2016 het jaar met grote sprongen, op naar 2017!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharon2013

2016 het jaar met grote sprongen, op naar 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 13:45

Daar gaan we dan, mijn eerste een jaar in de picture *\o/*
*om prive redenen heb ik mijn bijrijdster onherkenbaar gemaakt

Eerst maar even voorstellen. Dit is mijn prachtige zwarte parel; Janske
Afbeelding

Een Friese merrie(Tjalle X Fabe) die dit jaar 5 jaartjes jong is geworden, en al sinds ze 5 maanden oud was in mijn bezit is.

Begin van dit jaar hebben we alles lekker rustig aangedaan. Land was bagger en van trainen kwam niet veel.. Op het moment dat ze weer het gras op mochten kreeg ik te horen dat het land verkocht was met bijhorend huis en ik kreeg 2 weken om elders plaats te zoeken.

Gelukkig vonden we snel een plekje dichtbij voor onze 2 grote vriendinnen. Voor Janske een stressvolle periode omdat dit de eerste keer in 5 jaar was dat ze verhuist werd, ik niet iedere dag meer kwam, maar toch voelde ze zich snel thuis in de nieuwe groep.

In juni en juli heeft janske lekker op het land mogen genieten. Af en toe longeren en lekker even tot rust komen. De training weer een beetje opbouwen nadat we een hele winter niks meer hadden kunnen doen.
Afbeelding

Door mijn werk had ik gewoon weinig tijd en besloot ik opzoek te gaan naar iemand erbij en die al snel gevonden. In augustus is de training kwa longeren dan ook helemaal weer opgepakt en ging ze lekker weer 3 keer in de week aan het werk met mijn nieuwe verzorgerster. Gelukkig was de klik er bij beide!
Afbeelding

Op 18 september was het weer zover. Na een jaar was het zo weer opstappen. We konden weer verder waar we gebleven waren!
Ikzelf heb besloten voorlopig niet op te stappen. Mijn gewicht is nu niet ok voor mijn paard en begeleid met alle plezier mijn bijrijdster, tot ik zelf weer op mijn oude gewicht zit. van de zijkant toekijken geniet ik net zoveel :o
Afbeelding
Afbeelding

Mevrouw was zoals altijd zo super braaf dat we op 27 september haar van de longe gehaald hebben in stap en draf, nog wel in de longeerbak "voor het geval dat"
Afbeelding

Afbeelding

16 oktober hebben we een paar prachtige foto's gemaakt.
Afbeelding

22 oktober hebben we voor het eerst in de bak aan de longe gereden. En voor het eerst een galopje onder het zadel gedaan. en wat deed ze het weer super! wat ben ik blij met zo'n werkwillig paard. Ik ben daardoor ook enorm voorzichtig met haar, want dit is er echt 1 die doorgaat tot dat ze dood neervalt voor je.
Afbeelding

Daarna zijn we alleen nog maar in de bak gaan rijden. De eerste poging los resulteerde in een ruiter ernaast doordat mevrouw een bak kabouter had gezien en zich in 1 keer 360 graden omdraaide. Daarna natuurlijk gewoon weer opgestapt, galop nog wel aan de longe om ondersteuning te bieden.

26 november hebben ze heerlijk losgereden en ook de galop helemaal los bijde kanten. En dan ook nog is met 3 meiden met pony's in de bak. Ze doet zo haar best voor je! en zo fijn dat ze helemaal niet op de andere paarden in de bak ging hangen.
Afbeelding
Afbeelding

We rijden nu 2 tot 3 keer een kleine 15 minuten. Van te voren longeren we haar warm en kan ze dan nog lekker gek doen als ze dat wilt.

En tja toen kwam afgelopen maandag (5 december) Tijdens het opzadelen schrok ze, van jawel een kruiwagen die er al de hele tijd buiten stond.. Ze brak los heeft als een kip zonder kop in de ronde gerend tot ze in het draad van de paddock klapte. Hoofdstel en halster kapot en een stijf paard met een lichte zwelling in haar hak. Ze blijft een dame met een pittig karakter en is zo nu en dan een brokkenpiloot. Deze week heeft ze daarom op rust gestaan. Halster en hoofdstel laten maken bij de zadelmaker en dinsdag ga ik kijken hoe ze aan de longe loopt en of we weer van start kunnen gaan.

Al met al hou ik zielsveel van dit jonge, af en toe brokken makende zwarte meisje. <3

We hebben enorme grote stappen gemaakt. En in 2017 hoop ik nog dat we met zijn 3en nog meer stappen vooruit gaan maken.
Afbeelding

Lumi

Re: 2016 het jaar met grote sprongen, op naar 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:11

Wat een mooi overzicht!
En nu hopen dat jullie 2017 zonder brokken doorkomen :D