Nu kwam ik aan op het baantje (waar maar 1 auto doorkan en enkel eigenaars van de paarde en wandelaars en fietsers komen) en ik zag overal hoefsporen.. dit klopte al niet
Ik kom aan op de wei en ik zie dat de ijzeren poort open staat naar de verkeerde kant, hangslot eraf, draden kapot getrokken, elektric stond nog op, schuifsporen van de paarden en geen paard te bekennen..
ik maar roepen maar geen teken van leven
In alle paniek mijn vriend gebeld: de paarden zijn weg, die zijn gepikt, alles is kapot, die zijn weg, ik was hysterisch en dacht dat dit een slechte droom was..
Mijn vriend komt ter plaatse, heeft zijn ouders uit bed geroepen en belde de politie..
die waren op de hoogte dat er 3 paarden losliepen bij brasserie jo
Dit ligt ong 5km verder en wij naar daar
Heen en weer gebeld met de politie en ze waren verder gelopen aan bmw gregoir in het industriepark en daar liepen ze toertjes.. dit ligt naast de N16 een drukke baan waar ze 90km/u rijden
De politie hield de paarden daar en ze liepen cirkeltjes op het terrein
Ik zag de paarden en die hebben allemaal nog nooit zo gedaan, de schrik stond af te lezen op heel hun lichaam en houding
Ze hadden stress, 2 liepen met dekens en deze waren door en door nat..
de paarden glipten weg en liepen verder op het straat naast de N16 met een brede gracht ertussen
Erachter lopen ging niet ze bleven galopperen..
Helemaal opt einde is een een fietspad om op de N16 te lopen.. en dat deden ze ook.. ze keerden om richting ons.. mijn hart stond stil.. zonder na te denken uit de auto gestormd, de beek ingesprongen ( was half bevroren dus beetje geluk) en op de baan gelopen om ze te kalmeren
Dit hielp niet, geen reactie op mijn stem of op hun namen.. ze draaiden zich weer om en liepen richting A12.. ik dacht dat ze richting brussel gingen.. ik dacht dit word fataal.. dat is een oprit naar brussel en autos dat al op die baan rijden zien die dieren niet...
wij terug in de beek, vaststeken met de laarzen en ijswater erin.. moeten omrijde met de auto en ondertussen 3-4 combi's
En ze zijn godzijdank de brug opgegaan over de A12 richting willebroek centrum
Heel het centrum door en dan juist voor de vredesbrug zijn ze rechtsaf gegaan langs het water en dan een 500m verder was er een weitje waar een paard stond en daar zijn ze ingeslaan en konden ze niet meer weg
Paarden ingesloten, halsters aangedaan, ze werden kalm en begonnen te grazen, de trailers werden gebracht
Eerst wouden we te voet terug maar daar was het veel te koud voor en met zoveel stress enzo
Dus weer terug, andere dekens op, veel hooi en nachecken alles was oke
Komen we terug op de wei
Maken we de draden.. zien we dat er 2 paarden nog loslopen op het bosje naast onze wei..
Onze paarden zijn zo hard geschrokken van die 2 paarden dat zij zo hard op de loop zijn gegaan..
Het moet wel zo serieuszijn geweest want onze paarden schrikken van niks, zijn groot verkeer gewent, vuurwerk, geweerschoten ze staan dag en nacht buiten
De paarden die los waren in het bosje zijn van iemand waar er geregeld een paard van ontsnapt maar die blijven bijna altijd op het terrein of omliggend veld.. nu waren ze het bos in en in de schemer zijn ze er zo ban geschrokken
Met die eigenaar gaan we nog aan tafel zitten
Om te zorgen dat dit nooit meer kan gebeuren
Het was niet onze fout, wij hebben degelijke afsluiting en toch zijn ze door een gegalvaniseerde poort van 4m blijve knallenom erdoor te geraken, staat vast met bils..
Ook hebben we het nieuws gehaald..
http://m.gva.be/cnt/dmf20170108_0266302 ... te-plukken
Ook nog fotos van het traject dat ze ong hebben gelopen

Morgen staat er sowieso al een artikel met foto in de gazet van antwerpen en nieuwsblad waarschijnlijk ook
Ze belden voor een reactie en fotos
https://www.facebook.com/42227284454026 ... 51/?type=3
Het is anders als je paard uitbreekt en wat verder op een veld gras staat te eten.. dit waren de drukste banen uit heel de omgeving en daar liepen ze met 3 los en je staat zelf machteloos..
Maar eind goed al goed, politie had ontzettend goed geholpen en waren er direct bij
Er is voor de rest niets, paarden zijn oke, geen gewonden of doden al een geluk, en geen schade
Hier de 3 waarover het gaat

Dit is ook de wei, als ze door deze draden gingen daarna is er het opritje met de bollen hooi enzo en dan de ijzeren poort..