Hoi hoi allemaal!
Als eerste, ik voel mij nu echt zo'n klein penny meisje.. Heerlijk is dat zeg, zo'n gevoel!

Elano is iets meer dan 3 maanden in mijn bezit en we doen al veel samen. Van de lente/zomer wil ik langzaam aan beginnen met fietsen. Eerst in stap en uiteindelijk in draf. Maar om zeker te zijn dat ie blijft stappen, vind ik het wel handig dat hij de commando 'stappen' ook kent vanuit een draf.. Want het is natuurlijk leuk als je paard stilstaat en dan gaat stappen.. Maar als ie vervolgens in draf zou schieten om welke reden dan ook.. Is het wel zo fijn dat hij ook weer rustig kan stappen op commando en je niet mee gesleurd wordt. En leuk als je paard 'ho' kent en dan stil gaat staan.. Maar ik heb al een aantal keer met mijn honden gehad dat dat niet heel handig is op de fiets als ze plots stil gaan staan..

Maarja, om dan van draf naar stap te leren.. Moet hij eerst leren draven op commando.. Wat een feest.. Meneer snapte het niet, want hij mag helemaal niet aan de hand draven. Dus gaat hij mij dom aankijken en als een ezel stilstaan.

Afgelopen dinsdag waren er enkele meiden op het land die dan een paar pony's borstelen enzo. Maar ze hadden ook een halster en touw.. Dus gingen ze in het land een beetje lopen en draven. Hé, daar kan ik natuurlijk gebruik van maken. Toch nog ergens nuttig voor, die penny meisjes.

Nou, uiteindelijk ging hij een keer in draf dus uitgebreid beloond.. Zijn hoofd spreekt boekdelen, zelfs een leek zou kunnen zien dat hij er toen niks van snapte.. Maarja, het zal wel goed zijn?
Na een paar keer gestopt en nog een beetje geknuffeld.
Donderdag ging ik met hem naar buiten en probeerde ik het alleen. Iets waarbij ik dacht: Zal toch nooit lukken.. Hij zal het niet doen.. Maar wonder boven wonder, hij bleef lopen.. Hij liep zelfs sneller. En toen, toen liep hij in draf.
Mijn paard die de commando totaal niet kent, denkt dat het niet mag.. Ging in draf!

Wat voelde ik mij blij! Ik ging het nog 3 keer proberen en toen vond ik het goed. Iedere keer een paar pasjes. Met ieder pasje was ik zó blij.
Vandaag ook weer, een groter rondje dit keer. En toen ik weer om een draf vroeg, hij deed het weer.. Alsof hij wist wat hij moest doen! Niet te geloven..
En toen ik het voor de 2e keer wilde proberen.. Dacht meneer er even anders over.. Hij stond echt met zo'n hoofd 'geen zin'. Maarja, nu ik het eenmaal gevraagd heb, moet ik wel doorgaan. Mensen die mij een tijdje zagen lopen, stonden mij nog net niet uit te lachen denk ik..

Uiteindelijk een ander straatje in gegaan en daar weer geprobeerd. En wat doet hij, gelijk in draf..
En daarna? Daarna bleef hij het braaf doen, ow wat voelde ik mij blij! En hij vindt het nog best leuk om te doen!

Een van de keren draf:
En voor degene die het zich afvragen: Nee, het is geen handige combi om te gaan filmen, paard sturen, letten waar je loopt, letten waar je paard loopt en nog op het verkeer letten. Maar, meneertje is zo braaf.. Met hem kan het wel.

Zoiets simpels, maar o zo blij! Toch nog een kans dat er gefietst kan worden deze lente of zomer!

Beetje lange tekst.. Whoops!