Mijn Australische bijrijdpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Mijn Australische bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 05:58

Hoi!

Na 2 jaar niet gereden te hebben zit ik weer eens op het paard.
In April ben ik naar Australie verhuisd en sindsdien ben ik op zoek geweest naar een nieuw bijrijdpaard.
Na 2 mislukte pogingen (geen klik met de eigenaren) heb ik nu echt een leuk paard en eigenaar gevonden.

Ruby is een 8 jarige standardbred merrie met aardig wat (merrie) probleempjes.
Op het moment zoek ik zelf regelmatig nog m'n balans. Soms wiebel ik nog 'n beetje in het zadel.
Ook zijn er af en toe wat misverstanden omdat ik niet alle engelse paardentermen ken. Levert af en toe leuke momenten op. Ze is overigens heel stem en houding gericht, zeker met grondwerk. Heel mooi om te zien.

Ze is ontzettend onrustig met haar hoofd. Deels omdat er gigantisch veel vliegen zijn, maar ook onbalans en verzet. In de overgangen geeft ze regelmatig een bok of schopt ze tegen het hekwerk en draf vind ze moeilijk. Het naar doen in de overgangen is ze gaan doen toen ze last had van maagzweren, maar die zijn nu weg.
Regelmatig gaat ze aan de dribbel, of springt ze in galop.
Het dribbelen is echt een rare pas. Soms galoppeert ze van voren, draaft ze van achter of andersom.. en soms heb ik zelfs het idee dat ze aan't tölten is of een andere rare gang heeft uitgevonden.
Als je d'r over de balkjes stuurt gaat ze over het algemeen wel in draf.

Gister heb ik voor het eerst door d'r verzet kunnen rijden en opeens had ik een ontzettend relaxed paard die eindelijk d'r rug gebruikte. Zelfs het halsstrekken met het neusje over de grond. Helemaal goed. :)

Zoals je kunt zien rijd ik nog in spijkerbroek en m'n combat boots aangezien al m'n paardrijspullen nog in NL zijn en m'n moeder die nog moet opsturen O:)

M'n schouders is altijd een probleem geweest (m'n houding in het algemeen) en ik heb onlangs een schouderbrace gekocht, die moet binnenkort binnenkomen.. hopelijk doet dit wat met m'n postuur.
M'n benen liggen ook veeul te ver naar achter, maar ook daar probeer ik aan te werken.
Dingetjes die ik moeilijk af te leren vind.

Ik heb 'n leuk filmpje op fb staan.. maar weet niet hoe ik die hier krijg. :')
Fotos zijn allemaal stills uit een video dus het is niet optimale kwaliteit.

2e of 3e keer erop
Afbeelding

En de rest is van gister:
Afbeelding
Langzaam wat meer ontspanning

Afbeelding

Afbeelding

Beetje ontstuimig in de galop.
Afbeelding

Afbeelding
Nu volgt ze goed en ontspant.

Afbeelding
En klaar!

Bon_charmeur

Re: Mijn Australische bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:44

ziet er leuk uit.. veel succes met je paardje.
denk om je hakken en dat je je been lang maakt. misschien je beugels een paar gaten langer?

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:54

Leuk paardje! Probeer je handen wat te dragen en naar voren gericht te houden. Veel plezier nog samen!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 22:02

Dankje :)

Bon charmeur. Moet ik idd eens naar kijken maar aangzien ik zelf af en toe nog in onbalans ben wiebelen mn benen wat te veel als mn beugels te lang zijn.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:09

Oeh, Australië... <3
Succes :)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 08:36

Leuk om jou eens te zien Nagini! Jullie zijn een mooie combi en fijn dat het nu een keer gelukt is.
Rijtechnische tips heb ik niet zoveel als western ruiter :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 10:48

Haha dankje! idd blij dat ik nu eindelijk af en toe kan paardrijden. :D

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:37

Wat leuk dat je naar Australie bent verhuisd en dat je nu ook een paardje hebt gevonden om te rijden. Probeer echt meer op je kont te zitten en benen lang te maken, beugels misschien wel 1-2 gaatjes langer ook. Heel veel plezier en success!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 04:07

Leuk paardje Nagini! Er zijn al wat tips gegeven over je handen en hakken dus daar ga ik met mee. Heb wel nog een tip voor je met de vliegen, rijd met het vliegenmasker. Ik heb een paard in training gehad (de brumby) die heel onrustig werd van de vliegen. Ik vind ze trouwens ook vervelend want ze zitten alleen maar in je ogen en neus. Maar goed ik liet gewoon zijn vliegenmasker aan met rijden, pony blij en ik blij.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 04:37

Onwijs leuk! En standies zijn niet makkelijk om te rijden omdat ze voornamelijk altijd voor de sulky staan en pacen. Succes met alles!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 05:58

Als je je schouders recht boven je heup plaatst kun je je onderbenen ook beter op z'n plek houden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 06:12

Leuk dat je weer kan rijden :D

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 08:03

Thanks iedereen!

@Classic_life: Ah heb je tips tegen het pacen? Het gaat beter als ze balkjes loopt maar soms vooral bij inbuigen, komt het weer terug.

@Wortel; ja dat zei ik ook al. De eigenaresse zei dat ze er eentje had, maar ze had het nog niet gevonden. Gebruik nu vooral vliegenspul rond de oren, ogen, neus.. en zolang je draaft/sneller gaat dan stap valt het af en toe nog mee _O-

Heb m'n beugels trouwens een gat langer gemaakt en benen gaat al weer iets beter.. binnenkort ga ik wellicht nog een gat langer. :) Af en toe raak ik m'n balans een beetje kwijt dus wil niet in een keer te lang gaan.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:53

Wauw, Australië. Me jealous!

Fijn dat je het paardrijden daar weer kunt opnemen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:57

Wbt je onbalans, kan dat er ook aan liggen dat dit zadel jou niet past?
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik géén expert ben, maar ik heb het idee dat je benen niet echt de ruimte hebben om ergens 'lekker' te liggen.