bit of kaptoom of... ik heb bv een rambo micklem multi

Ik sta zeker open voor andere tips!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:52

Ziet er inderdaad fijn en relaxed uit, maar door ze aan je touwhalster vast te maken kan er veel verwarring voor je paard ontstaan. Touwhalster is gebaseerd op neckrein en het meenemen van de neus naar binnen. Met lange lijnen kan je eigenlijk alleen 'naar achteren' druk geven met minimaal verschil in links en rechts. Je mist namelijk de naar binnen meenemende binnenhand. Wil je je halster ook gebruiken met rijden maak je het nuheel verwarrend. Wat je al zegt, ze wijkt goed voor druk, maar de druk die het halster geeft is vooral achteruit :+

Ik zou voor kaptoom en dan de zijringen gebruiken, dually halster of evt bit gaan. Ookal ben ik van bit ook geen grote fan, bit hulpen wil ik altijd zo suptiel en correct mogelijk houden en daarmee niet gaan rommelen met lange lijnen en bijkomend gewicht en ander type hulpen dan onder het zadel.

Succes iig jullie zijn leuk bezig! En tja die lijnen van de grond en uit de knoop houden.. is mij iig nog nooit gelukt :') :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:53

Ik zou een kaptoom nemen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 20:54

Ja eigenlijk klopt het ook want je werkt achteruit en tijdens het rijden inderdaad opzij, iets om over na te denken!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:00

Ik zou met een bitje of kaptoom (ringen aan de zijkant) werken; de teugelhulpen zijn dan vrijwel gelijk aan die tijdens het rijden. Ik geef mijn teugelhulpen overigens bijna niet opzij, ook tijdens het rijden niet.

Verder zou ik de lijnen een stuk lager door de singelringen doen, zodat je een rechte(re) verbinding tussen mond en hand hebt:
Afbeelding
Je kunt de lijnen dan ook goed inzetten om de achterhand te helpen (ik leg de binnenlijn duidelijker aan op de volte, bij wijken en schouderbinnenwaarts; de buitenlijn maakt juist plaats).

Ik ga met Sizzle mee wbt teugelcontact. Je mag best contact hebben, dat maakt het sturen juist makkelijker. Als je geen contact hebt, kun je alleen sturen door te trekken (even ongenuanceerd). Met contact kun je ruimte geven op de buitenteugel om de wending in te gaan.

En mijn laatste tip: handschoenen! Als je paard schrikt, heb je toch de neiging om je hand dicht te knijpen ipv los te laten, met grote kans op brandblaren. Mijn handschoenen kunnen laten zien waarom ze zo nuttig zijn...

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 21:08

Super super bedankt voor de tips, andere zijn ook steeds welkom maar hier kan ik al heel goed mee aan de slag :)

Ja, die handschoenen, dat is zeker en vast de waarheid! Niet bij stilgestaan maar zeker een tip die altijd van pas komt!