Een half jaar met penny-veulen Phaedron!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Een half jaar met penny-veulen Phaedron!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 18:03

Nahh... Iets langer misschien, want hij was al vrij aanwezig zelfs voor hij geboren was :D

Maart:
Op 246 dagen dracht liet kleine Phaedron, toen nog bekend onder de werktitel 'Pinassa' al duidelijk merken dat ie druk aan het oefenen was met bewegen daar binnen

April:
En op 278 dagen dracht had ik alleen de vorm van de oren nog niet gezien :') Die arme Nas heeft het toch zwaar gehad hoor...

Juni:
Op 22 juni was het dan eindelijk zo ver! Na 3 weken waken, een camera die het veelal af liet weten en een heuse fopmerrie spoot de melk eruit en om half 1 's nachts was daar de eerste blik op kleine Phaedron... Stevige, spierwitte voetjes...en ik wist al dat het een bonte hengst moest zijn. Te stevig voor een merrie en zo veel wit kon nooit zonder vlekken uit Nas komen!

Na een ontzettend vlotte bevalling lag daar dan inderdaad een bont ventje in het stro...
Afbeelding
Voor het eerst naar buiten, 16 uur oud :D

Het geluk was van korte duur...
Afbeelding
Afbeelding
Krap 60 uur oud trof ik hem doodziek aan op stal, het begin van een ongelooflijk zwaar weekend. Bij dierenartsbezoek nummer 3 die dag kwam de uitslag van zijn bloedtest en bleek hij extreem uitgedroogd. Was het advies eerder al om hem naar de veulenbrigade in Utrecht te brengen, nu was het dat helemaal. Volgens Utrecht was het een klein wonder dat hij met zijn bloedwaarden überhaupt nog stond en als ik hem thuis hield zou hij het sowieso niet halen. Sta je dan... In overleg met bevriende fokkers toch de knoop doorgehakt het thuis te gaan doen. Met steun van ontzettend goede vrienden, vreselijk lieve ouders en een waanzinnig goede dierenarts zijn we voor hem gaan vechten. 72 uur lang is hij zwaar kritiek geweest en ik denk dat we hem 3x voor de poorten van de hemel weg hebben gesleept... 72 uur lang heb ik niet geslapen. En wat ik nog steeds bijzonder vind is hoe je dan tóch blijft functioneren... Ik at alles wat mijn lijf niet hebben kon, sliep niet, was ontzettend intensief bezig. En toch kon het allemaal. De genezing van een pas gezette tattoo stond compleet stil. Alsof alles even ''uit'' gaat om maar te blijven functioneren...
Zoals de titel van dit topic al doet vermoeden is alles niet voor niets geweest, kleine Phaedron vocht als een bezetene met ons mee en gaf geen moment op. Wat een ongelooflijk dapper en sterk ventje!

Het was Nashwa die mijn hart in duizend stukken brak die dagen... Om zo'n klein, kwetsbaar veulentje zo ziek te zien....dat ging nog. Daar vochten we immers voor. Maar Nashwa... Altijd zo gek op veulentjes en nu had ze er zelf eentje, en was hij zo ziek. Ik heb nog nooit een wezen zo compleet machteloos en intens droevig zien kijken en ik hoop het nooit meer te zien. Het raakte me tot in het diepst van mijn ziel, gaf me extra kracht om door te gaan.

Om maar even een beeld te krijgen bij wat zo'n weekend met je doet :=
paarkilolichter

Een volledig verslag van wat we die dagen mee hebben gemaakt staat in
[KS-ITP] Volgens de artsen zou hij de ochtend niet halen..

Na die moeilijke start, waar nu echt niets meer van te merken is, gelukkig alleen nog maar heel veel pret! :D

Juli:
Natuurlijk moest fotograaf Reindert Jansen komen om dit dappere kereltje op de foto te zetten!
Afbeelding

Augustus:
En in augustus....waterpret! Mee aan de hand van een van de mensen die 72 uur samen met mij had gevochten voor zijn leven :D Het stoere ventje maakte geen enkel probleem van alle drukte en ook de zee was geen punt voor hem....deed ie gewoon effe 8-)
Afbeelding
En ook Reindert kwam gewoon nog een keer :D _/-\o_
Afbeelding

September:
In september togen we naar de NRPS veulenkeuring! Ik ben gek van Arabierenshows, doe daar ook veel mee, dus een keuring mocht mijn eerste gefokte veulentje niet overslaan. Met zijn hoge percentage Arabische bloed (95,32%) absoluut niet te vergelijken met de ''echte'' NRPS ponyveulens maar met een tweede premie in the pocket vertrokken we toch trots weer naar huis. Had dat stoere ventje óók gewoon maar even zonder blikken of blozen gedaan! Nas en ik misten vooral het spektakel dat bij een show hoort, als je dat gewend bent is zo'n keuring wel even omschakelen :')
Op chique met zn knotten, avond voor de keuring:
Afbeelding

Oktober:
Als je dan zo stoer, wereldwijs en dapper bent mag een schriktraining natuurlijk ook niet ontbreken! Hoewel de insteek was om met Nas in de weer te gaan werd het uiteindelijk vooral lol trappen met Phaedron, die alles even prachtig vond :=
Afbeelding

November:
En dan is het november.... En wordt het kleine ventje toch wel erg groot. En heeft ie een hoop lol met een bal, want die saaie theemutsen waar ie mee staat willen nooit spelen ^)

En als je dan heel groot bent, mama alleen nog maar heel veel honger heeft en je nieuwe baasjes je al geregeld komen knuffelen....wordt het tijd om 's nachts alvast alleen te gaan slapen. En als je Phaedron heet kun je dat zonder een centje pijn! :D
Afbeelding
Nog heel even pret maken met het bonte kereltje en dan is het alweer tijd dat hij naar zijn nieuwe huisje vertrekt. Hij zal daar over een aantal jaren eerst kilometers gaan maken voor de wagen alvorens onder het zadel te worden beleerd. Springen, dressuur, buitenrijden...hij gaat het allemaal doen straks en no doubt about it dat deze veelzijdige en actieve toekomst hem uitstekend past!

Tsja en 'penny-veulen' staat natuurlijk niet voor niets in de titel...want Phaedron is een heuse celebrity sinds vandaag! Met een gave reportage in de Penny is ons avontuur van de afgelopen maanden helemaal compleet :D
Afbeelding

Het is bijna onmogelijk om de afgelopen tijd in 15 foto's te omschrijven.. Na zijn moeilijke start lijkt hij er extra op gebrand om altijd plezier te hebben in het leven, en dat straalt hij ook uit! Iedereen wordt onmiddellijk vrolijk van hem en iedereen is dol op hem.. Ben heel blij dat hij naar zulke lieve mensen gaat en dat ik hem nog altijd kan blijven bezoeken, want die vrolijke snuit gaan we echt wel missen op stal!
*Smile!*
Afbeelding

Anoniem

Re: Een half jaar met penny-veulen Phaedron!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:17

Prachtig TS. <3

Herkende hem meteen van het ene topic.

Wat ziet hij er goed uit. :+:

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:19

Ahh ik dacht al die ken ik! Bijzonder verhaal! <3

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:33

Ahhh hij ziet er mega goed uit! :D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:35

Wat een bijzonder verhaal Kleine strijder

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:38

Ik zag m ook in de penny.

Vind m zo leuk. Hoop m nog s op bokt te zien als t straks een uitgegroeide vent s

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:31

Bet blijft een ongelofelijk gaaf veulen!! Wat een dapper mannetje!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:41

Wat een ongelooflijk dapper ventje ! <3 En wat hebben jullie in een storm geleefd, die eerste levensdagen... %)
Hij is ook echt een plaatje om te zien. Ben heel erg benieuwd hoe die uitgroeit :j

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:42

Knappe & stoere Pheadron <3

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 10:10

Thnx! :)

Hij doet het echt super, glimt tegen je op :D en het grappige is dat, na in het begin zo veel zorgen te hebben gehad om hem, ik me nu echt nooit meer zorgen om m maak... zo'n paard dat handig is met zichzelf en altijd wel op z'n pootjes terecht komt... :D

Zal zeker nog eens een update plaatsen, ben ook zo benieuwd hoe hij uit gaat groeien!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:27

Wauw.. Wat een verhaal zeg!
Het is hem niet aan te zien dat hij zo vreselijk ziek is geweest. Goed werk gedaan!

Sterkte met het missen van je mooie paardje..

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:20

Wat een bijzonder veulen vind ik dit toch <3 <3 En bijzonder knap ook :j Wat een heftige tijd hebben jullie meegemaakt! Gelukkig is hij er weer helemaal bovenop gekomen. En net wat je zegt, het plezier straalt van elke foto/filmpje af! Wat een heerlijk dier! <3 Ik geloof echt dat zijn nieuwe baasjes hier een wereldpaard aan hebben.
Ik ben en blijf verliefd <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 17:41

Wat een prachtig mannetje en wat hebben jullie gevochten voor 'm :+:
Gek he, hoe je lichaam kan blijven doorgaan ondanks dat je alles doet wat je normaal nooit zou aan kunnen...

Heb je, zodra hij "buiten gevaar" was niet een enorme klap gekregen? :(:)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 17:52

Once in a lifetime paard is dit, no doubt about it!

Het blijft een beetje ongelooflijk gewoon als ik erop terugkijk, wat was het heftig...
Klap kwam uiteraard, maar aangezien ik nog een week op stal ben gebleven en langzaam het aantal uren slaap heb uitgebreid kwam de klap ook in 'stapjes'. Vind het echt nog steeds wel bijzonder, vooral ook dat de genezing van die tattoo stil stond. Wakker blijven op adrenaline snap ik nog, maar alles is gewoon 'uit' gegaan. Wel bemoedigend in ieder geval, de hele ervaring trouwens! Geeft weer zo veel vertrouwen in wat je allemaal kunt doen voor een dier!
En die slechte start heeft ie met z'n blije snuit zó goed gemaakt <3

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:12

Wat leuk :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 16:09

Nawww en toen was t vlekkenkind weg....
Vandaag opgehaald door z'n nieuwe baasjes. Liep zo de trailer op, kan menig paard nog wat van leren :oo :D dapper ventje... veilig aangekomen op zijn nieuwe adres en nu een nieuw leven tegemoet!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:17

Hij is gaaf geworden!