2016 een bewogen jaar voor Wietje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

2016 een bewogen jaar voor Wietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 20:02

2017 is begonnen! Nieuw jaar, nieuwe kansen! Nieuw jaar om herinneringen te maken :)

2016 was dubbel en we hebben wel het een en ander doorstaan, maar alles heeft er wel voor gezorgd dat we juist nog meer genieten van alle (kleine) momenten!

Wiet ging 2016 knallend in. Op 1 januari even alle vuurwerk-stress eruit bokken! Achteraf een van de laatste keren zo spelend door de bak, want eigenlijk mag ze dat nu niet meer :) Wat kan ze lekker flippen <3
Afbeelding

We begonnen het jaar daarna al snel met de kliniek bezoekjes. Ik had ons laten doorsturen ivm haar luchtwegproblemen. Ze klonk thuis schoon, maar haar ademhaling was niet meer wat ik van haar gewend was qua geluid na de laatste luchtweginfectie. En dus stonden we 7 januari in Utrecht.
Afbeelding

Wat ik al vermoedde werd in Utrecht duidelijk. Ook hier klonk ze met beluisteren schoon, maar de endoscopie & balspoeling gaven een heel ander beeld. Met een tas vol medicatie richting huis en kijken hoe ze daar op zou reageren.

We begonnen met puffen. Het heeft wat voeten in de aarde gekost, maar uiteindelijk liet ze het braaf toe. In ieder geval als ik het deed, uit handen geven kon ik niet.... Ik ben maanden 2x daags naar stal gegaan om de medicatie toe te dienen. Best wel vermoeiend soms (zo vroeg voor je werk) maar je doet het met liefde. En stiekem? Eenmaal op stal wakker worden met je vosjes is ook wel een goed begin van de dag :)
https://c4.staticflickr.com/1/302/31733 ... 6e72_z.jpg

Ondertussen hooi omgooien naar voordroog. Pony ook blij :+
Afbeelding

En per direct 24/7 buiten. Mijn pa heeft lief een afdakje gemaakt, maar tot op de dag van vandaag wilt ze er niet onder :')
https://c6.staticflickr.com/1/618/31850 ... 2716_z.jpg

Ondertussen mochten we wel gewoon in beweging blijven. Niet top sport, en weinig draf, maar wel in beweging. Ofwel oma stapritjes buiten en heel licht bakwerk. Door alle medicatie/onderzoeken merkte ik wel achteruit gang, dus we deden flink wat stappen terug. Nou ja, met alleen stapritjes kunnen wij ook blij zijn, altijd genieten!!
Afbeelding

Maandelijks op controle knapte ze niets op, en zodoende heb ik haar in april achtergelaten bij de kliniek waar ze 3 weken heeft gestaan.
Ik weet dat ik niet mag zeuren, ze stond er niet vanwege iets levensbedreigends. Maar wat was dat een moeilijke periode voor mij. Verschrikkelijk om haar niet thuis te hebben, niets in handen te hebben, en dat ze zo'n eind weg stond. Elke dag op en neer gereden voor dat ene halfuurtje in de avond om bij haar te zijn.
Afbeelding

Gelukkig heb ik mijn pony die mij thuis blij hield <3 Altijd blij, altijd murmelend, echt een goede zakdoek <3
Afbeelding

Na 3 weken was ze veel schoner en mocht ze naar huis!! *\o/*
Afbeelding

Lekker het land op, en bijkomen <3
Afbeelding

Ondertussen een vernevelaar voor thuis aangeschaft. Helaas kon Wiet er niet aan wennen en ligt hij sinds augustus werkloos in de kast... Moeilijke keuze, omdat het haar beter / stabiel zou moeten houden. Maar niet ten koste van het humeur van mijn paard. Het was een leuk idee, wie weet over een tijdje?
https://c6.staticflickr.com/1/414/31850 ... e05c_z.jpg

Maar niet alleen maar minpuntjes dit jaar hoor!! Ondanks alle vele kilometers gemaakt! Na in mei een paardenweekendje weg te zijn geweest zonder paard konden we in juli toch samen op vakantie. Veel kilometers gemaakt, wat was ze blij en wat was het heerlijk! Geen op tempo ritten als de afgelopen jaren, maar daardoor niet minder genoten. Misschien geniet je juist meer van de mooie omgevingen in oma tempo <3 <3 <3
Afbeelding

Hoogtepuntje van de vakantie. Tijdens een mooie zonsondergang zonder zadel op je paard klimmen en samen van het prachtige uitzicht en mooie zonsondergang genieten <3 Gouden vos!!
Afbeelding

Maanden 2x daags medicatie geven heeft zijn voordelen. De vroege ochtenden in de ochtend mist zo begroet worden <3 Een beter begin van de dag kan je je niet wensen!
Afbeelding

In september de laatste controle gedaan. Helaas was ze ondanks enkel weidegang toch weer achteruit gegaan en zijn we eigenlijk 'klaar' met behandelen. En nu? Hopen dat ze nog lang stabiel blijft en ondertussen genieten van alles wat we samen kunnen en doen!

Met de staldag in oktober hebben we gewoon met een TREC les mee gedaan. Ook weer na 2 jaar een sprongetje gewaagd, maar hierin moest ze wel afgeremd worden want ze werd nogal uh enthousiast :')
Afbeelding

In november eindelijk weer naar het strand. Na weken droogte goot het de hele dag :') Gelukkig waren de weergoden goed gezind en hebben we het toch droog gehouden. Wat een prachtige luchten!

https://c2.staticflickr.com/1/508/31040 ... 47e0_z.jpg

Afbeelding

Hele koude tenen kweken in de polder :brr:
Afbeelding

Ondertussen zijn we tegen verwachting in toch aan het opbouwen en de drafstukken aan het uitbouwen wat super goed gaat! Ze krijgt meer uithoudingsvermogen weer en ze blijft steeds beter qua ademhaling. Momenteel doe ik weer meer met haar dan ik dacht dat we zouden kunnen, super blij mee :)

We sluiten het jaar dus beter af dan ik begin dit jaar dacht! We bouwen lekker op, genieten van alles samen en ik zie wel wat 2017 mij gaat brengen met mijn vossen toppers!!
Afbeelding

kitobeer

Re: 2016 een bewogen jaar voor Wietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:15

O wat een moeilijk jaar. Hopelijk worden de terugvallen controleerbaar.
Want weten dat ze telkens terug komen dat beseffen jij en ik goed genoeg.
Maar het sprankeltje hoop dat het weer goed gaat houd ons op de been.

Met eamonn gaat het sinds november ook erg goed. 2 de pony erbij zorgt voor meer beweging. Baai baai stofallergie en knieën die sterker worden.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 01:22

Die laatste foto! De vriendschap straalt er vanaf! Hopelijk kunnen jullie nog lang genieten van elkaar!!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 06:47

Wat is het een moeilijk jaar voor jullie geweest. Maar wat had ze nou uiteindelijk? En wat een apparaten zeg. Heel bijzonder die pufjes voor paarden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 22:26

@ kitobeer, fijn dat eamonn ook goed gaat nu! Inderdaad afkloppen en hopen dat ze goed blijven gaan!
@ lando bedankt, ben ook erg blij met die foto!!
@ufurio de uiteindelijke diagnose was als het goed is rao. Ze heeft veel slijm in de luchtwegen en teveel ontsteking cellen. Typisch beeld voor stofallergie. Opzich vielen de klachten mee maar ze hadden relatief vaak infecties aan de luchtwegen. Weer antibiotica etc. Na vorig jaar oktober bleef na een antibiotica kuur de ademhaling anders Qua geluid en wilde ik Verder kijken. Ze klonk schoon maar zit toch behoorlijk vol. Helaas hebben we haar met alles van afgelopen jaar niet helemaal schoon gekregen. De precieze prikkel die het in stand houdt weten we niet maar ik laat het even zo. Best demotiverend om verder te dokteren als je niet veel bent opgeschoten. Aangepaste arbeid, aangepaste huisvesting, en hoof houden van de weerstand dan maar :-)

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:03

Wij hebben ook een met een stof allergie, dan weer beter dan weer slechter, geen hooi maar kuil, geen hooi in de stal voor andere paarden eventueel zaagsel of vlas, daar door ook wat aan het zoeken geweest en het blijkt dat paarden met stof allergie soms helemaal niet tegen kuil kunnen. Je zou zeggen is vochtig en niet stoffig, maar er is iets anders waardoor ze last houden , gewoon hooi geven en dit even weken is beter, dat doen we nu met de onze, plus een buiten box en op houtkrul. Nergens meer last van . Er zijn verschillende meningen over hoe lang hooi weken, wij doen 1 plakje min. 10 min. Tot max 30 min. Te lang is niet goed ivm bacteriën en voedingsstoffen die eruit gaan. Als je het nog niet geprobeerd hebt zeker de moeite waard. Wij hebben zelfde speciale constructie gemaakt zodat zijn box niet zeiknat wordt een hout krul eet Afbeelding , rooster erom heen is omdat mnr graag hooi ernaast gooit, hooi ernaast zit een emmer onder dat dat vast uitlekt en voor de nacht krijgt

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:45

Gezondheidsproblemen of niet, maar Wietje blijft een geweldig aansprekend paard (en je pony trouwens ook: wat een koppie!) :j <3

Fijn te lezen dat het toch weer iets vooruit lijkt te gaan, met toenemend uithoudingsvermogen, na een moeilijk jaar.

Dat jullie nog maar lang van elkaar mogen genieten!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:00

Hopelijk wordt 2017 een beter jaar voor jou en Wietje! Evengoed toch mooie momenten en wat fijn dat ze boven verwachting verbeterd is!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 20:14

BravoT wat een handige constructie zo. Je moet soms echt creatief zijn voor de paarden he! Leuk gedaan zo :) Wiet staat 24/7 buiten het hele jaar door, heel fijn dat dat hier kan :)

Selima, bedankt voor je reactie :)
We gaan het gewoon weer proberen in 2017! Het eerste weekend weg met haar is al geboekt, super veel zin in <3 Vorig jaar ben ik paardloos mee geweest (was zeer kort op het verblijf in de kliniek, dat vond ik niet zo fair tegenover haar), dit jaar zijn we gewoon weer van de partij vind ik 8-)

Spaikey, bedankt :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:32

Fijn om te lezen dat het toch wat beter gaat, zo verdient na al je inspanningen. En wat een mooie foto's, heerlijk genieten op jullie eigen tempo. Nu heb ik eindelijk een beeld bij haar als ik topic hoestende paarden lees :o .

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:32

Van de week zag ik Wietje op uitgelicht! Kon niet anders dan dat dát Wietje was haha :D Zo'n opvallende mooie verschijning :D Hopelijk wil het dit jaar beter gaan met de luchtwegen (of stabiel blijven zou ook al fijn zijn!) en kun je toch weer lekker wat aan de slag en leuke dingen doen :)