Clinic Willem de Jong tijdens Paard&Zo2017 foto's+filmpjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Clinic Willem de Jong tijdens Paard&Zo2017 foto's+filmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 12:41

Afgelopen zaterdag hebben we een dressuurclinic van Willem de Jong meegereden tijdens het evenement Paard&Zo2017 te Steenwijk.

Paspoortje paard;

Jurre 01-04-2008
vader niet ggk, afstamming Abe346 x Tjimme
moeder is een Tjimme x Kasper

Ik heb Jurre straks in februari 2 jaar.
Afgelopen jaar vanaf april zijn we eigenlijk écht steeds fanatieker begonnen met trainen.
Jurre had een "locatieprobleempje"... het was onmogelijk om op locatie ook maar netjes de bak rond te rijden (hier zijn we thuis ook lang tegenaan gelopen).
Ik ben bijna wekelijks met hem op pad, clinics en evenementen bezoeken, op locatie les volgen.. noem maar op en dat werpt nu eindelijk zijn vruchten af.

Het gaat zo goed, dat ik binnenkort een startkaart ga aanvragen en we B gaan starten.

Hier foto's en filmpjes van afgelopen zaterdag :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Re: Dressuurclinic Willem de Jong tijdens Paard&Zo2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:51

Stoere Fries hoor. Mooi beest.
Hij lijkt me erg sterk en je hebt nog niet helemaal de controle over het tempo.
Verder zie ik ook hier het "friezenprobleem" van rug wegdrukken en hoge hals met de kin naar de borst.
Ik zou hem wat meer over de rug willen zien met wat meer lengte in de hals. Is best heel moeilijk met Friezen.
In tempo wat terug (gehoorzaam maken), meer op de volte werken en meer lengtebuiging om hem wat losser te maken. Oefeningen als volte openen en sluiten en wijken zijn prima.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:06

Babootje: Dank je wel voor je reactie!
Het klopt helemaal wat je zegt hoor, hier zijn we ook wel heel veel mee aan het trainen, thuis loopt hij ook een stuk fijner.
We rijden thuis veel overgangen en hebben meer controle op het tempo, ook voltes openen en sluiten nemen we elke keer op advies van instructrice mee tijdens de trainingen.
Evenals terug naar een ontspannen laag tempo draf en dan kort schakelen naar verruiming en weer naar de arbeidsdraf, om meer controle te krijgen.

Op locatie was tot voorkort echt een heel groot probleem en afgelopen zaterdag waren er best wel veel indrukken waardoor hij toch echt gespannener en sterker was als anders.

Hier een paar plaatjes van thuis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Re: Clinic Willem de Jong tijdens Paard&Zo2017 foto's+filmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:41

Altijd lastig met foto's he? Zo'n momentopname.
Op de foto's vind ik hem nog steeds veel te kort in hals en opgekropt.
Kun je hem ook wat naar lager/dieper en rond rijden en van daaruit meer lengte geven? Friezen hebben altijd wel heel veel werk over de rug nodig.
Ik wil gelijk toegeven dat het me niet makkelijk lijkt met hem. ik vind het wel een heel stoer beest hoor.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 14:56

Babootje schreef:
Altijd lastig met foto's he? Zo'n momentopname.
Op de foto's vind ik hem nog steeds veel te kort in hals en opgekropt.
Kun je hem ook wat naar lager/dieper en rond rijden en van daaruit meer lengte geven? Friezen hebben altijd wel heel veel werk over de rug nodig.
Ik wil gelijk toegeven dat het me niet makkelijk lijkt met hem. ik vind het wel een heel stoer beest hoor.

Jaa liefst plaats ik ook filmpjes. Heb best wel wat filmpjes dus dat scheelt hihi. Onderstaand een filmpje van november tijdens een clinic. Hij is niet erg makkelijk idd dat heb je goed gezien :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:04

Vind ik er wel beter uitzien. Daar krijgt hij wat meer lengte. Hij mag nog wat meer zakken.
Dat is natuurlijk geen "wedstrijdhouding" maar zo in de training moet je daar wel naar toe. Rust, tact, zakken en de hand laten volgen. Achterbeen er wel bijhouden zodat je echt goed de rug gaat trainen.
Overigens moet je dat in de B ook laten zien natuurlijk.
Het duurt echt wel een poosje eer je hem bovenin kunt laten lopen met wat meer lengte in de hals. Rug en achterhand moeten gewoon wat meer kracht krijgen om te dragen ipv stuwen en ook dat vergt bij Friezen gewoon wat meer tijd.
Jullie zijn echt wel een mooie combinatie zo.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 15:07

Bedankt voor je reacties! Idd werken we daar wel naartoe alleen is het probleem er nog wel altijd dat als hij iets lastig vindt hij het op een lopen zet en zijn rug dan idd wegdrukt en zich heel sterk maakt aan de voorkant.

Hij kan als ik wil met zijn neusje over de grond lopen, dat is geen probleem maar moet ik er dan wel voor waken dat ie idd zijn achterbeen wel mee blijft nemen.

Niemand heeft ooit gezegd dat paardrijden makkelijk was hihi.
Maar goed we hebben veel les, wonen veel clinics bij en pikken overal wel iets op waar we wat mee kunnen en bij ons past.

In dit paard zit voor mij zoveel uitdaging, daar hou ik wel van. En ooit komen we er wel. Heb geen hoge wedstrijd ambities maar haal er graag uit wat erin zit met plezier van beide kanten uiteraard :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:55

Nou ik denk dat je met dit paard echt wel hoog kunt komen. Zn bouw is goed, heeft mooie gangen en is voorwaarts. Daar kun je heel wat mee. Dus daar ga je zeker plezier aan beleven.
Succes met de wedstrijden!

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:34

Wauw! Wat een paard! Werkpuntjes geef je zelf al aan. Daar zal je nog veel kunnen uithalen , schaaf je ambities maar al bij :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:41

Babootje schreef:
Vind ik er wel beter uitzien. Daar krijgt hij wat meer lengte. Hij mag nog wat meer zakken.
Dat is natuurlijk geen "wedstrijdhouding" maar zo in de training moet je daar wel naar toe. Rust, tact, zakken en de hand laten volgen. Achterbeen er wel bijhouden zodat je echt goed de rug gaat trainen.
Overigens moet je dat in de B ook laten zien natuurlijk.
Het duurt echt wel een poosje eer je hem bovenin kunt laten lopen met wat meer lengte in de hals. Rug en achterhand moeten gewoon wat meer kracht krijgen om te dragen ipv stuwen en ook dat vergt bij Friezen gewoon wat meer tijd.
Jullie zijn echt wel een mooie combinatie zo.

Ben het helemaal met je eens.

Op de getoonde fotos in de OP vind ik het er getrokken uit zien. Veel hand, veel go. Maar inderdaad geen tempo controle, niet over de rug. Niet in balans.

Ook ik zou eerst hand laten volgen, tot op boeghoogte en daarin tempo controles uitvoeren. Lekker van de bakrand af houden, veel beheerste figuren en korte stukjes verruimen, waarbij hij enkel ruimte in de pas maakt en zich niet wil sterk maken.

Pak met longeren lekker veel balkwerk mee (tijdens trainen ohz ook).
Stukje galop, terug op zit. Zodat hij sprongen gaat maken en gaat zitten, voor de kracht.

Edit:
Maar wel een super gaaf paard heb je hoor!!
Je zit ook wel erg netjes.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 21:09

Dank jullie wel!!

maralyn; Klopt helemaal hoor. Maar toen ik hem kocht kon ik amper opstappen, alles was eng en spannend.

Ik ben heel veel met hem op pad om te leren, heb instructie thuis en probeer zoveel mogelijk op zit te werken en controle te krijgen.

Het loperige als iets spannend en lastig is zit er nog steeds wel in maar hebben al veel overwonnen.

Van tig keer een rechts en linksomkeert in de bak omdat er ineens iets is wat hij eng schijnt te vinden kan ik hem nu iig de bak rond sturen zelfs op locatie. Er valt nog heeeel veel winst te behalen aan controle, concentratie, stabiliteit en vertrouwen.

Maar we werken eraan, heel hard en met heel veel plezier :)

Dit is nu pas de 2e keer op locatie dat ik hem de bak helemaal rond krijg. Voorheen kreeg ik hem niet verder dan een kleine volte op het midden. Maar ook hier zullen we uiteindelijk meer ontspanning krijgen. Maar kost tijd en heel veel geduld.

Hoe vaak ik wel niet de opmerking heb gehad waarom ik dit paard nog heb na alle moeite en inspanning en amper een stap vooruit te komen...

Maar ik vind het niet erg, dan duurt het allemaal maar lang. 2 stappen vooruit en 1 achteruit. Maar we leren beide veel en met plezier en groeien enorm in band en vertrouwen en dat vind ik fantastisch.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 21:22

Afbeelding

Zo ging het tot een paar maanden geleden nog thuis in de bak.
Sinds augustus doet hij dit thuis niet meer maar tot december was dit nog wel een "dingetje" op locatie en kreeg ik hem onmogelijk de hoefslag over.

Ik ben heel blij dat ik hem zaterdag rond kon rijden in de bak, ondanka de spanning. Ondertussen werken we uiteraard aan de ontspanning en concentratie en de rest.

Ik heb van alles al met hem ondernomen;

Elke week op locatie
Regelmatig de bossen in
Schriktrainingen
Clinics
Afwisseling in training
Instructie thuis en op locatie

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:29

Wat ontzettend grappig.

Precies dat had ik ook met mijn friese merrie.
Helemaal met boompjes en bosjes, want die mussen in de bosserijen...nouwww dat zijn paardetende vliegende tijgers hoor.
Inderdaad, precies die linksomkeert en WHAM vol uit er vandoor.
En als het ook nog even kon, een flinke bok schuin omhoog.

Ook wij zijn eerst gaan werken aan stap, draf, tempo controle en ik zette haar zelfs onder haar favoriete tempo. Continu overgangen.
"Altijd voorwaarts denken" werd er geroepen. Ja.ja. Maar WEL met rem, dankuwel.
Hier een volte... Daar een zelfs bedacht figuur.
Iets eng? Kop naar binnen, binnenbeen naar buitenhand toe rijden, en doorgaan.

Bij ons is het verbeterd sinds we 24/7 buiten staan. Alhoewel. zij.... ik heb gewoon een huis :')
Toen ineens was het drammerige er af.
Nog steeds energie voor tien. Maar niet meer dat springerige en bokkerige.

Afijn...

Zodra je meer tempo controle hebt op zit en/of stem. Kun je hem ook wat meer ruimte geven.
Wél houdt je voldoende contact. Twee handen, twee benen. Maar doordat je hem niet meer terughoudt, zal hij ook meer vertrouwen gaan krijgen.

Zorg er voor dat je het zelf ook niet eng vind, mocht je dit wel hebben.

En belangrijkste, dat heb je in je laatste regels beschreven.
Komt helemaal goed. En neem vooral, lekker de tijd, met een glimlach en geniet van de kleinste dingen die goed gaan.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 21:37

maralyn; wat grappig dat je ook zo'n angsthaas hebt :')

We hebben door alle afwisseling heel veel plezier in de training.
Mijn paard staat wel overdag hele dagen buiten maar zelfs daar zet ie de boel op stelten en jaagt de hele groep op een paar keer per dag.

Monster is het haha... maar wel een hele leuke.

We hebben al veel bereikt en nog een lange weg te gaan, maar als we zo doorgaan komen we er wel :D

Ps; het scheelt dat ik niks eng vindt en niet onder de indruk ben als hij zich aanstelt. Pak hem gedoseerd aan, ik weet precies wanneer het echt is en wanneer hij mij in de maling neemt :')

Kreeg complimenten van mijn instructrice waar ik eens per maand nu een les/clinic bij rij omdat dat super aansluit op ons.

Ze zei diep respect te hebben hoeveel geduld ik heb en hoeveel we nu alweer bereikt hebben. :)
Doorzetten is toch ergens goed voor zei ze :) daar groei je toch ook weer van :D

Komende zondag weer een clinic bij haar, nu al zin in :)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:36

Hele mooie Fries, ik denk dat er veel pit in zit! Voordeel is dan je snel reactie hebt, dit kan zowel positief als negatief zijn natuurlijk, haha :) Werkpuntjes zijn al benoemd denk ik, terug naar de basis, lekker lang en laag over de rug leren lopen, nu loopt ze in een typisch Friese houding, nek erop en niet over de rug, hoe doet ze dit met longeren trouwens? Krijg je ze dan mooi met de neus naar beneden? Ik zou ook door verschillende figuren te rijden met veel stelling, haar zo uitnodigen je hand naar beneden te volgen en zodra ze loslaat, rij je rechtdoor op 2 teugels als beloning als het ware. Veel succes, dit komt zeker goed!

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:06

aller eerst wil ik zeggen dat ik jullie een hele gave combi vind, maar wel met de tipische frieswerkpuntjes.
ik snap datt voor de foto's leuker is wat hoger instellen, maar ik weet wel dat mijn instructrice gek was geworden als ze me zo had zien rijden.

wat bij mijn bijdrijd fries altijd erg hielp was gewoon 20 minuten de tijd nemen om warm te stappen. die wilde altijd na 5 minutjes al draven en harder enzo, als ik 20 minutjes de tijd nam om haar eerst in stap helemaal losgewerkt te hebben, met stelling buiging keertwending en een pasje wijken ect er door heen, dat ik vervolgens 40 minuten op een heerlijk relax paard zat. en ik weet niet hoe die van jou te remmen is, maar ik heb er zelf wel eens 3 kwartier over gedaan om HO! te leren :+ als ik nu merk dat ze spanning op bouwt, of onder me vandaan wil oid, HO! en we stappen een rondje en beginnen opnieuw.

en wat je zelf al zegt, bezighouden, dat ze niet teveel kunnen nadenken

bedoel niet neerbuigend ofzo, want je zal je eigen paard het allerbest kennen, maar dit zijn gewoon dingetjes die ons toen heel erg hielpen :o

ik hoop dat jullie ver gaan komen in de sport! want als zo'n beest eenmaal gaat, dan is dat zo genieten he... <3

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 13:23

Bedankt voor jullie reacties! Ik zie hem zelf heel graag lang en laag ontspannen over de rug hoor, het allerliefst :)

Maarrrrr.. Het is een paard met erg veel vermogen om te gaan en is op heel veel momenten niet te houden. Zodra er spanning komt zoals je op de foto's ziet krijg je die houding.

En ik zou hem niet graag zo voor de foto's willen rijden echt niet. Dit is wat het is op locatie en werken we heel hard aan.

Hij is zo oersterk, stug en snel. Ik hoop dat ik ooit volledig de controle en concentratie krijg.

Ik steek niet voor de lol tig euro's in clinics, lessen en evenementen om maar te leren leren leren :) en we hebben al heel veel overwonnen maar zijn nooit uitgeleerd :D

Er zitten zeker in de reacties bruikbare tips voor mij bij, dank jullie wel daarvoor:amen: