Retteketet, dit jaar helaas niet altijd pret!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_S

Retteketet, dit jaar helaas niet altijd pret!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 13:58

Hallo allemaal..

Bijna ieder jaar maak ik een verslagje van ons jaar, ook dit jaar zal ik ons jaar in beeld brengen...

Voorgaande topic's om jullie een beeld te geven:

2013
[RIJ-ITP] Retteketet, een jaar lang met Jet!!

2015
[ITP] Retteketet van niets naar Endurance Kampioen 2015 met Jet!

Mijn naam is Michelle en rijdt samen met mijn Arabische volbloed merrie genaamd La Margneta Aura, roepnaam Jet, Endurance. Jet heb ik gekocht toen ze 2,5 was, ze was een ontzettend groen paard. Niet alles verliep zonder slag of stoot, maar ik heb haar toch zelf kunnen inrijden en door kunnen rijden.

In 2012 zijn we voor het eerst Endurance gestart, voor ons beide nieuw, maar wat een geweldige tak van paardensport is dit! Optimaal genieten! <3 Zo reden we in 2012 de klasse I (20-39 km) uit en zijn we in 2013 gestart in de klasse II (40-79 km) waar we uiteindelijk het seizoen afsloten met klasse III (80 - 119 km) startgerechtigdheid.

2015 was ons jaar! Dat jaar reden we onze eerste klasse III en werden we daarnaast klasse II verenigingskampioen! Ik was ontzettend trots op haar.

Dit jaar stond in de planning die ene laatste 80-er te rijden om zo onze Novice kwalificatie binnen te halen (hiermee mag je een FEI paspoort aanvragen en internationaal starten) om vervolgens onze eerste CEI te gaan starten. Helaas liep alles begin van het jaar al anders, Jet was 's nachts over de omheining gesprongen, niet kreupel maar wel even een dik been. Jet had tot maart 2016 rust en wilde daarna weer op gaan bouwen.

Helaas nog steeds een dik been en voor de zekerheid een peesecho laten maken, hieruit bleek dat ook mede door haar hoefstand links, zij een lichte peesblessure had aan het check-ligament. 6 weken rust en aan de hand stappen zou voldoende moeten zijn, dit was ook zo.

Omdat Jet mij erg dierbaar is de keuze gemaakt dit jaar enkel wat plezier wedstrijdjes te rijden en haar rust te geven om te herstellen van haar peesblessure, de keus was daarbij snel gemaakt om haar te laten insemineren om mij zo hopelijk volgend jaar een geweldig veulen te geven. Ik kijk hier enorm naar uit!

We besloten leuke uitstapjes te maken en hadden zo meerdere fotoshoots, onze eerste bokt meeting in April..

Afbeelding
Foto gemaakt door Mellanie fotografie

Afbeelding
Foto gemaakt door Cheraine fotografie

Dit was zo leuk, dat we ons inschreven voor een tweede fotoshoot in mei..

Afbeelding
Gemaakt door MJK fotografie

Afbeelding
Gemaakt door Lydia Hymstra fotografie

Die maand werd Jet geinsemineerd met het sperma van de knappe arabische hengst Yanour Hayati (v. Catalyst)

Afbeelding

Om wat plezier endurance wedstrijdjes te starten, besloot ik nieuwe endurance ruiters enthousiast te maken en zo te begeleiden op hun eerste wedstrijd!

We begeleidde Olga met Jets halfzusje op hun eerste endurance wedstrijd, 22 km te DFW.

Afbeelding
En begeleidde wij in juni Mariska op haar eerste endurance wedstrijd, ontmoet via de laatste fotoshoot, een 1ste en 2e plaats op de 30 km.

Daarnaast besloten om wat dressuurwedstrijden te starten en dit af te sluiten op het kampioenschap van het AVS (arabisch volbloed stamboek) in augustus, hier werden we kampioen B dressuur en behaalden we een nette 3e plek in een volle rijrubriek.

Afbeelding

Ook deden we mee aan de liberty class, ik dacht dat het de bedoeling was om je paard te versieren, maar dit ging om jezelf :') Maar goed, we vielen wel op met Jet als poedel door de ring! :+

Afbeelding

We schreven ons hierna in voor een klasse II wedstrijd in Grolloo waar Jet haar half-broertje zou 'begeleiden' op zijn eerste wedstrijd, helaas liep alles totaal anders.. op 28 augustus is werd een nachtmerrie werkelijkheid, bliksem sloeg in bij de buren en mijn vriend en ik werden om 3:00 wakker gebeld door mijn ouders (daar staat Jet) Carita onze andere merrie was door de omheining heen gegaan, geen wondjes gelukkig maar Jet is op de omheining geklapt en heeft een wond over haar linker voorbeen van 80-90 cm lengte, 2 - 3 cm diepte en wanneer het los hing ong. 6 cm breed. Een cm ernaast en een slagader was geraakt vertelde de dierenarts. Eenmaal op de kliniek 2,5 uur bezig geweest om de wond te dichten. Antibiotica erin en op de kliniek blijven staan.

We hebben geluk gehad maar ik ben er kapot van, m'n arme meisje... Nu 3 maanden later is haar wond nog steeds niet dicht maar gaan we langzaam aan met af en toe tegenslagen toch de goede kant op. Ook is Jet weer gescand en zit haar veulentje nog veilig in haar en groeit gestaag door..

Afbeelding

Al met al, ons jaar samen in grote lijnen hier met jullie gedeeld, mocht je geïnteresseerd zijn in het herstel, verloop en foto's van de wond, volg ons topic dan:
[PP] [VOLG] Arabische volbloed, La Margneta Aura in de lappenmand

Groetjes van ons <3

MarlindeRooz

Re: Retteketet, dit jaar helaas niet altijd pret!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:23

Wat een pechjaar zeg! :oo

Hopen dat volgend jaar jullie een mooi veulen en veilige KM's gaat brengen!

wesleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 10:22

Wat een verschrikkelijke pech heeft jet gehad, maar gelukkig heeft ze een top baas!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:05

Jullie zijn een super team. Volgend jaar hopelijk weer lekker rijden en genieten van een klein jetje.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 06:48

Michelle, dit jaar is oliebol en volgend jaar wordt een pracht jaar!!! Jet komt er straks weer helemaal bovenop met een mooie Satteliet baby!! :D :(:) :(:) :(:)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 11:28

Wat leuk, uitgelicht! Bedankt voor jullie lieve berichten, hopelijk komt Jet er bovenop en kunnen we weer rijden, maar alles is nog onzeker. Gisteren 'getest' of ze kon draven, maar helaas stok-kreupel. Het blijft onzeker. Woensdag gaan ze voor de zekerheid nog een botscan maken, hopelijk is alles goed. Wond gaat nu wel elke keer stukje beter dicht, daar ben ik ontzettend blij mee!

En inderdaad Aileen, wie weet ook zo'n mooie satteliet :P hahaha! Ben ontzettend benieuwd naar het veulen, nog maar 4 maanden en 3 weken te gaan, hahaha

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 16:52

Paard op de foto kwam me al bekend voor :)

Mooi overzicht van helaas een niet zo mooi jaar voor jullie. Hopelijk volgend jaar weer stukken beter en natuurlijk een prachtig hengstveulen aan de voet :)

Sara_Lexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:50

Dat is even schrikken zeg! Heel veel beterschap en hopelijk komt ze er snel weer bovenop!
Dat rood staat haar trouwens echt heel mooi ;)