kareltje, ex manegepony, hopelijk een nieuwe kans

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

kareltje, ex manegepony, hopelijk een nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 10:03

Tijdje geleden is shetje van me zoon helaas overleden. Nu kreeg ik van de week appje van een kennis dat hij oude pony die geschikt zou zijn zou hebben staan. Volgende dag is pony gebracht. Hij zou dag ervoor nog manege werk gedaan hebben maar bij welke manege precies is onbekend.

Toen ik deken ging wisselen schrok ik van hoe hij eruit zag, in overleg besloten dat hij in elk geval twee weken de kans krijgt om te zien of hij aan kan sterken en of hij bij gaat komen in gewicht. Volgende week komt tandarts. Hij heeft nog maar enkele snijtanden in mond en dus moeite met eten. Nu staat hij dus op rust apart van de andere pony's en krijgt bietenpulp, slobber, zemelen en geweekte brokken.

Hoop dat hij erop komt. Wie volgt hem mee en duimt mee voor hem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:08

Jeetje die is wel erg schraal :(:)

Weet je hoe oud hij is ?

Hij ziet er verder wel leuk uit , hopelijk trekt hij snel genoeg bij en kan je zoontje er straks nog volop plezier aan hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:09

Hoop dat hij er bovenop komt! Was een superleuke pony, ken hem van net zadelmak tot jaar of 6, maar dat is al lang geleden

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 10:10

Hij is 21 maar mist dus voor al vijf tanden en andere snijtanden staan schuin en zijn erg lang. Hoe zijn kiezen zijn weet ik niet maar merkte snel dat hij geen hooi kon eten en geen brok dus meteen aan het winkelen gegaan. Had nog wormenkuur liggen dus die meteen gegeven en had nog vloeibare vitaminestoot dus die krijgt hij nu ook dagelijks over het voer. Het voer dat hij nu krijgt eet hij goed op. Hopelijk komt zaterdag bij tandarts iets uit wat verholpen kan worden en hopelijk is zijn lijf in staat om voedingsstoffen op te nemen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:15

Arm dier, en die heeft nog manegeles gelopen?
Succes TS Ik hoop dat die over een paar weken er beter uitziet.

SandravdB

Re: kareltje, ex manegepony, hopelijk een nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 10:16

Wat ik begreep liep hij tot woensdag nog gemiddelt vier uur per dag lessen mee. Terwijl ik dus niet snap dat je op zo'n mager dier een zadel legt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:28

Ik zou toch even doorvragen bij die kennis waar de pony vandaan komt, op welke manege dat geweest is.

Wel fijn dat de pony nu bij julliestaat. Hoop dat het goed gaat komen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:35

Als er eentje zo bijstaat, zal het met de rest niet veel beter zijn, bedoel je?

Deze heeft het getroffen!
Zou hem lekker op de Seniores Priores zetten en ondanks zijn slechte gebit toch onbeperkt goed hooi geven.

Succes met Kareltje +:)+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:36

Ik weet niet of je dat in 2 weken gaat zien dat hij aan gaat komen in gewicht.Duurt vaak toch wel even langer. Ik zou die handelaar toch even naar de vorige eigenaar vragen, toch belangrijk dat je weet hoe en wat met de pony.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:41

Och wat een moppie.Mooi koppie.
Lekker geen energie in een zoektocht naar de manege steken Deze pony kan die aandacht beter gebruiken.
En ja hij is te mager maar vind het niet shocking voor zo'n oudje die nog 4 uur per dag loopt.Sterk diertje denk ik

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:51

Leuke pony, ik hoop dat je zoontje nog veel lol met hem zal hebben :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:57

Hij glimt alsnog ontzettend! Ondanks dat hij mager is. Ik denk dat het wel goed gaat komen met hem :j

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:11

Ik volg, hopelijk heeft je zoontje nog een hoop plezier met dit leuke dier!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:19

Shirley schreef:
Als er eentje zo bijstaat, zal het met de rest niet veel beter zijn, bedoel je?

Deze heeft het getroffen!
Zou hem lekker op de Seniores Priores zetten en ondanks zijn slechte gebit toch onbeperkt goed hooi geven.

Succes met Kareltje +:)+

Nee, dat bedoel ik niet.
Gewoon wat info halen daar. De kinderen kunnen je vast meer vertellen over de pony.
Over hoe hij daar was en hoelang hij daar heeft gestaan en misschien hoor je nog wel iets medisch waar je rekening mee kan houden....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:21

Leuk diertje! Seniores priores is idd wel goed, zit ook genoeg ruwvoer doorheen. Ook zou ie geweekte gras brok kunnen proberen. Lekker rustig aan opbouwen, hopelijk knapt hij op. Ik vind hem er ook niet heel dramatisch uitzien hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:24

Ik zou hem lekker die deken op laten. De energie van het warm houden kan hij nu beter in het aankomen steken.
Die komt er wel weer bovenop als hij verder goed gezond is. Ik zou wel voor de zekerheid even een bloedtest laten doen ook ivm cushing etc.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-12-16 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:25

Hij is wel wat mager, maar niet dramatisch hoor. Fijn dat hij bij jullie zijn oude dag mag slijten met 1 op 1 aandacht :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:46

Gillbo schreef:
Och wat een moppie.Mooi koppie.
Lekker geen energie in een zoektocht naar de manege steken Deze pony kan die aandacht beter gebruiken.
En ja hij is te mager maar vind het niet shocking voor zo'n oudje die nog 4 uur per dag loopt.Sterk diertje denk ik

Je maakte een grapje, hoop ik?

Geen enkel gezond dier hoeft er op die leeftijd zo uit te zien en geen enkel dier in die conditie zou vier uur per dag moeten werken, ongeacht de leeftijd :n

Dat het een taaie rakker is, ben ik wel met je eens :j

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 11:47

Foto's vertekenen in zin van dat rug en billen dramatisch mager zijn, rest valt wel mee bij ribben, die twee weken is enkel kijken van kijk hij voedingsstoffen opnemen en kunnen tanden behandelt worden zodat hij normaal kan eten. Verwacht niet dat hij in twee weken op gewicht is maar enkel dat eerste verschil te zien is. Hij is actief en vrolijk dus lijkt zich goed te voelen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 11:51

Afbeelding

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:55

Best eng om te horen dat dit dier soms 4 uur per dag moest lopen in de manegeles. Toch vind ik hem er mooi uitzien in de zin dat hij een mooie uitstraling heeft. Volgens mij komt het wel goed met hem en kan je zoontje er nog veel plezier aan beleven. Hij heeft het in ieder geval getroffen bij je. Super dat je voor hem wil zorgen en hem een kans geeft om bij je te wonen.

Ik denk wel dat je moet opletten voor het eerste ritje. Als de pony zich beter voelt, kan hij het eerste ritje veel pittiger reageren dan dat hij anders zou doen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 11:57

Heb manege gesproken waar hij 14 jaar gestaan heeft tot 2014 ongeveer, daar heeft hij ook lessen gelopen en daarna van pensionklant geweest en is altijd superbraaf geweest en heb een meisje die bij mij verzorgd die netjes kan rijden dus tegen tijd dat hij er aan toe is dat er iemand op kan kan zij hem proberen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:00

wat fijn v oor hem dat hij bij jou is!Jee...nog vier uur lopen met dat magere lijfje?
Hij is geschoren,heb je hem ook met vacht gezien?Of hebben ze de krullen er afgeschoren voordat je ze kon zien? :+
Ik bedoel...hij zou cushing kunnen hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:00

Pfoeh die rug daar zit geen spiertje of spekje meer op zeg :(:) Hopelijk wil dat nog bijtrekken inderdaad.

Ik zou zelf (in jouw situatie dan) ook wel contact willen met de manege in de hoop zo meer te weten te komen over het diertje. Of ze al het 1 en ander geprobeerd hebben om het dier wat ronder te krijgen dan dit....

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 12:02

Tja als ik in zijn mond kijk weet ik helaas genoeg over hun proberen want tanden is eerste wat je aanpakt als ze zo'n slecht gebit hebben. Geerke hij heeft verder geen cushingverschijnselen dus denk geschoren voor de les